Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6464
Hei

Har eksamen på torsdag, og lurer på dette med eksamensbrukere:

Er det mulig å komme seg på Internett? Finnes det en bakdør isåfall hvordan?

Er det mulig å koble til USB? Finnes det en bakdør, isåfall hvordan?

Takker
Det med bakdører burde Michael Scofield ha rimelig god peiling på, så skal ikke ta for meg det.

Kan fint koble på USB-utstyr og det skal heller ikke være noe problem å koble seg opp mot eget nett fra f.eks mobiltelefon heller. Spørsmålet er om det er verdt det, ikke kult å ikke få vitnemål pga noe sånnt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det med bakdører burde Michael Scofield ha rimelig god peiling på, så skal ikke ta for meg det.

Kan fint koble på USB-utstyr og det skal heller ikke være noe problem å koble seg opp mot eget nett fra f.eks mobiltelefon heller. Spørsmålet er om det er verdt det, ikke kult å ikke få vitnemål pga noe sånnt.
Vis hele sitatet...
Joda, han burde det, men han må få infoen fra et sted, ikke noe galt i å bruke andres kunnskap

Men takk for svar, da kjører jeg delt Internett. Nynorsk er ikke min sterkeste side. Apartium redder 5eren min...ehehe
Selv med en mulighet for tilgang til internett, så kan du nok glemme det. Det vil sannsynligvis være nok vakter i rommet som ser på skjermen din med jevne mellomrom. Hvis en av disse ser eller bare mistenker deg, så sliter du.
Du kan koble til USB-utstyr, men dette er enda lettere å oppdage og du vil bli ført ut av rommet med stryk på eksamen.

Juksing på eksamen er ikke verdt det. Har eksamen imorgen (i tysk, wihu..) selv så jeg forstår hvorden det er.
Men som læreren min på ungdomskolen sa: "Ta det som en mainn!" <-- (han fra trønderlag:P)
Sitat av LordMinning Vis innlegg
Selv med en mulighet for tilgang til internett, så kan du nok glemme det. Det vil sannsynligvis være nok vakter i rommet som ser på skjermen din med jevne mellomrom. Hvis en av disse ser eller bare mistenker deg, så sliter du.
Du kan koble til USB-utstyr, men dette er enda lettere å oppdage og du vil bli ført ut av rommet med stryk på eksamen.

Juksing på eksamen er ikke verdt det. Har eksamen imorgen (i tysk, wihu..) selv så jeg forstår hvorden det er.
Men som læreren min på ungdomskolen sa: "Ta det som en mainn!" <-- (han fra trønderlag:P)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg må se an situasjonen litt, hvis det ser trygt ut så kommer jeg nok til å jukse...
Sitat av MichaelScofield Vis innlegg
Joda, han burde det, men han må få infoen fra et sted, ikke noe galt i å bruke andres kunnskap

Men takk for svar, da kjører jeg delt Internett. Nynorsk er ikke min sterkeste side. Apartium redder 5eren min...ehehe
Vis hele sitatet...
Jeg antar de sjekker hvilke nettverk man kan koble seg til i ny og ne. Det skal ikke være så veldig vanskelig å finne ut hvem som eier telefonen, om det plutselig dukker opp et nytt nettverk.
Sitat av MichaelScofield Vis innlegg
Joda, han burde det, men han må få infoen fra et sted, ikke noe galt i å bruke andres kunnskap

Men takk for svar, da kjører jeg delt Internett. Nynorsk er ikke min sterkeste side. Apartium redder 5eren min...ehehe
Vis hele sitatet...
5 i nynorsk med Apertium!? Da er det nok tekstene mine dreper karakteren.. Bruker NYNO som er et mye bedre oversettelsesprogram.

På eksamen nå blir det å bruke iFinger som vi har ferdig installert på maskinene og som er lov å bruke. Hvis du har det på maskinen din vil jeg anbefale deg å bruke det istedenfor å jukse. Du kan søke opp hvert eneste ord og det blir oversatt til nynorsk, bøyninger osv står også der.
Sist endret av Marr; 20. mai 2013 kl. 23:04.
Sitat av Marr Vis innlegg
5 i nynorsk med Apertium!? Da er det nok tekstene mine dreper karakteren.. Bruker NYNO som er et mye bedre oversettelsesprogram.

På eksamen nå blir det å bruke iFinger som vi har ferdig installert på maskinene og som er lov å bruke. Hvis du har det på maskinen din vil jeg anbefale deg å bruke det istedenfor å jukse. Du kan søke opp hvert eneste ord og det blir oversatt til nynorsk, bøyninger osv står også der.
Vis hele sitatet...
Oversettelses programmer av alle slag er ikke tillat under eksamen. Ordbok derimot. Ordnett er også lov.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Oversettelses programmer av alle slag er ikke tillat under eksamen. Ordbok derimot. Ordnett er også lov.
Vis hele sitatet...
iFinger er ikke et oversettelsesprogram, det er en ordbok som er ferdig installert på PCen. Man må manuelt taste inn hvert enkelt ord, akkurat som når man slår opp i en ordbok. Fordelen er bare at det går minst 100 ganger raskere.
Sitat av Marr Vis innlegg
iFinger er ikke et oversettelsesprogram, det er en ordbok som er ferdig installert på PCen. Man må manuelt taste inn hvert enkelt ord, akkurat som når man slår opp i en ordbok. Fordelen er bare at det går minst 100 ganger raskere.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg har fått med meg, så er elektroniske oversettelsesprogrammer uansett ikke lov på videregående eksamener, og programmer som det faller inn under den kategorien.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så vidt jeg har fått med meg, så er elektroniske oversettelsesprogrammer uansett ikke lov på videregående eksamener, og programmer som det faller inn under den kategorien.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan vel hende. Min lærer sier at iFinger er lov på eksamen, og kommer derfor til å bruke det.

