Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4741
Hva synes dere om at Jarle Andhøy (og egentlig hvem som helst annen) trenger tillatelse for å seile til sydpolen? Jeg skjønner jo at det er farlig og at du kan risikere livet, men må det virkelig være noen som skal styre alt i livet ditt? Jeg regner jo med at både Jarle og mannskapet visste fryktelig godt hvilken risiko de tok da seilturen begynte. Bør man ikke få lov til å ha litt frihet?
De bør få seile
Hadde jeg gjort som jeg ville med uansett. Folk må være lei av at staten skal overkjøre oss fullstendig...? Norge skriiiiker etter regjeringsskifte
Jeg synes personlig att det er helt ok å seile uten tillatelse, men man bør vell kansje ikke regne med hjelp i en nødsituasjon da.
Jeg ser ikke problemet med at du trenger tillatelse. Antarktis er et særdeles sårbart område, som det i tillegg ikke nødvendigvis er lett å bedrive redning i, og tillatelsen er der fordi man vil forsikre seg om at de hensyn som må tas i så måte blir tatt. Det er ikke meningen å undertrykke noen eller detaljstyre hele livet, det er for å unngå idioti i sårbare områder. Kravene er etter min mening ikke så ekstremt strenge heller.
Jeg ser heller ikke problemet med å måtte ha en tillatelse. Selv om du bare setter deg selv i fare betyr det ikke at det burde være lov. Da kunne like greit alt av narkotika og lignende være lov, da man heller ikke setter andre i fare.

Hva hvis man bare kunne dratt dit uten å si ifra tid noen? Sjansen for å bli reddet er liten selv når skip vet posisjonen din, så tenk deg hvor dødsdømt du hadde vært om noe gikk feil og ingen engang visste at du var der.
Du må beise sjarken!
Det burde ikke vert at man måtte søke om tilatelse, men meldeplikt er hreit så man hvet hvem som er der til en ver tid
Synes først og fremst synd på Jarle fordi han ikke kan gjøre en dritt uten at norske medier synser i hytt og pine, han er en fri sjel som faktisk har veldig mye mellom ørene (les bloggen hans)
Polarinstituttet rævkjørte han i forliset og etterforsket kun hans manglende forsikring, ikke hvorfor ulykken skjedde. Polarinstittuttet har blitt en gjeng med byråkrater og er en skam for norges stolte fortid.
Jeg synes folk kan få dra så lenge de skriver fra seg at norsk myndighet har noe med redningsaksjonen å gjøre, hvis Jarle i dette tilfellet klarer å betale for redningsaksjonen selv så vær så god.

Men om andre skal måtte betale for sånne stunt...

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg ser heller ikke problemet med å måtte ha en tillatelse. Selv om du bare setter deg selv i fare betyr det ikke at det burde være lov. Da kunne like greit alt av narkotika og lignende være lov, da man heller ikke setter andre i fare.

Hva hvis man bare kunne dratt dit uten å si ifra tid noen? Sjansen for å bli reddet er liten selv når skip vet posisjonen din, så tenk deg hvor dødsdømt du hadde vært om noe gikk feil og ingen engang visste at du var der.
Vis hele sitatet...
Akkurat, da må det til en helvetes redningsaksjon for ingen vet posisjonen. Det kommer til å koste mye for redningsmannskapet vet faen ikke hvor han er.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg ser heller ikke problemet med å måtte ha en tillatelse. Selv om du bare setter deg selv i fare betyr det ikke at det burde være lov. Da kunne like greit alt av narkotika og lignende være lov, da man heller ikke setter andre i fare.

Hva hvis man bare kunne dratt dit uten å si ifra tid noen? Sjansen for å bli reddet er liten selv når skip vet posisjonen din, så tenk deg hvor dødsdømt du hadde vært om noe gikk feil og ingen engang visste at du var der.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er greit å måtte søke om tillatelse i den hensikt at de som drar på ekspedisjon ikke ødelegger eller forurenser.

