Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 10193
Hei! Jeg har røyket i omtrent 4-5 år med flere lange pauser uten at det var problematisk. Jeg har en tendens til å begynne igjen pga nostalgien men pga en bad trip og noen speed-psykoser for mye så klarer jeg ikke å røyke mer enn et par uker før jeg begynner å bli ekstremt deprimert og klarer ikke å fungere. Må legge til at de plagene som blir fremlagt her er så godt som ikke-eksisterende når jeg ikke røyker, og det er bare når jeg skal slutte å røyke at jeg viser psykotiske tendenser og hvis jeg røyker kraftig. Beklager skrivingen, jeg er veldig trøtt.

Uansett, jeg hadde aldri hatt noe problemer med å slutte helt inntil ca 3-4 måneder siden da jeg røykte veldig mye, ca 10g i uka. Jeg fikk en speed-psykose i samme perioden, men er ikke helt sikker på om jeg sluttet rett etter psykosen, tror det. Når jeg sluttet å røyke den gangen så fikk jeg ikke sove på 2-3 dager. Det klikket helt for meg, jeg hadde flere sammenbrudd daglig for jeg ikke klarte å sove selv om jeg var så ekstremt trøtt. Jeg har veldig angst med tanke på hallusinasjoner siden jeg har lettere for å få det etter en bad-trip på 2C-E, og spesielt når jeg ikke sover så begynner jeg å få økende synsforstyrrelser og pseudo hallusinasjoner.

Jeg fikk først valium av legen for å sove, for å se om det var angst som holdt meg våken, men jeg tok 30-50mg og det hadde null effekt. Fikk etterhvert Mogadon og da sovnet jeg men jeg var jo helt ubrukelig så jeg sluttet. Etter en lang uke så begynte situasjonen å normalisere seg. Etterhvert så ordnet ting seg å livet mitt kom på stell igjen. Men nå begynte jeg å røyke igjen bare mye mindre, ca 5g i uka. Jeg slutta nylig men det er jo et rent helvete nå også, ikke like ille som sist. Jeg får sove etterhvert, men det er ikke før jeg har knekt sammen over at jeg føler jeg blir gal av søvnmangel et par ganger, så det er veldig slitsomt.

Jeg prøver alt, trene, drikke søvndyssende te, ikke bruke datamaskinen rett før jeg legger meg og å stå opp på samme tidspunkt hver dag uansett hvor lite søvn jeg får eller om det betyr jeg må døgne. Er det noen som har noen gode råd? Jeg liker ikke tanken på å måtte slutte med å røyke resten av mitt liv siden jeg har så mange gode minner knyttet opp mot det, men jeg innser jo at må jeg så må jeg. Jeg forstår at insomni og lignende er en del av å slutte å røyke, men ingen jeg kjenner opplever det like ekstremt. Men når jeg tenker over det, så er det svært mange av de tyngste røykerene som får sovemedisin av legen. Er det noen som har opplevd dette og har funnet nøkkelen til å sove? Eller som kan bare sette ting i perspektiv for meg, jeg blir så avstengt av virkeligheten når jeg ikke sover og jeg klarer ikke tenke. Takk i forkant .
Det er nok speedpsykosene som har fucka deg, jeg har røyka shit i snart 20år og i perioder meget meget mye (5g+ om dagen) og jeg kan glatt la vær å røyke i noen dager uten at det går utover søvnen min. Noe jeg har observert de siste årene er at jeg faktisk sovner fortere og sover bedre de dagene jeg ikke røyker

