Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10165
Jeg har ingen intensjon om å gjennomføre noe, og dette er rent teoetisk.

Gjeldende datasikkerhet, på hvilken måte kan en person som dette i det hele tatt ha en sjanse for å bli stoppet?

Vi har en med gode kjemikunnskaper, litt som Whitman i Breaking Bad, han lager kjemiske stoffer som ikke er lovlige, men med utgangspunkt i lovlige stoffer.

De stoffene han har fremstilt legger han ut på Silk Road for salgs (nettstedet finnes ikke, jeg vet, men rent hypotetisk).

Han er overforsiktig og har en egen bærbar pc (kjøpt brukt på Finn) som han kun bruker til slik kommunikasjon. Alt på bærbaren er kryptert, alt innhold slettes dessuten hyppig.

For å skjule IP-adressen bruker han en VPN som han igjen kobler mot Tor. Hvis noen - mot formodning - skulle greie å spore opp den norske IP adressen som kobler seg opp mot VPN som går via Tor, så tilhører den norske IP adressen et kontantkort SIM som han har kjøpt på gata av en tilfeldig person og som han fyller på med usporbar SpendOn (kjøpt på Narvesen).

Han mottar betaling i BitCoin på Silk Road. Han sender varene til småkunder via Posten Norge i vanlige frankerte konvolutter.

Hver gang han har noe som helst med varene å gjøre, tar han på seg beskyttelsesdrakt, og er pakket inn minst like godt som kirurger som skal opererere. For å ikke bare sikre seg mot fingeravtrykk, men også at ikke hudceller skal falle på konvolutten og at det dermed kan spores ved DNA prøver (han er overforsiktig, ja).

En gang i uken putter han en bunke konvolutter i en tilfeldig rød postkasse for forsendelse, ferdig frankert, sendt innenlands.

Er det i det hele tatt mulig å ta en slik type hvis han ikke
A) Skryter av det
B) Veksler mye penger fra BitCoins og så blir noen mistenksomme av den grunn
C) Blir tatt fordi han kjøper suspekte store mengder lovlige stoffer som han fremstiller ulovlige stoffer av

Igjen, dette er rent hypotetisk. Vil gjerne høre din mening.
Nja... Før eller siden er det fort gjort at det kommer glipper i planen. Kanskje du sier noe du ikke burde ha sagt i fylla, eller at noen skal låne pc'n din mens du er på do og ser meldinger og ting de ikke burde. Kanskje noen faktisk finner drogene og konvoluttene dine? Det er muligheter for å bli tatt uansett.
Opsec er et helvette. Det går aldri etter planene. Se på topptrent medisinsk personell som jobber med ebola, de vet at hvis de ikke følger rutinene så er det store odds for at de dauer, likevel klarer de gang på gang å fucke opp. Er du bedre enn 95% av medisinsk personell? Kirurger glemmer redskaper i pasienter, kutter av feil fot og folk får feil medisiner.

Selv NSA klarer ikke å følge skikkelige opsec regler, og de har fordelen av at de ikke har noe stress eller hastverk.

Moralen i posten min er at det ikke er mulig å følge regler perfekt. Du vil gjøre feil, uansett hvor forsiktig du er. Hvis du vil gjøre det perfekt trenger du å være flere personer, og hvis det er flere personer er det mer sannsynlig at noen prater.
Rent hypotetisk og i teorien er det mulig, men som andre allerede har påpekt, har vi mennesker det med å bæsje på leggen før eller siden.
En annen ting er at det ikke er mulig å ta forbehold om absolutt alt, mange ganger er det tilfeldigheter som gjør at noen blir tatt.
Så som sagt i teorien ja, men lite sannsynlig at noen kan bedrive en slik virksomhet over lang tid ute å til slutt bli tatt.
Hvor lenge man faktisk kan holde på, kan man jo spekulere i, men tviler på at det finnes noe fasitsvar.
Jeg tror de grunnene du lister på slutten er de som vil felle en til slutt. De står for en input og output som er mye enklere å følge.

Ingrediensene må komme fra et sted, og bitcoins må enten brukes på noe eller veksles. Konvoluttene/stoffene vil også ende opp hos en person som ikke tar like store forholdsregler, og det kan fort by på problemer. Finner politiet en type konvolutter poststemplet fra personens nærområde, og de synes han er verdt å ta, så skal det ikke så veldig mye til for å finne kandidater som har muligheten til å gjennomføre et sånt prosjekt.
Trådstarter
4 0
Først vil jeg gjerne understreke igjen at jeg planlegger ikke å gjøre noe, dette er ment som et tankeeksperiment.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Nja... Før eller siden er det fort gjort at det kommer glipper i planen. Kanskje du sier noe du ikke burde ha sagt i fylla, eller at noen skal låne pc'n din mens du er på do og ser meldinger og ting de ikke burde. Kanskje noen faktisk finner drogene og konvoluttene dine? Det er muligheter for å bli tatt uansett.
Vis hele sitatet...
La oss for argumentets skyld si at det er snakk om en innadvent type som aldri ruser seg. Skikkelig pedant. Det er da en bestemt, gammel bærbar som brukes til det, og intet annet, som aldri lånes bort, og den er passordbeskyttet, kryptert og alt slettes med jevne mellomrom, så om en venn finner pc-en, spiller det ikke så stor rolle.