Derimot synes jeg man må kunne sette seg selv i fare hvis det faktisk er det man ønsker. Og ja, jeg synes nettopp derfor også at alt av narkotika burde avkriminaliseres. Staten har jo virkelig ikke noe med hvilke farer jeg selv velger å kaste meg ut i.
Eller mener du kanskje at man skal innføre søknadsplikt for foreksempel basehopping, klatring, strikkhopp og dykking?
Eller hvilken som helst annen ekstremsport for den saks skyld!
La nå karen få seile, sier jeg. Han er åpenbart et bedre menneske enn samtlige av de som prøver å få ham hjem (med mulig unntak av familie, selvfølgelig).
Du må beise sjarken!
Du som snakket om bloggen hans, ha du en link?
Problemet med å utsette seg selv for fare er at man må reddes når man kommer i fare. Man kan gjerne hevde at det bare er å skrive under på at at man aksepterer å ikke bli reddet hvis man trenger det, men i praksis ville de bli folkeoppstandelse hvis den norske stat hadde valgt å la folk fryse ihjel eller drukne selv om den som var i nød ikke hadde bedt om det. Jeg synes det er egoistisk å indirekte utsette redningsmannskaper for fare fordi man i enkelte tilfeller selv opptrer som en idiot, og opinionen hadde aldri akseptert at man ikke gjorde det som kunne gjøres for å redde et menneskeliv.

Når det gjelder akkurat denne sydpol-saken aner jeg ikke hva den dreier seg om.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Du som snakket om bloggen hans, ha du en link?
Vis hele sitatet...
Han fremstår i mine øyne som veldig fornuftig og intelligent, i motsettning til slik han fremstår i media.
http://snakk.klikk.no/flere_tema1/bt...g/default.aspx
Men ett sted må grensen gå når det gjelder å begrense folks frihet for deres egen sikkerhet og sikkerheten til redningsmannskap. Enkelte mennesker elsker å gjøre ekstreme ting og føler seg absolutt ikke i stand til å bare pendle trygt mellom hjemmet og et kontor hele livet.
Jeg mener det er viktig for samfunnet som en helhet at folk får utfolde seg, selv på ekstreme ting som å seile til sydpolen. Så får heller det å redde noen fra tid til annen være et problem som tas der og da.
Må bare si at om det er noen som burde få lov å seile der nede så er det Jarle. Han har kunnskapene han.
Jeg er dog litt intr. i hva som egentlig driver han der nede nå. Virker på meg som hele Jarle er litt i ubalanse nå, men det kan jo hende at jeg er for påvirket av heksejakten til norsk media.

Jeg støtter Jarle Andhøy fullt ut. Bare han ikke taper seg selv i dette fæle sirkuset han har havnet i.
Han er vel en av de få gjenlevende som kan kalle seg frie, jeg ler av dere som syns han er en idiot som seiler nedover der, noe han sikkert gjør også i skrivende stund.
Tenk dere Jarle Andøy og Lars Monsen på tur sammen. Det hadde vært noe det. Chuck Norris og MacGyver kan ikke sammenlignes. Jarle Andøy står på vannski etter Lars Monsen sitt hundespann. Bikkjene til Lars Monsen kan gå på vannet!

Topic: Liker Jarle, men han kan ikke bare ta seg til rette uten videre. Reglene er lik for alle, uansett hvor mye oppdager han er.
Sist endret av stagg; 25. januar 2012 kl. 21:47.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Må bare si at om det er noen som burde få lov å seile der nede så er det Jarle. Han har kunnskapene han.
Jeg er dog litt intr. i hva som egentlig driver han der nede nå. Virker på meg som hele Jarle er litt i ubalanse nå, men det kan jo hende at jeg er for påvirket av heksejakten til norsk media.

Jeg støtter Jarle Andhøy fullt ut. Bare han ikke taper seg selv i dette fæle sirkuset han har havnet i.
Vis hele sitatet...
Han skal lete etter Berserk på egenhånd ettersom han ikke var fornøyd med myndighetenes innsats, han skal også holde en blomsterseremoni for de som gikk tapt.
Problemet sånn jeg ser det er jo at fyren setter andre sine liv på spill. Uansett om han sier at han ikke behøver hjelp har mennesker en evne til å hjelpe hverandre, så jeg nekter å tro at redningsarbeiderne bare setter seg i sofaen. Synd han er så egoistisk, men nå har han vel eventyr i blodet, så man må jo nesten akseptere det.
Dere som er så redd for disse stakkars redningmannskapene i eventuelle situasjoner; hvem pokker tror dere har en slik jobb? Engstelige enker som sjelver i beina når alarmen går?
Det er folk som liker jobben sin, med de utfordringer og risikoen som hører til.. På samme måte som soldater og kiruger ønsker de å få det de har trent på i en reell situasjon/operasjon.. Selv om det innebærer en risiko for eget og/eller andres liv

