Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7266
Hei,


Lurer på om noen har tips til filmer eller serier som baserer seg på noe av det samme som Lars Monsen sine serier? Her tenker jeg alt fra overlevelse over en lengre periode i villmarka (ikke som i det amerikanske skvipet "dual survival" og alle disse discovery greiene) men mer som Lars Monsen på tur og mer ekte folk som bare er på tur i villmarka, fisker, bygger seg le, setter camp osv osv..


Er helt blank etter måte å søke på dette på google også, så hvis noen har gode tips til serier eller filmer så setter jeg stor pris på det!
Masse gode serier med Monsen selv på NRK. Nordkalotten 365 og Canada på Tvers er jo omtrent som den Monsen på Villspor. Utrolig at tre års tur bare ble seks halvtimes-episoder. Nå som Monsen er populær igjen, kan man jo håpe på en remake med ting som ble utelatt i første omgang. Dette ingen grenser-prosjektet er også litt kult, men da er det ikke Monsen som er hovedperson.

Hos Dplay har de alle ekspedisjonene til Jarle Andhøy, det er jo noe annerledes, men jævla gøy! Spesielt den siste med Petter Baarli, som går helt bajas.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Masse gode serier med Monsen selv på NRK. Nordkalotten 365 og Canada på Tvers er jo omtrent som den Monsen på Villspor. Utrolig at tre års tur bare ble seks halvtimes-episoder. Nå som Monsen er populær igjen, kan man jo håpe på en remake med ting som ble utelatt i første omgang. Dette ingen grenser-prosjektet er også litt kult, men da er det ikke Monsen som er hovedperson.

Hos Dplay har de alle ekspedisjonene til Jarle Andhøy, det er jo noe annerledes, men jævla gøy! Spesielt den siste med Petter Baarli, som går helt bajas.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Sett alt av Monsen, grunnen til at jeg bruker han er nettopp Nordkalotten 365, det er akkurat slike typer program jeg vil se. Monsen på villspor er på en måte gøy å se, men gir meg ikke like mye som å se Nordkalotten 365 og Kanada på tvers, da det er selve turene, naturen, båltenning og "overlevelse" jeg vil se. Jeg er medium ivrig i friluftsliv selv, så det er på en måte den følelsen av ro og rekreasjon jeg får av å være i skogen jeg kjenner litt på når jeg ser disse programmene.

Jeg kom på at Naked and afraid med Ed Stafford var et litt kult program, hvor han skulle overleve på en øde øy uten noe. Ellers er slike survival opplegg fra Amerika rett og slett bare latterliv overdrevet, hvor alt er livsfarlig. De får en kvist til å bli livsfarlig...
Kanskje du burde sjekket ut alle 3 sesongene med godeste Ed Stafford da...?? ;-)

For øvrig finnes det ørten heimelaga filmer på youtube hvor folk dokumenterer bushcraft-kunstene sine.
Apropos bushcraft; har du sett noen av de mange TV-seriene med britiske Ray Mears?
De er kanskje de koseligste (!!) natur-overlevelses-programmene som er der ute... :-)
Er selv stor fan av Monsen-seriene.

Kom over denne på youtube som er litt i samme stil.
Kanskje ikke helt det samme, men Primitive Technology er så absolutt noe jeg anbefaler.
På netflix er det en film som heter into the wild. Meget bra film som du sannsynligvis kommer til å like, jeg likte den godt. har fått 4/5 stjerner i rating
ArbeidsledigProletar
Sitat av why_not Vis innlegg
På netflix er det en film som heter into the wild. Meget bra film som du sannsynligvis kommer til å like, jeg likte den godt. har fått 4/5 stjerner i rating
Vis hele sitatet...
Sånn bortsett fra at hovedpersonen på ingen måte kan sammenlignes med Monsen. Han var jo en komplett tosk. Forsåvidt også basert på sann historie, du kan finne den bussen der ute i marka i Alaska.
Alone in the wilderness er en kort film i to deler som ble laget av Dick Proenneke. Utrolig behagelig og fasinerende film som jeg nok tror de fleste naturelskere vil like.
Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=iYJKd0rkKss
Del 2
https://www.youtube.com/watch?v=_3NRdZ8J24Q

"Alaska, Silence and Solitude" "The Frozen North" av samme fyren finner du også på Youtube
Ikke akkurat overlevelse, men kult å se synes jeg "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" på NRK.
Hoiii, her hadde det kommet mange svar jeg ikke har fått lest! Takk til alle bidrag

- Har sett alt av Ed Stafford, flink fyr, virker som en litt mer ærlig serie enn mye annet amerikansk der ute i alle fall!
- Ray Mears har jeg faktisk ikke sett, så dette skal jeg sjekke opp! Takk for tipset (:
- Primitive Technology: Genial fyr! Utrolig til arbeid han legger ned bak filmene sine. Noe eget med at han ikke snakker også. Dog, av og til kunne jeg tenkt meg at han forklarte en del av det han gjør (selv om det er helt innlysende ting).
- Alone in the wilderness skal jeg absolutt sjekke ut!
- Der ingen skulle tru at nokon kunne bu er faktisk en utrolig koselig serie!


Takk for alle tips! Artig å se at det er flere som setter pris på denne type videoer og filmer

Forresten, glemte å legge til et av mine favorittprogrammer fra barndommen (faktisk) og en serie jeg har sett opp alt jeg kan oppdrive av igjen nå i voksen alder: Gutta på tur! Denne føyer seg også inn i rekken av koselige program i naturen!
Sist endret av KarlsenK; 10. desember 2016 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.