At noen finner drogene kan skje, ja, av en eller annen grunn.

Sitat av xae8koo Vis innlegg
Opsec er et helvette. Det går aldri etter planene. Se på topptrent medisinsk personell som jobber med ebola, de vet at hvis de ikke følger rutinene så er det store odds for at de dauer, likevel klarer de gang på gang å fucke opp. Er du bedre enn 95% av medisinsk personell? Kirurger glemmer redskaper i pasienter, kutter av feil fot og folk får feil medisiner.

Selv NSA klarer ikke å følge skikkelige opsec regler, og de har fordelen av at de ikke har noe stress eller hastverk.

Moralen i posten min er at det ikke er mulig å følge regler perfekt. Du vil gjøre feil, uansett hvor forsiktig du er. Hvis du vil gjøre det perfekt trenger du å være flere personer, og hvis det er flere personer er det mer sannsynlig at noen prater.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om meg; det er et tankeekperiment, og i tankeekperimentet dreier det seg om en skikkelig pedant, som er mer pedantisk enn en tilfeldig kirurg. Men kan noe avvikle fra en slik rutine? Ja. Men det er en temmelig enkel prosedyre jeg skisserte.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Jeg tror de grunnene du lister på slutten er de som vil felle en til slutt. De står for en input og output som er mye enklere å følge.

Ingrediensene må komme fra et sted, og bitcoins må enten brukes på noe eller veksles. Konvoluttene/stoffene vil også ende opp hos en person som ikke tar like store forholdsregler, og det kan fort by på problemer. Finner politiet en type konvolutter poststemplet fra personens nærområde, og de synes han er verdt å ta, så skal det ikke så veldig mye til for å finne kandidater som har muligheten til å gjennomføre et sånt prosjekt.
Vis hele sitatet...
Output, la oss si at personen dropper en bunke konvolutter i en tilfeldig rød postkasse i en såkalt storby i Norge en gang i uken. Han/hun tar imot 25 ordre i uken, og slipper da en drøss med konvolutter i en postkasse. Innholdet er i helt vanlige zipperposer som selges på enhver dagligvarebutikk, pakket i ulike standardkonvolutter som har navn adresse påskrevet med en helt vanlig laserskriver. Det er en viss sjanse for at vedkommende ville blitt tatt idet en slik forsendelse blir gjort, men ganske liten.

Vedkommende ville vært en innadvendt nerd med en over snittet interesse for kjemi, men uten noe på rullebladet. Ingen kjenning av politiet. Ved å bare se på noe pulver blir det vrient for myndighetene å vite om det er produsert innenlands eller utenlands.

La oss si at kunden blir tatt og tilstår alt. Det han/hun da kan tilstå er å ha kjøpt på Silk Road.

Politiet undersøker konvolutten for fingeravtrykk og finner intet. Politiet sjekker ikke konvolutten for DNA, men om de hadde gjort det, er sjansen for at de finner noe svært liten (postmannen har jo faktisk tatt på konvolutten med hendene, noe avsender ikke har gjort).

Kunden kan da bare føre politiet til Silk Road, og der stopper vel sporet?

Ja, som sagt, BitCoin-veksling og kjøp av ingredienser, det tror jeg kan felle folk hvor det blir snakk om store beløp og kjøp av store mengder ingredienser.
Ja det kan nok gjøres. Spørsmålet er jo hvor lenge du kommer unna med det.
Om store nok summer syltes ned en plass ingen får fatt i det så har du penger nok når du er en fri mann.

Så må du bare vurdere om du fikser avkastning/risiko ratioen.
Sitat av Abrakadabra Vis innlegg
Innholdet er i helt vanlige zipperposer som selges på enhver dagligvarebutikk, pakket i ulike standardkonvolutter som har navn adresse påskrevet med en helt vanlig laserskriver.
Vis hele sitatet...
Det ville i så fall gjøre det enklere å spore deg, med mindre skriveren også er kjøpt anonymt.

De fleste skrivere kan identifiseres.

http://www.pcworld.com/article/118664/article.html

Videre kan den bærbare maskinen din i enkelte tilfeller lokaliseres gjennom WebRTC og Stun servere selv om du benytter VPN, slik at du må deaktivere WebRTC og aller helst bruke åpne trådløse nettverk, sammen med VPN som er kjøpt med Bitcoin som ikke kan spores tilbake til deg (husk at bitcoin generelt er sporbart med mindre det benyttes thumblere osv.).

I enkelte tilfeller kan maskinen infiseres med lurium som bruker geolocation, trådløse nettverk, basestasjoner og annet for å lokalisere deg, trådløst nett bør derfor deaktiveres dersom du er hjemme.

Maskinen bør ha en eller annen "brick" funksjonalitet, altså en funksjon som gjør at maskinen blir en "murstein" uten det rette passordet, eller med andre helt ubrukelig selv om harddisk og annet demonteres osv.

