Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10768
Hypnotisk loverboy
Sandoon's Avatar
Cannabis kan være farlig

Det var tittelen på denne artikkelen (skrevet av Prof. Jørgen G. Bramnes, ikke KRAFT) fra 2009 som jeg kom over. Jeg liker å ha et variert syn på ting, og vil gjerne høre deres mening. Vis gjerne til kilder!
Sist endret av Sandoon; 1. desember 2011 kl. 19:21.
Sitat av Sandoon Vis innlegg
Cannabis kan være farlig

Det var tittelen på denne artikkelen (skrevet av Prof. Jørgen G. Bramnes, ikke KRAFT) fra 2009 som jeg kom over. Jeg liker å ha et variert syn på ting, og vil gjerne høre deres mening. Vis gjerne til kilder!
Vis hele sitatet...
Sto ikke noe nytt der gitt.

Men, en ting jeg lurer på, er om cannabis er bra eller dårlig når det gjelder scitzofreni, noen sier ja og noen sier nei, blir litt forvirret.

Selv har jeg merket at stemmene jeg hører blir litt dempet i dagene etter at jeg har røyket.
Sitat av Awareness Vis innlegg

Men, en ting jeg lurer på, er om cannabis er bra eller dårlig når det gjelder scitzofreni, noen sier ja og noen sier nei, blir litt forvirret.
Vis hele sitatet...
Tenk på dette. Bruken av cannabis verden over siden 70-tallet har skutt i været. Tallene på schizofrene gjør ikke det samme.
Sitat av murloc Vis innlegg
Tenk på dette. Bruken av cannabis verden over siden 70-tallet har skutt i været. Tallene på schizofrene gjør ikke det samme.
Vis hele sitatet...
kan sikkert være x antall andre faktorer som har sunket tallene schozofrene, bedre medisiner for de som er syke osv. Ikke smart å trekke knklusjoner med engang
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
kan sikkert være x antall andre faktorer som har sunket tallene schozofrene, bedre medisiner for de som er syke osv. Ikke smart å trekke knklusjoner med engang
Vis hele sitatet...

Med tanke på at man ikke kan vaksinere seg mot schizofreni så ser jeg ikke hvordan medisiner skal få ned antallet diagnoser.
Sitat av murloc Vis innlegg
Tenk på dette. Bruken av cannabis verden over siden 70-tallet har skutt i været. Tallene på schizofrene gjør ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å si det. Likevel presterer noen å si at det ikke er sånn. Var noen i en annen tråd som sammenlignet anti-cannabisfolk med ekstremkristne som nekter å se noe annet enn det de har blitt opplært til å tro.

Det er likevel viktig at man ikke går rundt og sier at Cannabis ikke er farlig i det hele tatt. Dette er en veldig naiv holdning, og man kan lett bli brent.
Hva er det å si at cannabis ikke er bra for schizofrene og personer med psykoser? Dette er en ekstremt liten gruppe, og bør være et unntak sånn sett i forhold til argumentasjonen i artikkelen... Irrelevant imo. Er mye som ikke er bra hvis du har psykose o.0
schizofreni ligger vel latent i kroppen. cannabis kan fremskynde symptomer et år eller fem, men du ville likevel fått diagnosen etterhvert. Derfor har ikke tallene på schizofreni skutt i været, mens tallet på cannabis (mis)brukere har.

"Han antok at cannabis og andre rusgifter kunne framskynde en latent schizofreni, men trodde også at cannabis kunne gjøre dette i tilfeller hvor sykdommen ellers ikke ville ha brutt ut. Han begrunnet sin konklusjon med det faktum at stoffet medfører schizofreni gjennomsnittlig 4 år tidligere enn utbruddet av andre typer av schizofreni."

KILDE
Sitat av Awareness Vis innlegg
Sto ikke noe nytt der gitt.

Men, en ting jeg lurer på, er om cannabis er bra eller dårlig når det gjelder scitzofreni, noen sier ja og noen sier nei, blir litt forvirret.

Selv har jeg merket at stemmene jeg hører blir litt dempet i dagene etter at jeg har røyket.
Vis hele sitatet...
Svaret på om det er bra for schizofrene er både ja og nei. Det kommer ann på hvordan de forskjellige cannabinoidene i planten du røyker er balansert. THC kan forværre schizofreni symptomer, men CBD kan forbedre dem. Undersøkelser gjort på CBD som antipsykotika viser at det er veldig effektivt, og har langt ifra så mange negative bivirkninger som tradisjonell antipsykotika.

CBD er nærmest som motvekten til THC, men siden det er THC effektene som foretrekkes av mesteparten av cannabis brukerne er mye av det man får kjøpt på gata ol. THC sterke og CBD svake planter.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at tilstanden til ABB skyldes noen bonghits i sine tidligere år.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det selv når jeg så diagnosen. Har du det fra han som sa det i tråden "bombe i oslo?" Var en dude som sa at breivik fyrte med broren hans eller noe. Men i manifestet skrev han at han ikke røyka da. Uansett har hasjen mest sansynlig bare framskynt sykdommen da.. Men er ikke veldig positivt om media finner ut av dette
Sitat av Awareness Vis innlegg
Sto ikke noe nytt der gitt.

Men, en ting jeg lurer på, er om cannabis er bra eller dårlig når det gjelder scitzofreni, noen sier ja og noen sier nei, blir litt forvirret.

Selv har jeg merket at stemmene jeg hører blir litt dempet i dagene etter at jeg har røyket.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv vært vitne til at folk har røykt, og trigget schizofrenien sin. Disse var riktignok allerede syke, men symptomene var under kontroll.

Av alle rusreaksjoner, fra kramper på GHB/kokain til bædtrip på psykadelika, er det ingenting jeg har sett som kommer i nærheten av å være så absurd. Derfor overrasker det meg litt at du opplever det stikk motsatt. Er dette din subjektive vurdering, eller har du røykt med andre som heller ikke har merket noe?

