Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7944
Jeg så nå på macgyver nettopp der en mann ble akkurat skutt i magen av en 9mm pistol med lyddemper. Denne karen døde etter 2-4 sekunder.

I andre filmer er det totalt andre situasjoner der folk blir skutt i magen av en rifle og fortsatt lever i 1 minutt...

Jeg blir nå forvirret ettersom jeg aldri har opplevd at noen er blitt skutt før men jeg er fullt klar over at alt avhenger hvor man treffer. MEN, når dør egentlig en person etter at den personen er skutt?
Vanligvis dør man ikke av et skudd i magen såfremt det ikke har troffet viktige ting som lungene eller hjertet. Man vil jo selfølgelig dø etter et par timer/dager men det er fordi du får indre blødninger og slikt.
Er jo alt ettersom det. Som du sier kommer veldig ann på hvor i magen man treffer.
Og noe avhenger sikkert av person til person også. Men det er utrolig hva man kan overleve du MÅ ikke dø selv om du blir truffet i magen heller.
Ikke tro på alt du ser på film - På film kan alt skje.
Om han dør av å bli skutt i magen, altså magesekken, så vil det jo ta litt tid. Indre blødninger, magesyre som er steder den ikke burde være og liknende vil ta livet av en om han ikke får behandling. Jeg har mine tvil når det gjelder om det i det hele tatt er mulig å dø på 2-4 sekunder av et skudd i andre steder enn hjertet, hodet og ryggmargen, men man skal ikke se bort ifra at man kan svime av pga store smerter, som en forsvarsmekanisme, for så å dø fordi skadene ikke ble behandlet.
Sist endret av ulldott; 10. oktober 2007 kl. 15:13.
Som du sier, det kommer helt an på hvor kula treffer. Hvis kula går ut igjen, og samtidig treffer en hovedpulsåre blør man ihjel på under 1 minutt. Hvis kula går ut, men bommer på hovedpulsårene kan det også komme luft inn, som igjen fører til problemer med å puste, og organene feiler, en etter en. Dette tar heller ikke særlig lang tid, men noe nøyaktig kan jeg ikke si.
Det er mange ting som spiller inn her. Hvilket kaliber, hvor lang avstand, om man treffer en pulsåre, og selvsagt hvor man treffer personen. Jeg lærte av Pulp Fiction at det verste stedet man kan bli skutt er i magen, fordi det er utrolig vondt, og fordi det tar lang til å blø ihjel.
Cinamon: duh, jeg er veldig klar over det men, filmer gjenspeiler virkeligheten, men når man ikke har opplevd noe i virkeligheten er filmen (eller andre media) det eneste du har å holde deg til

derfor lurte jeg på det med skytingen...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det kommer jo an på skuddet. Et skudd i buken vil drepe etter veldig kort tid. Et skudd i hjertet eller hodet vil drepe umidelbart. Sier seg selv at man dreper ved å øedelegge vitale organer, skuddskader andre steder vil ofte ikke være dødelige om man får medisink behandling innen rimelig tid. Kommer selvfølgelig også an på hvilke skyts som blir brukt..

Filmer er kanskje ikke den beste kilden for fakta.
I live eller mulig å redde? Rent teknisk sett er man mulig å redde sånn noenlunde lettvint i ca 15 min etter at hjertet slutter å gå, etter det er hjernen sort sett umulig å "starte" opp igjen.

Dette avhenger jo selvfølgelig av hva prosjektilet går gjennom. Noen ting klarer du deg bare ikke uten, feks ryggraden kontrollerer veldig mye.

Joda, folk kan fint overleve å bli skutt med rifle, ettersom ammunisjonen i den som regel er laget for å gå stabilt over lengre avstand. Maskingeværammunisjon er andrelesed og laget for å begynne å rotere når den treffer noe, slik at den sliter mest mulig med seg på vei ut. Inngangssåret vil da være et lite hull, mens utganshullet er på størrelse med en knyttneve. Pistolkuler er ofte formet slik at man skal dø av selveste anslaget, eller fordi de splitrer seg opp ved treff og at man blør ihjel. Tenk dumdum kuler som folder seg ut til en sopp når den treffer.
jeg kan ganske sikkert si at om en kar blir truffet i magen(midtregion) av en .308 kule (7.62mmx51, en av mange kaliber som ofte er brukt på rifler) så er han ille ute :-) skadene en slik kule vil gjøre er enorme(om du har sett det før, så er hullet på forsiden ganske lite, men hullet på baksiden betraktelig mye større..)

