Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  120 13399
Jeg og en kamerat har tenkt og overleve i den norske naturen i 4 dager (3 netter).
Vi skal ikke ha med noe annet en:
Sovepose
Øks
Kniv
Metall kanne
~3 fyrstikker
Kanskje sen og krok til fisking

Dette skal skje 7 - 10 Desember.
Vi skal filme turen med 2 handy-cams å finne mat og drikke selv. Bål er første prioritet og noen som har noen tips om hvor vi kan lete etter tørre ting?
Det jeg lurer på er om det er noen som kan gi tips om hva vi kan spise og andre smarte ting.
(Dette skjer i indre Agder)

Ja, vi er fullt forberedt på at det kommer til og bli et helvete og sinnssykt kaldt.
Sist endret av random16454; 28. november 2007 kl. 23:54.
I og med at det er desember kan dere jo se langt etter bær, og det er vel også dårlig med sopp. Det som da står igjen er fisk og kjøtt. Dere klarer ikke fange noe kjøtt uten erfaring (og våpen), så det hele står og faller på at dere klarer å få fisk. Dere kommer ikke til å dø av fire dager uten mat, men spesielt gøy blir det ikke.
Bark er vel et alternativ?
Ellers er det vel mye fiske.

Håpere dere begynner å spise hverandre etc. Husk å film mye!
Du kan nok hove inn ganske mange penger på en slik film.
Hehe, lete etter gammel sopp? Evt. spislige planter?
Skjønner ikke poenget med å gjøre det på denne tiden av året, men enjoy! Husk å såve inntil hverandre for ekstra kroppsvarme.
Fisk funker jo fett om det er noen steder og fiske der dere skall.
Skal dere ha med telt? For hvis ikke risker dere og bli ekstremt våte+ekstremt kalde=ekstremt sjuke.

Eller, det gjør dere jo uansett.
Jeg ville satset på og røske med meg noen pakker med røyk eller snus.
Dreper litt av sult-følelsen, og så blir alt litt lettere.
Hva med å vente til vi får litt skikkelig vinter, mens dere først skal holde dere i de kalde månedene? Da kan man jo muligens få til en snøhule, som er helt kurant for dere hvis dere ikke skal ha telt.
Hardcore:

Vi skal ikke ha med noe annet en:
Sovepose
Øks
Kniv
Metall kanne
~3 fyrstikker
Kanskje sen og krok til fisking
ha med en beholder dere kan drikke vann/oppbevare vann i. Vann er VIKTIG i overlevelsessituasjoner!

Andre bra tips:

-Hold kroppene deres oppe fra bakken når dere sover, slik at dere slipper å miste mye varme. Bruk øksa og bygg en seng av trestokker, buskas og greiner. Minst 15cm opp fra bakken..

-Bygg bålet slik at du har en stråle-/refleksjonsvegg på ene siden som reflekterer varme mot såveplassen deres.

-Tenk på vinnretning når dere plasserer bålet og såveplassen. Skjerm for vinden med hva som helst.

-Hent MYE ved. Når du tror du har samlet nok, hent dobbelt så mye. Døde trær er godt emne når du har fått fyr i bålet. Skulle det være bløt ved er det lurt å tøreke veden helt inntil bålet før du skal bruke den.

PS. Det kan sikkert virke homo å dele kroppsvarme, men er det jævli kaldt så er det jævli deilig. Dere trenger ikke være nakne heller, bare åpne litt på jakka

-Lær dere å lage snarer. Dere får kanskje ikke en dritt, men det er gøy å ha noe å gjøre på.

-Husk at dere vil fort merke at dere blir slitne når dere ikke får nok mat.

-Og nok en gang: Drikk mye vann! Du kan overleve 3 uker uten mat, men bare 3 dager uten vann.