Cannabis er så svakt at det kun ligger i skallen på deg. Du ligger sikkert å tenker "jeg vil ha nattings, jeg trenger nattings" og da er det ikke rart du ikke får sove
Nei det frister ikke i det hele tatt men jeg blir så nevrotisk og rastløs til de grader. Men ja, mulig du har rett. Og om ikke det så kan det være det andre. Drugs are bad, mmkay.
jeg har samma som deg TS. får ikke sove ordentlig på 3-5 dager når jeg tar pause på røykinga. jeg svetter også mye mere disse dagene men jeg synes jeg fungerer myyyyye bedre med f.eks 8t søvn på 3 dager, enn de dagene jeg sover normalt og røyker.
blitt lengre og lengre pauser de siste 3 årene da det jeg vet hva som kommer når det blir pause. jeg får også jævlig dårlig selvtillit etter et par dager med røyking. røyka hver dag i 13-14 år inntil de siste 3 åra.
ingen andre jeg kjenner har det på samma måte når de tar pause.
har en heftig rus historikk ifra jeg var 13-20 år gammel...
dette er ikke fordi jeg ligger i senga og tenker hadde vært digg med nattings. kroppen er trøtt mens hodet er helt i hundre. høres ut som du har det lignende. mitt svar til oss (om du har det på samme måte som meg) er; drit i å røyk eller røyk med den viten at det blir sånn. cannabis passer ikke for alle. sov godt
Det er akkurat slik jeg opplever det, godt å vite at jeg ikke står alene om det ihvertfall. Tror jeg skal drite i det og heller lage en brownie en sjelden aften. Tusen takk
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Cannabis er så svakt at det kun ligger i skallen på deg. Du ligger sikkert å tenker "jeg vil ha nattings, jeg trenger nattings" og da er det ikke rart du ikke får sove
Vis hele sitatet...
Får lyst til å knuse hodet mitt i laptopen mens jeg leser det der. I narkotika-spektrumet, er du på motsatt enda av folk som sier "hasjsprøyter?? narkis omg". Ulike meninger, like jævla retarded.

SELVFØLGELIG er det vanskelig å sove noen dager etter man slutter med hasj. Jeg blir faen meg like søvnig av hasj som heroin jo! Hvordan kan noen påstå at det ikke kan gå utover søvnen? Andre ting jeg merka av å ta pauser var: kaldsvetting om natta, dårlig matlyst (alt smakte dritt), generell nedtur.
Noen har sterke abstinenser fra hasj, noen har milde og andre får ikke noen i det hele tatt. Vi er forskjellige og opplever det meste annerledens. Kaster meg selv på at søvnen er dårlig de første dagene etter pause, svetter mere og spiser mindre, men det er ikke unormalt at folk ikke opplever disse symptomene.
Det skal sies at hva #gotta_love_dmt nevnte om at det ligger mye i hodet til folk, det stemmer godt. Selvsagt til et visst punkt, men jo, det har sterk innvirkning på søvnen. Dette trenger forsåvidt ikke å være tanker som "Jeg vil ha nattings" eller noe i den duren, men i underbevisstheten din vet du at du ikke har røyket og du vet du har lest på nett at dette fører til dårlig søvn.
Når jeg begynte å røyke for 18år siden, så sa alle at jeg måtte passe på og ikke røyke nattings, for hvis jeg begynte med det og mornings så blei jeg garrantert narkis. I frykt for dette så tenkte jeg alltid "jeg trenger ikke nattings, sover like godt uten, trenger ikke nattings, sover like godt uten"

Og når man først har fått den vanen, så blir den der. Jeg ser jo mange kompiser som "sliter" med det og jeg sier det samme til de, det ligger kun i skallen på deg
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Når jeg begynte å røyke for 18år siden, så sa alle at jeg måtte passe på og ikke røyke nattings, for hvis jeg begynte med det og mornings så blei jeg garrantert narkis. I frykt for dette så tenkte jeg alltid "jeg trenger ikke nattings, sover like godt uten, trenger ikke nattings, sover like godt uten"

Og når man først har fått den vanen, så blir den der. Jeg ser jo mange kompiser som "sliter" med det og jeg sier det samme til de, det ligger kun i skallen på deg
Vis hele sitatet...
folk reagerer forskjellig på forskjellige stoffer fordi folk er forskjellige. så enkelt er det...