Sitat av murloc Vis innlegg
Tenk på dette. Bruken av cannabis verden over siden 70-tallet har skutt i været. Tallene på schizofrene gjør ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Den logikken blir litt simpel, siden schizofreni var mye mer vanlig for 60-70 år siden. Siden antallet diagnostiserte har gått så hardt ned har man ikke en stabil referanse å måle utviklingen mot. Men det tilsier selvsagt at cannabis ikke er en veldig betydelig faktor i selve utviklingen av lidelsen.
Har lest masse om cannabis, og det som er farlig med det er:
- Det kan fremkalle latente psykiske lidelser
- Det kan gjøre deg deprimert
- Du har 5 ganger så stor sjangse for å få hjertattack under rusen

Og ærlig talt, denne linken din, punkt 3, hva faen.. virkelig.. hva faen?
Det blir så useriøst å si man har dårligere hukommelse UNDER RUSEN, det er som å si at alkohol skal være ulovlig fordi man har dårlig balangse UNDER RUSEN..
Akkurat det punktet får meg til å tenke på hele rapporten som useriøs.
På enkelte forskningsstudier hvor man har sett på sammenhengen mellom cannabisbruk og schizofreni har man funnet en klar sammenheng. Forskningen har kommet fram til at forekomsten av schizofreni er dobbelt så stor hos cannabisbrukerne (fra 1% til 2%).
Enkelte schizofrene føler at de fungerer bedre under cannabisrus - noe som kan gjøre det fristende å fortsette bruken og muligens forverre situasjonen.

Hvis man ser bort fra de sosiale faktorene ved cannabisbruk finner man generelt små negative effekter lavt cannabisbruk (mindre enn 2-3g pr uke), men det er svært individuelt. Hos gruppen som har et høyt daglig forbruk (2-3g pr dag) finner man en mye større forekomst av psykoser. Det er derimot veldig individuelt når den evt. psykosen inntreffer. Typiske cannabis-psykoser er depresjon, angst, depersonalisering, derealisjon og små vrangforestillinger. Depersonalisering og derealisjon inntrer ofte etter man har kuttet ut bruken av cannabis. Ofte skyldes cannabisavhengighet en selvmedisinering-prosess mot depresjontilstander og angst pga. overdreven bruk. Brukeren er ofte ikke klar over situasjonen selv.
Psykoser kan ha langvarige negative effekter i etterkant.

- God artikkel i psykologisk tidsskrift.
- Thomas Lundqvuist gitt ut flere artikler om cannabisbruk og cannabispsykoser.
Sist endret av sonmarak; 1. desember 2011 kl. 20:48.
Cannabis fremmer jo ikke schizofreni, er vel heller at i gruppen av mennesker som søker til cannabis er forekomsten av individer som allerede er utsatt for schizofreni og andre psykiske problemer større.

Sier ikke at alle som røyker cannabis er psykisk syke, men er jo ikke til å legge skjul på at folk som har hatt det tøft ofte søker ro i rus. Tror heller det er der koblingen mellom schizofreni og cannabis ligger.

Jeg mener dog at cannabis ikke er farlig, men at misbruk kanskje kan gjøre mer vondt enn godt.
Tar meg gjerne ei bønne i ny og ned, men ser på eget forbruk som fornuftig og heller bruk en misbruk.

Er nok marginen mellom bruk og misbruk som avgjør om det er "farlig" eller ikke.

Tror som sagt ikke at cannabis fremmer psykiske lidelser, men at folk som allerede er utsatt for psykiske lidelser fort kan søke til cannabisen.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
På enkelte forskningsstudier hvor man har sett på sammenhengen mellom cannabisbruk og schizofreni har man funnet en klar sammenheng. Forskningen har kommet fram til at forekomsten av schizofreni er dobbelt så stor hos cannabisbrukerne (fra 1% til 2%).
Enkelte schizofrene føler at de fungerer bedre under cannabisrus - noe som kan gjøre det fristende å fortsette bruken og muligens forverre situasjonen.

Hvis man ser bort fra de sosiale faktorene ved cannabisbruk finner man generelt små negative effekter lavt cannabisbruk (mindre enn 2-3g pr uke), men det er svært individuelt. Hos gruppen som har et høyt daglig forbruk (2-3g pr dag) finner man en mye større forekomst av psykoser. Det er derimot veldig individuelt når den evt. psykosen inntreffer. Typiske cannabis-psykoser er depresjon, angst, depersonalisering, derealisjon og små vrangforestillinger. Depersonalisering og derealisjon inntrer ofte etter man har kuttet ut bruken av cannabis. Ofte blir skyldes cannabisavhengighet en selvmedisinering-prosess mot depresjontilstander og angst pga. overdreven bruk. Brukeren er ofte ikke klar over situasjonen selv.

- God artikkel i psykologisk tidsskrift.
- Thomas Lundqvuist gitt ut flere artikler om cannabisbruk og cannabispsykoser.
Vis hele sitatet...
For meg er det sjokkerende at folk røyker 2-3g hver uke..
Selv røyker jeg to ganger i helgene, kanskje en gang i uka innimellom, og selv ikke da røyker jeg så mye som 2g alene på en uke.

jeg håper at NÅR det blir avkiminalisert, vil det være veldig strenge regler som holder folk fra å konstant være på cannabis, folk burde respektere det mer, og nyte det, istedenfor å tilpasse livet sitt etter cannabisbruken burde de tilpasse cannabisbruken etter livet sitt.
Sist endret av PerPerPerPer; 1. desember 2011 kl. 20:53.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
...og nyte det istedenfor å tilpasse livet sitt etter cannabisbruken burde de tilpasse cannabisbruken etter livet sitt.
Vis hele sitatet...
Der fikk du satt noen gode ord til en tanke jeg ikke hadde fått formulert i hodet mitt enda

Men må si jeg dro litt på smilebåndet når du formulerte deg med "være på cannabis".
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har selv vært vitne til at folk har røykt, og trigget schizofrenien sin. Disse var riktignok allerede syke, men symptomene var under kontroll.

