Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2373
De fleste vet at USA's økonomi ikke går som det suser for tiden, og det har vært mye snakk om krisepakker osv.
Jeg har ett par spørsmål angående krisepakkene og hva som har bidratt til denne krisen.
Usa låner flere milliarder for å redde økonomien.

Når usa driver å låner så fryktelig mye penger som de sprøyter inn i økonomien, bør ikke $ verdien stupe? Jeg vet at dollaren er mindre verdt nå, men vil den gå enda lengre ned?
Hvor kommer alle disse pengene ifra? Enorme summer som plutselig dukker opp fra intet som skal betales tilbake og mer.

Det er og snakk om at det er lån som har bidratt til denne krisen. Greit nok det.
Men hva med irak osv?
De har brukt enorme summer på krig, men likevel så virker det som at dette ikke har påvirket økonomien. Blir jo så og si aldri nevn. Nesten som med osama bin laden som liksom har vært en viktig brikke i wtc hendelsen. Hører ikke navnet hans ofte lengre. :P

Hvor mye av skylden kan krigen mot terror ta?

Lest såvidt om økonomien usa har hatt, det virker som dette gjentar seg gang på gang.

Jeg er ikke noe ekspert, så får unnskylde meg viss jeg stiller dumme spørsmål..
Men det er mye penger i krig, noen må vell tjener på dette. Pengene kan jo ikke forsvinne, viss de ikke har funnet veien der de kom ifra.
Synes bare hele systemet er merkelig.

Takker for svar.
USA går hvert år i minus, derfor låner de penger fra andre land. Dette gjør de andre landene siden hvis USA sin økonomi går under så får dette store konsekvenser for alle land.

Så kort sagt de låner pengene.
http://www.brillig.com/debt_clock/

Den er jo alltid litt morro og dra frem Bare refreshe den et par ganger i minuttet og se forskjellen.
Hvor sann den er vet jeg ikke, men den har nok en del sannhet i seg.
Sjekk http://www.iousathemovie.com/
Die, america, die...
Sist endret av Turbolego; 18. desember 2008 kl. 13:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når Federal Reserve Bank spytter mer penger inn i økonomien gjør de det ved at de trykker opp verdipapirer, "bonds", som blir solgt på det åpne markedet, pengene de tjener på salget blir satt inn i økonomien.

Det betenkelige med dette er at kina eier brorparten av USA´s gjeld.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Når Federal Reserve Bank spytter mer penger inn i økonomien gjør de det ved at de trykker opp verdipapirer, "bonds", som blir solgt på det åpne markedet, pengene de tjener på salget blir satt inn i økonomien.
Vis hele sitatet...
For dere som lurer på detaljer rundt det Dodecha nevner, bør dere se Money As Debt - den forklarer hvor ødelagt systemet egentlig har blitt...
kan godt hende at usa,s økonomi er viktig, men når usa har lånt mere penger enn de klarer å betale tilbake, har de et problem.
Slik jeg ser det:

De låner ikke, de får

Dette er de skyllig nå:

http://www.brillig.com/debt_clock/debtiv.gif
Sist endret av throwaway72; 18. desember 2008 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjernen ligger vel i at alle forbrukere og også firmaer låner mye mer penger enn de har råd til å betale tilbake, firmaene feilberegner avkastningen de får over sikt.

Når så ingen får betalt tilbake igjen, blir bankene plutselig mer skeptiske til å låne ut penger. Bankene låner allerede fra hverandre, og når de ikke kan dette lenger, så blir det full panikk.

Firmaene får ikke de pengene de trenger, og må begynne å kutte.

Hvor kommer alle disse pengene ifra? Enorme summer som plutselig dukker opp fra intet som skal betales tilbake og mer.
Vis hele sitatet...
Kina... ironisk nok så kjøper Amerikanerne mye varer fra kina. Pengene går ut av landet. Men så låner de samme pengene tilbake igjen. så det blir en ond sirkel. Når den ikke kan holde på lenger, resulterer det i det vi har nå !
Feilen ligger vel i det økonomiske systemet.

Veldig mye av dagens økonomisystem er beregnet på fiktive verdier.
For eksempel: Huset mitt er verdt 2millioner kroner. Dette er bare en estimert markedsverdi, og ikke en reell formue (altså penger).
Akkurat samme prinsipp kan brukes i aksjemarkedet, der et firma har en forventet verdi (alle aksjenes verdier tilsammen).

Dette tror jeg kan ha bidratt MYE til den finansielle krisen vi er inne i. Og det at det generelt har vært kjøpefest, og alt har vært overpriset.
Det at dollaren har blitt dyrere for norske kroner de siste månedene, er vel fordi oljeprisen har gått så vannvittig mye ned? Altså krona vår har falt litt i verdi fordi olje er grunnlaget for økonomien vår.
Hvis du har lyst til å bruke litt tid på å sette deg inn i hele situasjonen og roten til den:

http://www.chrismartenson.com/crashcourse

Anbefales.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Når Federal Reserve Bank spytter mer penger inn i økonomien gjør de det ved at de trykker opp verdipapirer, "bonds", som blir solgt på det åpne markedet, pengene de tjener på salget blir satt inn i økonomien.

Det betenkelige med dette er at kina eier brorparten av USA´s gjeld.
Vis hele sitatet...
Ja basicly. Men kan vel ikke også låne direkte fra sentralbanken?

Nå skal det nevnes at USA sitt budsjettunderskudd ikke er stort i det hele tatt i internasjonalt sammenheng (måles som underskudd i % av bnp) og at så semt som på slutten av 90-tallet hadde USA store overskudd på de offentlige budsjettene.

Problemet er riktig som enkelte sier at økt statlig underskudd underminerer dollaren; men pengesupply er bare en bit av puslespillet derfor passer ofte ikke virkeligheten med bildet av at mer statlig forbruk automatisk senker verdien av dollaren. Dessuten må det taes i betraktning at de andre store valutaene gjør akkurat det samme om dagen - derav ønsket om samlet tak mot finanskrisen på G8.

tror jeg da... er litt synsing her fra meg.

men nå skal det sies at jeg faktisk er en økonomistudent. og det pisset flere serverer her med konspirasjonsteori videoer og den der latterlig chris martenson "crash course" bør i hvertfall ikke tillegges særlig vekt.

Begynner heller å les The Economist (www.economist.com), deres analyser pleier å være ganske harde og treffende.
Når USA's regjering finner at de mangler midler, utsteder de amerikanske statsobligasjoner som sikkerhet for beløpet FED skal trykke opp. Slik får regjeringen penger til disposisjon mens FED, som er eid av private bankkarteller, får rente av pengene de trykker opp pluss statsobligasjoner. Ca. 1/4 av skatt på arbeid går med til å betale denne renta hvert år (Federal Income Tax).

Over 90% av pengemengden er elektronisk, altså ikke i form av papir eller mynt.