Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2798
Hei, studerer for øyeblikket arkitektur i utlandet, og har planer om å komme hjem til sommeren. Jeg har ingen erfaring med å søke jobb - har hatt sommerjobb hos NTNU gjennom familiekontakter i flere år. Nå som den ikke er sikker lengre, må jeg ty til noe annet. Så problemstillingen er at jeg som sagt studerer i utlandet, så hvordan kan jeg søke jobb hos butikker eller bedrifter fra utlandet? Jeg ser på det å møte opp direkte er den beste løsningen, men det er dessverre ikke mulig før i påsken, og det kan være litt for sent.

Noen som har en god løsning?
Det er vell ganske åpenbart? Mail og telefon. Alternativet er vell brevduer og fax, men det frarådes av praktiske årsaker.
Luxis4's Avatar
Trådstarter
83 6
Jo det er vell ganske åpenbart sånn sett Problemet ligger bare i at jeg har hørt mange venner ikke har fått noe napp fra å sende mail, og får kan få svar som: Møt opp personlig
Sitat av Luxis4 Vis innlegg
Jo det er vell ganske åpenbart sånn sett Problemet ligger bare i at jeg har hørt mange venner ikke har fått noe napp fra å sende mail, og får kan få svar som: Møt opp personlig
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ganske bra, men hvilke alternativer har du egentlig?
Samtidig har du jo en god forklaring på hvorfor du ikke kan møte opp personlig, så om du nevner det i mail/telefonsamtale vil det jo selvsagt være forståelig fra arbeidsgivers side. Absolutt en ulempe i selve prosessen, men samtidig en god begrunnelse. Noe mer en det kan du nok ikke gjøre.
En ulempe ja, men fremdeles fullt mulig. Jeg sender alltid bare Mail, og jeg fikk nettop en telefon med tilbud om læreplass.
E-post kan ofte være bedre enn å dukke opp, spesielt uannonsert, på døra til daglig leder og ve omen prat er ikke alltid man har tid til å snakke med potensielle folk som vil ha sommerjobb, treffer du på feil tidspunkt havner du fort nederst i bunken fordi du forstyrret.
let etter jobb på finn.no -> søk (gjennom mail eller finn eller whatever portal dem bruker) -> få svar på søknad -> informer at du oppholder deg i utlandet for tiden men gjerne tar intervjuet over skype.
It's not rocket science, faktisk temmelig normal praksis.
Sist endret av moret; 15. februar 2017 kl. 18:02.