Det skal også nevnes at Ross Ulbricht (Silk Road) hadde nettopp slik funksjonalitet på sin laptop, men FBI klarte å lure Ross vekk fra maskinen et øyeblikket mens han brukte det trådløse nettet på et lokalt bibliotek, og arresterte han før han fikk lukket lokket eller "brick'et" maskinen sin.
Dermed hadde de Ross sin maskin åpen, med alle dataene tilgjengelig.

Moralen må være å alltid lukke maskinen når du ikke bruker den, også når du bare forlater maskinen et øyeblikk på offentlig sted osv.
Sist endret av adeneo; 30. mars 2015 kl. 21:11.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Må bare poengtere at han het walter white i breaking bad og ikke walt whitman som er poet. Var vel en episode de hadde litt fokus på en whitman bok, men siden jeg er fanatisk fan av showet så måtte jeg bare. Beklager
Trådstarter
4 0
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Må bare poengtere at han het walter white i breaking bad og ikke walt whitman som er poet. Var vel en episode de hadde litt fokus på en whitman bok, men siden jeg er fanatisk fan av showet så måtte jeg bare. Beklager
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Jeg hørte nylig på en podcast av en filmkritiker som drøftet hvordan han gradvis endret seg fra Walter White til Walter Black i løpet av serien. Får ikke endret tråden.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja det kan nok gjøres. Spørsmålet er jo hvor lenge du kommer unna med det.
Om store nok summer syltes ned en plass ingen får fatt i det så har du penger nok når du er en fri mann.

Så må du bare vurdere om du fikser avkastning/risiko ratioen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. Men jeg tror at det blir en tøff jobb for påtalemyndigheten å bevisføre hvor store mengder som har blitt puttet i postkasser hvis ingenting lagres og det opprettes nye brukere på Silk Road med jevne mellomrom (rent teoretisk, dettte nettstedet finnes jo ikke). Kanskje enda mindre hvis vedkommende kun fremstilte små mengder og aldri hadde noe stort lager av ferdig produsert vare av de lovlige stoffene.

Det etiske aspektet av det er for så vidt også en ganske interessant debatt.

Sitat av adeneo Vis innlegg
Det ville i så fall gjøre det enklere å spore deg, med mindre skriveren også er kjøpt anonymt.

De fleste skrivere kan identifiseres.

http://www.pcworld.com/article/118664/article.html
Vis hele sitatet...
Ja, det er et poeng. Jeg fant en liste over skrivere med og uten slike merker på eff.org sine sider. En brukt skriver uten merker ville nok vært klin umulig å spore.

Det eneste tilfelle hvor jeg kan tenke meg at noen ville prøvde nøste opp en sak på det viset, er hvis de hadde en konvolutt av en kunde og en mistenkt, og så kjørt en utskrift på mistenktes skriver for å se om den hadde samme "dots" som på kundens konvolutt.

Igjen: dette er en hypotetisk diskusjon. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe som helst. Jeg mener det ville vært etisk uforsvarlig for såkalt harde stoffer, og jeg har heller ikke lyst å tråkke over noen grenser i tilfeller hvor jeg mener det er etisk forsvarlig. Ei heller betyr penger så himla mye for meg.


Sitat av adeneo Vis innlegg
I enkelte tilfeller kan maskinen infiseres med lurium
Vis hele sitatet...
Haha.

Angående det at en pc kan koble seg opp på et lokalt nettverk ved en glipp, er det et poeng. Og i et slikt tenkt tilfelle kunne vedkommende ha plukket ut nettverkskortet - slik at det aldri koblet seg opp på lokalnettet uansett - og kun brukt pc-en med et sim-kontantkort som ingen får vite IP-en på, og hvis noen finner ut hva IP-adressen er, så tilhører uansett sim-kortet en tilfeldig person man har kjøpt det av på gata, fyllt på med tellerskritt med SpendOn (man kjøper SpendOn med kontanter, uten at det har noe å si).

Vedkommende kunne ha kun skrudd på bærbaren ute på kjøretur, slik at et SIM-kort heller ikke kunne blitt sporet til en adresse.

Sitat av adeneo Vis innlegg
Maskinen bør ha en eller annen "brick" funksjonalitet, altså en funksjon som gjør at maskinen blir en "murstein" uten det rette passordet, eller med andre helt ubrukelig selv om harddisk og annet demonteres osv.

Det skal også nevnes at Ross Ulbricht (Silk Road) hadde nettopp slik funksjonalitet på sin laptop, men FBI klarte å lure Ross vekk fra maskinen et øyeblikket mens han brukte det trådløse nettet på et lokalt bibliotek, og arresterte han før han fikk lukket lokket eller "brick'et" maskinen sin.
Dermed hadde de Ross sin maskin åpen, med alle dataene tilgjengelig.

Moralen må være å alltid lukke maskinen når du ikke bruker den, også når du bare forlater maskinen et øyeblikk på offentlig sted osv.
Vis hele sitatet...
En ting er å drifte hele Silk Road, men en person som kun selger og slipper å ha noe data lagret på pc-en, og gjerrne kan slette alt hver måned, opprette ny bruker på Silk Road osv. så er det bare en måned med handel en person, rent hypotetisk, uansett kunne blitt huket for på det viset. Men det er vel uansett greit å ha en funksjon som kan slette absolutt alt akkurat når man vil, selv om innholdet uansett er kryptert.

