Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4593
jeg fant denne artikkelen dagbladet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/07/549472.html

Jeg synes det er bra at Russland gjør noe for å redde Island. mens alle andre skriker over sine egene problemer tenker faktisk Russland på andre som sliter mer enn alle andre: Russland har gitt Island et lån på 4 milliarder euro.

Men det jeg ikke liker er alle som komenterer med at det er en katstrofe at Russland hjelper til og at de har en skjult agenda. Her prøver faktisk russerne å hjelpe og det eneste jeg leser på dagbladet er hets og at det er en katastrofe.

Jeg hater at folk fortsatt skal se på Russland som om vi fortsatt levde i 1950-80 tallet.

Jeg får på følelsen at folk fortsatt tror Russland er kommunistisk. Våkn opp! Kommunismen i Russland forsvant i 1991.

Russland hjelper Island med 33 millioner kr og alle som bor på Island er glade. De får faktisk hjelp.

Så mens folk sutrer over at Russland har reddet Islands økonomi kan jeg bare si at her har ingen andre gjort noe som helst for å hjelpe.
Sist endret av vidarlo; 7. oktober 2008 kl. 16:48. Grunn: Lær deg norsk
Vel, sist jeg sjekket skyldte faktisk verdensbanken Norge penger, og for å være helt ærlig ser jeg det som heller lite usannsynlig at Island faktisk hadde gått konkurs. Hadde ikke Russland hjulpet de hadde garantert noen andre gjort det. I tillegg er nok ikke dette et "gratis" lån, så antageligvis tjener Russland penger på dette...
There is no such thing as free lunch.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har ingen ideer om at Russland har gjort dette av rein altruisme - det er vel ei meining bak det. Den meininga er nok større kontroll over islandsk politikk, bygge allianser, og at dei reknar med å få tilbake pengane med renter. Å tru noko anna er idiotisk, mildt sagt.

Så då står ein tilbake med følgande spørsmål: er det OK politisk handlemåte å kjøpe seg støtte? USA gjorde det i forkant av krigen i Afghanistan, i forkant av Gulf-krigen, i forkant av Gulf-II-krigen, etc etc.

Sovjet gjorde det ved å kjøpe sukker fra Cuba. USA gjer det ved å støtte bananrepublikker i søramerika.

Er det OK? Nei. Det blir å kjøpe seg støtte, uavhengig av kven som gjer det. Eg meiner det er uheldig, fordi det fort fører til ei sammenblanding av interesser - har Island råd til å gå imot okkupasjonen i Tsjetjenia etter dette?

Så det er i høgste grad ei politisk lada gåve, som nok Russland reknar med å få noko igjen for. Elles hadde dei ikkje gjort dette.

I tillegg har Island ein vakker posisjon, sentralt i atlanterhavet, og har tradisjonelt vore ekstremt USA-vennlege. No har vel USA lagt ned delar av flybasen sin der, og då ser russland mogelegheita. Å anta at Russland ikkje ser på eit slikt lån som eit strategisk virkemiddel ovanfor EU, Island og vesten er vanvittig naivt!
Sist endret av vidarlo; 7. oktober 2008 kl. 16:50.
Jeg frykter dog dette kan være det selvsamme. Island, tro det eller ei, er en veldig viktig brikke i verden. Kanskje ikke i form av militær styrke eller økonomi: heller ved sin gode geografiske posisjon. Den som kontrollerer Island, har en viktig forsynings havn i Atlanteren. Noe USA nøyt godt av under WWII. Selv om teknologien har gjort mange fremskred vil tapet av Island som en base være ekstremt frustrerende for NATO.

Skeptisk... Men på en annen side, ingen andre er der for å hjelpe.
Hvorfor trekker du inn kommunisme, forresten? Felles markedsliberalisme har da aldri stått i veien for litt god gammeldags fiendtlighet mellom stornasjonene?
At Russland gjør dette for å være snille med Island er bare tull. Ingen selvstendig nasjon eller stat i verden gjør stort sett noe kun for å være snille. Det kan enten være for å bygge seg "goodwill", skape avhengighet eller andre faktorer.

Når det kommer til det Russiske statssystemet, så ser det ut for at du uttaler deg uten å egentlig vite veldig mye om det. Russland er, som du sier, ikke kommunistisk. Dette betyr allikevel ikke at de har samme definisjon av et demokratisk samfunn som det vi har. Her kan jeg forøvrig nevne alle de problemene NGOs har hatt i Russland de siste året, i tillegg til spekulasjoner om valgfusk i flere regioner under overgangen fra Putin til Medvedev.