Av alle rusreaksjoner, fra kramper på GHB/kokain til bædtrip på psykadelika, er det ingenting jeg har sett som kommer i nærheten av å være så absurd. Derfor overrasker det meg litt at du opplever det stikk motsatt. Er dette din subjektive vurdering, eller har du røykt med andre som heller ikke har merket noe?



Den logikken blir litt simpel, siden schizofreni var mye mer vanlig for 60-70 år siden. Siden antallet diagnostiserte har gått så hardt ned har man ikke en stabil referanse å måle utviklingen mot. Men det tilsier selvsagt at cannabis ikke er en veldig betydelig faktor i selve utviklingen av lidelsen.
Vis hele sitatet...

Hva mener du med "eller har du røykt med andre som heller ikke har merket noe?"
Det var noen sannheter i denne artikkelen, men den var stappfull av misvisende og direkte feil informasjon!
Tar med et par av punktene jeg reagerte på her:

Cannabis gir avhengighet.
Vis hele sitatet...
Det gidder jeg ikke kommentere en gang...

Cannabis kan gi psykose.
Vis hele sitatet...
Ja, Cannabis kan gi psykose, det kan også koffein!
For ikke å nevne at det kan utløses helt av seg selv uten hjelp fra psykoaktive substanser, whatsoever!

Men det er rom for akademisk tvil her.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen tvil om at det er rom for tvil her!

Cannabis nedsetter evnen til å tenke klart. Under rus får man dårlig hukommelse, koordinering og vurderingsevne med negative følger for arbeid og fritid og økt risiko for ulykker, bl.a. i trafikken.
Vis hele sitatet...
Jada det er helt vanlig å sjangle rundt i fullstendig blackout med nedsatt vurderingsevne etter man tar seg en joint...
Regner forøvrig med at det kan skje hvis man allerede har 2+ i promille før man fyrer jointen.

Det er i hvert fall sikkert at man ikke blir klok av å være stein mange timer om dagen!
Vis hele sitatet...
Neida, må si jeg har blitt ekstremt dum etter 10år med Cannabismissbruk.

4. Cannabis er ikke et godt legemiddel. Det har noe effekt mot smerter, som middel mot kvalme og oppkast ved bruk av cellegift og som middel mot spasmer MS-pasienter. Effektene er imidlertid ikke store.
Vis hele sitatet...
WTF?! Effektene er ikke store?!!
Se denne youtube videoen, så kan dere se hvor stor effekt Cannabis faktisk har på en MS-pasient!

Det finnes bedre legemidler. Canabis er ikke nødvendig og bivirkningene bekymrer.
Vis hele sitatet...
Åja, så alternativene til medisinsk Cannabis er altså fri for bivirkninger?!
Så MS-pasienter velger Cannabis fremfor piller forskrevet av lege fordi pillene fungerer så bra?! LOL!

Medisinsk bruk av cannabis vil ikke bli utbredt.
Vis hele sitatet...
Neida, ikke i det hele tatt...
Sitat av Sandoon Vis innlegg
Cannabis kan være farlig

Det var tittelen på denne artikkelen (skrevet av Prof. Jørgen G. Bramnes, ikke KRAFT) fra 2009 som jeg kom over. Jeg liker å ha et variert syn på ting, og vil gjerne høre deres mening. Vis gjerne til kilder!
Vis hele sitatet...
Avhengighet, blah blah. Ja, cannabis kan godt være skadelig, og det hadde vært greit hvis han holdt seg til det i artikkelen sin, men når han drar inn legaliseringsspørsmålet som en konklusjon på dette, blir det klart at han har tatt seg vann over hodet politisk sett, noe som ironiseres av de overlegne, kvasi-intellektuelle angrepene på dem som mener noe annet enn ham. For han har tydeligvis, som mange andre før ham, misforstått debatten (og det har også dem han siterer), for dette er irrelevant. Heroin og metamfetamin bør også legaliseres. Gevinstene av en legalisering for samfunnet (og for enkeltindividet, for den saks skyld, bruker eller misbruker) er så store at stoltheten og motviljen mot å innrømme feil som kreves for et slikt sneversyn, er skremmende.
Sist endret av exocytose; 1. desember 2011 kl. 21:02.
Lavt og høy bruk blir definert ulikt i forskjellige forskningsstudier. Må legge til at llavt forbruk ble definert som >5 cannabisjointer per uke i studiet.

- Enig.
En av de negative sidene med dagens lovverk er nettopp det at brukere må finne ut selv hva riktig forbruk er. Itillegg merker man ofte ikke de negative effektene av cannabismisbruk før lenge etter at misbruket startet. Hadde cannabis vært legalisert ville vi ha fått informasjon om negative effekter og trygg bruk.

Legaliser
Sist endret av elodin; 2. desember 2011 kl. 01:56.
Sitat av RainbowDash Vis innlegg
"Someone said it on the internet, it must be true."
Vis hele sitatet...
Spar deg. Han kom med diverse info om skoler han skal ha gått på, hvor han bodde og hvem han bodde med, og dette viste seg å være riktig. Ser ingen grunn til at han skulle ljuge, men jeg tar det uansett med en liten klype salt.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Hva mener du med "eller har du røykt med andre som heller ikke har merket noe?"
Vis hele sitatet...
Lurte på om du kun har røykt alene og opplevd at det "roet seg", eller om du også har erfaringer med å røyke sosialt som stemmer overrens med dette..?