9mm er også veldig dødelig, så mye av det du ser på film er BS.

om en kule skulle treffe deg i overkroppen, så kan kula først skade en organ for SÅ og skade bein og ikke minst treffe en stor blodåre.

hvor lang tid det tar før en person kommer som sagt helt ann på kaliber, treffpunkt osv. blir f.eks de største blodårene i arm og ben sprengt opp, kan det være at du er død innen 1-2 min om du mister blod fort nok(en vanlig rifle er i fin stand til dette)
Man ser også bort i fra en viktig ting her: Når dør man på film? Når man legger seg ned og lukker øynene? Et skudd i magen vil jo ofte føre til at folk mister bevisstheten momentant, men fortsatt kan ha puls og vitale organer som fungerer. Ja, det er jo sikkert litt rart at man skal drive å tenke slik på en TV-serie, men det gjenspeiler jo egentlig bare virkeligheten. 100 personer som blir skutt på 100 forskjellige områder i magen kommer til å dø på 100 forskjellige måter. Blir man f.eks skutt i milten/magesekken, tar det rundt ett minutt før man dør. Dette er fordi magen har magesyre som ødelegger organene, og milten er et blodlager som vil skape indre blødninger. Men disse organane kan jo også sprekke, uten at man dør av det på vei til sykehus.

De jævligste kulene som blir brukt er vel de som utvider seg til en stjerne og fortsetter å rotere inni kroppen. Da får man med seg mye grums. Djizes.
Er det noen som svarer i denne tråden som faktisk har noen andre kilder en film?
Kan legge til at det var et skudd i hjertet det var, på MacGyver episoden som akkurat var..
@z0p: Det er overraskende mange som overlever et skudd i hodet. Selv om man gjerne dør etter en liten stund, så er det noen som går an å redde. Det er langt fra sikkert at man dør fra et skudd i hodet.

@Petter Pan: Det finnes mange kilder for info man kan bruke til å svare på denne tråden. Jeg tror at mange av svarene her er fra vitenskapelige kilder, og ikke film e.l.
Grunnen til at utgangssåret er så mye større enn såret der prosjektilet treffer, er fordi prosjektilet vil begynne å rotere/vri seg når det treffer. Ulike prosjektiler vil oppføre seg ulikt når det treffer avhengig av bl.a. fart og fasong.

Derfor vil kanskje et skudd fra en pistol gjøre mer skade på kloss hold, enn et skudd fra en sterk rifle, fordi prosjektilet fra riflen ikke vil rotere og gjøre like mye skade som skuddet fra pistolen.
Alt er jo relativt
Sitat av Kalakov
Derfor vil kanskje et skudd fra en pistol gjøre mer skade på kloss hold, enn et skudd fra en sterk rifle, fordi prosjektilet fra riflen ikke vil rotere og gjøre like mye skade som skuddet fra pistolen.
Vis hele sitatet...
Et prosjektil roterer fra første stund. Roteringen begynner av riflene inni løpet (Hvorav navnet rifle på et typisk gevær).

Grunnen for at man får "exit wound" er av to årsaker, enten at man har ett prosjektil som er laget for det eller at det roterer inni kroppen. Det som fysisk skjer da er at kjøttet "tar tak" i prosjektilet og begynner å rotere med og bli myket opp, og så dras det videre med ut pga av vakuumet som oppstår når prosjektilet forlater kroppen.

Sitat av meitemark
Joda, folk kan fint overleve å bli skutt med rifle, ettersom ammunisjonen i den som regel er laget for å gå stabilt over lengre avstand.
Vis hele sitatet...
Det er vel fordi mye av ammunisjonen er laget for å skade, ikke drepe (Diverse prosjektil laget for/av millitæret). Man kan lage prosjektil som er laget for å få en lang stabil bane, men som også er effektiv til å drepe (Diverse kaliber laget for jakt)
Her var det mye tipping og synsing. Etter å ha jaktet i flere år har jeg sett min andel av inn- og utgangssår på dyr.

Det finnes i utgangspunktet to hovedkategorier ammunisjon innen håndvåpen, helmantel og blyspiss.

Når det gjelder rotasjon: Våpen som skyter ut et enkelt prosjektil av gangen har spor i løpet som gjør at prosjektilet roterer når det forlater løpet. Det gjelder både Glock pistoler, min kaliber 30-06 jaktrifle og Bofors 40mm L/70 kanonen jeg skøt med i forsvaret. Det gjør, som tidligere nevnt, at prosjektilet får en så stabil bane som mulig.
Det som kan skje når prosjektilet treffer noen er at den kan komme skjevt ut av kroppen. Det kan gi store skader kontra et prosjektil som går tvers gjennom.