Men, tilbake til posten din;
Dette lånet som Russland nå gir Island, vil føre til at Island bli avhengig av Russland, noe som igjen vil føre til at deres mulighet til å foreta sanksjoner mot Russland (Dersom dette skulle blitt nødvendig(?)) blir begrenset.
USA forlot Island for en stund siden.

selvfølgelig er det politikk innblandet i dette, det er det med det meste i verden.

det jeg reagerer på er at folk behandler Russland som er fiende.

det er ikke Russland som har gått inn i Irak.

det er USA som er årsaken til den økonomiske krisen.

så for de som synes Russland er farlig:

er USA, Kina og land i Midtøsten noe bedre?

jeg vet også at Russland ikke kan kalles et demokrati som andre land i Europa og Nord-Amerika.

det jeg reager på er at mange tror Russland kan angripe oss.

sjangsen for at Russland angriper oss (Europa, Amerika og Asia) er mindre enn å vinne topp gevinst i lotto 5 ganger på rad.
At vi har lagt den kalde krigen bak oss betyr ikke automatisk at vi skal være bestevenner. Det gjelder for øvrig ikke med landene vi har gode diplomatiske forbindelser med heller. Hva vil du egentlig fram til? Synes du Russland blir behandlet urettferdig dårlig, men innrømmer at det de gjør på Island sikkert er politisk ladd? Eller prøver du å åpne øynene våre for hvor slemme USA er?

Flott analyse av den økonomiske verdenskrisen, for øvrig. Jeg ønsker meg et like enkelt verdensbilde. Det høres praktisk ut.

edit: siden du legger ut formålsløse argumenter på edit, så kan vel jeg svare på dem på samme måte. Hvis du ikke ser den økonomiske og strategiske verdien av å bli «bestevenner» med et land, spesielt på lang sikt, så kaller jeg deg historieløs.
Sist endret av egeulf; 7. oktober 2008 kl. 16:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sixfeetunder
USA forlot Island for en stund siden.

selvfølgelig er det politikk innblandet i dette, det er det med det meste i verden.

det jeg reagerer på er at folk behandler Russland som er fiende.

det er ikke Russland som har gått inn i Irak.

det er USA som er årsaken til den økonomiske krisen.

så for de som synes Russland er farlig:

er USA, Kina og land i Midtøsten noe bedre?
Vis hele sitatet...
Kan du lære å skrive komplette setninger, gjerne med stor bokstav først i setninga? Ja, utmerka.

Forøvrig er det eldgamle uttrykket "Two wrongs don't make one right" veldig dekkande. At USA gjer det, rettferdiggjer på ingen måte at andre gjer det. USA er ei imperialistisk makt, og jaggu er ikkje Russland like ille. Russland kjemper for olje på egen dørstokk, i Kaukasus. USA bygger opp flybaser, og sponser regimer i Kaukasus. Russland okkuperer Tsjetjenia - USA okkuperer Afghanistan og Irak. Russland har tidlegare prøvd å tukte Afghanistan. Då innsette USA Taliban ved makta.

Så virkelig - kvifor skal ein nytte USA sine handlingar til å rettferdiggjere Russland sine? Kan eg rettferdiggjere drap, ved å peike på at USA har drepe tusentals sivile siste 50 åra? Eg ville bli ledd ut i media og rettsalen om eg prøvde det. HELDIGVIS!

Kort sagt - eg ser på begge som rimelig store fiender av verdsfreden, og skaparar av uro. Dei føl det gamle ordtaket "Divide and conquer", med varierande hell.
Sitat av sixfeetunder
USA forlot Island for en stund siden.

selvfølgelig er det politikk innblandet i dette, det er det med det meste i verden.

det jeg reagerer på er at folk behandler Russland som er fiende.

det er ikke Russland som har gått inn i Irak.

det er USA som er årsaken til den økonomiske krisen.

så for de som synes Russland er farlig:

er USA, Kina og land i Midtøsten noe bedre?
Vis hele sitatet...
Det er tydeligvis populærkultur å kritisere USA, noe som i seg selv ikke er ille. Det som derimot er problemet, er at noen sliter med å se andre sammenhenger. Man bør ikke se på Russland som en fiende, men denne nasjonen har uten tvil potensiale til å bli en trussel. I denne saken, vil det, fra Norges posisjon være beleilig å se saken fra NATOs side, kontra en Russisk. Dette av den grunn at mye av Norges posisjon i verden er bygget opp gjennom goodwill i forhold til store bidrag når det kommer til promotering av fred, demokrati og FNs rolle i verden. Dette gjør vi sannsynligvis best ved å støtte den siden i saken som i størst mulig grad deler våre idealistiske syn på verden.