Erfaringene jeg har hatt tilsier ikke akkurat at schizofrene har et veldig objektivt syn på sin egen psyke.

Men dette begynner vel å bli litt for off-topic.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Lurte på om du kun har røykt alene og opplevd at det "roet seg", eller om du også har erfaringer med å røyke sosialt som stemmer overrens med dette..?

Erfaringene jeg har hatt tilsier ikke akkurat at schizofrene har et veldig objektivt syn på sin egen psyke.

Men dette begynner vel å bli litt for off-topic.
Vis hele sitatet...
Det hjelper nok når jeg røyker med folk også, men har ikke noe bevis på det da jeg ikke har røyket så mye i det siste og har ikke tenkt noe særlig over det egentlig.

Skulle gjerne ha utforska det mer og vært mere klar over psyken mens jeg gjorde det, men sånn som det ser ut nå, så burde jeg kanskje slutte å røyke, så får se.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har lest masse om cannabis, og det som er farlig med det er:
- Det kan fremkalle latente psykiske lidelser
- Det kan gjøre deg deprimert
- Du har 5 ganger så stor sjangse for å få hjertattack under rusen
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette? Høres veldig lite troverdig ut.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Har du noen kilder på dette? Høres veldig lite troverdig ut.
Vis hele sitatet...
Haha, hvordan kan det høres lite troverdig ut? Hjerte ditt slår tregere. Uansett:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/802250/

Jeg synes selv det er naivt å late som at det er HELT ufarlig, men å kalle det FARLIG er veldig drøyt.

Hvor mange mennesker får diabetes hvert år, fordi de spiser for mye sukker?
Hvor mange får glutenallaergi hvert år, fordi de spiser for mye bakstvarer?

Jeg synes man burde se ting litt mer fra forskjellige perspektiver, og i forhold til andre ting. Man kan faktisk sammenligne en hest og en bil.
Sist endret av PerPerPerPer; 1. desember 2011 kl. 23:53.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Haha, hvordan kan det høres lite troverdig ut? Hjerte ditt slår tregere. Uansett:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/802250/
Vis hele sitatet...
Mitt pleier å slå fortere når jeg er høy, men jeg er sikkert bare merkelig på den måten.

Jeg kan også få hjertet til å slå tregere ved å bruke forskjellige pusteteknikker, men det betyr jo heller ikke at man får risikerer hjertestant.

Skulle gjerne sett videoen du linker til, men fungerer dårlig på 0.2 mbps nett .
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Mitt pleier å slå fortere når jeg er høy, men jeg er sikkert bare merkelig på den måten.

Jeg kan også få hjertet til å slå tregere ved å bruke forskjellige pusteteknikker, men det betyr jo heller ikke at man får risikerer hjertestant.

Skulle gjerne sett videoen du linker til, men fungerer dårlig på 0.2 mbps nett .
Vis hele sitatet...
Greit, men du burde vurdere å se den før NRK fjerner den. Veldig informativ, og kanskje satt litt på spissen, men jeg føler at den ikke gir noe dårligere rykte til stonere.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Haha, hvordan kan det høres lite troverdig ut? Hjerte ditt slår tregere. Uansett:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/802250/

Jeg synes selv det er naivt å late som at det er HELT ufarlig, men å kalle det FARLIG er veldig drøyt.

Hvor mange mennesker får diabetes hvert rå, fordi de spiser for mye sukker?
Hvor mange får glutenallaergi hvert år, fordi de spiser for mye bakstvarer?

Jeg synes man burde se ting litt mer fra forskjellige perspektiver, og i forhold til andre ting. Man kan faktisk sammenligne en hest og en bil.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt ufarlig heller! Men det er heller ikke alkohol, eller for mye burgere, eller litt for mange red bull på en dag.

I stedet for å stappe i oss massevis av kjemikalier, er det ikke mye bedre å bruke et naturlig produkt, som kan brukes til så veldig mye forskjellig.