iFinger er også integrert i Word, så det er veldig vanskelig å spotte hvis det viser seg å ikke være lov. De eksamensvaktene vi har hatt de siste årene hadde ihvertfall ikke skjønt mye.

Et sleipt triks jeg tror skal fungere er å logge inn med en annen bruker som ikke har eksamen. F.eks en VG2 elev sin bruker. De sperrer av nettet for brukerne, ikke hele nettet.
Må være veldig trist å ha så dårlig selvtillit...
Sitat av Susanna Vis innlegg
Må være veldig trist å ha så dårlig selvtillit...
Vis hele sitatet...
Det handler vel ikke om å ha dårlig selvtillit, det handler vel mer om at man har vært så slapp at man ikke har orket å gjøre noe som helst i nynorsktimene de siste årene. (Ikke at vi har hatt så forferdelig mange heller)
Sist endret av Marr; 20. mai 2013 kl. 23:32.
Jeg har faktisk selvtillit til å tro at jeg kan lære meg nesten hva det skal være på en uke, hvis jeg må. Istedenfor å pønske ut måter å jukse på, ville jeg pugget og lest. SÅ vanskelig er det tross alt ikke med nynorsk.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Når vi ble informert om eksamen, så sa de at det var noen som kom til å scanne (elns) etter hotspots ol.

Hvis de fant noen, så kom de ikke til å starte eksamen før de fant ut av hvem det var..
Hadde vert fint om OP kunne informere om det var et program (lanschool) eller en fysisk switch/server som handler Internett. På skolen min tar de internettet i en hel etasje i en bygning og i den andre byggingen bruker de lanschool til å blokkere. Lanschool bare slettet jeg med sikkermodus med internettforbindelse. (Min hilsen til IT personell på KG)
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg har faktisk selvtillit til å tro at jeg kan lære meg nesten hva det skal være på en uke, hvis jeg må. Istedenfor å pønske ut måter å jukse på, ville jeg pugget og lest. SÅ vanskelig er det tross alt ikke med nynorsk.
Vis hele sitatet...
Du kommer nok til å nå langt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det med bakdører burde Michael Scofield ha rimelig god peiling på, så skal ikke ta for meg det.
Vis hele sitatet...
SATAN jeg knakk sammen da jeg leste dette, så kom jeg på at du kanskje ikke mente det som jeg tolket.

Altså, han som spiller Michael Scofield er jo homo haha
Sitat av itstherubberduc Vis innlegg
SATAN jeg knakk sammen da jeg leste dette, så kom jeg på at du kanskje ikke mente det som jeg tolket.

Altså, han som spiller Michael Scofield er jo homo haha
Vis hele sitatet...
Hahah, et lite tilfeldig gullkorn her. At han er homo hadde jeg ingen anelse om..
Er vel ikke verre enn at IT-avdelingen sjekker hvem som er koblet opp mot skolenettet? De som ikke er det, er det i hvertfall en liten grunn til å mistenke.

Det hjelper ei å sette opp da skjult nettverk på tlf, da det er veldig lett å oppdage. Bruk heller offline oversettelsesprogrammer istedenfor. Eller finne en måte å integrere NYNO eller lignende inn i Word, så det var en som muligens fikk det til i en annen tråd.
Under eksamen på VGS fikk vi beskjed om at alle hjelpemidler var lov, med unntak av kommunikasjon og internett. Så jeg brukte WikiTaxi. (Offline Wikipedia)

Ellers så fungerte internett på vanlige prøver med å bruke en annen proxy enn standard skolescriptet på port 8080. Men dette er noen år siden, så er ikke sikkert ting er sånn enda. Dog så valgte jeg å ikke bruke internett under eksamen, da det ikke var verd stryk karakter. Det litt artige var at jeg fant ut på slutten at Spotify likevell var på internett, og faktisk ikke hadde spilt fra ofline-listen min.
Der er noen ting man burde tenke over før man jukser på eksamen.

1: Mange skoler sin IT avdeling sjekker faktisk opp om noen går inn på visse sider

2: Mange skoler scanner eksamenshaller for nettverk ( som ikke burde vær der )

3: Mange skoler sjekker bluetooth tilknytningspunkt

har selv sett at alle 3 har vær I fokus på eksamensdag. man burde virkelig vær lur om man skal jukse. Dette var ingen moralpreike om noen skulle føle seg truffet, det er bare ren Info.