Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2250
Hei, om dette er en upassende tråd, så slett den, men da vil jeg ha en begrunnelse for dette.

Denne tråden ønsker jeg å lage for at både jeg og mange andre skal lære triksene som trengs for å kunne så mye igjen på skatten som mulig.

Jeg starter med det første spørsmålet:

Hvor mye prosent skatt burde man betale i mnd for å unngå å sikre seg mot smell? er det ikke 28%?


Håper flere også kan spørre spørsmål her sånn at dette blir en lang og fin tråd for folk her inne å lære seg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Hvor mye prosent skatt burde man betale i mnd for å unngå å sikre seg mot smell? er det ikke 28%?
Vis hele sitatet...
Med den forståelsen av skattesystemet, er ikkje problemet ditt frådrag, men forståelse av systemet.

Begynn f.eks. her. Det er ein artikkel som tar for seg skattesystemet.

28% er ikkje eit unversalsvar; har du høg inntekt kan du fort bikke det.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Hei, om dette er en upassende tråd, så slett den, men da vil jeg ha en begrunnelse for dette.

Denne tråden ønsker jeg å lage for at både jeg og mange andre skal lære triksene som trengs for å kunne så mye igjen på skatten som mulig.

Jeg starter med det første spørsmålet:

Hvor mye prosent skatt burde man betale i mnd for å unngå å sikre seg mot smell? er det ikke 28%?


Håper flere også kan spørre spørsmål her sånn at dette blir en lang og fin tråd for folk her inne å lære seg
Vis hele sitatet...
Kommer vell an på hvor mye du tjener det. Jeg er lærling og betaler ca 32-35% i skatt. Jeg fikk også tilbake 37 tusen da Det meste av lån gir deg fradrag, BSU, kompis og faren skriver at de donerer til frivillighetsorganisasjoner og for igjen litt ekstra for det
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kommer vell an på hvor mye du tjener det. Jeg er lærling og betaler ca 32-35% i skatt. Jeg fikk også tilbake 37 tusen da Det meste av lån gir deg fradrag, BSU, kompis og faren skriver at de donerer til frivillighetsorganisasjoner og for igjen litt ekstra for det
Vis hele sitatet...
Du betalte ca 32% skatt og fikk igjen 37000kr tilbake? okei.. hva var timelønn, og hvor mye hadde du i året? Regner med du fyltle en lang og god skattemelding også.
Sist endret av cplpro; 12. august 2020 kl. 13:32.
Timelønn på 189 ca. Så bare over skattemelding og sendte inn. Har ca 10500 annavær uke (etter skatt) og rundt 3900 i skatt. Har boliglån, studielån, kredittgjeld og bsu.
Har forresten tabelltrekk 7105 og og under står det prosentrekk 34%. Kan legge til at jeg gikk på nav ifjor fra januar til april og det er muligens noe av grunnen, da jeg betalte mere skatt på nav enn nå.
Sist endret av NokErNok; 12. august 2020 kl. 14:28.
Hvor mye du skatter beregnes utfra din inntekt. Du kan enkelt legge inn eget estimat hos skatteetaten.
Får du igjen har du skattet for mye. Restskatt får du dersom du betaler for lite. Ok?
Det kan være en del å hente på avdrag. Hvilke finner du lett hos skatteetaten. Sladdrepressen lager også horder med artikler angående skattefradrag og triksing hvert bidige år rundt april måned. Finner sikkert flusst av disse via Google.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vi har progressiv skatt på inntekt i Norge, som vil si at mengden du skatter øker jo mer du tjener. Den høyeste skattesatsen ligger i dag på 46,4%, så hvis du absolutt vil ha en universell regel du kan følge (i 2020) kan du skatte 46,4% på all inntekt for å garantere at du ikke får skattesmell.

Imidlertid er det i realiteten umulig å nå en så høy skattesats for hele inntekten. Man skatter ikke 46,4% på hele inntekten, men bare på den delen av inntekten som overskrider inntektsgrensen som forårsaker toppskatt.