Risikofaktorene for å bli oppdaget, ville jeg - sånn på sparket - rangert slik

Middels stor sannsynlighett
1) Kjøp av ingredienser for å fremstille suspekte stoffer fører til at vedkommende tas.

Lav sannsynlighet dersom vedkommende er introvert
2) Vedkommende forsnakker seg. Når én person vet noe er det en hemmelighet, når to vet det, blir det fort til at "alle" vet det.
3) Bekjente reagerer når vedkommende øyensynelig lever over evne, eller veksling fra BitCoin til lokal valuta fører til mistanke.
4) Vedkommende har venner som kommer på besøk og finner pulver, en drøss konvolutter eller andre saker, og han/hun får et forklaringsproblem.

Svært lav sannsynlighet
5) Vedkommende spores elektronisk. Etter det som har kommet frem så langt, tror jeg sjansen er uhyre lav hvis det dreier seg om en en pedant som alltid føler alle forholdsregler.
6) Vedkommende glemmer å bruke hansker når han/hun tar på konvolutter til en kunde som blir tatt, vedkommende kommer i fingeravtrykkregisteret av en annen årsak og når det matches med slike saker, blir han/hun tatt. I et slikt tilfelle er det bare en enkelt sak som med sikkerhet kan knyttes til mistenkte.
Sist endret av Abrakadabra; 30. mars 2015 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om han pakker seg inn som en kirug som skal operere har han ingen garanti mot hudceller og dna... Hvis han derimot anskaffer en beskyttelsesdrakt ala den de bruker for å behandle ebola eller ved frykt for kjemisk krigføring er han nokså beskyttet.

Det som kan by på utfordringer:
- Fingeravtrykk og/eller DNA på konvolutter: disse må behandles med hansker hele veien, noe som kan vekke oppsikt hvis han kjøper dem på butikken.
- Sendested: Selv om han putter konvoluttene i tilfeldige postkasser kan politiet sirke inn et område om de fanger opp tilstrekkelig mange sendinger.
- Innkjøp: selv om han bruker lovlige stoffer i produksjonen kan noen stusse på mengdene han kjøper.
- "Negativ positivitet": Han bruker en skriver som ikke legger spor på utskriften. Politiet kan da ikke uten videre fastslå at denne skriveren er brukt, men den er heller ikke utelukket.
- Tilfeldigheter: Rift i en hanske, snørr i produktet, en nysgjerrig nabo, brann i naboleiligheten...

Denne typen forbrytere avsløres ofte av en tilfeldighet, men jo lenger han holder på og jo mer han selger, jo høyere er sannsynligheten for at han gjør en tabbe eller noe skjer.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Opsec er et helvette. Det går aldri etter planene. Se på topptrent medisinsk personell som jobber med ebola, de vet at hvis de ikke følger rutinene så er det store odds for at de dauer, likevel klarer de gang på gang å fucke opp. Er du bedre enn 95% av medisinsk personell? Kirurger glemmer redskaper i pasienter, kutter av feil fot og folk får feil medisiner.

Selv NSA klarer ikke å følge skikkelige opsec regler, og de har fordelen av at de ikke har noe stress eller hastverk.

Moralen i posten min er at det ikke er mulig å følge regler perfekt. Du vil gjøre feil, uansett hvor forsiktig du er. Hvis du vil gjøre det perfekt trenger du å være flere personer, og hvis det er flere personer er det mer sannsynlig at noen prater.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, det er så små marginer som skal til for å gjøre feil, og Murphys lov må også tas med i beregningen.

Jeg vet det har vært flere ganger funn av menneskehår i budsen som har kommet vakuumpakka og anonymt i postkassa. Ligger man da registrert i systemet for en forseelse fra tidligere er det bare et spørsmål om hvor mye ressurser det lokale lensmannskontoret er villig å sette inn for å finne deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For å tjene gode penger på salg av ulovlige rusmidler krever det at man kan flytte en del vare. Å gå så hardt til verks for å selge gram med researchchemicals virker helt fjernt.

Du sier ingenting om markedet skal være Norge eller verden. Det utgjør en betydelig forskjell.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av bronsky Vis innlegg
For å tjene gode penger på salg av ulovlige rusmidler krever det at man kan flytte en del vare. Å gå så hardt til verks for å selge gram med researchchemicals virker helt fjernt.

Du sier ingenting om markedet skal være Norge eller verden. Det utgjør en betydelig forskjell.
Vis hele sitatet...
LSD må jo være perfekt. På ett gram kan man få 10 000 doser. Produser noen gram, og del så dette opp i mindre doser som man stasher rundt omkring i naturen (lagre gps kordinater kryptert på et bortgjømt minne). Så laye ark etter behov.
du kan jo bruke snapchat når du skal kommunisere med kundene dine :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
En "pedantisk, hypotetisk og absolutt ikke deg" person sender opp til flere brev med narko i posten. En absolutt liten del av disse brevene blir oppdaget og anmeldt til politiet. Etter en stund har det hopet seg opp et par brev med narko. Posten oppgir hvilke "tilfeldige røde postkasser" de har oppdaget disse brevene i. Politiet setter opp overvåkning. Du blir tatt. Kos deg
DNA og fingeravtrykk er ikke kriseviktig. De må først finne deg for å kunne bevise at det er ditt DNA/fingeravtrykk - med mindre du allerede er i registrene, så klart. Er du ikke det, bør hovedfokus være på alt annet enn DNA/fingeravtrykk. Som fremhevet tidligere er særlig penger og produkt hovedproblemene.