Selvfølgelig skal man klare å skille mellom bruk og misbruk, men et sunt bruk av cannabis har ingen vondt av.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Greit, men du burde vurdere å se den før NRK fjerner den. Veldig informativ, og kanskje satt litt på spissen, men jeg føler at den ikke gir noe dårligere rykte til stonere.
Vis hele sitatet...
Den får stå over natten å laste
Nå er jeg bipolar viser det seg,og moderat bruk av indica dominerte typer sentrerer meg helhetlig. Dette har vist seg å være til fordel for meg over tid,det hindrer meg i å falle i dyp depresjon og manisk spinnende tanker,jeg blir mere utadvent og sosial samtidig som livsgnisten holdes i live og angsten kues. Jeg har tiltakslyst,kontra det å være umotivert å ikke gidde noe å gi faen i det meste,dessuten sover jeg godt å våkner uthvilt med et smil om munnen klar til å ta fatt på hva dagen har å tilby. Det handler om moderasjon,valg av strains samtidig er det er viktig å se på det som et verktøy å bruke det deretter,ikke la det bli et morgen til kveld regime! Noen klarer å bruke det,mens noen ikke. Sånn vil det alltid være med alt!
Ingen grunn til å polarisere debatten heller, da blir det hele bare usaklig. Greit nok at man er for legalisering, men å rope at cannabis ikke er farlig eller avhengighetsskapende, fremstår som naivt og virker bekreftende på folks fordommerr mot stoffet og brukerne av det. Å påstå at cannabis ikke er avhengighetsskapende, er jo bare tøysete. Man kan ikke benekte at det finnes mennesker som har problemer med å kontrollere sin bruk, og hvis man kan litt nevrologi og farmakologien til virkestoffene, vet man at stoffet kan medføre avhengighet. THC fører til utslipp av dopamin på en måte som faktisk ligner ganske mye på måten opioider som morfin gjør det. Jeg har skrevet mer i detalj om akkurat dette på forumet før, men sitter på mobil, så orker ikke å lete det opp nå.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Ingen grunn til å polarisere debatten heller, da blir det hele bare usaklig. Greit nok at man er for legalisering, men å rope at cannabis ikke er farlig eller avhengighetsskapende, fremstår som naivt og virker bekreftende på folks fordommerr mot stoffet og brukerne av det. Å påstå at cannabis ikke er avhengighetsskapende, er jo bare tøysete. Man kan ikke benekte at det finnes mennesker som har problemer med å kontrollere sin bruk, og hvis man kan litt nevrologi og farmakologien til virkestoffene, vet man at stoffet kan medføre avhengighet. THC fører til utslipp av dopamin på en måte som faktisk ligner ganske mye på måten opioider som morfin gjør det. Jeg har skrevet mer i detalj om akkurat dette på forumet før, men sitter på mobil, så orker ikke å lete det opp nå.
Vis hele sitatet...
Enig. Å komme med simple argumenter som bare fremmer din side av saken gjør deg ikke bedre enn de som sier at cannabis er farlig fordi det er det foreldrene deres har sagt.
Bruker heller cannabis enn å bli sakte men sikkert grønnsak i hodet å verre avhengig av det leger vil skrive ut,cannabis er uansett bedre for MEG enn legemiddler, eller det å ikke ta noe. Jeg har da sluttet å røyke av å på i flere år uten problemer annet enn en uke med svetting og lite søvn. Det er jaggu verre med det psykologer skriver ut og bieffekter det fører med seg. Uansett,har jeg aldri vært mere avhengig av noe som nikotin,det klarer jeg ikke å legge på hylla. Om noen syntes mine argumenter er simple så greit nok,men jeg har spist meg godt igjennom legemiddelboka oppigjennom å vet hvordan det føles på kropp å psyke,samtidig som jeg bikker 30år nå så har jeg funnet ut hva som funker å ikke igjennom årene. Selv om det ikke funker for dere så er det ikke derme sagt at andre trenger å ha store problemer med det. Dessuten er det jo standard propaganda svada i første post som trekker alle cannabisbrukere over en kam,funker det ikke for dere så ikke prøv å overbevis andre om at det ikke er rett for dem!

Trodde du hadde skjønt det perperperper utifra signaturen din,men virker ikke sånn så se å fjern den med en gang!

Ikke overse at jeg bruker ordet moderasjon her,selvfølgelig er det ikke bra om man røyker ifra man står opp til man legger seg og ikke lar hjernen "lande" annet enn de timene man sover,da blir det fort problemer ut av bruken. Men hadde folk klart å moderere seg så hadde det ikke vært slike tråder med "å cannabis kan man dø av" "cannabis gir deg hjerteinnfarkt" "psykotisk pasient av cannabis" osv. Majoriteten av de som skriver her inne er ofte tenåringer virker det som å dem har ikke godt av det siden hjernen er i utvikling. Cannabis bør ikke røres før man er passert 24-25 da hjernen er utviklet tilstrekklig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19539765

En psykiatrisk gruppe innen klinisk vitenskap i london konkluderer med at rekrasjonbrukere av cannabis ikke utløser nevneverdige mengder med dopamin. Sjekk linken ovenfor å gjør gjerne en reasearch rundt pubmed.org som offentligjør slike rapporter.

"PubMed er en søkemotor som gir tilgang til sammendrag fra den bibliografiske databasen Medline. Den er gratisversjonen av Medline. PubMed er verdens største database innen medisin, sykepleie, odontologi, veterinærmedisin, helsestell og preklinisk vitenskap. Den har referanser til artikler fra ca. 4 800 tidsskrifter internasjonalt fra 1966 og fremover. De fleste referansene har engelsk sammendrag. PubMed oppdateres daglig.
Medline har bibliografidata for artikler fra mer enn 18 millioner vitenskapelige tidsskrifter fra 1948 og frem til i dag"

Kilde: Wikipedia.
Kan være farlig.. Vann kan også være farlig, en god del som dør av å drikke for mye vann. La oss se.. Hva annet kan være farlig? Forresten hvor mange har dødd av cannabis, og hva tenker du om alkohol?
Sitat av Awareness Vis innlegg
Sto ikke noe nytt der gitt.

Men, en ting jeg lurer på, er om cannabis er bra eller dårlig når det gjelder scitzofreni, noen sier ja og noen sier nei, blir litt forvirret.

Selv har jeg merket at stemmene jeg hører blir litt dempet i dagene etter at jeg har røyket.
Vis hele sitatet...
Cannabis med mye CBD kan vel dempe vel symptomer i dagene etterpå.
På den andre siden har du et annet molekyl i cannabis som heter THC, det kan sies å kunne forverre eller trigge psykotiske symptomer.

Så vanskelig å si.
Sitat av hobbyfarmasøyt Vis innlegg
Cannabis med mye CBD kan vel dempe vel symptomer i dagene etterpå.
På den andre siden har du et annet molekyl i cannabis som heter THC, det kan sies å kunne forverre eller trigge psykotiske symptomer.

Så vanskelig å si.
Vis hele sitatet...
Latente psykotiske lidelser*
Det betyr arvelige sykdommer som du kan ha arvet fra langt bak i slekten din, men fortsatt ligger der, og uten cannabis vil ikke dette være en reel "trussel" for deg, men med cannabis kan den fremkalle disse gamle sykdommene som ligger i slekten din.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
- Du har 5 ganger så stor sjangse for å få hjertattack under rusen
Vis hele sitatet...
Ja det høres jo voldsomt ut.. 5 ganger så stor risiko for å få hjerteattak i forhold til hva? (Bare dobbelt så stor risiko som å ha sex, for det øker jo også sjansen for hjerteattak.) De oppgir heller ikke noe prosenttall i den dokumentaren. (0,00001%) Forøvrig slår hjertet fortere når du har røykt cannabis, ikke tregere.