Allikevel, man bør ikke se på dette som en konflikt med to sider. Man kan gjerne misslike USA, men jeg ser ingen grunn til å se på Russland som et bedre alternativ. Russland har blitt sterkt kritisert for sin invasjon av Tsjetsjenia og Georgia. I din analyse, så ser det ikke ut til at du har tatt dette i betraktning i det hele tatt?

jeg vet også at Russland ikke kan kalles et demokrati som andre land i Europa og Nord-Amerika.

det jeg reager på er at mange tror Russland kan angripe oss.

sjangsen for at Russland angriper oss (Europa, Amerika og Asia) er mindre enn å vinne topp gevinst i lotto 5 ganger på rad.
Vis hele sitatet...
Sjansen for at Russland angriper oss er svært liten. Sjansen for at noe land som er medlem av NATO blir angrepet er svært liten. Dette skyldes allikevel ikke Russlands snillisme, men heller NATOs §5, som sier at et angrep på et medlem av NATO, er det samme som et angrep på alle NATOs medlemmer.

At Russland er i stand til å intervere i selvstendige nasjoners anliggende ser vi på måten de håndterte konflikten mellom Georgia og Sør-Ossetia.
Sitat av sixfeetunder
jeg fant denne artikkelen dagbladet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/07/549472.html

Jeg synes det er bra at Russland gjør noe for å redde Island. mens alle andre skriker over sine egene problemer tenker faktisk Russland på andre som sliter mer enn alle andre: Russland har gitt Island et lån på 4 milliarder euro.

Men det jeg ikke liker er alle som komenterer med at det er en katstrofe at Russland hjelper til og at de har en skjult agenda. Her prøver faktisk russerne å hjelpe og det eneste jeg leser på dagbladet er hets og at det er en katastrofe.
Vis hele sitatet...

Vansklig å ta "den nye kaldekrig" artikkler i norsk media seriøst, siden de alltid er skrevet med en pro-bush vinkling. Føler egentlig ikke at jeg får rett perspektiv på det som virkelig skjer når jeg leser i de mange tabloider. Uansett, Kina, Usa og Russland: Same shit, different wrapping.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av gjett_
Sjansen for at Russland angriper oss er svært liten. Sjansen for at noe land som er medlem av NATO blir angrepet er svært liten. Dette skyldes allikevel ikke Russlands snillisme, men heller NATOs §5, som sier at et angrep på et medlem av NATO, er det samme som et angrep på alle NATOs medlemmer.
Vis hele sitatet...
Et spennende scenario, egentlig. Jeg har litt vanskelig å tro at andre NATO-land ville stått bak Norge viss Russland hadde gått inn i Norge med militære styrker. Kanskje med humanitær bistand og støtte, men aldri med militærstyrker som hadde dyttet russiske styrker ut igjen.
Tror de heller ville ofret lille Norge istedenfor å risikere en større krig med masseødeleggelsesvåpen.

Viss Russland først setter i gang, tror jeg ikke at de gir seg så lett. Men det er jo bare mine tanker.
Sitat av Joey
Et spennende scenario, egentlig. Jeg har litt vanskelig å tro at andre NATO-land ville stått bak Norge viss Russland hadde gått inn i Norge med militære styrker. Kanskje med humanitær bistand og støtte, men aldri med militærstyrker som hadde dyttet russiske styrker ut igjen.
Tror de heller ville ofret lille Norge istedenfor å risikere en større krig med masseødeleggelsesvåpen.
Vis hele sitatet...
Og dette betyr i praksis total oppløsning av NATO med en radikal endring i verdens politiske system som utvilsomt vil føre til massiv usikkerhet.

Jeg mener at i en situasjon med et aggressivt Russisk angrep på norge hvor norge åpenbart ikke har noen skyldig part så vil NATO trå til fordi alternativet betyr en helt ny verdensorden hvor udemokratiske land besitter enormt mye handlingsrom. Såklart det vil koste de andre landene dyrt å forsvare lille norge, men det er også halve poenget med forsvarsalliansen å beskytte de små landene slik at ikke andre store kan spise opp og gjøre seg feit på et og et land slik som i andre verdenskrig.