til TS jeg så du hadde skrevet opp flere ting du hadde prøvd uten hell, som trene, te, og ikke pc... jeg sverger til trening og meditasjon. meditasjon er bevist at the har effekt på hjerne og kropp. hvis det er helt nytt for deg, eller uansett om du allredet mediterer anbefaler jeg deg at du ser (hører) denne https://www.youtube.com/watch?v=Qn5uPqpllGM
det føles VELDIG vanskelig å meditere i begynnelsen men det blir bedre og bedre og du får mer og mer ut av det. blir en god sirkel. har SYKT mye effekt. den youtube videon betyr veldig mye for meg og det er enkelt og tydelig forklart. se og prøv
Du sier at du innser at du burde slutte å røyke. Hva med alle de andre stoffene du bruker? Du burde kanskje slutte med de også.
Få tak i sovemedisin i den akutte fasen når du slutter(ja, det er også noe du kan bli avhengig av) men det er viktig å få nok søvn uansett
Sitat av Litenåbbor Vis innlegg
Få tak i sovemedisin i den akutte fasen når du slutter(ja, det er også noe du kan bli avhengig av) men det er viktig å få nok søvn uansett
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si at vel så viktig er det å tvinge seg inn i en noenlunde
habil døgnrytme og få normalt med dagslys, samt holde seg i god
fysisk form. Såklart man sliter i begynnelsen hvis man står opp klokken
sju etter å ha sovnet først halv fem. Det går fort over, og man får sove
til normal tid. Det er dog viktig å ha ting å gjøre den tid man er våken.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Cannabis er så svakt at det kun ligger i skallen på deg. Du ligger sikkert å tenker "jeg vil ha nattings, jeg trenger nattings" og da er det ikke rart du ikke får sove
Vis hele sitatet...
Da vet man hvertfall at man ikke skal ta i mot tips fra deg angående rusmidler fremover.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Da vet man hvertfall at man ikke skal ta i mot tips fra deg angående rusmidler fremover.
Vis hele sitatet...
Om du velger og høre på det jeg sier eller ikke, har ingen verdens ting og si for meg for jeg skjønner ikke at det er muligt og være så svak at man blir avhengig cannabis.

Men det er tydeligvis ikke alle som tåler og ta seg en blås selv etter 18år så har jeg ikke fått en eneste negativ bivirking, med mindre jeg røyker noe heavy indica dominert, da blir jeg bare liggende i soffaen og munche hele dagen

Tar gjerne ett trekk sativa før skole/jobb
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av halfagram Vis innlegg
Da vet man hvertfall at man ikke skal ta i mot tips fra deg angående rusmidler fremover.
Vis hele sitatet...
Det var det om å kaste stein i glasshus.

gotta_love_dmt er kanskje glad i cannabis og var litt påståelig i det første innlegget sitt men jeg mener det er godt innafor.

Det du har vist av deg den tiden du har vært her dog, får meg til å peke mot deg og rope "HYKLER".
Du hadde en ungdom med mye cannabisbruk, og en dag opplevde du en psykose, men i stedet for å ta tak i dette har du tilegnet deg benzodiazepiner som du har veldig mye fint å si om mens alle som bruker cannabis er idioter som alle kommer til å oppleve en smell snart.

Beklager, men i boka mi har du ingen kredibilitet.
Sist endret av Dodecha; 4. januar 2016 kl. 14:56.
Du er ikke litt kvass nå da, Dodecha?
Jeg mener, abstinenser jo ulikt fra person til person, selv hadde jeg et helvete når jeg slutta med hasj en gang- etter å ha vært stein i 3-4 år uten pause. Da snakker vi hodepine, kvalme og generelt ubehag i kroppen som noen av de fysiske symptomene jeg kommer på i farta. Andre ganger jeg har sluttet har jeg ikke merket noe ubehag i det hele tatt, hverken psykisk eller fysisk, og det er dette jeg har oppfattet som vanlig, men folk som feier alt vondt med cannabisen under teppet for de ikke har opplevd det selv, har i min bok ingen kredibilitet på det området, så her må jeg si meg uenig med gotta_love_dmt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da holder vi oss på tema!

