Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2008
Hei.

Var akkurat innom elkjøp for å få tilbake en laptop som har vært på service. Dette var den tredje gangen jeg hentet den, grunnet samme feil alle gangene.

Dette er problemet:
Siste gang jeg leverte den inn, skulle de KUN sende den inn for å bekrefte at det var samme feil på den. Den skulle ikke repareres eller noe som helst. Jeg skulle få ny laptop eller pengene tilbake sa han bak kassa.

Når jeg i dag dro for å hente eventueller penger eller ny laptop får jeg en overraskelse.. De har prøvd å reparere laptopen, eller de har tatt en recovery av pcen, som de skulle ha 900 kr for! Jeg får ikke pengene eller ny laptop, fordi de har prøvd å reparere laptopen før, og da hadde de liksom fikset problemet. Jeg har også tatt recovery på den et par ganger, men problemet er fortsatt der.

Hva har vi rett på? Er det ikke tredje gangs feil om de har prøvd å fikse problemet før og ikke fått det til? Problemet har vært der helt siden jeg åpnet den fra pappesken.
Du har KRAV på ny pc eller pengene tilbake...

Så er bare å kreve ny pc eller pengene tilbake siden dette er 3. gang den fikses.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har rett på å heve kjøpet, mao. få pengane tilbake. Selger har rett på å forsøke avhjelp for samme problem to ganger.
Trådstarter
Takk! Det var det jeg ville fram til.. Men problemet er at de ikke vil gi seg på at det plutselig er en ny feil osv.. Men det er ikke det.

Må jeg betale de 900 kronene? For en reparasjon som de ikke skulle ha gjort?
Du trenger ikke å betale noe...
Du har krav på pengene igjen eller ny pc...

Rot gjerne fram lover ifra forbrukerloven som tilsier det.
De har vel ikke lov til å reparere noe uten din godkjennelse? Og du må vel gå med på at du skal betale 900,- for å ta en recovery. Klag til de, si at du skal ha pengene dine tilbake.
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Rot gjerne fram lover ifra forbrukerloven som tilsier det.
Vis hele sitatet...
Jeg skal rote så mye inne på forbrukerportalen at jeg har en hel bunke med lover neste gang jeg skal til elkjøp!

Takk for hjelpen
Sist endret av stian3108; 29. juli 2009 kl. 18:08.
Hvis de har tatt en recovery så indikerer det at det har vært en softwarefeil, da virus e.l. Dette er ikke dekket av garantien, da softwarefeil i 99% av tilfellene er kundens egen skyld. Det de har gjort feil er og utføre en reparasjon du aldri fikk et prisoverslag på. Krev at du skal få pcen tilbake uten at du skal betale. Jeg tror desverre ikke du har rett på noe ny pc, sålenge det bare var en softwarefeil.
Sist endret av murloc; 29. juli 2009 kl. 18:11.
Scrolla meg gjennom postene og forundret meg over at alle var så bestemte på en så enkel sak, og tok feil.
Murloc har rett, det er gjennomført en recovery som løste problemet. Det var altså ikke en garantisak, men en betalbar service.

De burde ha kontaktet deg med et prisoverslag før de gjorde noe, det er helt riktig, MEN samtidig har du sikkert signert på at du blir belastet for forundersøkelse? En recovery er gjerne en del av undersøkelsen, da det er vanskelig å finne feilen uten å prøve en rec.
Hadde butikken sendt pcen direkte til verkstedet og latt de foreta undersøkelse, hadde det blitt dyrere.

Uansett, det er god kundeservice å på forhånd komme med prisoverslag, så det kan du kanskje klage på. Å komme med en bunke utskrifter fra forbrukerkjøpsloven er bortkastet tid.

Hva var feilen da, og hva ble gjort de to første gangene?
Trådstarter
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Murloc har rett, det er gjennomført en recovery som løste problemet. Det var altså ikke en garantisak, men en betalbar service.
Vis hele sitatet...
Det er gjennomført en recovery ja, og problemet er IKKE løst...