Og når Russerne vet at et angrep på lille norge vil få den store alliansen til å reagere så vil de aldri angripe. De er fullstendig klar over både den enorme konvensjonelle militærmakten til NATO samt atomvåpene vi besitter.
Sist endret av Kinseek; 9. oktober 2008 kl. 20:48.
Joey: Vet du hva militærallianser vanligvis går ut på? NATO er ikke akkurat en handelsavtale.
Joey er jo ikke helt på vildspor da.
Bare og se hvordan det fungerte under andre verdenskrig, de allierte gikk ikke til aksjon før Tyskland invaderte land nr.3.
Men det var vel rundt den tiden de allierte ble "de allierte".
Sitat av Crustydemon
Joey er jo ikke helt på vildspor da.
Bare og se hvordan det fungerte under andre verdenskrig, de allierte gikk ikke til aksjon før Tyskland invaderte land nr.3.
Vis hele sitatet...
Jo han er helt på villspor.

For det første så lærte "de allierte" nettopp den leksen at det kan være lurt å stanse et land som hele tiden skal ha litt mer land fra andre.

For det andre så var forsvarsalliansene før utbruddet av 2. verdenskrig av et helt annet omfang og natur enn NATO er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Crustydemon
Joey er jo ikke helt på vildspor da.
Bare og se hvordan det fungerte under andre verdenskrig, de allierte gikk ikke til aksjon før Tyskland invaderte land nr.3.
Vis hele sitatet...
Nei, men på den annen side illustrerer det militærallianser. UK hadde inngått forsvarspakt med Polen. Dei hadde ikkje inngått forsvarspakt med Østerrike, og Østerrike var formelt sett ikkje krigshandling heller, men vennskaplig okkupasjon...

Tvert imot kom det vel som en stor overraskelse på Hitler at UK gikk til krig når han angreip Polen. Såvidt eg har forstått det rekna dei fleste med at UK ikkje ville oppfylle forsvarspakta si med Polen. Det gjorde dei.
Litt offtopic, men lurer fortsatt på en ting:

Hva ville skjedd helt praktisk om Island hadde gått konkurs? Altså, hele landet ville vel gått konkurs, hva skjer etterpå?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Takk, Egulf, for at du tar meg for en idiot. Appreciate it.



Russland vil nok aldri invadere Norge, såpass greier jeg tenke meg fram til.
Men jeg snakker ikke om en invasjon av Norge, men en militær aksjon fra Russerne sin side på grensa, som det står så fint i en artikkel fra Aftenposten.
Hadde det skjedd, så tror ihvertfall ikke jeg at NATO-landene ville angrepet med full styrke tilbake igjen, men heller prøvd å forhandle seg frem til en enighet

Et fullt tilbake-angrep mot Russland bare for de driver å flexer litt muskler ville bare forårsaket enda mer spenning og ting kan bli mye værre. Noe jeg tror NATO-landene helst vil unngå.


Beklager at jeg formulerte meg litt dårlig i den første posten min.
Du tenker altså først og fremst på om Russland finner på med militære provokasjoner mot norsk territorielle integritet og interesser uten direkte invasjon eller casus belli for storkrig fra alliansens side?

Alliansen vil fremdeles se med argusøyne på et Russland som kanskje ikke invaderer men provoserer. Krig er ikke det eneste konkrete motmiddel NATO har mot en bøllestat. Russland har heller ikke interesse av å provosere NATO/EU ubegrenset.

Ellers er det korrekt at NATO-alliansen ikke er en fullgod garanti for alle forhold norge har mot Russland. Det jobbes stort i UD med å finne ut konkret hvor mye USA og Storbritannia kan støtte norge i spørsmål om nord-områdene.
Sist endret av Kinseek; 10. oktober 2008 kl. 00:09.
Sitat av Joey
Russland vil nok aldri invadere Norge, såpass greier jeg tenke meg fram til.
Vis hele sitatet...
Så da er det bare tilfeldig at hvis du ser på ett veikart over Russland så er det veldig gode og rette veier rett mot Norge, Finnland og en del andre land?

