Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2172
Hei, går 2 VGs og er veldig usikker hva jeg vil studere. Dermed har jeg vurdert å snakke med en studierådgiver. Men jeg lurer på om det er for tidlig? Burde jeg vente? Og får man noe nytte ut av det? Har noen hatt erfaringer med det? Er det bare scam egt?
Det skader ikke å ta en tur til studierådgiver for å høre om mulighetene. Det er en fin måte å få en liten oversikt over hva/hvordan ting skjer når du er ferdig på vgs. Hva har du å tape på å gå dit egentlig? Du betaler ikke for å prate med personen og i verste fall så kan du bare overse de tingene h*n sier.
Trådstarter
95 2
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Det skader ikke å ta en tur til studierådgiver for å høre om mulighetene. Det er en fin måte å få en liten oversikt over hva/hvordan ting skjer når du er ferdig på vgs. Hva har du å tape på å gå dit egentlig? Du betaler ikke for å prate med personen og i verste fall så kan du bare overse de tingene h*n sier.
Vis hele sitatet...
Nå tenker jeg ikke å snakke med studierådgiver på skolen. Har snakket med min, og hun er elendig!! Mildt sagt.
Sitat av Fobian Vis innlegg
Nå tenker jeg ikke å snakke med studierådgiver på skolen. Har snakket med min, og hun er elendig!! Mildt sagt.
Vis hele sitatet...
Greit å nevne det til å begynne med. Uansett så betaler man ikke for studierådgivning. Gå heller innom universiteter / høyskoler og snakk med studieveilederene der - de hjelper deg som oftest mer enn gjerne. Eller så kan du bare ringe dem opp og slå ann en prat, noe som funker like greit.
Gå til studierådgiver så fort som mulig! Det er mange valg som raskt forsvinner når du må velge fag, og velger feil fag. Ikke stol på det en "rådgiver" på skolen din sier - de sier ofte mye tull som ikke stemmer i det heletatt.

Har du noe peil. på hva du vil studere, eller vil du prøve å finne noe du vil studere? Hvis du har spesifikke spm. angående studier osv. så er det nok mange her som kan svare, inkl. meg selv!
Trådstarter
95 2
Sitat av Claryn Vis innlegg
Gå til studierådgiver så fort som mulig! Det er mange valg som raskt forsvinner når du må velge fag, og velger feil fag. Ikke stol på det en "rådgiver" på skolen din sier - de sier ofte mye tull som ikke stemmer i det heletatt.

Har du noe peil. på hva du vil studere, eller vil du prøve å finne noe du vil studere? Hvis du har spesifikke spm. angående studier osv. så er det nok mange her som kan svare, inkl. meg selv!
Vis hele sitatet...
Tror jeg finner en rådgiver utenfor skolen. Og jeg er helt enig at rådgiver på skolen sier mye tull, merket det selv når jeg var der. Ville ikke anbefalt andre å bruke skolerådgivere. Iallfall ut i fra min erfaring. Angående fag så har jeg valg realfag. Så når det gjelder muligheter så har jeg det meste åpent. Tror jeg.
Det å ha realfag gir deg ikke nødvendigvis noen muligheter. De eneste realfagene som kreves på noen studier er Fysikk 1, Kjemi 1+2 og R1/R2.

De fleste ingeniørutdanniner krever Fysikk1 og R2 (Siving NTNU krever min. 4 i R2). Medisinstudiet krever Kjemi1+2, Fysikk 1 og R1. Hvis du har R2, Fysikk 1 og Kjemi 1+2, så har du alle muligheter åpne (Hvis du klarer å få gode nok karakterer i alle de fagene samtidig - det er ikke nødvendigvis like lett)