Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4402
Hei,

Jeg skal bli klipper innenfor filmfaget.

For oppstart høsten 2017 har jeg søkt TV og film ved Westerdals ACT, og filmklipp på DNF Lillehammer.

Er det noen som vet fordelene og ulempene ved de to skolene? Tenker mest på jobb etter utdanningen. Jeg vet at Westerdals har knyttet et tett bånd med reklamebransjen, men har liksom ikke hørt så mye om DNF utenom vanskelighetsgraden på inntaket.

Takk!
Sist endret av m0en; 9. februar 2017 kl. 00:22.
Reklame er vel noe de som jobber med film gjør av og til for å tjener penger, men de "forteller" det aldri til noen, da de ser på det som å selge skjela si. Men det er klart, det ligger mye penger i god reklamefilm.
Øh.. Tror du skal ha vanskelig for å finne mange filmskapere i nyere tid som ikke startet med reklamefilm. Nesten ingen har noe annet valg enn å starte med reklame; de prøver simpelthen å gjøre det beste ut av oppdragene de får, med håp om å komme seg over på "ordentlig" film etterhvert. Noen via musikkvideoer og slikt.

Vet ellers ikke noe særlig om de skolene, så det emnet overlater jeg til andre å belyse.
Filmskolen er det absolutt beste du kan gjøre. Kjenner flere som har bakgrunn derifra, og de er alle ganske store, eller begynner å bli anerkjent i bransjen. Amandusfestivalen arrangeres også der, og det er mye som skjer kulturelt sett. Jeg tror det kan være et smart trekk for deg for å komme inn i bransjen og lage kontakter dersom du velger DNF. Det er et ganske intimit mijø der, og studentene har mye frihet. Westerdals er dyrt, og det er nok uansett rettet mer mot reklamebransjen. Dersom du vil bli mer spesialisert på klipp er nok linjen på Lillehammer bedre for deg også, da Westerdals er mer generelt hvor du skal kunne litt om alt, og så spesialiserer du deg. Verden vil ha spesialister ikke de som kan litt om alt. Fordyp deg og bli pro!

Filmskolen er definitivt mer annerkjent enn Westerdals, og det vil garantert bli lettere for deg å få jobb innen feks NRK.
Sist endret av kn^tte; 9. februar 2017 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0en's Avatar
Trådstarter
18 2
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Filmskolen er det absolutt beste du kan gjøre. Kjenner flere som har bakgrunn derifra, og de er alle ganske store, eller begynner å bli anerkjent i bransjen. Amandusfestivalen arrangeres også der, og det er mye som skjer kulturelt sett. Jeg tror det kan være et smart trekk for deg for å komme inn i bransjen og lage kontakter dersom du velger DNF. Det er et ganske intimit mijø der, og studentene har mye frihet. Westerdals er dyrt, og det er nok uansett rettet mer mot reklamebransjen. Dersom du vil bli mer spesialisert på klipp er nok linjen på Lillehammer bedre for deg også, da Westerdals er mer generelt hvor du skal kunne litt om alt, og så spesialiserer du deg. Verden vil ha spesialister ikke de som kan litt om alt. Fordyp deg og bli pro!

Filmskolen er definitivt mer annerkjent enn Westerdals, og det vil garantert bli lettere for deg å få jobb innen feks NRK.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! Ja tenker DNF er best, men vanskeligst å komme inn. Jeg har allerede studert 3 år Media & Kommunikasjon, og Film og TV studier i Los Angeles. Men bransjekontakter i Norge har jeg lite av gitt.
Jeg jobber som klipper i TV-bransjen og der er det flere som kommer fra Westerdals, og har selv jobbet med noen som har vært utplassert (har ingen forhold til denne skolen selv). De klipper riktignok ikke filmer, men de jobber med klipp innen TV-bransjen.

Jeg studerte på Noroff og tok deretter ett siste år på Bacheloren i Sør-Afrika. Hadde også store ønsker om å klippe film, men hvis du vil jobbe med det i Norge må du være aktiv på den fronten og jobbe hardt for å komme dit.