Er det tilfeldig at de ruster opp? Ikke si at de ruster opp fordi USA ruster opp, det er ingen grund til at Russland ikke skulle kunne banke USA hvis de ble angrepet.

Og hvorfor høres det så lite fra Kina? Det er jo fortsatt ett ganske så lukket diktatur, uansett hvor snille de virket under OL.

(Nei jeg tror ikke at Kina kommer til å gjøre noe militært i mot Norge, USA eller NATO. Men synes det er rart at de ikke blir omtalt i media, hvis det ikke skyldes at vi ikke har noen særlig peiling på hva som skjer der.)
For å svare på spørsmålene dine:
Så da er det bare tilfeldig at hvis du ser på ett veikart over Russland så er det veldig gode og rette veier rett mot Norge, Finnland og en del andre land?
Vis hele sitatet...
Skal man legge vei fra punkt A til B, og det ikke er kupert terreng, er svinger unødvendig.
Risikoen for å sovne bak rattet øker, men ikke faren for krig.
Skal man bruke den logikken er Norsk innvasjon av Sverige trolig i nær framtid(Svinesund og Strømstad er allerede tapt mark )

Og hvorfor høres det så lite fra Kina? Det er jo fortsatt ett ganske så lukket diktatur, uansett hvor snille de virket under OL.
Vis hele sitatet...
Du kan si hva du vil om Kina, men det kan ikke USA. De har lånt mye penger av Kina, så i bunn og grunn kan kineserne sende amerikanerne hodestups inn i inflasjon. Dollaren er hjørnesteinen i verdensøkonomien. Du skjønner tegninga.
Sitat av BonesCon
For å svare på spørsmålene dine:


Skal man legge vei fra punkt A til B, og det ikke er kupert terreng, er svinger unødvendig.
Risikoen for å sovne bak rattet øker, men ikke faren for krig.
Skal man bruke den logikken er Norsk innvasjon av Sverige trolig i nær framtid(Svinesund og Strømstad er allerede tapt mark )



Du kan si hva du vil om Kina, men det kan ikke USA. De har lånt mye penger av Kina, så i bunn og grunn kan kineserne sende amerikanerne hodestups inn i inflasjon. Dollaren er hjørnesteinen i verdensøkonomien. Du skjønner tegninga.
Vis hele sitatet...
1:
Veistandaren på veier fra store byer i russland er så gode (etter hva folk som har kjørt de har sakt) at man nesten skulle tro de hadde tenkt å bruke de til noe annet enn godstog.

2.
Jeg hvet hvor mye Kina og USA betyr for verdensøkonomien, men det er merkelig at vi ikke hører noe serlig fra ett så stort land.

Dessuten skjer det så mye i verdnen at det å ikke se på land som vel aldri har vert demokrati og i det siste har begynnt å ruste opp som en trussel.
Sitat av egeulf
There is no such thing as free lunch.
Vis hele sitatet...
Ekke mer å si enn det. Det ligger en eller annen baktanke, spørsmålet er bare når dette blir tydelig.
Det er klart at en del veier i russland ble bygget med tanke på å kunne brukes til en eventuell krig med vesten, tilsvarende kan du se mange andre steder i verden, f.ex. er svært mange svenske veier bygget for å kunne brukes som ekstra rullebaner for jagerfly (det er en grunn til at både viggen og gripen har blitt laget med STOL-kapasitet). Men, det betyr ikke at vi har konkrete planer om å angripe hverandre for det, det muliggjør derimot raske forflytninger av tropper HVIS noe skulle skje, og siden verden i omtrent 50 år levde på randen av 3.verdenskrig er det ikke så rart at man kan se mye sånt rundtomkring, spesielt når det er snakk om områder som grenser mot den antatte motparten.
Så lenge det ikke er eiendomsrett i et land og der staten eier all jord, da kan en kalle det hva en vil, men det er sentralstyrt og kommunistisk i forhold til fattige folk. Men de få 20% som er rike er det veldig bra men ikke fritt.
Det er et land som ønsker å komme tilbake til gammel storhet. En såg hva de gjorde i Georgia og hva de gjorde i Estland. I Estland gjekk de til det en kaller digital terrorisme for å knekke landet. Vi må ikke glemme at ingen tin har skjedd med Russland untatt at de har tapt mange land som de tideligere okkuperte.



