Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2181
Jeg leste dette sitatet i DSM-5: An individual's cultural and religious background must be taken into account in evaluating the possible presence of delusional disorder. The content of delusions also varies across cultural contexts.

Studerer psykiatere/psykologer/terapeuter religion i det hele tatt, utenom det obligatoriske på grunnskolen? Jeg har lagt merke til en utdanning som heter religionspsykologi, men fant ingenting som påsto at dette var pålagt.
Nei, psykiatere må ikke utdanne seg innenfor religion.
Er det ingen snittkrav i religionsfag fra grunnskolen for å komme inn på skole for videre utdanning heller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Er det ingen snittkrav i religionsfag fra grunnskolen for å komme inn på skole for videre utdanning heller?
Vis hele sitatet...
Nei, utover det at legestudiet ikkje er det aller enklaste å komme inn. Dei som kjem inn er stortsett oppegåande mennesker.

Kva er det du eigentleg lurer på?
Det var bare det jeg lurte på. Jeg syntes det er ganske absurd at de kan sette diagnoser på folk basert på religion uten utdannelse for det. Men psykiatrien er jo absurd og religiøs, så det er forståelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Det var bare det jeg lurte på. Jeg syntes det er ganske absurd at de kan sette diagnoser på folk basert på religion uten utdannelse for det. Men psykiatrien er jo absurd og religiøs, så det er forståelig.
Vis hele sitatet...
Dei set ikkje diagnoser på bakgrunn av religion. Det som står i diagnosemanualen du siterer er jo at personer må vurderast på bakgrunn av religion og kultur.

At du påstår psykiatrien er absurd og religiøs er underleg. No er rett nok ikkje psykologi og psykiatri av dei mest evidensbaserte retningene innen medisinen, men samtidig er dei milevis unna rein gjetning.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Det var bare det jeg lurte på. Jeg syntes det er ganske absurd at de kan sette diagnoser på folk basert på religion uten utdannelse for det. Men psykiatrien er jo absurd og religiøs, så det er forståelig.
Vis hele sitatet...
Hmm. Det er slik at når man skal gi noen en spesifikk psykiatrisk diagnose, må man ta alle aspekter av livet til personen inn for vurdering.

Det er store likheter mellom psykiatri, og religiøse overbevisninger.
La oss for eksempel si at din religion forteller deg at du er sønn av gud, da vil dette bli en rasjonell og forståelig tanke hos deg og andre som du deler religionen med. Om du derimot tror at du er sønn av gud, uten en slik religiøs tilhørighet, vil dette i mye høyere sannsynlighet være resultat av en psykiatrisk lidelse. Det er dette sitatet ditt handler om, psykiaterens evne til å skille mellom disse faktorene.

Edit: Hva er absurd med psykiatri? Og religiøst? Hvordan?
Sist endret av En deling; 2. februar 2017 kl. 21:18.
Hvis du tror du er sønn av Gud er du psykotisk etter definisjon, (fullstendig virkelighets forstyrret) selv om psykiatrien vil utelukke det. Det er jo helt åpenlyst at de kan diagnostisere deg psykotisk med hallusinasjoner og uorganisert tenking, og behandle deg med tvang om du stiller deg kritisk til religion (autoritet, penger og sosiale aktiviteter). De gjør det sjeldent med folk som forstår hvordan religion er svindel (som er veldig få), men det er helt sykt hvordan de utnytter de religiøse i ekstreme antall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Hvis du tror du er sønn av Gud er du psykotisk etter definisjon, (fullstendig virkelighets forstyrret) selv om psykiatrien vil utelukke det.
Vis hele sitatet...
Eller profet. Uansett vil neppe psykiatrien utelukke det - det er overhengande fare for at du vil få ein diagnose som omhandler vrangforestillinger om du trur det.

Samtidig så er fenomen som tungetale utbredt i ein del menigheiter, og dei ser ikkje på det som ei vrangforestilling - sjølv om det objektivt sett er det. Vil det då vere hensiktsmessig å klistre ein diagnose på ein elles oppegåande person? Kanskje ikkje. Slike nyanser er jo åpenbart greit å vite om.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Det er jo helt åpenlyst at de kan diagnostisere deg psykotisk med hallusinasjoner og uorganisert tenking, og behandle deg med tvang om du stiller deg kritisk til religion (autoritet, penger og sosiale aktiviteter).
Vis hele sitatet...
Uh.