Hvordan skal du få sluset ut store mengder BC, og hvordan skal du forklare pengene? En ting jeg har tenkt på er å starte trossamfunn, om jeg rent hypotetisk skulle hvitvasket. Det er ganske lett, og det er ingen regnskapsplikt for trossamfunn. Har man en noenlunde legit greie oppegående med pastor og et par hundre som gir kollekt, kan det bli ganske billig måte å få penger til å bli hvite. Det er helt legitimt med pastorer som har millionlønn, og du trenger ikke å ha demokrati - slik at trossamfunnet i praksis blir din private pengebinge. Biler, hus(/prestebolig) og reiser (misjon?) kan også uten problemer settes på trossamfunnet. Det samme kan mat og alt annet tenkelig. Igjen - ingen regnskapsplikt.

Problemet blir der som med alle andre steder; det er fortsatt ikke gratis. Det vil koste en del, og særlig i starten. La oss si du regner netto utgifter på 1000 kroner per medlem, og du trenger 100 stk for å få nok omsetning til at du skal kunne vaske inn hver million du tjener. Drift for noe slikt blir vel netto (altså fratrukket inntekt på sektmedlemmene) et par hundre tusen per hundrede medlem. Og i tillegg kommer utgifter til arbeidsgiveravgift og inntektsskatt. Men igjen - ingen regnskapsplikt.

Trossamfunn involverer dog fort litt for mange løse deler, så selv om tanken er hysterisk (tenk å ha sin egen lille sekt! Det er nesten like fett som å være diktator i et lite uland i den tredje verden!!!), er det ikke særlig praktisk. Du bør heller sette opp en eller flere bedrifter og vaske gjennom - fortrinnsvis i andre land enn Norge, mest av alt for å komplisere en eventuell etterforskning og forsøk på sporing av kontantstrømmene. Du vil lage et tett røykteppe etterhvert som du tjener mer og mer penger, men dette er verken gratis eller enkelt. Du må også ha plausible bedrifter som leverer tjenester eller varer som er mer eller mindre reell. Du kan ikke eksempelvis ha en restaurant som bare har bogus bilag. Det blir bare håpløst. Eller en nettbutikk som selger lisenskoder for eksempel, som bare har kjøp gjort med forhåndsbetalte kredittkort av typen SpendOn. Jeg ville valgt mest mulig nettbasert, mest mulig stedsuavhengig og mest mulig internasjonalt. Det gjør det ekstra vanskelig å følge videre, og selv om det er mulig har ikke norsk politi ressursene som skal til for å gjøre det. Se bare på antall domfellelser til Økokrim i Norge.

Og pengeproblemene kommer først når du faktisk tjener penger av noe særlig størrelsesorden. De første problemene blir jo produktrelatert og hovedsaklig i forbindelse med skalering. Jeg ville differensiert her på et tidlig stadie. Forsøkt å ha to eller tre "konkurrerende" identiteter, og holdt pengestrømmene mellom de ulike mest mulig adskilt senere, og via ulike kombinasjoner av land i de tre første leddene i vertfall. Dette er for å fremstå som mindre truende. Slår Adressa eller en annen avis opp nicket X som tjener formodentlig 10 millioner kroner i året på å selge hjemmekokt meth til norske brukere, får du betraktelig mer oppmerksomhet, enn om det er snakk om X, Y og Z som hver ligger på en rundt 2 - 5 millioner kroner i året. Du kan også dra veksel på dette i forhold til salg og markedsføring ettersom du kan differensiere under ulike merkevarer uten at det koster deg noe særlig ekstra.

Men for å spore tilbake til produkt: Produksjon blir første steg. Hvordan skal du kunne skalere sourcing? Hvordan skal du få opp produksjonskapasiteten på et nivå som gjør det mulig? Å kjøpe et jordbruk og bygge en hemmelig kjeller i loven tror jeg er en dårlig plan etter 22. juli om du ikke har noe forbindelse til gård eller en annen naturlig innfallsvinkel. Innesluttede bygutter som skal ut på landet å bli bonde vekker nok litt ekstra oppmerksomhet nå. Særlig om du ikke er interessert i å jobbe ræven av deg som bonde heller, men lar gården mer eller mindre ligge brakk. Og å forsøke å gjøre som i Breaking Bad med en plausibel bedrift, det krever en hel organisasjon, og du er med en gang i et helt annet game.