Som et lite tillegg vil jeg rette trådstarters oppmerksomhet til Lucy in the sky sin tråd om å slutte med cannabis.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg arbeier som snurrvad fisker,jeg har røyket dageli i 11år å hvær gang jeg drar på havet pauser jeg røykingen. hver gang går det 4-7dager uten matlyst og et deprimerende humør,Men etter det er å åver er alt nesten tilbake til normalen igjen. det er helt vanlig med en "tung uke" etter regelmessig røyk. mvh Feskaren
Sitat av Hater Vis innlegg
Du er ikke litt kvass nå da, Dodecha?
Jeg mener, abstinenser jo ulikt fra person til person, selv hadde jeg et helvete når jeg slutta med hasj en gang- etter å ha vært stein i 3-4 år uten pause. Da snakker vi hodepine, kvalme og generelt ubehag i kroppen som noen av de fysiske symptomene jeg kommer på i farta. Andre ganger jeg har sluttet har jeg ikke merket noe ubehag i det hele tatt, hverken psykisk eller fysisk, og det er dette jeg har oppfattet som vanlig, men folk som feier alt vondt med cannabisen under teppet for de ikke har opplevd det selv, har i min bok ingen kredibilitet på det området, så her må jeg si meg uenig med gotta_love_dmt.
Vis hele sitatet...
Ehm, er det bare jeg som ser at du faktisk beskriver at det du opplever ved røykestopp er psykisk? Av og til et rent helvete og andre ganger merker du ingenting?

Uansett, etter egen erfaring, så har jeg aldri opplevd ubehag etter bruk av cannabis. Det ligger nok stort sett i hodet. Det er ikke for å sette tjallen i et bedre lys, for jeg gir meg den dag i dag etter mye bruk av tunge midler en god faen i hele røyken, men heller for at TS kanskje føler seg tryggere mtp. noia for alvorlige fysiske skader, nevrologiske skader, osv. Psykisk, ja selvfølgelig.
Sist endret av Mexxy; 18. januar 2016 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg er så lei av å høre at thc bare er hasj (Altså at det er ikke farlig for kropp og hode å ikke minst sjel) etter langvarig bruk får man demens dette er ikke noe man leser eller hører om desverre, etter langvarig bruk av Hasj husker man ikke hvor ting er det kan være hva som helst... i en alder av 30 er det fler å fler som blir demente... det må ikke bety at alle som røyker blir demente, men det øker risikoen, jeg snakker av erfaring.. har røyket i over 20 år og har sluttet... Men igjen sier jeg dette for dette snakker ingen om,, og dette bør komme mer frem..... mvh Rune
Sist endret av Rune&Therese; 26. januar 2020 kl. 20:24. Grunn: skrive feil
Sitat av Rune&Therese Vis innlegg
...i en alder av 30 er det fler å fler som blir demente... det må ikke bety at alle som røyker blir demente, men det øker risikoen, jeg snakker av erfaring..
Vis hele sitatet...
Kult om du kunne lagt frem noen kilder på at cannabis forårsaker tidlig demens hos kroniske røykere
Er på dag 30 uten hasj etter å ha røyka masse daglig i over 10 år. Abstinensene er svært milde. Er verre å slutte med snus. Det er min opplevelse iallefall.

Forresten bare tull det Rune over meg skriver. Man blir ikke dement av røykings. Ingen snakker om det fordi det bare er tull. Benzo derimot har korrelasjon med tidlig demens.
har du noen dokumentasjon???

okey hør her :

Spørsmålet er om de påviste forskjellene likevel kan forklares av ukontrollerte bakenforliggende faktorer, eller om cannabisbruken i seg selv bidrar til funnene.Oppmerksomhet, innlæring, hukommelse og andre kognitive funksjoner er svekket under cannabisrus, men kan også være svekket etter at selve rusen er over. De fl este av disse effektene avtar i løpet av noen uker når bruken opphører (Volkow m.fl . 2014; Schreiner og Dunn 2012; Broyd m.fl . 2016; NAS 2017). Flere studier tyder imidlertid på at tidlig og hyppig bruk av cannabis kan føre til endringer i hjernen som resulterer i svekkede kognitive funksjoner også på lengre sikt, slik som hukommelse og læringsevne (Shrivastava et al. 2011; Crean et al. 2011; Hall 2014; Volkow et al. 2014; Broyd m.fl . 2016; Mandelbaum og de la Monte 2017.