Overlevelse er hat, men det er dritgøy å ha vært igjennom. Jeg har hatt overlevelsesdøgn alene i 38 minusgrader i militæret i Finnmark. Hat men gøy Lykke til!
Sist endret av cruto; 29. november 2007 kl. 00:31.
Del gamle stubber og lignende i to. De er våte på utsiden men som regel tørre inni.
Skjønner ikke hva du skal med fyrstikker om du ikke har esken også.
Sene og krok er greit nok men hva med agn? Du finner ikke mye mark eller maggot ute nå! Dessuten er det ikke så særlig trygt og gå på isen nå. Vet ikke hvordan den er hos dere men her er den pokker meg ikke trygg for 5 øre.
Ville satse på og grave en kuldegrop like ved dere dere skal sove. Men bakken kan jo være frosset så det må dere se ann. Legg dere i allefall på granbar for å komme litt opp fra bakken. Det hjelper både på komforten og kulda.
Ville tatt med litt tau også så kan dere eventuelt lage noe ly. Er litt kjipt om det begynner og snø/regne og dere ikke har noe form for ly.
om det er noenlunde tørt ute så funker bjørkenever utrolig bra for å få fyr på et bål.
om dere finner en granskog, så pleier de å være fulle i små tynne døde kvinster nederst på stammene som funker veldig bra til å tenne opp med. mens dere fyrer opp er det en god ide å "tørke" større kubber ved sidenav, sammtidig som dere forer på med småkvist. typisk feil er å tenne på bålet før dere har samlet nok kvister og småkubber, så ha i bakhodet hvor mye du tror du trenger, og finn litt til..
granskog er også fin å sove i da den er foholdsvis tørt. et stort enkeltstående grantre er også fint å sove under. For at det skal bli litt mykere å sove kan jeg anbefale på det varmeste: ferske grankvister i en stor haug, kutt ned, samle sammen og liggeunderlag på toppen, bedre enn den beste madrass .

angående mat, vet jeg ikke om særlig mye, men anbefaler å ta med noe, som dere heller kan la være å spise, i stedefor å gi opp når sulten blir for stor.
Sitat av mp34567
Del gamle stubber og lignende i to. De er våte på utsiden men som regel tørre inni.
Vis hele sitatet...
Man kan være temmelig sikker på at gamle stubber og stokker er gjennomvåte, så det er ingen vits i å prøve.
Som nevnt er det lite mat i skogen på denne tiden av året, personlig ville jeg tatt med en fiskestang. Ellers blir det til at dere drikker barnål-te og ikke spiser noe som helst. Snarefangst mener jeg er ulovelig i de fleste kommuner i Sør-Norge. Feller derimot er lovelig,(en pinne under en stein fungerer) men da må du ha tatt jegerprøven og du må ha tillatelse fra grunneier og jaktkort.
Sitat av ProtoZ
Man kan være temmelig sikker på at gamle stubber og stokker er gjennomvåte, så det er ingen vits i å prøve.
Som nevnt er det lite mat i skogen på denne tiden av året, personlig ville jeg tatt med en fiskestang. Ellers blir det til at dere drikker barnål-te og ikke spiser noe som helst. Snarefangst mener jeg er ulovelig i de fleste kommuner i Sør-Norge. Feller derimot er lovelig,(en pinne under en stein fungerer) men da må du ha tatt jegerprøven og du må ha tillatelse fra grunneier og jaktkort.
Vis hele sitatet...
Jeg vet i allefall av erfaring at om du teller tømmer i to fra et frisk tre er det som regel tørt inni på vintern.
Jeg ville nok gått for snarer om det er litt snø. Da kan du se hvor dyra har gått hen. Hare går fint i snarer. Husk dog og sjekke snarene minst en gang hver 12 time men dog ikke for ofte heller. Er ikke alltid den kveler dyret og da må du steppe inn og ta livet av det.


Snarefangst er en gammel fangstmetode i Norge. Den er tillatt i 80 norske kommuner. Så forbudt er den ikke.
Husk også å ta ned snarene når dere drar så de ikke blir stående oppe og dreper unødig.
Du skal egentlig løse jakt kort for småvilt og div annet men tror ikke de er så forbaska nøye på det om dere drar en litt bortgjemt plass og ikke dreper overdrevent mye.
Hvis det kniper veldig kan dere stikke bort til nærmeste vei og håpe på litt fersk roadkill. Dere har lov til å høste av alt dere finner i naturen, og et dødt dyr er spiselig hvis det ikke er så veldig gammelt.
OBS OBS OBS ved denne metoden! Her må du nesten åpne dyret for å se ca hvor gammelt. Er urinblæren sprekt eller tarmene eller noe sånt er bakteriene gått i kjøttet og gjort det uspiselig. Er grunnen til at man er veldig forsiktig når man slakter elg når man skjærer opp ved magen for å fjerne involler. Stikker du hull på tarm magesekk eller urinblære kan du kaste hele dritten. Denne metoden anbefales kun om du VET hva du gjør. Fordervet kjøtt fullt med bakterier vil du IKKE ha i deg
Sett litt for mye på discovery eller?
hardcore å gjøre dette om vintern... kreds
Ta med dere en pressenning.
Det var det eneste hjelpemiddelet vi fikk da vi skulle lage gapahuk i speidern.
Og jeg var speider i Nord-Troms.
En pressenning er digg å ha, enten når det er vått på bakken, eller hvis det regner/snør.
Anbefales å sove på.

