Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1626
Lurer på om noen har peiling på hvordan man fjerner vokalisten på sanger. Karaoke. evt et program

på forhånd, takk
Du trenger raw filene til en sang for å få tatt bort en vokalist ordentlig. Det finnes programmer som gjør noe liknende, men resultatet blir ikke bra i det hele tatt...
joda, hvis sangen er spillt inn på "riktig" måte så kan det faktisk gjøres med overaskende bra resultater.. (men hvis de ikke er spillt inn på denne måten derimot så funker det ikke i det heletatt...)

f.eks med http://www.yogen.com/vocalremover/
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av morten
Du trenger raw filene til en sang for å få tatt bort en vokalist ordentlig. Det finnes programmer som gjør noe liknende, men resultatet blir ikke bra i det hele tatt...
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er litt geekspeak, morten Du trenger ingen filer, men for å fjerne vokalen helt trenger du råsporene som ble brukt under produksjon. Eller for å være nøyaktig: sporene før de blir mikset ned til ett spor og mastret for CD-trykk. (til mortens forsvar: jeg er overbevist om at det var dette han mente)

Du kan til en viss grad fjerne en del av vokalen med en god equalizer, men dette er trått og du kverker samtidig en del av selve sangen bak. Fungerer som nødløsning til karaoke osv.

HJ
Angrep og forsvar i samme. Not bad. Men ja, du har rett, det var det jeg tenkte på, takk for at du videreførte det :P
Stemmer.. Siden alle instrumentene er mixa ned til to spor, høyre og venstre, er det strengt tatt umulig og fjerne vokalen uten å ødlege noe av de andre instrumentene.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
LunchBox: Ikke helt sant. Dersom du klarer å få tak i lydsporet for vokalen, så kan du "trekke fra" vokalen fra sluttsporet, og du vil i teorien sitte igjen med et kun-musikk-spor.

På den annen side, om du klarer å få tak i vokalsporet separat, så er sjansen stor for at du kan få tak i musikksporet separat også, noe som medfører at det i det hele tatt er ganske poengløst.

Pedant? Jeg?

h
OK. Så dere sier altså det at det er ganske vanskelig åp fjerne vokalen fra en sang. Prøvde det programmet som ble posta her, men som sagt, sangen ble ganske dårlig.
▼ ... flere år senere ... ▼
I see you...
NAPse's Avatar
Ikke noe som fugerer på samme måte på filmer?
last ned instrumentaler fra netett. finner nesten alt med bra nokk prog.
**
Jeg bruker vanligvis å laste ned en midi version av sangen, importere den i cubase, og bruke forskjellige vsti'er på de forskjellige sporene...blir ikke 100 likt orginalen, men bra nok
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er umulig fjerne alle frekvenser bortsett fra vokalspekteret fra en ferdig mikset låt. Som k-f-j sier: svaret er acapella.