Helmantel
For de av dere som har vært i militæret: Det dere ladet AG3-våpenet deres med der var helmantel ammunisjon. Prosjektilet er dekket helt av stål.

http://www.rwsmunition.de/images/rws_geschosse_vm_zahlen.png
1. Kjerne av bly.
2. Stålmantel
3. Sporingsbånd, den delen som er litt for stor for løpet, slik at den får rotasjon av sporene i løpet på våpenet.

Et prosjektil som dette brukes militært og er ment å volde skade fremfor død. Den går tvers gjennom offeret for på den måten å pasifisere en fiende. Derfor er den ikke lov å bruke ved jakt, ettersom det vil føre til en lang og smertefull død for dyret.

Blyspiss
På jakt benyttes en type prosjektiler kalt blyspiss. Som navnet antyder har den en spiss av bly.

http://www.nzhuntinginfo.com/images/cartridges.jpg http://www.jaktogvillmark.no/Ref_nr64_small.jpg

Bygd opp på samme måte som helmantelprosjektilet, men en svakhet i spissen gjør at den ekspanderer når den treffer et dyr. På denne måten volder den maksimal skade. Dette er en ammunisjon ment for å drepe, og er derfor forbudt å bruke i krig.


Dette er fellesnevnere for typer ammunisjon. Det er uavhengig av kaliber. Kaliber sier noe om dimensjonen på prosjektilet (og lengden på løpet på enkelte våpen).
Det skal også legges til at det brukes helmantel ved jakt på svært store dyr som for eksempel enkelte bøffelarter, ettersom et blyspissprosjektil ikke vil trenge tilstrekkelig inn i dyret. Det som er nevnt ovenfor er hovedtrekk.
Det finnes mange variasjoner innen de forskjellige kategoriene.
Sist endret av froskenfredrik; 10. oktober 2007 kl. 21:28.
Hah, synes slikt er skummelt uansett Men gode svar
vel, jeg så en gang en fyr som fikk hjenern sin sprengt utover en vegg en gang, så sprang han etter henne opp i andre etasje for så å drepe tøsa som skøyt han med en svær kniv.

ot.
Det kommer veldig ant på hvor du blir skutt selfølgelig. Man kan jo være heldig å bli skutt igjennom litt skinn/kjøtt. Eller litt uhelidg å få en kule igjennom noe puste greier, så de fyllest med blod og du dør av kveling f.eks.
froskenfredrik: når jeg tenker på rotering var det ikke det at kulen roterer pga sporet i løpet, men heller det at den "tilter" over og begynner å rotere i lengderetningen. Jaktammunisjon er stort sett laget slik at kulen er mest mulig synkron, og beveger seg i rettest mulig bane, og som du påpeker kommer skaden av hvordan prosjektilet er bygget opp. Det du tenker på er såvidt jeg husker kalt "ballistisk rotasjon".

Når det kommer til ammunisjon til krigsbruk er ikke prosjektilet helt synkront laget. Det er likt nok alle steder til at det kommer seg ganske langt, men det skal nesten ingenting til før det begynner å "tilte" og rotere i lengderetningen. Dette er for at den skal gjøre mest mulig skade når den går gjennom kroppen uten at den personen som skyter skal tenke på hvilken type ammunisjon som brukes. Jaktammunisjon er også det som stort sett brukes av snikskyttere, ettersom de er ute etter å kunne ligge lengst mulig unna.
Sitat av meitemark
Når det kommer til ammunisjon til krigsbruk er ikke prosjektilet helt synkront laget. Det er likt nok alle steder til at det kommer seg ganske langt, men det skal nesten ingenting til før det begynner å "tilte" og rotere i lengderetningen. Dette er for at den skal gjøre mest mulig skade når den går gjennom kroppen uten at den personen som skyter skal tenke på hvilken type ammunisjon som brukes. Jaktammunisjon er også det som stort sett brukes av snikskyttere, ettersom de er ute etter å kunne ligge lengst mulig unna.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men skitt au.

I en krigssituasjon er det omtrent aldri aktuelt å skyte for å drepe. Dreper du en fiende er han død, ferdig med det. Sårer du han setter du ikke bare han ut av spill, men også 3 andre, som må ta vare på stakkaren.
kyrre12, og dreper du stakkaren så har han sikkert ikke 3 soldater som må dra han bak et tre, for så å få 3 andre medics til å prøve få til i han?
meite: Det med rotering/tilt er vi enige om.