Sitat av sixfeetunder
jeg fant denne artikkelen dagbladet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/07/549472.html

Jeg synes det er bra at Russland gjør noe for å redde Island. mens alle andre skriker over sine egene problemer tenker faktisk Russland på andre som sliter mer enn alle andre: Russland har gitt Island et lån på 4 milliarder euro.

Men det jeg ikke liker er alle som komenterer med at det er en katstrofe at Russland hjelper til og at de har en skjult agenda. Her prøver faktisk russerne å hjelpe og det eneste jeg leser på dagbladet er hets og at det er en katastrofe.

Jeg hater at folk fortsatt skal se på Russland som om vi fortsatt levde i 1950-80 tallet.

Jeg får på følelsen at folk fortsatt tror Russland er kommunistisk. Våkn opp! Kommunismen i Russland forsvant i 1991.

Russland hjelper Island med 33 millioner kr og alle som bor på Island er glade. De får faktisk hjelp.

Så mens folk sutrer over at Russland har reddet Islands økonomi kan jeg bare si at her har ingen andre gjort noe som helst for å hjelpe.
Vis hele sitatet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Joey
Et spennende scenario, egentlig. Jeg har litt vanskelig å tro at andre NATO-land ville stått bak Norge viss Russland hadde gått inn i Norge med militære styrker. Kanskje med humanitær bistand og støtte, men aldri med militærstyrker som hadde dyttet russiske styrker ut igjen.
Tror de heller ville ofret lille Norge istedenfor å risikere en større krig med masseødeleggelsesvåpen.

Viss Russland først setter i gang, tror jeg ikke at de gir seg så lett. Men det er jo bare mine tanker.
Vis hele sitatet...
Dersom Russland hadde intervert militært i Norge, er det svært stor sannsynlighet for at andre NATO-land hadde reagert med militær makt. Dette hadde dog ikke skjedd kun på grunnlag av snillisme. Dersom de ikke hadde intervert, ville dette siganlisert at NATO ikke lenger har noen reell makt, og at alliansen derfor ikke lenger trenger sees på som en militær forsvarsallianse. I tillegg kan vi spørre oss spørsmålet; Dersom Russland hadde angrepet Norge uten at andre land hadde reagert, hva ville da vært det neste? Invasjon av Polen? Tsjekkia? Angrep på Australia?

For å sette dette litt i perspektiv: Georgia har tidligere ytret et klart ønske om å bli medlem i NATO. Dette har de dog ikke enda blitt. En sterkt medvirkende faktor til dette, er NATOs manglende evne til å kunne beskytte Georgia, dersom staten skulle blitt involvert i en konflikt (eks. den territoriale konflikten man så mellom Georgia og Sør-Ossetia.) Dette kan altså vise at NATO fortsatt ser på det som essensielt å kunne forsvare og opprettholde §5.

Sitat av Bernhard
Er det tilfeldig at de ruster opp? Ikke si at de ruster opp fordi USA ruster opp, det er ingen grund til at Russland ikke skulle kunne banke USA hvis de ble angrepet.
Vis hele sitatet...
Det er langtifra tilfeldig at Russland ruster opp. Dette skjer på grunnlag av at landet de siste 15 årene har slitt med sterk manglende selvfølgelse og nasjonalisme. Russland er et svært stort land, som forsøker å opparbeide seg sin tidligere supermakt-stilling. Etter at Sovjetunionen fallt, har vi hatt en unipolar verdensorden med USA som den eneste eksisterende supermakt. Russland ser egen fordel i at dette ikke fortsetter å være tilfelle. (Og det finnes sannsynligvis utallige andre stater som deler russlands syn på dette. (j.f. realistiske/nyrealistiske teorier om at verdenfred opprettholdes best i en bipolar verdensorden))
Sist endret av gjett_; 28. oktober 2008 kl. 16:49.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
jeg fant denne artikkelen dagbladet:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/07/549472.html

Jeg synes det er bra at Russland gjør noe for å redde Island. mens alle andre skriker over sine egene problemer tenker faktisk Russland på andre som sliter mer enn alle andre: Russland har gitt Island et lån på 4 milliarder euro.

Men det jeg ikke liker er alle som komenterer med at det er en katstrofe at Russland hjelper til og at de har en skjult agenda. Her prøver faktisk russerne å hjelpe og det eneste jeg leser på dagbladet er hets og at det er en katastrofe.

Jeg hater at folk fortsatt skal se på Russland som om vi fortsatt levde i 1950-80 tallet.