http://tool4you.dk/images/hp59562-100x100.jpg
Gjest
Trådstarter
Takker for mange gode svar, mye av det som har blitt skrevet har vi tenkt på, men mange gode andre forslag, roadkill kan vi glemme, vi skal "isolere" oss fra sivilisasjonen.
Presenning kan vi ikke ta med. Selvfølgelig skal eska til fyrstikkene med.
Ingen røyker eller snuser og (her iallefall) blir ekstremt kvalme med snus
Det med innsiden av stubber høres jo litt lovende, må sjekke dette ut før vi stikker opp.

Opprinnelig skrevet av disaster master
Sett litt for mye på discovery eller?
Vis hele sitatet...
Jepp

Det regner som regel hele tiden her. Ingen som har noe erfaring med røtter eller lignende?
Snarefangst prøver vi nok på (kanskje mest bare for å ha noe og gjøre) fisking skal vi prøve på om vi finner noe agn.

Vi skal heve oss fra bakken ved og lage en "madrass" av greiner, så ikke all kroppsvarmen blir absorbert til bakken. varmt vann blir det mye av og litt furu nål te
Sist endret av random16454; 29. november 2007 kl. 12:35.
Tror dette kommer til og bli bra! Kommer dere til og hoste filmen noe sted?
Gjest
Trådstarter
Kanskje om den blir bra, foreløpig er det et skole prosjekt
(Media og kommunikasjon VKII)
Sist endret av random16454; 29. november 2007 kl. 12:44.
Jeg vil også anbefale å plassere "leiren" eller soveplassen slik at sola treffer dere fort på morgenen slik at dere får varme fra sollyset så fort som mulig.
Sitat av dword
Jeg vil også anbefale å plassere "leiren" eller soveplassen slik at sola treffer dere fort på morgenen slik at dere får varme fra sollyset så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Ypperlig tips!

dracz: Ta gjerne med ei full fyrstikkeske eventuelt en jukkastick (les: gnistlagedings), er fort gjort å ødelegge noen fyrstikker vet du
Kos dere!
Gjest
Trådstarter
Det er liksom det som er spennende da, om vi får fyr med de få stikkene vi har jukkastick har jeg også tenkt på (noen som vet hvor jeg skaffer dette?). Det med sola var et fint tips, thx
jukkastick fåes kjøpt i nesten alle sports-/jakt-/militeriabutikker.
Sist endret av cruto; 29. november 2007 kl. 13:14.
Gjest
Trådstarter
Da tar jeg med en slik en
Kan du forklare hvordan dere skal få nok batteri på kameraene iløpet av turen?
Gjest
Trådstarter
Ja, flere batterier.
Sitat av dracz
Ja, flere batterier.
Vis hele sitatet...
Uannsett, vil filmen bli uploadet noe sted? Hadde vært gøy og se.
Gjest
Trådstarter
Les tidligere poster.
Høres ut som et morsomt prosjekt! Gleder meg til å se evt. film. Lykke til i villmarken! :-)
Når det gjelder ved så vil jeg på det sterkeste annbefale å fyre med bartrær. Disse er som oftest ganske tørre hvis de ha falt ned. Løvtrær som er døde er som oftest kliss bløte da barken stenger inne all fuktighet. Når dere har lagd et fint bål med bartrær kan dere fyre videre med ferske løvtrær. Et bål med god varme i kan holdes videre med ferske løvtrær (bjørk), særlig nå på vinteren hvor mesteparten av vannet er trukket tilbake. Helt nederst under store furutrær vil man kunne finne tørre kvister til opptenning. Ellers så burde dere finne noen store grantrær og dra ned all den tørre veden dere finner der. Hvis grenene er fulle av tyri, vil de brenne selv om de er litt bløte.

Ellers så kan dere drite i å prøve å klare å skaffe føde fra dyreriket. Er utrolig energikrevende i forhold til det man får igjen. Hvis dere allikevel vil prøve for å ha noe å gjøre anbefaler jeg dere å prøve å fange fugler, men som oftest krever det at dere har agn... Fiske kan gå an på vinteren. Det kan være vanskelig å skaffe agn, men graver man dypt nok finner man til slutt mark...