Når det gjelder prosjektilets oppbygning og den ballistiske banen er dette avhengig av lengden på løpet, ladningen i det enkelte skuddet og balansen i selve prosjektilet.
Ammunisjonen militæret bruker er helmantel, av to grunner: Billigere å produsere enn blyspiss, men viktigst er det at blyspiss (det mange kaller "jaktammunisjon") er forbudt brukt i krig på grunn av at den volder enormt mye mer skade enn helmantelammunisjon (full jacket/full metal jacket).

Jeg bruker selv helmantel når jeg skyter på bane for trening, ettersom jaktammunisjonen er en del dyrere. Når det gjelder den ballistiske banen varierer det noe, men det er nesten like mye fra merke til merke som mellom de to typene.
For å si det sånn: Da jeg skjøt inn riflen min for høstens jakt med blyspissammunisjonen jeg skal bruke, etter å ha drevet trening med helmantel måtte jeg stille siktet ett klikk til venstre (ett klikk=1 tomme på 100 yards=2,54 cm på 91,44 meter).

Så for å konkludere: I alle krigssituasjoner brukes helmantel, rett og slett fordi den skader og ikke dreper. Mulig skarpskyttere benytter blyspiss/hulspiss i enkelte situasjoner, men da av taktiske årsaker. Men da i forbindelse med nasjonale aksjoner som SWAT i USA eller beredskapstroppen her til lands. Ikke i krig, da det, som tidligere nevnt, er forbudt (det finnes internasjonale lover som gjelder i krig)
Det er ingen stabilitetsforskjell å snakke om mellom de to typene prosjektiler.
Sitat av OoM
kyrre12, og dreper du stakkaren så har han sikkert ikke 3 soldater som må dra han bak et tre, for så å få 3 andre medics til å prøve få til i han?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe jeg finner opp. Tenk litt logisk, det tar ikke lange tiden å se at en som er skutt i hodet er død. Et skuddsår i magen leges ikke på en halvtime.
kyrre12, du har helt rett. Såklart er det i noen situsjoner best å drepe, men å skade "fienden" er mest gunstig, ettersom det krever store deler av motpartens ressurser.

On topic: Som en sa tidligere i tråden, alt er relativt. Folk kan bli skutt i hodet og overleve. Folk blir jo skutt flere ganger på forskjellige steder i kroppen og overlever. Det ryktes jo at 50cent overlevde 9 skudd. Tupac ble jo også skutt en del ganger, men overlevde. Om disse ryktene er sanne eller ikke vet jeg ei. Men jeg vil påstå at alt er relativt, som sagt tidligere av en sjel her på forumet.
Sitat av froskenfredrik
Det er ingen stabilitetsforskjell å snakke om mellom de to typene prosjektiler.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg best forklarer hva jeg mener med stabiliteten på ammunisjon.

Nå snakker jeg om helmantlet ammunisjon.

1. Vanlig jaktammunisjon. Vekten dens ligger helt på midten, dette for at den ballistiske banen skal være lengst mulig og at den skal gå tilnærmet rett frem uten å tilte ved anslag.

2. Ammunisjon for krigføring. Vekten dens er litt flyttet på i forhold til det man tenker på som midten av kulen. Dette er for at kulen SKAL tilte når den treffer noe, for å rive med seg mest mulig på veien ut. Måten de lager disse på er ved å la mantelen være litt tykkere på den ene siden enn den andre. Ikke så veldig mye, for da ville rotasjonen hive den ut av bane, men nok til at den er ustabil når den flyr gjennom luften. Når den da treffer noe vil den øyeblikkelig tilte og gjøre mye skade.

edit: med midten mener jeg sett ovenfra.
Sist endret av meitemark; 10. oktober 2007 kl. 23:10.
Fettern min ble skutt i militæret ved en feiltagelse. Han fikk en ag 3 kule i magen og han døde først etter 3 uker på sykehus....
Blir hovedpulsåren eller hjertet truffet er du stort sett øyeblikkelig bevisstløs, og død i løpet av noen sekunder. Andre pulsårer tar litt lengre tid, men det er fremdeles stort sett ikke mer enn kanskje 30 sek før bevisstløshet. Andre typer skader kan ta lang tid, som f.ex. mp34567 beskriver over her.

