Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6087
Jeg vet ikke Hvor mange hytter som opprinnelig befant seg i skogen, men alle hyttene er nå dessverre ramponert og/eller brent ned.
Det er riktignok en hytte som er bevart og flyttet til et sted i nærheten.
Det er såkalte «Plankehytter» og ble satt opp i mellomkrigstiden, hyttene har også blitt brukt som bolig.

Har lenge tenkt på at jeg skulle postet bilder av hyttene, men har ikke fått somlet meg til det.
Siden jeg akkurat har kjøpt meg nytt kamera, var det grunn god nok som noen, så da tok jeg bena fatt og fikk knipset noen bilder.

















Veggen's Avatar
Trådstarter Crew








Om det er noen som synes de kjenner seg igjen, fjerner muligens dette bildet all tvil.
Sist endret av Veggen; 9. mars 2015 kl. 18:56.
Så utrolig unødvendig og trist. Fine bilder though.
Trasig med tagging/hærverk på noen av de få stedene vi har her til lands.
Samtidig også trist å se at noe som sikkert har vært steder med fine feriestunder bare faller sammen slik.

Fint at du delte med oss

Og fine bilder også
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
@Relevant og olavXO

Takk.
Ja, det er synd at det er så mange som liker å ødelegge.
På en annen side ville de nok stått og forfalt uansett, de ligger for dårlig til for at noen vil bo der eller bruke de som hytter.
Og jeg er usikker, men tror det er staten som eier alt av tomter, som i hele skogen hyttene befinner seg i.
Så sikkert lite attraktive av den grunn også
De hyttene er faktisk siste rest av et fenomen!
I gamle dager så var Oslo preget av fattigdom, sykdom og dårlige boforhold, ikke uvanlig at to familier delte en ettroms.
Kullfyrt industri og manglende uteområder for barna gjorde oppveksten tøff med dårlig luft og et hjem de ikke fikk oppholde seg i, for der måtte far hvile ut etter lange harde dager på jobb.

Om sommeren sendte de barna og konen ut til teltleire utenfor byen da fikk barna leke ute og far fikk fred fra masete barn.
Fedre uten telt, bygde spikertelt av melkekasser og slikt og demonterte de og tok de med når sommeren var over.
I helgene kom pappabåtene som også var en del av dette fenomenet.

Spikerteltene ble etterhvert til ulovlig oppsatte hytter som ble stående over vinteren.
Disse hyttene ble revet/nedbrent utover femtitallet og tilbake stod bare fundamentene som terrasser.

På åttitallet var det en som stusset over at disse terrassene så eldre ut enn hyttene og passet dårlig til hyttefundament.
Arkeologene nappet, det ligger jo en og annen bronsalderrøys i terrenget-
De gravde ut disse terrassene og fant ut at de var fra bronsealderen, men de fant ikke ut hva det var.
Jeg snakket med en av arkeologene og hun beskrev et stjerneformet fundament med fantastisk utsikt, men de hadde aldri sett noe tilsvarende og forstod ikke hva disse opprinnelig var brukt til.

Jeg regner med at hyttene på bildene er av nyere art på festetomt, siden de har gjerder og støpt fundament.
Sist endret av bajjaz; 7. mars 2015 kl. 22:46.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Bra funn, flotte bilder og bra supplert med historie fra bajjaz.
Kan si med en gang at det siste bildet avslører veldig godt hvor dette ligger Om man ikke ser det så kan en zoome så godt inn på bildet at man klarer å lese teksten. Der står det hvertfall hvor dette ligger.

Bortsett fra det så er det kule bilder og hytter. Vet om et annet sted i Oslo med flere slike. Noen store hus, mens andre mindre hytter som på bildene over. Det meste ligger langs Oldtidsveien over Grønliåsen. Er også et sted der hvor noen har skjært ut dyr i gamle stammer. Skummelt om kvelden når man går seg en tur for å fyre.

But still... Fine bilder.
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Kan si med en gang at det siste bildet avslører veldig godt hvor dette ligger Om man ikke ser det så kan en zoome så godt inn på bildet at man klarer å lese teksten. Der står det hvertfall hvor dette ligger.

Bortsett fra det så er det kule bilder og hytter. Vet om et annet sted i Oslo med flere slike. Noen store hus, mens andre mindre hytter som på bildene over. Det meste ligger langs Oldtidsveien over Grønliåsen. Er også et sted der hvor noen har skjært ut dyr i gamle stammer. Skummelt om kvelden når man går seg en tur for å fyre.