På vinteren er det usedvanlig vanskelig å skaffe seg næring. Det dere finner vil først og fremst befinne seg i røtter under jorden. Les litt i en overlevelsesbok og finn et par vekster som vokser i området og hold dere til dem. Å traske rundt på måfå for å prøve å finne noe spiselig er nytteløst... Det finnes enkelte lavarter som kan være fine, blant annet "navlelo" og "sjegglav". Disse vil kunne gi et tilskudd av kabrohydrater. Regn med å gå sultne og pass på. Når blodsukkeret synker svekkes dømmekraften dramatisk og det er lettere å bomme med øksa. Hvis dere skal bli mette og forhindre at dette blir en ren sultetur må dere sannsyligvis bruke mesteparten av dagen på å finne føde. Et lite tips er å koke te på barnåler. Det gir ikke mye næring, men vil kunne holde humøret oppe. Det trenger dere

Jeg anbefaler dere også å tenke på bål og ly først. Det hjelper ikke med bål, hvis alt utstyret er vått. En våt sovepose gir deg garrantert ei heilt forjævlig plass. At dere klarer å holde dere tørre er avgjørende! Bygg en leirplass som dere holder dere ved alle dagene, da kan dere etter et par dagers jobbing få det riktig så koselig. Lag veggene på lyet deres bratte så sl vannet lettere av. Serriøst. Hvis det er direkte regn når dere begynner å gå så ta med dere tre søppelsekker hver. Det kommer til å redde turen deres.

Det er ett fett prosjekt dere begir dere ut på. Nesten så jeg har lyst til å melde meg på Lykke til!
Gjest
Trådstarter
Takk for tipsene Halalgeir settes pris på. Vi har tenkt ut et par måter og lage ly på, men må nesten se det an når vi ankommer dit vi skal (som vi ikke har peiling på, labber inn til vi finner et vann og en fin plass (vet det er et vann men ikke helt hvor))

Det blir fett og gøy, alle her på internatet tviler på oss, som egentlig bare gjør at viljestyrken blir sterkere, vi skal ikke snu!
vist dere skal fiske så anbefaler jeg deg å gå på en jakt/fiske butikk og kjøpe deg en boks med maggot! det er småe larver elns,man bruker de til isfiske og de overlever lengere elns i kaldt vann! fisken svømmer rett forbi om det ikke er noe lukt eller noe som rører seg!
god luck,have fun og det med ly,om dere har med nokk tau så kan dere ordne en "firkant" med lange grener så ordner dere et slags rute nett med tau eller kvister i midten,så kan dere legge furu grener oppå der! ypperligt til ly over hodet
Sist endret av Holmen; 29. november 2007 kl. 22:16.
Sitat av Turbolego
Ta med dere en pressenning.
Det var det eneste hjelpemiddelet vi fikk da vi skulle lage gapahuk i speidern.
Og jeg var speider i Nord-Troms.
En pressenning er digg å ha, enten når det er vått på bakken, eller hvis det regner/snør.
Anbefales å sove på.

http://tool4you.dk/images/hp59562-100x100.jpg
Vis hele sitatet...
Jeg gikk også i speidern i nord-troms.

Husker når vi var på sånn tur, en presening var gull verdt, synes absolutt dere burde ta med dere en.

Og når dere skal sove kan det være en ide å legge et skjerf , eller noe lignende over munnen, jeg husker når jeg sov ute om vinteren i presening, når jeg våknet var tennene mine så løs at jeg kunne rive dem ut hvis jeg hadde prøvd.

Men dere får ha lykke til!
I stedet for 3 fyrstikker, hvorfor ikke kjøpe dere firesteel i stedet? Skjønner at det skal være overlevelsestur og mandigmann men det kunne blitt interessant
Sitat av Scr0tum
I stedet for 3 fyrstikker, hvorfor ikke kjøpe dere firesteel i stedet? Skjønner at det skal være overlevelsestur og mandigmann men det kunne blitt interessant
Vis hele sitatet...
enig!
jeg har denne selv...



funker jævli' bra, selv i regn!

