Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2156
Hei....


Hva kan foreldre gjøre med dine penger og eiendeler når du er under 18? (men over 16)

Kan foreldre ta penger fra din konto og bruke selv? kan foreldre ta fra deg ting du har kjøpt for egne penger (eks. moped, pc , stereoanleg etc?)

hvor mye kan foreldre egentlig bestemme over en person mellom 16-18 år???

Kun seriøse svar , og helst linker til hvor man kan finne info)


Takk...
Mener å huske at det er slik at når du er 16 år, så har du lov til å ha kontroll over dine egne penger, som du har tjent. Men hva dem kan bestemme vet jeg desverre lite om.
Når du er over 16 (eller er det 15?) så bestemmer du stort sett over penger du har tjent selv, men foreldre/foresatte har lov til å sette grenser.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det er slik at når du er over 16 år gammel så bestemmer du over penger du har tjent ved egen virksomhet. Merk at foreldrene dine kan nekte deg å ta en stilling dersom de mener at f.eks sikkerhet er et problem på arbeidsplassen. Når du først har hatt en stilling som f.eks kassabetjent på Spar, så kan de ikke nekte deg å ta lignende stillinger som f.eks kassabetjent hos Rema 1000.

Om foreldrene dine setter saken sin for fylkesmannen kan de også få full kontroll over dine penger, selv om du har tjent dem selv. Det har noe med tilregnelighet og i hvilken stand ungdommen er i til å ta vare på sine egne penger på forsvarlig vis.

Foreldrene dine kan, under ingen omstendigheter, bruke penger som du selv har tjent ved egen virksomhet. De har riktig nok kontroll over dem, men å bruke dine penger til å kjøpe stereoanlegg, golfkøller etc. er ulovlig.

Det som er litt crap med lovene i Norge er at de blir endret stadig vekk, og det er få lover som ikke har smutthull osv. Spesielt når det gjelder barnevernsloven og vergemålsloven.

http://www.lovdata.no/all/tl-19270422-003-002.html#3 < - Her finner du iallfall litt om det du trenger å vite.

Å ta rettslære var kanskje ikke så dumt likevel Håper jeg var til nytte
Sist endret av thomasf; 10. juni 2006 kl. 02:55.
Sitat av Proxick
Det som er litt crap med lovene i Norge er at de blir endret stadig vekk, og det er få lover som ikke har smutthull osv.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det der bare gjelder norge, bare for å ha nevnt det....
Trådstarter
58 0
hva regnes som penger du har tjent med egen virksomhet ?

greit nok, jobb regnes som det , men hva med f.eks konf - penger og bursdagsgaver , arv etc ???

hva kan di gjøre med slike penger da?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av DJ-timoty
hva regnes som penger du har tjent med egen virksomhet ?

greit nok, jobb regnes som det , men hva med f.eks konf - penger og bursdagsgaver , arv etc ???

hva kan di gjøre med slike penger da?
Vis hele sitatet...
"Ved egen virksomhet" vil antyde at du faktisk har måttet ytet noe for pengene. Som du sier så er lønn for arbeid et eksempel på dette. Lotterigevinster etc. vil ikke gå under denne kategorien. Nå må det også merkes at også penger stilt til egen disposisjon vil være midler man selv rår over dersom man er 15-18. Gaver vil gå under denne kategorien, dersom det ikke "er penger du skal bruke til studier" eller hva nå enn slektninger finner på å si.
Jeg er 15 og har over 10.000 på en sparekonto... Både jeg og morra mi må gi tilatelse til banken om å ta ut hvis jeg vil ha penger. Så morra mi kan ikke bare gå og ta penger derfra uten min tillatelse.. samme med meg bare med hennes tillatelse