Men forutsett at du greier å få tak i nok råvarer og produsere store nok volum til at det blir noe særlig penger av dette på en måte som er noenlunde diskré; hvordan skal du få løst logistikken? Ideelt sett bør du ha flere samarbeidspartner som ikke vet hvem du er, og får betalt i bitcoins, som videresender pakkene for deg. Har du et cellenettverk med vanntette skott, og som ikke vet hvem du er og ikke har noen mulighet til å finne deg, og du for enhver pris sørger for å holde identiteten din skjult ovenfor de, har du kanskje noe som fungerer. Igjen - nå snakker man plutselig en organisasjon. Det betyr mer arbeid, mindre profitt og større strafferamme, og man må på nytt vurdere om det er verdt det.
Penger fra bitcoin inn i utenlandsk bankkonto i falskt navn.

Evt. behold pengene i bitcoin til du avikler prosjeketet.
Kunne sikkert ha gått ba i lang tid, men hvis politiet ønsker å reagere, så tror jeg de ville fått gode resultater ganske fort.
Bare det du har skrevet i denne tråden er jo en god pekepinn.
Sitat av Abrakadabra Vis innlegg
Igjen, dette er rent hypotetisk. Vil gjerne høre din mening.
Vis hele sitatet...
Kan man si at du, rent hypotetisk, allerede har brutt den første og
viktigste regelen, ved i det hele tatt å nevne noe om prosjektet til
andre enn de involverte? Ikke fordi at politiet nødvendigvis er smarte
eller flinke nok til evt. å finne ut av det, men fordi prinsippet om å
holde helt tett er det absolutt viktigste.
Sitat av torsken Vis innlegg
Penger fra bitcoin inn i utenlandsk bankkonto i falskt navn.

Evt. behold pengene i bitcoin til du avikler prosjeketet.
Vis hele sitatet...
Bankkonto i falskt navn er ekstremt vanskelig. Det vanligste er vel at man "låner" en konto av en annen. Lykke til med det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Veldig mulig å tjene store penger lett på dette, vil jeg tro.

Alle forløpere for produksjon, eller mer spesifikt forløpere for produksjon av forløpere ( .. ) , er tilgjengelig i vanlig handel og kan skaffes pålitelig i store mengder uten mistanke.
- Se div. biokjemi-forum for start.
Alle som har dokumentert bakgrunn og viten om slikt blir raskt mistenkte.

Nøkkelen med hele prosjektet er å ikke følge noen oppskrift, og å være kreativ. Bruke mange ledd sikkerhet, håndlangere/'hjelpere' på trygg nok avstand, typer kryptering og krypterings-nøkler og biter av disse og relatert sikkerhet i mange lag, osv.

Mye avhengig av ressurser, som antagelig er knappe i starten som gjør at startfasen før man når langt nok vekk i kjeden til å være relativt komfortabelt sikker mens man forsikrer stabil flyt av utførelse- og i en posisjon man føler seg trygg som sådan - , er den mest kritiske, samtidig det første sted. Begynnelsen, opprettelsen av noe som kan lignende en organisering av oppgaver osv. tipper jeg er det mest utfordrende, spesielt for noen som ikke har erfaring med det samme fra et profesjonelt ikke-narko-relatert (forretnings) perspektiv.

Igjen, kreativitet, kreativitet, kreativitet. Ikke stol på én løsning. - Akkurat som du ikke stoler noen personer, stoler man ikke på noen enkelt-løsninger, ei heller elementer som "populære anbefalinger". Det kan vurderes som et element i en større pakke, men ingen enkelt-løsning må regnes trygg eller pålitelig, og må holdes flere "lag" vekk fra hverandre, same isoleres ved bruk, opplåsning av., etc., og sikre nøkler og nøkkel-biter lignende.

Planlegg for vekst.
Så snart som mulig separer enselv fra, og organiser under-avdelinger. Dvs. forsikre at en blir ikke tatt hvis de som driver med produksjon, it-sikkerhet, sendinger, cashouts, etc. blir tatt, og sørg for at ingen holder operasjons-kritisk informasjon, eller noe som forstyrrer kontinuerlig funksjon. Dette er - som det meste annet - ikke noe en noen gang kan føle seg helt vanntett mtp.; så sant folk vet, så er det en risiko. Folk liker å skryte, og å bruke penger.

Det burde være opplagt men føler for å fremheve det:
a) Ikke stol på noen. Din beste venn vil bli din verste fiende. Planlegg for det verste, og ikke del mer info enn det som er absolutt og akutt nødvendig. Forsikre at andre forstår viktigheten av, og følger samme sikkerhetsregime.
b) Ikke tillat en selv - og, igjen, forsikre andre kunnskap om viktighet rundt det samme - informasjon om ting som påvirker følelser. Det kan nok ofte virke uskyldig, relevant og nyttig, men noe som ender med dårlige beslutninger (forretningsmessig) basert på følelser.
c) Ikke bland oppgaver. Ha klare definerte mål og forventninger, og sørg for at hver brikke kjenner sine oppgaver, alle 'what ifs' osv.


Alle avvik må anses fiendtlig, og en må være villig til å ofre når noe ikke stemmer helt. Sikkerhet må aldri avvikes fra.