at det for dere fremstår som horribelt å måtte dra ut på et risikofylt oppdrag fordi noen har vert 'dum' nokk til få problemer er irrelevant.. Kos dere i sofaen dere sitt så godt i dere....
"Problemet" er jo at Sørpolen ikke engang er en stat, og ingen nasjon har egentlig noen overlegent krav på den.
I prinnsippet så skal du søke vis du skal gjøre forskning, bygge noe der. Du har ikke lov å medbringe "våpen" i annet formål enn å forsvare deg mot villmarken.
I prinnsippet trenger han ikke engang å søke.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dere som er så redd for disse stakkars redningmannskapene i eventuelle situasjoner; hvem pokker tror dere har en slik jobb? Engstelige enker som sjelver i beina når alarmen går?
Det er folk som liker jobben sin, med de utfordringer og risikoen som hører til.. På samme måte som soldater og kiruger ønsker de å få det de har trent på i en reell situasjon/operasjon.. Selv om det innebærer en risiko for eget og/eller andres liv

at det for dere fremstår som horribelt å måtte dra ut på et risikofylt oppdrag fordi noen har vert 'dum' nokk til få problemer er irrelevant.. Kos dere i sofaen dere sitt så godt i dere....
Vis hele sitatet...
Temmelig upraktisk å dø eller utløse ny redningsaksjon når man selv skal redde folk. Det å dra ut på redningsaksjon uten en god plan er temmelig dumt selv i relativt sentrale områder, og når vi da legger til den begrensede tilgjengeligheten i Antarktis, er det klart at det krever gode planer på forhånd. New Zealand sitter på en del ekspertise i så måte, men det er mye som kan gjøre at et redningsopplegg ikke kommer i gang tidsnok. Å droppe de foreliggende beredskapskrav blir dermed for meg bare tåpelig.

Sitat av del_diablo Vis innlegg
"Problemet" er jo at Sørpolen ikke engang er en stat, og ingen nasjon har egentlig noen overlegent krav på den.
I prinnsippet så skal du søke vis du skal gjøre forskning, bygge noe der. Du har ikke lov å medbringe "våpen" i annet formål enn å forsvare deg mot villmarken.
I prinnsippet trenger han ikke engang å søke.
Vis hele sitatet...
De internasjonale avtalene Norge har bundet seg til gjelder all aktivitet. I tillegg tilsier de norske forskriftene at all aktivitet skal meldes. Dermed finnes det intet prinsipp som tilsier at han ikke må søke.
Ok, så de norske forskriftene tilsier at all aktivitet skal rapporteres til et arkiv i FN. Hva sier de andre landenes rettningslinjer?
Jarle har vel såvidt jeg vet sagt at de reiser på egen risiko, og ikke vil ha noen redningsaksjon dersom det skulle gå galt. Jeg tror han oppriktig mener dette. Man kan kalle det egoistisk å dra ned dit med de farene det innebærer, men det er også mye annet i dette landet som er egoistisk. Jeg synes heller ikke denne "ekstremsporten" er noe verre enn andre former. La gutta dra ned dit, alle mennesker er ikke A4. Heldigvis. Jeg lurer ofte på hvordan verden hadde sett ut i dag dersom den tidligere hadde blitt styrt av styresmakter ala den vi er så heldige å ha her i Norge...
Jeg synes de skal få dra, men jeg skjønner meget godt at mydighetene ikke vil at han skal dra på grunn av farligheten i situasjonen og kostnadene til en eventuell redningsoperasjon
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Jeg synes de skal få dra, men jeg skjønner meget godt at mydighetene ikke vil at han skal dra på grunn av farligheten i situasjonen og kostnadene til en eventuell redningsoperasjon
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du det? Det henger ikke helt på greip med det siste du sier i mine øyne.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dere som er så redd for disse stakkars redningmannskapene i eventuelle situasjoner; hvem pokker tror dere har en slik jobb? Engstelige enker som sjelver i beina når alarmen går?
Det er folk som liker jobben sin, med de utfordringer og risikoen som hører til.. På samme måte som soldater og kiruger ønsker de å få det de har trent på i en reell situasjon/operasjon.. Selv om det innebærer en risiko for eget og/eller andres liv