Forøvrig skyter du ikke for å skade i millitæret, du skyter for å treffe, og det er det best sjanse for ved å sikte så midt på kroppen som mulig. Prøver du å skyte for å bare skade, så bruker du lengre tid, og dermed at den andre får skutt først, og det er større sjanse for at du bommer, siden å skyte for å bare skade gjerne vil si at du må sikte på armer, skuldre, ben osv, som er mye værre å treffe enn bryst/mage.
Nå skal deg dog nevnes at det sier han skjøt seg selv. Men åssen han skulle få holdt en ag 3 bak ryggen og skytt seg selv er mere en tilogmed legene forsto. De mener bevist det var noen inne på det rommet på kåserne hvor det bodde 6 mann og at en av de skjøt han ved et uhell. Bestefar prøvde og snakke med noen av som var på rommet ved begravelsen men ble bedt om å fjerne seg av befalet.

Det var ikke akkurat skudd for verken å drepe eller skade mener nå jeg men et tifeldig skudd som gikk av og mye enklere for militæret om han sa han skjøt seg selv.
Skadene var dog omfattende selv om han levde i 3 uker etterpå. Skader på indre organer er utrolig vanskelige / umulig og reparere men du kan leve lenge med livsforlengende behandling
var vel en eller annen idiot som hadde fått med seg en kule fra skytebanen, og skulle være kjekkas på rommet :/
Sitat av el_larso
Jeg så nå på macgyver nettopp der en mann ble akkurat skutt i magen av en 9mm pistol med lyddemper. Denne karen døde etter 2-4 sekunder.

I andre filmer er det totalt andre situasjoner der folk blir skutt i magen av en rifle og fortsatt lever i 1 minutt...

Jeg blir nå forvirret ettersom jeg aldri har opplevd at noen er blitt skutt før men jeg er fullt klar over at alt avhenger hvor man treffer. MEN, når dør egentlig en person etter at den personen er skutt?
Vis hele sitatet...
Som du sier selv så avhenger det av nettop hvor du treffer!!

Sitat av froskenfredrik
Her var det mye tipping og synsing. Etter å ha jaktet i flere år har jeg sett min andel av inn- og utgangssår på dyr.

Det finnes i utgangspunktet to hovedkategorier ammunisjon innen håndvåpen, helmantel og blyspiss.

Når det gjelder rotasjon: Våpen som skyter ut et enkelt prosjektil av gangen har spor i løpet som gjør at prosjektilet roterer når det forlater løpet. Det gjelder både Glock pistoler, min kaliber 30-06 jaktrifle og Bofors 40mm L/70 kanonen jeg skøt med i forsvaret. Det gjør, som tidligere nevnt, at prosjektilet får en så stabil bane som mulig.
Det som kan skje når prosjektilet treffer noen er at den kan komme skjevt ut av kroppen. Det kan gi store skader kontra et prosjektil som går tvers gjennom.

Helmantel
For de av dere som har vært i militæret: Det dere ladet AG3-våpenet deres med der var helmantel ammunisjon. Prosjektilet er dekket helt av stål.

http://www.rwsmunition.de/images/rws_geschosse_vm_zahlen.png
1. Kjerne av bly.
2. Stålmantel
3. Sporingsbånd, den delen som er litt for stor for løpet, slik at den får rotasjon av sporene i løpet på våpenet.

Et prosjektil som dette brukes militært og er ment å volde skade fremfor død. Den går tvers gjennom offeret for på den måten å pasifisere en fiende. Derfor er den ikke lov å bruke ved jakt, ettersom det vil føre til en lang og smertefull død for dyret.

Blyspiss
På jakt benyttes en type prosjektiler kalt blyspiss. Som navnet antyder har den en spiss av bly.

http://www.nzhuntinginfo.com/images/cartridges.jpg http://www.jaktogvillmark.no/Ref_nr64_small.jpg

Bygd opp på samme måte som helmantelprosjektilet, men en svakhet i spissen gjør at den ekspanderer når den treffer et dyr. På denne måten volder den maksimal skade. Dette er en ammunisjon ment for å drepe, og er derfor forbudt å bruke i krig.


Dette er fellesnevnere for typer ammunisjon. Det er uavhengig av kaliber. Kaliber sier noe om dimensjonen på prosjektilet (og lengden på løpet på enkelte våpen).
Det skal også legges til at det brukes helmantel ved jakt på svært store dyr som for eksempel enkelte bøffelarter, ettersom et blyspissprosjektil ikke vil trenge tilstrekkelig inn i dyret. Det som er nevnt ovenfor er hovedtrekk.
Det finnes mange variasjoner innen de forskjellige kategoriene.
Vis hele sitatet...


Takk for mye feilinformasjon.