Eventuelt burde alt separeres, så mange ledd ut som ressurser tillater.
Ingen er ekspert innen alt. Kjemiker må ikke eksponeres for deres kjøpere, ei heller omvendt. Forsørg opprettelse av undergrupper for distribusjon, dette er noe som krever god kunnskap om logistikk, og mye vanlig gate-dealer kunnskap. I tillegg også uvanlig god logisk og kreativ tenking, of framsikt.
IT-sikkerhet, osv. .
Det er vel ingen som tror noe slikt kan drives via en eller to kommersielle VPN-tjenester og deretter bare koble til en TOR-bridge, ta-da?
IT-sikkerhet (hacking,svindel,sikring av lokale og eksterne nettverk - alt imellom -, opprettholdelse, vedlikehold og overvåkning osv. osv.. ) - håndtering av under-områder innen IT er nok noe som også raskt burde separeres og tildeles uavhengige forskjellige områder av ansvar, ettersom fordeler kan favne vidt samtidig som kunnskap innen felt for å muliggjøre, ofte er veldig smale og noe ikke én person vet nok om flere felt for å sikre god utførelse av.

Se på de som har blitt tatt. Ta "HammerTime", for eksempel. En av de relativt tidlige 'store' krystall-selgere på SR. Millioner av dollars er lett å tjene, men å ikke være sløv og tillate den ene feilen, eller tillate seg å være lat og følge et mønster som kan følges osv. er tydeligvis langt vanskeligere, selv om det -- vet kunnskap om hvor kritisk det er, burde være noe opplagt og som kommer høyt prioritert med motivation følgende kunnskap om.

Følg sikkerhetsforskere som Gwern og andre "mainstream" innen dette som har dokumentert hvor tidligere selgere har feilet.

Viktigst av alt, og en variabel som må være unik og ikke kan gis en mal for, samt anses som basis for all videre aktivitet følgende evt. ekspansjon: bruk kreativitet.
En fast oppskrift er en dårlig oppskrift.

De som har blitt tatt har alle gjort store, dumme feil. Eller vært slurvete bare den ene lille gangen.
Det er personer som har levert post i mønster som tillot myndigheter overvåkning ved enkelte sentere, eller som generelt eksponerte seg på en eller annen liten måte i gjennomføring av, som hadde nær kontakt med hverandre, etc..

Alle er slurvete, og dumme.

De som kan unngå å være slurvete og dumme over tid, endre seg og være innovative og utvise kontinuerlig kreativitet og motivasjon har enda ikke havnet på listen over de som har falt.


Mange av de store selgerne gjør fortsatt store "feil", ofte kun på bekostning av kjøper. Slik som å pakke, og sikre ytre deler av pakning osv. før sending for lenge før det faktisk blir postlagt. Noe som selvsagt er komplisert om man samtidig vil opprettholde sikkerhet rundt pakke-fasilitetene. Altså, vakuum-pakking i 10 lag med div "tette" meterialer hjelper ikke så mye hvis man venter et år før man sender det. Det kan forhindre at hunder plukker opp lukt, men det er altså et spm. om tid før de gjør -- det lekker uansett ut over tid, nær uansett materiale, spesielt det som er egnet for god kamuflasje.
- Hovedsakelig materiale som lett får plass og ikke skiller seg fra annet brevinnhold. Små brev blir veldig sjeldent sjekket grundig. Derfor er slike også potensielt veldig verdifulle for transport av høy-potente substanser (eks. Fentanyl Citrate) og en kan få store verdier pålitelig sent gjennom toll uten problem over lang tid.
F.eks tykt papir eller t.o.m. papp hvor en tynn vakuum-pakket indre kjerne får plass inni, uten at det ser ut som noe bulkete, fint pulver godt spredt tynt over det hele inni; ender lik vanlig papir, kanskje litt tykt om større mengder (som ikke er uvanlig, f.eks viktige dokument). Gjerne med noe tull skrevet på (eks. utgitt som regning), og mye annet kreativt.


De som har blitt tatt er de som har gjort dumme feil. Det gjelder også Kapteinen selv, DPR. N00bs alle sammen.



Noen som tror de kan unngå slurv, dårlig jobb, umiddelbar grådighet og dårlig takling av rask rikdom, osv. kan nok raskt tjene seg rik her som alle andre steder, kanskje spesielt - mtp. at Norge har gode forhold for etterspørsel (og produksjon) av Metamfetamin Hcl. spesielt.
Kanskje av lignende grunner som andre mer semi-'landlige' områder, som midvesten i US, men nok spesielt pga. mangel på dette produktet i ren form på gaten i Norge som idag.

I England har det økt stabilt alle forrige år,Tyskland og - spesielt, og landene rundt (CZ utmerker seg vel mest, kanskje for de fleste hovedsakelig via populærkultur).



Dette er et eksplosivt marked hvor grunn-materialene er så billig som grus til oppkjørselen, men krever kreative kjemikere for å unngå restriksjoner og kvalitet på produksjon samtidig som en slik holder seg under radaren, og koordinerer med andre med ekspertise innen områder som IT og logistikk.


Er nok en del millionærer++ vi kommer til å se her også relatert til dette, kommende årene..dette markedet spesielt viser seg å vokse sakte men sikkert. Sannsynligvis ettersom folk forstår de ekstra kvalitetene den rene krystall-formen har, sammenlignet med den typiske "peppern" som finnes i Norge i dag, som ofte er blandet med mye giftige fæle greier, for ikke å snakke om billige og ukjente RCs.