Sitat av mr_burn Vis innlegg
Hva var feilen da, og hva ble gjort de to første gangene?
Vis hele sitatet...
Den første gangen var alt som før. Virket ikke som om de hadde gjort en dritt.
Den andre gangen skiftet de hovedkortet, og tok en gratis recovery.


Men jeg lurer på hvorfor jeg plutselig nå må betale og at det er min feil, og at forrige gang måtte jeg betale null og nix da de byttet både hovedkort og tok recovery? På samme problem..?
Sist endret av stian3108; 29. juli 2009 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men hva var feil? Var det samme feil alle 3 ganger, og isåfall hva var det?
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men hva var feil? Var det samme feil alle 3 ganger, og isåfall hva var det?
Vis hele sitatet...
Det var samme feil 3 ganger ja. Feilen er at man ikke får åpnet en del vinduer. Innstillinger og sånn.. Noen mapper. Kommer bare opp i et halvt sekund før den forsvinner igjen.
Høres nå ikke ut som noen former for hardware feil da. . .

Heller ett virus som ikke vil bort ifra HDD'n.
Har du virkelig servicerapporter fra serviceverkstedet som bekrefter at de to første er garantireparasjoner?
Har lite tro på at dette noen gang har dreid seg om en garantifeil, du kan levere den inn om og om igjen for dette.

Vil anta adware eller noe tredjeparts du har lagt inn som ikke samarbeider med operativsystemet.
Det er riktig at det er betalbart, men som tidligere nevnt burde du fått prisoverslag og en forklaring først. Ta dette opp med pc-teknikker i varehuset.
Trådstarter
Sitat av mr_burn Vis innlegg
Har du virkelig servicerapporter fra serviceverkstedet som bekrefter at de to første er garantireparasjoner?
Har lite tro på at dette noen gang har dreid seg om en garantifeil, du kan levere den inn om og om igjen for dette.

Vil anta adware eller noe tredjeparts du har lagt inn som ikke samarbeider med operativsystemet.
Det er riktig at det er betalbart, men som tidligere nevnt burde du fått prisoverslag og en forklaring først. Ta dette opp med pc-teknikker i varehuset.
Vis hele sitatet...
Jeg har rapporter om at det er garanti ja. Jeg skal snakke medd de om at de ikke har informert om pris.
Sitat av stian3108 Vis innlegg
Jeg har rapporter om at det er garanti ja. Jeg skal snakke medd de om at de ikke har informert om pris.
Vis hele sitatet...
Infocare eller? Hva står det at de har gjort med den?
Bare sånn for ordens skyld så kan du faktisk kreve bevis for at du har fått prisoverslag før de gjør noe med pcen. Hvis ikke blir det som om jeg måker innkjørselen til naboen uten å bli bedt om det for så og kreve penger for jobben! Så jeg ville absolutt kreve pcen min tilbake uten å måtte betale. Tror det står noe i håndverkerloven om prisoverslag faktisk..

Jeg ønsker og legge til noe som ble påpekt tidligere i tråden. HP/infocare får deg gjerne til og signere et skjema som sier du har prøv recovery og at du kan belastes for dette senere. Hvis du har signer, you are fucked.
Sist endret av murloc; 29. juli 2009 kl. 22:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare sånn for ordens skyld så kan du faktisk kreve bevis for at du har fått prisoverslag før de gjør noe med pcen. Hvis ikke blir det som om jeg måker innkjørselen til naboen uten å bli bedt om det for så og kreve penger for jobben! Så jeg ville absolutt kreve pcen min tilbake uten å måtte betale. Tror det står noe i håndverkerloven om prisoverslag faktisk..
Vis hele sitatet...
Se der ja. Takk.

Men da lurer jeg på en ting.. Det står på det garantiarket fra Elkjøp:
Elkjøp gjør dem oppmerksom på at feil som ikke dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, f.eks. fysisk skade, rettes for kundenes kostnad. Forundersøkelser og prisoverslag ifm. dette belastes med minimum 350,- som skal dekke verkstedets kostnader.