Her kjøper du en: http://www.wh-produksjon.no/tennstaal.html
Sist endret av Turbolego; 29. november 2007 kl. 22:28.
kom akkurat selv fra en skikkelig hatøvelse, 3 dager uten nesten noe søvn.

her er noen tips!

vann: smelt sne. men husk, må ganske mye sne til for å få nok vann.
klær: veldig viktig, kle dere skikkelig. hvor mye kan du om bekledning? tørk klær når du har sjangsen, det er lite digg å stå opp til pissblaute og kalde klær.
søvn: få nok søvn, dagene kan virke veeeldig lange om du går over 24 timer uten søvn... jeg selv begynte å se veldig mye rart etter å ha ligget i OP og marsjet langt...alt fra nisser, nakne kvinnfolk og monster.

før du starter øvelsen burde du spise mye fet mat. få fettlagrene fylt opp...

som andre har sagt, slike turer bruker å være rein hat, men man får en god følelse når alt er gjort.
men vær forsiktig, det er så mye som kan gå galt når du jør slikt på vinterstid...frostskader, utmattelse, dehydrering(du merker ikke dehydreringen så godt når det er vinter).

og ikke bli sittende for lenge i ro.
Ta for all del med kart og kompass, selv om dere er aldri så kjente i området. Blir det storm/tåke kan det være utrolig vanskelig å finne fram, og da er det godt å ha et kort og kompass til å stole på. Ta med mobiltelefon som dere bare skrur på viss det er nødvendig. Et førstehjelpsskrin er og uvurdelig viss uhellet er ute. I tillegg kan det være greit å ha med pinex/paralgin forte viss dere har tilgang på det. Brekker du en fot og må ligge våt i gresset i 12 timer før dere får hjelp er det godt å ha noen sterke smertestillende.
Sitat av Turbolego
enig!
jeg har denne selv...



funker jævli' bra, selv i regn!

Her kjøper du en: http://www.wh-produksjon.no/tennstaal.html
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt driten også på clas olhson for 70 kroner eller noe slikt

Bare pass deg for gnisten på 3000 varmegrader
Sitat av steinarlima
Ta for all del med kart og kompass, selv om dere er aldri så kjente i området. Blir det storm/tåke kan det være utrolig vanskelig å finne fram, og da er det godt å ha et kort og kompass til å stole på. Ta med mobiltelefon som dere bare skrur på viss det er nødvendig. Et førstehjelpsskrin er og uvurdelig viss uhellet er ute. I tillegg kan det være greit å ha med pinex/paralgin forte viss dere har tilgang på det. Brekker du en fot og må ligge våt i gresset i 12 timer før dere får hjelp er det godt å ha noen sterke smertestillende.
Vis hele sitatet...
Gode poeng som de fleste overså
Gjest
Trådstarter
Sitat av Scr0tum
I stedet for 3 fyrstikker, hvorfor ikke kjøpe dere firesteel i stedet? Skjønner at det skal være overlevelsestur og mandigmann men det kunne blitt interessant
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er det samme som jukkastick som cruta foreslo, men det var det jeg trodde. Så det blir med.

Mobiltelefon og førstehjelpskrin skal være med som som sikkerhet, men ikke brukes. Presenning kommer ikke på tale (manly men). Vi skal ikke så sinnssykt langt vekk og vi er litt kjente i området så kart og kompass skal ikke tas med (kan eventuelt likke i hjelpeskrinet)

Gleder meg som en unge jeg

Jeg er den typisk norske ungdommen på 19 år, student, lat, spiller data og spiser grandis, ikke særlig god form, trener styrke men ikke utholdenhet. Han andre er i litt bedre form. Det er kanskje en av grunnene til at jeg gjør dette, folk tror ikke jeg klarer det . Viljestyrken er på plass iallefall.
Hehe, viljestyrken er på plass nå ja, men den er lett å bryte ned. Du får se inn i kameraet og si hvordan viljestyrken er når det er -1 regn, vind, du har ikke spist noe særlig på 2 og en halv dag, det er mørkt, kaldt, vind surt, sulten, sliten, utmattet, trøtt, vondt i bena, fryser, sulten, trøtt, vondt i ryggen, kald, kanskje gjennomvåt, lyst på grandis, savner madrass, taket lekker, vinnen trekker inn. For mye pes å fikse. Det er bedre å ligge her i fosterstilling. Kald, sulten, bålet slukker, savner datamaskin, vil ha strøm, vil ha det lunt, ikke følelser i bena lenger, konstant gåsehud, kaldt, vått, vind. osv

Det er ikke sikkert du kommer til dette stadiet, det kommer litt an på vær og vind, tidligere erfaringer og sånn, men om du er (u)heldig så er det disse tankene som går om og om igjen i hodet ditt de siste 2 dagene
Hvordan skal du fiske når det er is på vannet, et helvete å hugge seg gjennom isen med øks...
Du kan lage snare, fange no spiselig, du kan lage te av blåbærlyng-blader+samle granbar for isolasjon mot bakken...
Gjest
Trådstarter
Haha, Dinithion. Jeg er et posetivt menneske og siden vi er 2 så er det litt lettere, kan snakke sammen osv.