KorttidsvirkningerKortidsvirkninger inkluderer nedsatt motorikk (problemer med koordinasjon og reaksjonsevne) og svekkede kognitive evner (svekket hukommelse, konsentrasjon og innlæring). Rusen kan medføre endret virkelighetsoppfatning, med syns- og hørselshallusinasjoner og kortvarige ACTIS RAPPORTSIDE 5psykotiske symptomer (Folkehelseinstituttet 2012). I USA oppsøker om lag 400 000 personer legevakten hvert år på grunn av cannabisrelaterte hendelser som akutt psykose eller panikkanfall (Swier 2014).Cannabisbruk kan også føre til akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger. Personlighet og sinnstilstand, omstendighetene, stoffmengde og konsentrasjon vil påvirke effekten av stoffet. Virkningene kan dessuten bli forsterket hvis cannabis brukes sammen med andre narkotiske stoffer og/eller alkohol (Folkehelseinstituttet 2012). Forskning viser at slik kombinasjonsbruk er utbredt (Pape, Rossow og Esbjerg Storvoll 2009; Nyberg 2014; Sabet 2014

kilde:
www.actis.no
Actis er vel ikke akkurat kjent for sin objektivitet. De har en klar agenda og de nekter å forholde seg til fakta. Jeg leste raskt igjennom studiene som du referer til og jeg trekker frem følgende:

"Effects of chronic, heavy cannabis use on executive functions." Cread et al 2011

Sjekker effekten på kognitive evner på tre tidspunkter. 24-timer, 4 uker og 12 uker etter siste inntak. Så denne studien er verdiløs som grunnlag for din påstand

"The Adverse Health Effects of Chronic Cannabis Use" - Hall 2014

"It is unclear from cross-sectional studies whether chronic cannabis use impairs cognitive
performance or whether persons with poorer cognitive functioning are more likely to become
regular cannabis users."

Denne studien kan ikke brukes for inntekt for din påstand

"Adverse Health Effects of Marijuana Use" - Volkow 2014

"Most of the long-term effects of marijuana use that are summarized here have been observed among heavy or long-term users,
but multiple (often hidden) confounding factors detract from our ability to establish causality (including the frequent use of marijuana in combination with other drugs)."

Altså uklart om cannabis alene står for nevnte skadevirkninger.
okey da venter vi på svar fra NORSK NARKOTIKAPOLITI ​FORENING.

du hører fra oss..

Ha en fin kveld..

Nei, det er greit at cannabis kanskje ikke står for alle skadevirkningene alene, men den er allikvel stort sett alltid med. Dessuten er det bevist at cannabis gir kortvarig hukommelsestap, som igjen katigoriserer seg med demens.
Sist endret av Rune&Therese; 26. januar 2020 kl. 21:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er ikke uenig i at cannabis har skadevirkninger, men påstanden "i en alder av 30 er det fler å fler[sic] som blir demente" er rimelig tilbakestående
Actis og Mina Gerhardtsen er da god kjent for sin cherrypicking av stort sett inkonklusive studier. Mina har jo også blitt tatt flere ganger for å komme med ren løgn for å fremme sin agenda.
Cannabis gir hvertfall ikke nedsatt læring etter at man holder opp. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31886689

At det skulle gi demens blir helt uvirkelig.
Sitat av Rune&Therese Vis innlegg
okey da venter vi på svar fra NORSK NARKOTIKAPOLITI ​FORENING.
Vis hele sitatet...
Spar oss.

Sitat av Rune&Therese Vis innlegg
[...]Dessuten er det bevist at cannabis gir kortvarig hukommelsestap, som igjen katigoriserer seg med demens.
Vis hele sitatet...
Hvilken effekt vil du mene alkohol har, sånn kortvarig sett, isåfall?
Midlertidig retardasjon?
Veldig flåsete måte å prøve å fremstille påstanden din som korrekt.

Du vrir og vender på ord for å få det til å høres ut som det faktisk gir ekte demens, mens du her korrigerer og nevner "kortvarig", som om det ikke er ekte demenstilstand allikevel.

