Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2462
Hei, går nå på vg2, og har begynnt å tenke på hva jeg vil studere etter videregående. Valgte Kjemi 1, fysikk 1 og R1 siden jeg tenkte at da har jeg har alle muligheter. Men nå begynner hva jeg kunne studert som jeg likte(tenker det er litt viktig). Og siden jeg vet ikke helt hva jeg liker, og hva jeg kunne tenke med å studere. Tenker jeg det hadde vært lurt å snakke med en studierådgiver. Som hjelper å kartlegge mine interesser, svake og sterke sider, evener etc... Kanskje komme konkrete med forslag på studier.
Så jeg lurer på om noen kan anbefale studierådivere i Bergen? Har snakket med studierådgiver på skolen min, men får å si det enkelt og greit. H*n er ikke så flink. Så derfor har jeg bestemt meg å snakke med noen utenfor skolen.
Har funnet dette her: http://smartkarriere.no/studieveiledning-ungdom/ noen erfaringer?
Sist endret av Fobian; 6. februar 2017 kl. 10:40.
Ta kontakt med UiB og HiB. De har gratis studieveiledning. De hadde det i hvert fall for noen år siden når jeg skulle begynne å studere. Sikkert flinke folk der også, men rådgiveren jeg var hos ved UiB var lite til hjelp. Skader uansett ikke å høre hva de har å si.

Mitt tips er å ikke legge så mye vekt på hva du skal studere. Så lenge det er interessant nok for deg til at du gidder å fullføre er det viktigste. Ting har en merkelig evne til å bare falle på plass og ordne seg, så lenge du ikke gir opp og fullfører det du begynner på. Det er også lett å føle at man blir veldig bundet til den bachelorgraden man begynner på, men på veldig mange studieretninger (spesielt universitetet) er det lett å hoppe mellom fag og bytte over til andre studieretninger hvis du føler at du er misfornøyd med det du først valgte.

Folk er forskjellige men for meg var det viktigere å bo et sted hvor det var miljø for å drive med ting jeg likte/liker å bruke fritiden på. Studieretning ble valgt etter sted, og det har jeg ikke angret et sekund på. Prøver ikke å overtale deg til å flytte fra Bergen, spennende ting på gang der. Mye bra techno både over og under bakken #bergentechnocity og Bergen techno fanzine burde hjelpe deg på vei hvis du letter etter spennende dansegulv. Hverken bølger eller bratte fjell med snø der da:/