Ifølge Murray Mittleman, assisterende professor ved Harvard Medical School og Harvard School of Public Health, er risikoen for hjerteattak etter cannabis, hvis du er frisk, 0,00001%. Det gir en større risiko for hjerteattak å sprinte til bussen hvis du er i dårlig form. Sex øker også risikoen for hjerteattak, dog ikke like "mye" som cannabis. Konklusjonen er vel enkelt og greit at du helst bør unngå å røyke hvis du har hjerteproblemer. Eller veldig høyt blodtrykk / kolestorol (selv om det er verre å løpe til bussen). Ellers trenger en ikke bekymre seg nevneverdig for å dø etter jointen er røykt opp.

http://marijuanacannabis.wordpress.c...heart-attacks/
Sist endret av Don Veto; 2. desember 2011 kl. 09:36.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Ingen grunn til å polarisere debatten heller, da blir det hele bare usaklig. Greit nok at man er for legalisering, men å rope at cannabis ikke er farlig eller avhengighetsskapende, fremstår som naivt og virker bekreftende på folks fordommerr mot stoffet og brukerne av det. Å påstå at cannabis ikke er avhengighetsskapende, er jo bare tøysete. Man kan ikke benekte at det finnes mennesker som har problemer med å kontrollere sin bruk, og hvis man kan litt nevrologi og farmakologien til virkestoffene, vet man at stoffet kan medføre avhengighet. THC fører til utslipp av dopamin på en måte som faktisk ligner ganske mye på måten opioider som morfin gjør det. Jeg har skrevet mer i detalj om akkurat dette på forumet før, men sitter på mobil, så orker ikke å lete det opp nå.
Vis hele sitatet...
Men derimot alkohol frigir dopamin,selv en god stund etter inntak:
"
Alcohol and dopamine.
Di Chiara G.
Source
Department of Toxicology, University of Cagliari, Italy.
Abstract
Dopamine is a neuromodulator that is used by neurons in several brain regions involved in motivation and reinforcement, most importantly the nucleus accumbens (NAc). Dopamine alters the sensitivity of its target neurons to other neurotransmitters, particularly glutamate. In addition, dopamine can affect the neurotransmitter release by the target neurons. Dopamine-containing neurons in the NAc are activated by motivational stimuli, which encourage a person to perform or repeat a behavior. Even low alcohol doses can increase dopamine release in part of the NAc. This dopamine release may contribute to the rewarding effects of alcohol and may thereby play a role in promoting alcohol consumption. In contrast to other stimuli, alcohol-related stimuli maintain their motivational significance even after repeated alcohol administration, which may contribute to the craving for alcohol observed in alcoholics"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15704345
Mer CBD iforhold til THC og man bør være på trygg grunn. Kanskje enkelte ikke vil si mer, men ihvertfall et normalt innhold CBD iforhold til THC iallefall
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Har aldri trodd at cannabis er fullstendig ufarlig. Kan godt hende det er det, men jeg tror ikke på gratis lunsj. Derimot tror jeg at det som rusmiddel er LANGT(les:i en helt annen klasse) enn alkohol. Argumentet at folk blir fjernere og opplever dårligere koordinasjon og risikovurdering er et fullstendig ugyldig argument. Cannabis er et rusmiddel, og akkurat som alkohol har det en effekt på knytningen mentale/fysiske egenskaper.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
- Du har 5 ganger så stor sjangse for å få hjertattack under rusen
Vis hele sitatet...
Har akkurat "motbevist" dette i en tråd for en uke siden. Virker som om tråden er slettet. Ihvertfall, det tar deg et par minutter å søke litt rundt, før du finner at dette er propaganda. Det er basert på en gammel rapport med dårlig forskning. Samme som rapporten om at man dør av cannabis, selv om rottene døde fordi de ikke fikk nok oksygen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Latente psykotiske lidelser*
Det betyr arvelige sykdommer som du kan ha arvet fra langt bak i slekten din, men fortsatt ligger der, og uten cannabis vil ikke dette være en reel "trussel" for deg, men med cannabis kan den fremkalle disse gamle sykdommene som ligger i slekten din.
Vis hele sitatet...
Først sies det at marijuana'en trigger psykiske lidelser som du uansett kommer til å få innen noen år, og at det bare fremskynder den underliggende sykdommen.
Deretter sier du at sykdommene normalt ikke ville vært noen trussel for brukeren som har psykiske lidelser i genene..

Da lurer jeg veldig på hvilke påstand som faktisk stemmer??
Sist endret av løkpølsa; 2. desember 2011 kl. 14:54.
Angående økt fare for hjerteinfarkt under cannabis rus vet jeg nada om. Men hvis du har hjerteproblemer bør du uansett være obs på hvilke stoffer du inntar.

Selv sliter jeg mye med hjerteflimmer, å cannabis er en av de værste triggerne for det. Synd men sant.