Greit at thc har skadevirkninger, men slike overdrivelser er bare userøist og blir ikke tatt for god fisk av noen her inne.
Jeg har selv kjent på bivirkninger og "kortvarig demens", men som regel går dette da under rusens effekt i seg selv og går over etter rusen er ferdig.
Og ja, man kan slite med korttidshukommelse en stund etter røykestopp, men å påstå at dette er det samme som demens, blir for dumt.
For meg kan dette var en liten stund etter røykestopp, men det er aldri verre enn at jeg glemmer hvor jeg satta vannflaska mi, eller i verste fall surre litt under samtaler eller diskusjoner.
Men å kalle dette demens blir for dumt.

Det kan godt hende noen til og med vil slite med korttidshukommelsen resten av livet (uten at jeg skal påstå verken det éne eller det andre her), men det må gå an å ha saklig debatt uten å dra inn quotes fra fuckings Actis (som nevnt er de meget useriøse debattanter i det hele tatt).

Sitat av Rune&Therese Vis innlegg
har du noen dokumentasjon???
Vis hele sitatet...
Har du noen dokumentasjon eller kilder som backer påstanden om at flere og flere 30åringer får demens? Som ikke kommer fra propaganda-apparatet Actis, gjerne.

Jeg er forsåvidt ikke en slik en som på død og liv skal mene at cannabis er ufarlig og alt det der, men når man drar inn Actis som kilde, må man nesten bare si ifra.
Sist endret av Alzo88; 30. januar 2020 kl. 17:34.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Sitat av Rune&Therese Vis innlegg
Jeg er så lei av å høre at thc bare er hasj (Altså at det er ikke farlig for kropp og hode å ikke minst sjel) etter langvarig bruk får man demens dette er ikke noe man leser eller hører om desverre, etter langvarig bruk av Hasj husker man ikke hvor ting er det kan være hva som helst... i en alder av 30 er det fler å fler som blir demente... det må ikke bety at alle som røyker blir demente, men det øker risikoen, jeg snakker av erfaring.. har røyket i over 20 år og har sluttet... Men igjen sier jeg dette for dette snakker ingen om,, og dette bør komme mer frem..... mvh Rune
Vis hele sitatet...
THC er naturlig nok ett rusmiddel, men det er "bare hasj" i rusmiddel verden. Kjenner ikke til din historie, men kjenner til min, jeg begynte etter å ha vært sykemeldt for angst (medfødt) i noen år uten bedring, dette var siste utveg så da ble det en redning, og en fast hjelper jeg er avhengi av. Heldigvis BARE HASJ så har ikke tatt skade som jeg har merket enda.

Min samboers far derimot fikk alkohol demens i en alder av nettop 30, men alkohol er virkelig ikke bare alkohol så det er ikke min greie. Dessuten er 60% av de eldre i familien alkoholiserte eller døde av det, burde nesten vært forbudt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vi burde egentlig ha en stor diskusjonstråd her på freak, om daglig bruk, og finne ut hva flertallet og prominente kontoer på freak mener om daglig bruk. Er det aldri innafor? Alltid innafor?

Er pasienter som går på 5 gram medisinsk cannabis, overdoserte? Hva med de som går på 2,5 gram om dagen?
Hva med alle gutta som jobber, og påvirkes litt negativt av røykingen, men som det går fint med en lang stund -
er de innafor? Eller lurer de seg selv? Hva med dem som røyker nattings hver dag før de legger seg - i flere år - misbrukere?

Nettopp fordi cannabis fremstår så lite skadelig for mange, så blir aksepten for mer bruk og jevnlig bruk veldig høy.
Dette gjelder alle, men aller mest mindretallet som konsumerer mest.

Det er veldig stor, fin og sår diskusjon vi kunne hatt om cannabisbruk - og den er kulturelt "velkommen", fordi vi står ovenfor store endringer på dette feltet de neste årene.

Nå som vi skal vekk fra nulltoleranse, kan vi begynne det langsiktige kulturelle arbeidet med å lage sunnere ruskultur, skiller mellom misbruk og bruk, ansvarlighet og uansvarlighet.

Det trengs!
Sist endret av meaculpaUIO; 7. februar 2020 kl. 12:48.