I håndverkerloven står det:
Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

Må jeg betale 350,- + 15 % av det da? Han jævelen på Eljøp sa det jo skulle være gratis! Han ble tross alt veldig overrasket da vi ikke betalte 900 ,- sist gang også, for samme feilen, da jeg som sagt fikk byttet hovedkort, og fikk en recovery. Nå fikk jeg bare recovery, da de ikke skulle gjøre NOE med laptopen. 900 kroner takk, fikk jeg smelt i trynet..

Sitat av murloc Vis innlegg
HP/infocare får deg gjerne til og signere et skjema som sier du har prøv recovery og at du kan belastes for dette senere. Hvis du har signer, you are fucked.
Vis hele sitatet...
I'm not fucked Har ikke skrevet under på noe om at de kan ta recovery av pcen min.
Sist endret av stian3108; 29. juli 2009 kl. 22:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stian3108 Vis innlegg
Se der ja. Takk.

Men da lurer jeg på en ting.. Det står på det garantiarket fra Elkjøp:
Elkjøp gjør dem oppmerksom på at feil som ikke dekkes av garanti eller reklamasjonsrett, f.eks. fysisk skade, rettes for kundenes kostnad. Forundersøkelser og prisoverslag ifm. dette belastes med minimum 350,- som skal dekke verkstedets kostnader.

I håndverkerloven står det:
Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

Må jeg betale 350,- + 15 % av det da? Han jævelen på Eljøp sa det jo skulle være gratis! Han ble tross alt veldig overrasket da vi ikke betalte 900 ,- sist gang også, for samme feilen, da jeg som sagt fikk byttet hovedkort, og fikk en recovery. Nå fikk jeg bare recovery, da de ikke skulle gjøre NOE med laptopen. 900 kroner takk, fikk jeg smelt i trynet..



I'm not fucked Har ikke skrevet under på noe om at de kan ta recovery av pcen min.
Vis hele sitatet...
Hvis de gjorde ting ordentlig hadde de ringt og sagt at undersøkelsen viste at det bare var en recovery som trengtes, og at du kunne betalt 900 for dette. Eller at du betalte 350 for undersøkelsen, men fikk den tilbake ureparert. De har ikke fulgt loven for prisoverslag, så krev den utlevert uten og måtte betale, for du fikk jo ikke engang valget!

Dette er et lite problem der hvor jeg jobber også. Verkstedet bare sender ting tilbake uten å gjøre noe, men med regning på undersøkelse. Den må faktisk vår butikk betale for, men i de tilfeller gir vi heller kunden valget i butikken om at vi skroter tingen eller at han betaler, selv om vi taper penger på det. Men i dette tilfellet har de faktisk gjort noe uten ditt samtykke, og de kan ikke bare holde pcen din gissel fordi du ikke fikk valget.
Sist endret av murloc; 29. juli 2009 kl. 23:06.
de har ikke informert deg. som andre sier er det grunn til å ikke betale.

men i peragraf 23 i forbrukerkjøpsloven (husker ikke nummeret helt) står det at de kan gjennomføre 2 avhjelpsforsøk på samme feil. hvis de ikke greier å rette feilen har du rett på ny lik vare eller pengene tilbake.
er det en feil så er det en feil. de greide ikke å fikse den og det er deres problem. hvis de nekter å rikke seg så får du true dem med forbrukerkjøpsloven. send in klage dit og si til butikken at du vil gå videre med saken hvis de ikke gir deg det du har rett på.
slikt pleier å hjelpe.
Forbrukerkjøpsloven
Retting og omlevering (avhjelp)
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Sist endret av Sonic; 30. juli 2009 kl. 02:32.
Trådstarter
Takk alle sammen! Nå skal jeg til Elkjøp, så kommer jeg med en "update" på hva som skjer/har skjedd.

Sitat av murloc Vis innlegg
Bare sånn for ordens skyld så kan du faktisk kreve bevis for at du har fått prisoverslag før de gjør noe med pcen. Hvis ikke blir det som om jeg måker innkjørselen til naboen uten å bli bedt om det for så og kreve penger for jobben! Så jeg ville absolutt kreve pcen min tilbake uten å måtte betale. Tror det står noe i håndverkerloven om prisoverslag faktisk..
Vis hele sitatet...
Gjelder håndverkerloven for saken min?
Sist endret av stian3108; 30. juli 2009 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.