Jeg vil anbefale deg å bare bruke en skattekalkulator.
Sist endret av Tias; 12. august 2020 kl. 15:23.
Ska tillegges at det er annerledes skatting av aksjeutbytte. Har du et AS kan det være lurt å ikke ta ut så mye i lønn, da denne skattes høyere enn utbytte. Men ta pensjon i beregning. Her kan du også oppnå skatteutsettelse ved å opprette et holdingselskap for videre investering. Du kan putte utbytte rett inn i holdingselskap uten beskatting. Du betaler imidlertid skatt når/ hvis du realiserer midler herfra.
Også er det selvsagt skatt på eiendom og formue.
Sist endret av Hårnett; 12. august 2020 kl. 16:29.
Du stiller et litt merkelig spørsmål, for du kan få igjen mye skatt om du bare har store nok fradrag. Fradrag er jo relativt oversiktlig og greit å sette seg inn i, utover det er det ingen generelle tips tror jeg. Det er ikke slik at det er mulig å være "ekstra smart" på selvangivelsen, sålenge man holder seg innenfor lover og regler. Og trår du utenfor så blir brått tatt.

Om du tenker å svindle på skatten, bør du tenke deg kraftig om. Fører opp fradrag som ikke er reelle og som du ikke kan dokumentere. Om skatteetatens algoritmer eller random sjekk blinker ut deg så vil det svi kraftig. Da får du straffeskatt, sikkert renter å betale og kanskje også dom og er det grovt nok sikkert også fengsel. Ikke bare må du tilbakebetale alt du fikk tilbake på skatten, men du må også betale renter, og straffeskatt og kanskje en bot på toppen eller sone.

Litt som for politikerne på stortinget. Det er ingen "smarte måter" å fylle ut reiseregninger på. Det er satser, det er krav til at det må være en grunn for reisen, og det nytter ikke å ta en "hyttetur" å få igjen pengene på reiseregning, med å kreve km godtgjørelse, diett eller overnatting dekket.

Noen få har forsøkt seg på juks og blitt tatt og det er mildt sagt krise for dem, både å have i gapestokken og mtp tilbakebetaling. Troverdigheten forsvinner direkt og når slikt havner på førstesidene så er det game over politisk.
Sist endret av _abc_; 12. august 2020 kl. 18:00.
Jeg er litt motsatt. Jeg liker å komme i 0 akkurat. Derfor skatter jeg ca 20% der bruttoinntekten min er litt over 380 000 per år. BSU og boliglån står for det meste av fradragene.

Kan jeg spørre litt mer generelt i tråden. Hvorfor vil dere heller ha tvunget sparing (altså at dere betaler for mye skatt per måned), enn at dere betaler for lite skatt? Betaler man for lite skatt så har man jo et rentefritt lån av staten. Hva kan være bedre enn et rentefritt lån og leve bedre året rundt? Catchen er jo da såklart at man må klare å betale restskatten.
Sist endret av Superspurv; 12. august 2020 kl. 18:47.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg er litt motsatt. Jeg liker å komme i 0 akkurat. Derfor skatter jeg ca 20% der bruttoinntekten min er litt over 380 000 per år. BSU og boliglån står for det meste av fradragene.

Kan jeg spørre litt mer generelt i tråden. Hvorfor vil dere heller ha tvunget sparing (altså at dere betaler for mye skatt per måned), enn at dere betaler for lite skatt? Betaler man for lite skatt så har man jo et rentefritt lån av staten. Hva kan være bedre enn et rentefritt lån og leve bedre året rundt? Catchen er jo da såklart at man må klare å betale restskatten.
Vis hele sitatet...
Du betaler renter på restskatt.
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Du betaler renter på restskatt.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du betaler før tiden, tilkommer ikke renter på restskatt hvis du betalte før 31.mai.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Ikke hvis du betaler før tiden, tilkommer ikke renter på restskatt hvis du betalte før 31.mai.
Vis hele sitatet...
Jøss. Det visste jeg ikke. Kjekt å vite.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg er litt motsatt. Jeg liker å komme i 0 akkurat. Derfor skatter jeg ca 20% der bruttoinntekten min er litt over 380 000 per år. BSU og boliglån står for det meste av fradragene.

Kan jeg spørre litt mer generelt i tråden. Hvorfor vil dere heller ha tvunget sparing (altså at dere betaler for mye skatt per måned), enn at dere betaler for lite skatt? Betaler man for lite skatt så har man jo et rentefritt lån av staten. Hva kan være bedre enn et rentefritt lån og leve bedre året rundt? Catchen er jo da såklart at man må klare å betale restskatten.
Vis hele sitatet...

Enig i at det er best å betale riktig med en gang.
Hvis man betaler for lite som regel kan det bli til at du må betale forskuddsskatt.