at det for dere fremstår som horribelt å måtte dra ut på et risikofylt oppdrag fordi noen har vert 'dum' nokk til få problemer er irrelevant.. Kos dere i sofaen dere sitt så godt i dere....
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke. Mener du at leger og kirurger sitter og gleder seg til neste kritisk skadde kommer rullende inn på intensiven? Jeg tror de i redningstjenesten ser på jobben sin som viktig og nødvendig, siden ulykker faktisk skjer. Ikke at de ønsker flere villstyringer i seilbåt i høy sjø.
Antarktis er et sårbart område, regelverket har blant annet som hensikt å sørge for at miljøet blir best mulig skånet og at de ekspedisjoner som oppsøker kontinentet er rustet for de forhold de måtte kunne møte. Andhøy's siste ekspedisjon som endte med havari, et vrak og 3 døde burde illustrerer behovet for dette regelverket.
I tillegg er det dette med redningsaksjoner og det at han her mottar kritikk fra flere hold er etter min oppfatning berettiget.

Selv har jeg sett alle ekspedisjonsdokumentarene til Andhøy og liker i grunn typen. Jeg synes stort sett dokumentarene er underholdende, selv om de har en del irritasjonsmomenter. For eksempel en del av mannskapet han tar med, som da han prøvde seg på nordvestpassasjen og mislyktes fordi han hadde med et HA medlem som ikke fikk innreise til Canada. I nevnte ekspedisjon fremsto mannskapet i stor grad som kjeltringpakk som våre gamle polfarere som Nansen, Amundsen og Sverdrup helt sikkert ville betrakte med forakt.
Jeg klarer ikke annet enn å karakerisere Jarle som en jævlig fin fyr og ønske han lykke til å ekspedisjonen. Han bryter lover, konvensjoner og provoserer, men jeg liker hans fandenivoldske innstilling. Ekspedisjoner er i dag i stor grad avromantisert av et stort byråkrati og hindringer som gjør at det som oftest bare er de resrssterke som får det til. Jarle har steget i gradene fra en som satte ut på sine turer med elendig utstyr og null skills til å bli et forbilde for alle oss som liker improvisasjon og galskap!

Jeg håper Jarle spør meg om jeg vil være med neste gang.
Appropos Jarle, så går Berserk mot Sydpolen på TvNorge kl 2030 idag. Det er verdt å få med seg, som Halageir sier, faen for en fin fyr han er.
Sitat av PandaCheese Vis innlegg
Hva synes dere om at Jarle Andhøy (og egentlig hvem som helst annen) trenger tillatelse for å seile til sydpolen? Jeg skjønner jo at det er farlig og at du kan risikere livet, men må det virkelig være noen som skal styre alt i livet ditt? Jeg regner jo med at både Jarle og mannskapet visste fryktelig godt hvilken risiko de tok da seilturen begynte. Bør man ikke få lov til å ha litt frihet?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det er mange steder i verden man ikke kan reise til uten tillatelse (eller visum som det ofte kalles). Dette er ikke noe som er spesielt for sydpolen.