Så med tanke på at jeg fra før av har større sjans for å få et hjerteinfarkt ser jeg det ikke som usansynlig at risikoen blir høyere under rusen. Men som sagt, det vet jeg ikke noe om. Eneste jeg vet er at jeg får hjerteflimmer "anfall" nesten hver eneste gang cannabis blir inntatt. Det samme kan jeg si om for mye kaffe og kondisjonstrening også.
Sist endret av Double0Steven; 2. desember 2011 kl. 14:59.
Latente psykotiske lidelser*
Det betyr arvelige sykdommer som du kan ha arvet fra langt bak i slekten din, men fortsatt ligger der, og uten cannabis vil ikke dette være en reel "trussel" for deg, men med cannabis kan den fremkalle disse gamle sykdommene som ligger i slekten din.
Vis hele sitatet...
Piss at du ikke er i faresonen for å frembringe latente sykdommer uten cannabis,det der er bare dumt å påstå. Vi vet at traumatiske opplevelser av hele det store spekteret kan fremskynde psykdommer spesielt om det ligger i deg,men også uten. Men at cannabis også kan være med på det er det ingen tvil om. Men igjen,individuelt da noen er mer sårbar enn andre.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Men derimot alkohol frigir dopamin,selv en god stund etter inntak:
"
Alcohol and dopamine.
Di Chiara G.
Source
Department of Toxicology, University of Cagliari, Italy.
Abstract
Dopamine is a neuromodulator that is used by neurons in several brain regions involved in motivation and reinforcement, most importantly the nucleus accumbens (NAc). Dopamine alters the sensitivity of its target neurons to other neurotransmitters, particularly glutamate. In addition, dopamine can affect the neurotransmitter release by the target neurons. Dopamine-containing neurons in the NAc are activated by motivational stimuli, which encourage a person to perform or repeat a behavior. Even low alcohol doses can increase dopamine release in part of the NAc. This dopamine release may contribute to the rewarding effects of alcohol and may thereby play a role in promoting alcohol consumption. In contrast to other stimuli, alcohol-related stimuli maintain their motivational significance even after repeated alcohol administration, which may contribute to the craving for alcohol observed in alcoholics"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15704345
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Jeg vet ikke hva poenget ditt er, men hvis det er en uskyldiggjøring av cannabis på grunnlag av et annet stoffs effekter du prøver på, beror det på logiske feilslutninger som har intet hold i virkeligheten eller en legaliseringsdebatt. Det er rett og slett ikke et argument på noe som helst, da sammenligningen mellom stoffers effekter er irrelevant i en slik diskusjon, noe som er poenget i mitt første innlegg i tråden.
Da er det heller ikke relevant at endocannabinoid systemet spiller en vesentlig rolle i psykiatriske lidelser,noe som støtter opp under min erfaringen og andres her inne om at cannabis hjelper mange med dysfunksjoner. Siste året nå har psykiatrien i norge også skjønt at dette systemet vi alle har spiller en stor rolle i mange lidelser. Er derfor vi snart vil se medisiner med samme molekylstruktur som cannabinoider,fortrinnsvis cannabidiol men i syntetisk form selvfølgelig for det kan legemiddelindustrien tjene på det.
"Methods of the pharmacological imaging of the cannabinoid system (PhICS) study: towards understanding the role of the brain endocannabinoid system in human cognition.
van Hell HH, Bossong MG, Jager G, Kahn RS, Ramsey NF.
Source
Department of Neurology and Neurosurgery, Rudolf Magnus Institute of Neuroscience, University Medical Center Utrecht, The Netherlands.
Abstract
Various lines of (pre)clinical research indicate that cannabinoid agents carry the potential for therapeutic application to reduce symptoms in several psychiatric disorders. However, direct testing of the involvement of cannabinoid brain systems in psychiatric syndromes is essential for further development. In the Pharmacological Imaging of the Cannabinoid System (PhICS) study, the involvement of the endocannabinoid system in cognitive brain function is assessed by comparing acute effects of the cannabinoid agonist Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) on brain function between healthy controls and groups of psychiatric patients showing cognitive dysfunction. This article describes the objectives and methods of the PhICS study and presents preliminary results of the administration procedure on subjective and neurophysiological parameters. Core elements in the methodology of PhICS are the administration method (THC is administered by inhalation using a vaporizing device) and a comprehensive use of pharmacological magnetic resonance imaging (phMRI) combining several types of MRI scans including functional MRI (fMRI), Arterial Spin Labeling (ASL) to measure brain perfusion, and resting-state fMRI. Additional methods like neuropsychological testing further specify the exact role of the endocannabinoid system in regulating cognition. Preliminary results presented in this paper indicate robust behavioral and subjective effects of THC. In addition, fMRI paradigms demonstrate activation of expected networks of brain regions in the cognitive domains of interest. The presented administration and assessment protocol provides a basis for further research on the involvement of the endocannabionoid systems in behavior and in psychopathology, which in turn may lead to development of therapeutic opportunities of cannabinoid ligands"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21574207

Poenget mitt som du ikke forsto,er selvfølgelig at alkohol som er lovlig er et rusmiddel,frigir større mengder dopamin enn cannabis,det er derfor avhengighetspotensialet er større når det kommer til alkohol. Om det ikke hører hjemme i en legaliseringsdebatt så har nok du missforstått mere. Man hører ikke ofte om de som klarer å bruke cannabis forsvarlig,fordi dem lever livet uten problemer knyttet til det,og de bruker gjerne riktig cannabis. Men alle tenåringene og andre som ikke klarer å styre bruken sin å oppsøker hjelp når det har sklidd ut,dem hører vi selvfølgelig om. Det er derfor en statlig regulering av dette hadde vært på sin plass,med tanke på aldersbegrensning og rene riktige cannabistyper. På lik linje som med cannabis,så er det også mange som ikke tåler alkohol. Men de fleste har et sunt forhold til alkohol,skjønner?

Ta en titt på denne linken også,Raphael Mechoulam som jobber på det medisinke fakultetet i Jerusalem uttaler dette:
http://www.scielo.br/pdf/rbp/v32s1/en_a03v32s1.pdf

Jerusalem er forøvrig det landet i verden som bruker mest ressurser på cannabis-forskning,de har kommet langt.