But still... Fine bilder.
Vis hele sitatet...
Tror jeg har fått rettet på det nå, takk for at du sa i fra, hadde helt oversett det.
Fine bilder, kjipt når taggere ikke skjønner at man ikke burde ramponere historiske steder :/
▼ ... over et år senere ... ▼
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Siden det var fint vær i dag tok jeg med meg kameraet og gikk meg en tur i skogen, da jeg kom til hytta som det er bilder av lenger opp i tråden, ble jeg møtt av et trist syn.







Hytte brant ned – politiet etterlyser to ungdommer
Sist endret av Veggen; 23. januar 2017 kl. 21:32.
Jeg er veldig glad for at vandrerheimen på fjellet i nord er uberørt. Drar alltid innom hver sommer og etterlater alltid snurrings i skapene når jeg går derifra. Åpenbare grunner til at jeg ikke vil si hvor det er. Dette er da nesten på topp av fjell.
Fin oppdatering på stedet MeTheWall Jeg tror jeg vet hvor dette er, var der i fjor sommer. Det er rart at folk ikke klarer å la ting være i fred, men det er vel sånt som skjer når steder blir "for offentlig"...
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Fin oppdatering på stedet MeTheWall Jeg tror jeg vet hvor dette er, var der i fjor sommer. Det er rart at folk ikke klarer å la ting være i fred, men det er vel sånt som skjer når steder blir "for offentlig"...
Vis hele sitatet...
Ja, det er synd at enkelte synes det er så gøy å ødelegge, og enda mer synd at de sannsynligvis slipper unna med det.
Dette var vel den siste hytta som forsatt var forholdsvis hel, nå tror jeg samtlige av hyttene brent ned.

(Oppdaget at lenken til avisartikkelen ikke fungerte, men det er fikset nå)
Sist endret av Veggen; 23. januar 2017 kl. 21:43.
Husker faktisk den brune hytta der ifra barneskolen, da vi pleide å gå på turer oppe ved gravrøysa der.
Mange i klassen sa det spøkte eller bodde narkomane der, men det var flere ganger vi gikk inn for å titte.
Det så helt forjævelig ut på den tiden også (mellom 1999-2005)

Utrolig gøy å se bildene og at dette stedet faktisk står enda
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Husker faktisk den brune hytta der ifra barneskolen, da vi pleide å gå på turer oppe ved gravrøysa der.
Mange i klassen sa det spøkte eller bodde narkomane der, men det var flere ganger vi gikk inn for å titte.
Det så helt forjævelig ut på den tiden også (mellom 1999-2005)

Utrolig gøy å se bildene og at dette stedet faktisk står enda
Vis hele sitatet...
Frem til 2. januar i år sto hytta der fremdeles, nå er det kun grunnmuren igjen dessverre.
Flotte bilder :-)
Fint at du rakk å ta noen bilder før vandalene valgte å ødelegge.
Synd at det alltid skal være noe avskum som gjør slikt :-(
Utrolig synd at folk ikke klarer å la slikt stå i fred. Heldigvis finnes det flere slike områder med spikerhytter rundt om i marka hvor hyttene faktisk står, sist gang jeg var der var til og med et par fremdeles i bruk.

Etter å ha sett den artikkelen kjente jeg en trang til å sjekke de neste gang jeg er på besøk i Oslo...
Veggen's Avatar
Trådstarter Crew
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Flotte bilder :-)
Fint at du rakk å ta noen bilder før vandalene valgte å ødelegge.
Synd at det alltid skal være noe avskum som gjør slikt :-(
Vis hele sitatet...
Takk.
Jeg gikk lenge og tenkte på at jeg skulle få tatt noen bilder, og heldigvis fikke jeg ut fingeren før det var for sent.
Jeg hadde vært veldig irritert på meg selv nå, om jeg ikke hadde fått tatt bildene.

Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Utrolig synd at folk ikke klarer å la slikt stå i fred. Heldigvis finnes det flere slike områder med spikerhytter rundt om i marka hvor hyttene faktisk står, sist gang jeg var der var til og med et par fremdeles i bruk.

Etter å ha sett den artikkelen kjente jeg en trang til å sjekke de neste gang jeg er på besøk i Oslo...
Vis hele sitatet...
Jeg vet det er flere slike hytter rundt om kring, men av de jeg kjenner til i området her, var dette den siste.

Artig at noen av hyttene forsatt er i bruk, og at noe faktisk for lov til å stå i fred, noe som sikkert betyr at det ikke er så mange som vet om hyttene, noe som forhåpentlig vis ikke endrer seg med det første.