Drachir: Isen her er ikke så tykk enda. Isolasjon er et must! Blåbærlyng blader blir sikkert deilig

7 dager til turen starter
Sist endret av random16454; 30. november 2007 kl. 13:33.
Husk, viss du ser ein sint tyskar i rød kjole, spring.. viss han har teltplugger i handa, spring fortare..
husk å ta med dere bærbar dvd-spiller å se på "the blairwitch project" da,,skikeli tur koz
Sitat av dracz
Vet ikke om dette er det samme som jukkastick som cruta foreslo, men det var det jeg trodde. Så det blir med.

Mobiltelefon og førstehjelpskrin skal være med som som sikkerhet, men ikke brukes. Presenning kommer ikke på tale (manly men). Vi skal ikke så sinnssykt langt vekk og vi er litt kjente i området så kart og kompass skal ikke tas med (kan eventuelt likke i hjelpeskrinet)

Gleder meg som en unge jeg

Jeg er den typisk norske ungdommen på 19 år, student, lat, spiller data og spiser grandis, ikke særlig god form, trener styrke men ikke utholdenhet. Han andre er i litt bedre form. Det er kanskje en av grunnene til at jeg gjør dette, folk tror ikke jeg klarer det . Viljestyrken er på plass iallefall.
Vis hele sitatet...
Kompass er et minimum på en slik tur. Du må være ekstremt godt kjent i området for å ikke trenge vær redd for å gå deg vill i tåke. Jeg har selv vært på nippet til å gå meg vill i meget godt kjent terreng en gang. På en halvtime gikk det fra blå himmel til tåke og tilnærmet null sikt.
Tennstål og en standard førstehjelp kit er kasnje ikke så dumt eller hva?
Jeg har en bok som heter SAS Survival handbook, skrevet av en vaskeekte SAS veteran.
Det står det omtrent allt mellom himmel og jord av hvordan man kan overleve hvorsomhelst.
Hvis du er en survival gærning som meg syntes du sikker den boka er dritbra
Sitat av steinarlima
Kompass er et minimum på en slik tur. Du må være ekstremt godt kjent i området for å ikke trenge vær redd for å gå deg vill i tåke. Jeg har selv vært på nippet til å gå meg vill i meget godt kjent terreng en gang. På en halvtime gikk det fra blå himmel til tåke og tilnærmet null sikt.
Vis hele sitatet...
Helt enig, om ikke gps så ihvertfall noe som gir deg en generell retning slik at man kan finne nærmeste vei!
Dette vil kanskje høres teit/rart ut, men en ting som også er veeeldig viktig, er å pisse så ofte du kan. Kroppen bruker veldig mye energi på å holde urinet på 37 grader, og det å holde inne piss fordi det er kaldt og man ikke gidder er dumt.
Har selv vært på flere vinterturer, lengste i 6 dager. Viktigste er å holde utstyr tørt. Når dere skal sove, ta av dere alt av undertøy som er vått, inkludert sokker, stapp dette inn i soveposen og søv med det. Er kanksje ikke det mest renslige, men what the hell. Ting tørker og du slipper å kle på deg våte klær på morningen, noe som hjelper veldig på.

Det er spesielt viktig å pisse på natten når du skal legge deg, det å ikke få sove for at man må pisse er noe av det dummeste du kan gjøre. Du får dårlig søvn, og kroppen bruker unødvendig mye energi. Kan ikke stresse dette nok, var veeeldig mange i min klasse som ikke ista å springe ut midt på natta for å pisse, og som fraus og sov dårlig.

Ellers er det nevnt veldig mange gode tips. En ting som er viktig er å ikke få panikk vist ting skulle gå galt, dere må også være obs på faresignal.
Dere burde ligge på samme plass alle 3 netter. 2 momenter som er blitt nevnt er ly for vind, og sol om morgenen. Når man er nedkjølt, har lite med mat, og er trøtt, så surrer man utrulig lett. Det å finne en ny soveplass den siste natten kan være skummelt når de 3 faktorene som er nevnt ovenfor er inne i bilde, man tenker ikke kritisk nok, man vil bare sove, og "første og beste" tankegangen tar over. Dette er veldig dumt.

Noe du kan gjøre er å laste ned Man VS wild episoder. Lærer mye dær, men det meste får du av praktisk erfaring. Lykke til og nyt turen, og husk, hold ting tørt, da blir alt 10 ganger så lett !