Det er gigant-summer dette omfatter. Selv import fra de meksikanske (som har relativt profesjonell operasjon for pålitelig sending og mottak over hele verden) har store profitt-marginer som det ser ut i dag, så lenge mottakeren har gjort leksa si -- og fortsetter å gjøre den på en bra måte.



Det er millioner++ å tjene, og dette er et market i eksplosiv vekst. Skal bli interessant å se. Dessverre de mest interessante er nok de som ikke slurver og gjør dumme feil, og blir super-rike.. men kanskje vi får høre om de en dag, også


Iflg. flere bio-kjemi eksperter som liker utfordringer er produksjon av forløpere (eller forløpere for forløpere (etc.)) av Metamf. umulig å bli helt kvitt ettersom ingredienser som kan brukes som base for dette er lett tilgjengelig, og vil fortsette å være (vanlige husholdingsprodukter, bla.a.), og kommer mest an på kjemikerens kreativitet og kunnskap for å opprettholde forsyning av.

Mao. et stoff det ikke blir helt lett å bli kvitt.




Interessant tema idd., og noe som muligens vil komplisere "war on drugs" kraftig ettersom folk realiserer det finansielle potensialet som visstnok ligger latent i dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av politistyrernff Vis innlegg
Nøkkelen med hele prosjektet er å ikke følge noen oppskrift, og å være kreativ. Bruke mange ledd sikkerhet, håndlangere/'hjelpere' på trygg nok avstand, typer kryptering og krypterings-nøkler og biter av disse og relatert sikkerhet i mange lag, osv.
Vis hele sitatet...
Nope, prosedyra er nok ekstremt rigid oppskrift, med sjekklister for kva du må gjere før du t.d. sender e-post, for å forhindre at du driter deg ut og sender ukryptert mail over di eiga nettlinje for eksempel. Kreativitet er det motsette av det du treng.

Den tekniske kryptobiten er den enkle biten her: smell på pgp, og beskytt den private nøkkelen, så er det ikkje sjans i helvete for at meldingene vil verte dekryptert.
Sitat av politistyrernff Vis innlegg
Igjen, kreativitet, kreativitet, kreativitet. Ikke stol på én løsning. - Akkurat som du ikke stoler noen personer, stoler man ikke på noen enkelt-løsninger, ei heller elementer som "populære anbefalinger".
Vis hele sitatet...
Nei, tvert imot. Du bør ikkje vere kreativ. Du bør finne eit sett verktøy, og stole på dei. Det er t.d. ingenting som tilseier at pgp er problematisk. Om NSA har mogelegheit til å dekryptere det vil dei uansett ikkje blåse kunnskapen for å hekte nokon som dealer eit par tonn narkotika.

Du kan så klart variere litt, men grunnoppsettet bør du endre minst mogeleg på.
Sitat av politistyrernff Vis innlegg
Alle avvik må anses fiendtlig, og en må være villig til å ofre når noe ikke stemmer helt. Sikkerhet må aldri avvikes fra.
Vis hele sitatet...
Nei, nettopp. Og du må ha sjekklister og prosedyrer for korleis du skal oppnå den sikkerheta. Det er ikkje tilfeldig at flyselskap har svært rigide prosedyrer.
Sitat av politistyrernff Vis innlegg
Det er vel ingen som tror noe slikt kan drives via en eller to kommersielle VPN-tjenester og deretter bare koble til en TOR-bridge, ta-da?
Vis hele sitatet...
Kvifor ikkje? Problemet er forøvrig at rimeleg mange blokkerer mail frå tor-nettet, så det er ikkje det best egna. Men det finst rimeleg mange komersielle remailers og.
Sitat av politistyrernff Vis innlegg
De som har blitt tatt har alle gjort store, dumme feil. Eller vært slurvete bare den ene lille gangen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at maktbalansen er usymmetrisk. Politiet treng kun lukkast i å finne deg ein gong, men du må lukkast i å skjule deg kvar gong. Det gjer at du har oddsa mot deg. Spesielt om politiet først får mistanke til deg konkret, og kan samanlikne trafikkdata med kor du tilfeldigvis er.
Hvorfor må han selge det selv?

Hvorfor må han stå for innkjøp av prekursorer selv?

Få inn en barndomsvenn eller tilsvarende person som kan stoles like mye på som han selv (ikke en narkoman kid man har vært lærer for), og hele problematikken rundt det å ha fremstilling og salg på samme sted forsvinner. Det er ikke som på spennende TV-underholdning, der politi sitter på ene siden og hacker for gale livet for å ta superskurken på andre siden som har all verdens kompetanse og ressurser. Politiet snubler over ting, folk tyster, noe uventet oppstår etc... Eneste måte å sitte trygt på er å ikke være connected til andre enn dem man kan stole på, salg og fremstilling på samme sted er en unødvendig risiko uansett hvilken sikkerhetstiltak man iverksetter.
Har ikke lest så mye her men ville nok heller kjøpt en Windows server offshore så videre brukt tjenester for å skjule IP'en til serveren > så Tor over den.