Raphael Mechoulam uttaler også at doseringen av cannabis er sterkt undervurdert blant brukere verden over,når man får angst,paranoide tanker osv så er det en "overdosering". Må tilføye at for min del så vaper jeg 3-4 trekk om kvelden,thats it! Trenger ikke mere.

http://www.youtube.com/watch?v=oUkl0zIl72c

Se linken over!
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Poenget mitt som du ikke forsto,er selvfølgelig at alkohol som er lovlig er et rusmiddel,frigir større mengder dopamin enn cannabis,det er derfor avhengighetspotensialet er større når det kommer til alkohol. Om det ikke hører hjemme i en legaliseringsdebatt så har nok du missforstått mere. Man hører ikke ofte om de som klarer å bruke cannabis forsvarlig,fordi dem lever livet uten problemer knyttet til det,og de bruker gjerne riktig cannabis. Men alle tenåringene og andre som ikke klarer å styre bruken sin å oppsøker hjelp når det har sklidd ut,dem hører vi selvfølgelig om. Det er derfor en statlig regulering av dette hadde vært på sin plass,med tanke på aldersbegrensning og rene riktige cannabistyper. På lik linje som med cannabis,så er det også mange som ikke tåler alkohol. Men de fleste har et sunt forhold til alkohol,skjønner?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forsto poenget ditt. Men for å gjenta: Hvor skadelig og avhengighetsskapende alkohol enn måtte være, er ikke det relevant for hvor skadelig cannabis er, eller et godt argumenr for at cannabis burde legaliseres. Et rusmiddels skadelighet bør ikke være grunnlaget for om det skal være lovlig eller ikke. Ulovliggjøring av et rusmiddel fører til store problemer og belastninger for samfunnet, i tilleg til at det gir spillrom for profittbasert utblanding av stoffer.

At folk flests bilde av cannabisbrukere, ikke er korrekt, er jeg helt enig i. Jeg er også for statlig regulering slik du beskriver det, hvis det skulle ha vært uklart.

Å dra inn medisinsk cannabis er heller ikke relevant for om rusmiddelet cannabis skal legaliseres.
Sist endret av exocytose; 2. desember 2011 kl. 16:25.
Dette er film 1 av Raphael Mechoulam studier på cannabidiol,vært å se afasar da hans forskning ligger noen skritt foran deg å dine uttalelser:
http://www.youtube.com/watch?v=Wmqh1Q2cnD0

Sitat av Afasar Vis innlegg
Nei, jeg forsto poenget ditt. Men for å gjenta: Hvor skadelig og avhengighetsskapende alkohol enn måtte være, er ikke det relevant for hvor skadelig cannabis er, eller et godt argumenr for at cannabis burde legaliseres. Et rusmiddels skadelighet bør ikke være grunnlaget for om det skal være lovlig eller ikke. Ulovliggjøring av et rusmiddel fører til store problemer og belastninger for samfunnet, i tilleg til at det gir spillrom for profittbasert utblanding av stoffer.

At folk flests bilde av cannabisbrukere, ikke er korrekt, er jeg helt enig i. Jeg er også for statlig regulering slik du beskriver det, hvis det skulle ha vært uklart.

Å dra inn medisinsk cannabis er heller ikke relevant for om rusmiddelet cannabis skal legaliseres.
Vis hele sitatet...
Cannabis er potensielt skadelig da feil bruk er overrepresentert i store deler av verden,samtidig som ungdom bruker feil type å gjerne umoden cannabis i for store mengder,men ikke over det hele.
Et rusmiddels skadelighet bør ikke være grunnlaget for om det skal være lovlig eller ikke
Vis hele sitatet...
Nei vel,hva bør være grunnlaget da?
Hehe, jeg tror du skal pusse brillene dine. Jeg er fullstendig på det rene med det endocannabinoide systemet og dets funksjoner, men jeg tror du bør lese innleggene mine en gang til, hvis du tror det har noen relevans for det jeg sier. Hva tror du egentlig poenget mitt er? Det er dessuten billig og uggen argumentasjonsteknikk du utviser i det siste innlegget ditt.

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Cannabis er potensielt skadelig da feil bruk er overrepresentert i store deler av verden,samtidig som ungdom bruker feil type å gjerne umoden cannabis i for store mengder,men ikke over det hele.
Vis hele sitatet...
Hvordan står det du sier der i konflikt med mine innlegg?

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Nei vel,hva bør være grunnlaget da?
Vis hele sitatet...
Det har jeg også forklart.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Nei vel,hva bør være grunnlaget da?
Vis hele sitatet...
At de negative konsekvensene ved forbudet er flere og større enn de positive. (om det er noen)
Sitat av Afasar Vis innlegg
Hehe, jeg tror du skal pusse brillene dine. Jeg er fullstendig på det rene med det endocannabinoide systemet og dets funksjoner, men jeg tror du bør lese innleggene mine en gang til, hvis du tror det har noen relevans for det jeg sier. Hva tror du egentlig poenget mitt er? Det er dessuten billig og uggen argumentasjonsteknikk du utviser i det siste innlegget ditt.


Hvordan står det du sier der i konflikt med mine innlegg?


Det har jeg også forklart.
Vis hele sitatet...
Poenget ditt utifra dine tidligere innlegg er at cannabis er sterk avhengighetskapende og farlig, da det bidrar til å frigjøre dopamin som du sa,noe som det ikke gjør i nevneverdig grad.

Om du syntes min argumentasjon er billig så får du syntes det. Men at du kommer med påståelser om hjernekjemi som ikke er fakta,gjør det hele mere uggent.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
At de negative konsekvensene ved forbudet er flere og større enn de positive. (om det er noen)
Vis hele sitatet...
Joa,inneforstått med det. Men mener også at når vi har et rusmiddel som alkohol som er mere avhengighetsskapende enn cannabis,så bør det taes i betrakning i en eventuell medisinsk legalisering. Det i sammen med lavere thc og mere cbd så er ikke cannabis så farlig som enkelte skal ha det til. Kvalitetssikring.