Jeg har aldri sett en slik kule som på det bildet du serverte, i bruk i noe lands forsvar.
Den er laget for elefantjakt, og ingen AG3 kule har et slikt bånd på seg, heller ikke den formen og den kobbertypen.

Det som skaper utgangs og inngangssåret, er enten at kulen "snubler" når den treffer, og går ut hulter i bulter, og i de fleste tilfeller skjer det ikke og det hydrostatiske sjokket lager inngangs og utgangshullet og alle skadene imellom. En AG3 kule lager UANSETT et utgangshull så stort at du kan stappe 20-25 enkeltmannspakker inni det! Da går den rett igjennom. Kun svak kommunist-blokk ammunisjon kan fyke rett igjennom uten særlig store skader, på visse avstander siden de nesten aldri har stor nok hastighet til å brytes opp ved treff, og heller ikke har stor nok hastighet til å bygge opp et stort nok hydrostatisk trykk til å lage et særlig stort utgangshull.

Militær ammunisjon er ikke laget for å såre, den er laget for å drepe, men siden kulen sannsynligvis må slå seg gjennom barrierer av stål eller betong, så må den være helmantel. En annen grunn er også at geneve konvensjonen krever det, siden man kan bli skutt og overleve, mens ammunisjon av ymse slag kan lage så kompliserte skader at man ikke får noen livskvalitet etter at krigen er over, i forhold til et mye renere kjeglefomet hull. Helt bortkastet spør du meg, men helmantel brukes fordi det er det eneste som duger til gjennomslag av hindre.
Sist endret av rocleverenda; 12. oktober 2007 kl. 07:00.
Først tilbake til topicstarter sitt spørsmål. Den eineste måten å drepe en person momentant på er å treffe direkte inn i hjernen. selv om et hjerte stanser så er en person oppegående i ca 12 sekunder før vedkommende mister bevisthet. deretter vil det ta ca 2 min før hjernen begynner å få skader pga oksygen mangel.
Hvis dere skal bruke filmer som fakta fra virkeligheten skjønner jeg ikke at dere i det heile tatt tør nærme dere en bil siden biler i film ofte eksploderer bare en ser litt hardt på den.

ALL amunisjon uansett type vil lage et større utgangs sår enn inngangs såret i seg selv. dette er oppservert med allt i fra luftgevær til kanon.
neste gang dere er i nærheten av noe som kalles en skytebane ta en titt på der hvor blinkene er. da vil dere se på treverket i nærheten at selv om inngangen er liten så er det mye støre på baksiden, dette skjer pga trykkendingen kulen skaper i det den går inn i et materiale.
Vil henvise til siden rotten.com sine bilder av folk som er blitt skutt med omtrent alt untatt blåserør så kan dere selv se skuddsår i all sin herlighett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av draco12345
Først tilbake til topicstarter sitt spørsmål. Den eineste måten å drepe en person momentant på er å treffe direkte inn i hjernen. selv om et hjerte stanser så er en person oppegående i ca 12 sekunder før vedkommende mister bevisthet. deretter vil det ta ca 2 min før hjernen begynner å få skader pga oksygen mangel.
Hvis dere skal bruke filmer som fakta fra virkeligheten skjønner jeg ikke at dere i det heile tatt tør nærme dere en bil siden biler i film ofte eksploderer bare en ser litt hardt på den.
Vis hele sitatet...
Og disse 12 sekundene har du hvilket belegg for å si at stemmer???
Jobber du som slakter eller jakter du??
Kanskje du er leiemorder og har tatt tida fra du skyter til vedkommende ikke lenger klarer å stå oppreist?? ...herregud for noe pissprat..
Wake up and smell the fucking coffee!

Sitat av draco12345
ALL amunisjon uansett type vil lage et større utgangs sår enn inngangs såret i seg selv. dette er oppservert med allt i fra luftgevær til kanon.
neste gang dere er i nærheten av noe som kalles en skytebane ta en titt på der hvor blinkene er. da vil dere se på treverket i nærheten at selv om inngangen er liten så er det mye støre på baksiden, dette skjer pga trykkendingen kulen skaper i det den går inn i et materiale.
Vil henvise til siden rotten.com sine bilder av folk som er blitt skutt med omtrent alt untatt blåserør så kan dere selv se skuddsår i all sin herlighett.
Vis hele sitatet...