Hæ? Kva har autoritet, penger og sosiale aktiviteter med religion å gjere? Forøvrig kjenner eg fleire som har utdanning innan psykiatri og psykologi, som er påfallande lite religiøse, og svært kritiske til både autoriteter og materialisme.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
De gjør det sjeldent med folk som forstår hvordan religion er svindel (som er veldig få), men det er helt sykt hvordan de utnytter de religiøse i ekstreme antall.
Vis hele sitatet...
What...?

Eg forstår virkelig ingenting av kva du skriv, og tilsynelatande motseier du deg sjølv.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Jeg leste dette sitatet i DSM-5: An individual's cultural and religious background must be taken into account in evaluating the possible presence of delusional disorder. The content of delusions also varies across cultural contexts.

Studerer psykiatere/psykologer/terapeuter religion i det hele tatt, utenom det obligatoriske på grunnskolen? Jeg har lagt merke til en utdanning som heter religionspsykologi, men fant ingenting som påsto at dette var pålagt.
Vis hele sitatet...
Det er et interessant tema, og et av de store spørsmålene innen psykiatrien. Siden religion er fundamentalt irrasjonelt, hvordan skal man objektivt skille mellom tro og vrangforestillinger? Bør man egentlig prøve? Er det hva man tror på, hvordan man tror det, eller hvem som tror det som er viktigst? Her er en interessant og lettlest artikkel som tar for seg noe av dette. Den er dessverre bak en betalingsmur.
At du skriver at jeg tilsynelatande motseier meg selv er akkurat hva jeg mener med uorganisert tenking. Vi snakker forskjellig språk, det krever at jeg må forklare deg absolutt alt om hva vitenskapelig språk og religiøst språk er for at du kan utelukke å diagnostisere meg med uorganisert tenking. Veldig få er i stand til å forklare hele svindelen, så de har ingen sjanse mot en psykiater, spesielt hvis de ikke vet at svindelen eksisterer, som gjelder omtrent alle mennesker på jorda.
Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Hvis du tror du er sønn av Gud er du psykotisk etter definisjon, (fullstendig virkelighets forstyrret) selv om psykiatrien vil utelukke det.
Vis hele sitatet...
Psykiatrien utelukker vel ikke det? Det finnes mange pasienter med religiøse vrangforestillinger. Men en vrangforestilling i seg selv kvalifiserer ikke til noen diagnose, enten det handler om religion, gjenferd, krystallhealing, ufoer eller hvasomhelst. Det er vel fortsatt lov å tro på hva man vil. For at du skal være psykotisk så er det et mer helhetlig bilde som må på plass, og hvis du fungerer helt fint i hverdagen med din alternative virkelighetsoppfatning så er det vel heller ingen grunn til å klistre en diagnose på noen?

Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
Det er jo helt åpenlyst at de kan diagnostisere deg psykotisk med hallusinasjoner og uorganisert tenking, og behandle deg med tvang om du stiller deg kritisk til religion (autoritet, penger og sosiale aktiviteter). De gjør det sjeldent med folk som forstår hvordan religion er svindel (som er veldig få), men det er helt sykt hvordan de utnytter de religiøse i ekstreme antall.
Vis hele sitatet...
Dette var virkelig vanskelig å forstå... mener du at man blir erklært psykotisk av å ikke være religiøs? Det må jeg si var nytt for meg.

Sitat av MrFattyBom Vis innlegg
At du skriver at jeg tilsynelatande motseier meg selv er akkurat hva jeg mener med uorganisert tenking. Vi snakker forskjellig språk, det krever at jeg må forklare deg absolutt alt om hva vitenskapelig språk og religiøst språk er for at du kan utelukke å diagnostisere meg med uorganisert tenking. Veldig få er i stand til å forklare hele svindelen, så de har ingen sjanse mot en psykiater, spesielt hvis de ikke vet at svindelen eksisterer, som gjelder omtrent alle mennesker på jorda.
Vis hele sitatet...
Er problemstillingen her at du selv har fått diagnosen psykotisk, og at du tror det er fordi du stiller spørsmål ved religion? I så fall er det vel ganske dødfødt å påpeke det, men det du skriver virker kaotisk, usammenhengende og ikke så rent lite paranoid. Tror ikke det er religionskritikken som har vært avgjørende her.
Sist endret av entropi; 2. februar 2017 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.