On topic så ser jeg ikke noe problem i å nekte han å reise dit. Det viser seg i ettertid at de ikke hadde utstyr og kompetanse til den første turen og da burde det settes enda strengere krav for tur nr.2.
Sist endret av Pledrik; 26. januar 2012 kl. 20:04.
Det er verdt å nevne at denne gang seiler de uten nødpeilesender , slik at om de skulle gå ned setter de ingen andre enn seg selv i fare, jeg kjenner personlig en av de som er ombord i Berserkr (Som er navnet på den nye båten) og kan skrive under på at han vet godt hva han går til , det er alle ombord i den båten klar over, riktig nok mener jeg de burde søkt skikkelig men Jarle ser ut til å mene at han ikke får godkjenning uansett.
Jeg synes det bør være hannes valg om han vil sette sitt eget liv i fare eller ikke (noe han gjør).
Off topic: på de siste bildene kjenner jeg han nesten ikke igjen...han ser ganske fussete ut, minner meg nesten mer på en uteligger (ikke vondt ment ), noe som kanskje er et tegn på at han sliter en del for tiden (ikke vet jeg)....
Sist endret av Azarat; 28. januar 2012 kl. 19:44.
har hørt rykter om at berserk ble nektet å legge til før ulykken, siden de ikke hadde alle papirer i orden... og at det er gjort funn (av andre enn jarle..) fra berserk som er lagret på en base (scottbasen) på sydpolen. det betyr at info om hva som skjedde er mistet.. eller dokumentert av andre.. om det stemmer har vel myndighetene noe å skjule her. kanskje derfor de er så ivrige etter å tan.

fler som har hørt om dette..???
Sitat av kIeks Vis innlegg
har hørt rykter om at berserk ble nektet å legge til før ulykken, siden de ikke hadde alle papirer i orden... og at det er gjort funn (av andre enn jarle..) fra berserk som er lagret på en base (scottbasen) på sydpolen. det betyr at info om hva som skjedde er mistet.. eller dokumentert av andre.. om det stemmer har vel myndighetene noe å skjule her. kanskje derfor de er så ivrige etter å tan.

fler som har hørt om dette..???
Vis hele sitatet...
Høres virkelig ut som begynnelsen på en skikkelig artig konspirasjon. Med andre ord, helt på trynet...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Høres virkelig ut som begynnelsen på en skikkelig artig konspirasjon. Med andre ord, helt på trynet...
Vis hele sitatet...
haha ikke sant. men fortsatt: usannsynligheter må også skje. er forresten flere ting som ligner på at de ble forvist fra land etter at jarle hadde dratt innover.. de lå jo inne lenge..så brått dro de ut (som IKKE var planen) i det verste været... tror nok jarle har noen spørsmål han vil finne svar på der nede.. uten å gå til media..

når det er sagt, virker rimelig risikabelt å dra dit på denne tiden. håper ikke han mister folk igjen..


btw den der teorien din om lærere er vel også litt på trynet? lol
Synes man skal kunne dra uten tillatelse uten straffeforfølgelse i ettertid. Men synes da også at uten tillatelse burde man se langt etter en eventuell redningsoperasjon. På grunn av at uten å ha søkt etter tillatelse har man ikke dokumentert at mannskapet innehar nødvendig kompetanse, sikkerhetsutstyr osv for å føre en forsvarlig ekspedisjon.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Jeg skjønner ikke. Mener du at leger og kirurger sitter og gleder seg til neste kritisk skadde kommer rullende inn på intensiven? Jeg tror de i redningstjenesten ser på jobben sin som viktig og nødvendig, siden ulykker faktisk skjer. Ikke at de ønsker flere villstyringer i seilbåt i høy sjø.
Vis hele sitatet...
Beklager å skuffe deg, men dersom redningstjenesten var en lett jobb uten risiko eller utfordringer.. så hadde de som jobber der nå hatt helt andre jobber.
De ferreste har slike jobber på grunn av en absurd trang til å hjelpe en haug ukjente som havner i trøbbel..

Nei, leger og kiruger sitter ikke å gleder seg.. men spør en kirug eller lege om ikke han har lyst å få gjøre eller være med på en operasjon han ikke har gjort før... Det er utfordringen og prestisjen som driver de fleste, ikke et brennende ønske om å hjelpe andre.

Folk er ikke så uselviske som man av og til kan få inntrykk av, vi er alle egoister, det er det som ligger i vår natur. Noen mener at det er egoistisk å utsette seg selv for det de mener er for stor risiko, da det vil være familie og venner som vil bli lei seg om noe skjer.. Vel, det er minst like egoistisk å mene at andre skal leve livene sine for å gjøre deg fornøyd (eksempel: du, min venn. Vil ikke at jeg skal begynne med BASE hopping, fordi eg kan dø og då blir DU lei deg.. <--- DU er egoisten)