Sjelden man leser så mye synsing og feilinformasjon noe sted, men dere her inne tar jaggu kaka! (Nå gjelder ikke det bare deg her Mr.Draco12345, så ikke føl deg for truffet)

De eneste som har kommet med NOE av korrekt våpen/ammunisjonsteknisk informasjon her i denne tråden er faktisk froskenfredrik og meitemark, selv om noe av informasjonen ikke stemmer i deres innlegg heller..

Meitemark: Det er riktig som froskenfredrik skriver at alle prosjektiltyper er konsentriske uavhengig av bruksområde. MEN, det er rotasjonen og form som fører til ustabilitet når prosjektilets hastighet minker..
Desto lenger ut i banen, desto mer ustabilt blir prosjektilet, og banen blir som en "spiralfjær" når man kommer langt nok ut. Dette gjelder dog for ALLE våpen som har riflet pipe, sågar Leopard stridsvogn med 105mm løp.
At tyngdepunket har betydning for stabiliteten er jo åpenbart, men dette finnes det et tall for.
Ballistisk Koeffisient sier noe om prosjektilets evne til å overvinne luftmotstanden og dermed korte ned tiden det bruker på å tilbakelegge en strekning.
Kortere tid betyr mindre tapt hastighet i forhold til tilbakelagt strekning, og dermed høyere gjenværende kinetisk energi.

Rockleverenda: Siden du takker for så mye feilinformasjon må jeg jo bare spørre hva som gjør deg til ekspert på dette? "Båndet" som du kaller det, er ei krymperille som nesten alltid finnes på grovkalibrede prosjektil(eneste unntak er ammunisjon for enkeltskuddsvåpen eller boltrifler med stablemagasin), eller prosjektil beregnet for automatvåpen.
De har ingen annen funksjon enn å holde prosjektilet på plass i hylsa og tilfører i så måte INGEN funksjon i det ei kule passerer gjennom en kropp.. Det være seg dyr eller menneske.
Hvis det er noen som kommer med feilinformasjon her så er det deg selv!

At en helmantel kan gjøre mye skade er det ikke tvil om, men det er i mange tilfeller ikke alltid kula selv som fører til skadene. Idet kula passerer inn i brysthulen kan det slå løs store biter av bein som blir sekundærprosjektil. Får du store nok biter og mange nok sekundærprosjektil vil naturlig nok ødeleggelsene inni og på vei ut blir relativt store. Kula kan også tumle og rive med seg mer av den grunn da frontarealet blir betraktelig mye større, men dette hører nok heller til sjeldenhetene enn normalen. (Alle som har skutt noe levende med rifle vet at helmantel stort sett plystrer gjennom hvis man ikke treffer i grove bein.)

Den mekaniske skaden er en ting, men som nevnt i andre innlegg så er det det hydrostatiske trykket det som ofte tar "piffen" ut av den/det som blir skutt på.
Ei kule i .308, eller 7.62 lager et hydrostatisk trykk som blåser ut sårkanalen til størrelse med en håndball inni bløtvevet og gradvis mindre når kula er på vei ut, hvis den gjør det, etterlater den seg en vakuum-hale som drar med seg blod, bein og lufta den har blåst inn i kroppen.
Ser man et slikt skudd med høyhastighetsammunisjon mot buken i sakte film, ser man at det et øyeblikk er blåst opp til en størrelse langt over normalen. Det samme skjer egentlig i brystet, men her ligger ribbeinskassa og holder ting på plass.. trykket derimot er akkurat det samme.
Hvordan sårkanalen ser ut finnes det ALDRI noe fasitsvar på, men pga forskning med ballistisk gele, vått papir og innlegg som simulerer bein, kan man få et troverdig resultat av slik prøveskyting.

Knall og fall, eller momentant død er fullstendig avhengig av kaliber, kule, hastighet, størrelse på det som blir truffet, og alt det jeg har nevnt over her.
Dere som ser på film og tror at man dør momentant etter 4-5 sekunder av ei pistolkule som går i halve hastigheten av ei riflekule må tro om igjen. Det eneste som stemmer her er skudd mot sentralnervesystemet som innebærer hjerne og rygg. Treff her gir momenan lammelse, men ikke nødvendigvis momentan død!
La oss tenke oss en elg som er skutt i ryggen. Den kan leve i flere minutter med relativt fungerende organer, men etterhvert som nervesystemet er satt ut av funksjon vil de indre organene svikte, og til slutt vil elgen dø av sirkulasjonssvikt. En elg er såpass stort dyr at det aldri kan drepes med sjokkraften som normalt ville slått et menneske eller tilsvarende dyr rett ut.
Som skrevet av andre vil sjokket normalt få en til å besvime og virke tilsynelatende død, men de indre organene sakte men sikkert svikter en liten stund senere.
Ved rask legehjelp og kirurgi kan man overleve selv de mest utrolige skuddskader, men i en stridssituasjon er man stort sett død.
For normale mantlede pistol og revolverkuler vil den totale ødeleggelsen være mindre enn med en hvilken som helst rifle fra kal 223(el. 5.56 NATO) og oppover.
Energien til prosjektilet er halve massen ganger kvadratet av hastigheten, og øker ikke dobbelt så mye, men fire ganger så mye om man dobler hastigheten. Så for to identiske kuler skutt i f.eks 400 og 800 m/s vil i praksis kula i 800m/s gi fire ganger så mye energi som den i 400m/s.
Når man vet at ei pistolkule stort sett ligger på denne hastigheten og ei riflekule på den øvre hastigheten skal det ikke mye fantasi til for å tenke seg at sjansen for å overleve ei pistolkule er dramatisk mye større enn for riflakula!

Ellers vil jeg takke de mange her inne for en god latter når jeg leste gjennom tråden. Man kan ikke vite alt, men er relativt skråsikker likevel :lol:

Ha en ellers fin helg!!
Man kan bruke opptil flere døgn på å dø av et mageskudd, dette kommer jo helt ann på hvor man blir truffet selvfølgelig.. Men hvis man får rift i magesekken er du på bærtur, det vil forårsake indreblødninger også vil du få ødelagt indre organer av magesyre. Dette er etter sigende utrolig smertefullt og tar veldig lang tid
Om man ikke dør av blodtap, dør man av byforgiftning.

Luftpistoler kan føre til permanent ødeleggelse av øynene, kjøttsår med tilhørende blyforgiftning, og prosjektiler ifra geværer kan penetrere langt under huden og føre til indre blødninger eller dødsfall. Luftvåpen kan også drepe om skuddet er velplassert. Ulykkeserfaring viser at geværer med munningshastighet over 180m/s kan penetrere kraniet og drepe den uheldige personen momentant eller gi alvorlige hjerneskader.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Sist endret av Turbolego; 26. oktober 2007 kl. 14:54.
Sitat av Turbolego
Om man ikke dør av blodtap, dør man av byforgiftning.
Vis hele sitatet...
Nei.
Det finnes mange folk der ute som lever med kuler i seg, ikke nødvendigvis blykuler.
Uansett Blyforgiftning kan gi skade av beinmarg, nervesystem, lever, nyre og hormonproduserende organer.

og langt ifra nødvendig; dødsfall.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Jeger'n
Og disse 12 sekundene har du hvilket belegg for å si at stemmer???
Jobber du som slakter eller jakter du??
Kanskje du er leiemorder og har tatt tida fra du skyter til vedkommende ikke lenger klarer å stå oppreist?? ...herregud for noe pissprat..
Wake up and smell the fucking coffee!
Vis hele sitatet...
Hmm lærte det vel først på Humanbiologi på videregående i forbindelse med hjertesvikt deretter i militæret.
Litt offtopic;

Standard film:
Vanlige folk, aka håndtlangere dør av 1skudd samme hvor de treffer
Mens bossen Aka hovedbadguy gjerne trenger flere skudd der det vanligvis avsluttes med et velplassert et i hodet.
Gammelonkeln til fattern var rittmester i hæren. Han dreiv bla med pistolundervisning. Under en undervisningstime skjøt han seg selv i magen med en 9mm pistol.
Var en tough bastard, så han tok beltet av buksa å strammet rundt kulehullet i magen. Å gjorde ferdig undervisningstimen før han selv kjørte til lege.
Overlevde bare fint han.
Sitat av UngarEffect
Gammelonkeln til fattern var rittmester i hæren. Han dreiv bla med pistolundervisning. Under en undervisningstime skjøt han seg selv i magen med en 9mm pistol.
Var en tough bastard, så han tok beltet av buksa å strammet rundt kulehullet i magen. Å gjorde ferdig undervisningstimen før han selv kjørte til lege.
Overlevde bare fint han.
Vis hele sitatet...
Og bestefaren min heter Donald Trump, men ikke si det til noen, det er hemmelig.


Sitat av Zaper
Og bestefaren min heter Donald Trump, men ikke si det til noen, det er hemmelig.
Vis hele sitatet...
Er faktisk ikke kødd. Kan vell legge til storyn at han daua ca 10 år etterpå da han ble skutt ned i et småfly over afrika. Spicy fyr - men fortsatt ikke kødd.