Jeg får på følelsen at folk fortsatt tror Russland er kommunistisk. Våkn opp! Kommunismen i Russland forsvant i 1991.

Russland hjelper Island med 33 millioner kr og alle som bor på Island er glade. De får faktisk hjelp.

Så mens folk sutrer over at Russland har reddet Islands økonomi kan jeg bare si at her har ingen andre gjort noe som helst for å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Nei, vi islendere synes dette suger. Takk veldig mye.

Kommunismen er forsvunnet på et offisielt nivå, men ikke helt.

Pluss: Georgia, anyone?
Sitat av siggi11 Vis innlegg
Nei, vi islendere synes dette suger. Takk veldig mye.

Kommunismen er forsvunnet på et offisielt nivå, men ikke helt.

Pluss: Georgia, anyone?
Vis hele sitatet...
Kommunisme er det fint lite av i russland, heller hyperkapitalisme med kraftig demokratiunderskudd.

Georgia? Ja, de starta en krig mot noen som var veldig mye større enn dem, hva med det?
http://www.na24.no/article2380803.ece

Av og til har jeg min tvil noen av de som styrer ting
Sitat av tore- Vis innlegg
http://www.na24.no/article2380803.ece

Av og til har jeg min tvil noen av de som styrer ting
Vis hele sitatet...
La bankene som ikke greier å ta vare på seg selv på en skikkelig måte råtne. Hvorfor gi ut millioner i nødhjelp når toppene bruker det på fest?

Ligner på Afrikanske land som får nødhjelp. Man sender inn masse panger til innbyggerne i landet, men toppene putter alt sammen i lomma.
Sist endret av sixfeetunder; 10. november 2008 kl. 17:56.
Sitat av atomet Vis innlegg
Kommunisme er det fint lite av i russland, heller hyperkapitalisme med kraftig demokratiunderskudd.

Georgia? Ja, de starta en krig mot noen som var veldig mye større enn dem, hva med det?
Vis hele sitatet...

Dersom du ser på kommunisme fra kun et økonomisk perspektiv, så vil jeg i stor grad være enig med deg. Allikevel er det viktig å huske på at kommunismen i Sovjetrussland ikke kun dreide seg om det økonomiske aspektet. Den Sovjetske kommunismen utviklet seg svært mye dersom man sammenligner med for eksempel leninisme og marxisme (Dette på tross av at også disse to tenkerne fokuserte på andre ting enn kun det økonomiske). Ideologien i Sovjetrussland gjennomsyret store deler av samfunnet. Langt mer enn kun den økonomiske delen av samfunnet, og dette førte videre til at ideologien også gjennomsyret måten samfunnet var bygget på.

Dette kan man finne rester av i Russland i dag, dersom man ser på utviklingen som har skjedd i Russland etter Sovjetunionens fall. Da spesielt med tanke på fremveksten av oligarkiet som en form for substitutt til det tidligere kommunistpartiet.

Kort sagt; Dersom man ser på det økonomiske aspektet er jeg i stor grad enig med deg, atomet. Men, kommunismen i Sovjetrussland omhandlet utrolig mange flere ting enn kun det økonomiske. Den utviklingen kommunismen hadde etter andre verdenskrig, og også etter Stalins død var uten tvil i retning av en ideologi som påvirket alle handlinger og tanker rundt samfunnet. Ikke kun det økonomiske.


Sitat av atomet Vis innlegg
Georgia? Ja, de starta en krig mot noen som var veldig mye større enn dem, hva med det?
Vis hele sitatet...
Georgia har etter det jeg kjenner til, ikke startet en krig med noe land som er større enn dem. Georgia startet derimot en krig for å gjenoppta kontrollen over egne landområder. Det som var uheldig for Georgia i dette tilfellet, var det faktum at disse landområdene var støttet av noen som var veldig mye større enn dem.

- gjett_
Sist endret av gjett_; 11. november 2008 kl. 05:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Kommunisme er det fint lite av i russland, heller hyperkapitalisme med kraftig demokratiunderskudd.

Georgia? Ja, de starta en krig mot noen som var veldig mye større enn dem, hva med det?
Vis hele sitatet...
Egentlig er kommunisme så godt som utryddet, det er riktig. Statskapitalisme*

Nei, det gjorde de dessverre ikke. De pissa Russland av, men Russland slo først.
Jeg går litt bort fra denne diskusjonen som har vært gående nå.

Ved at Russland får yte denne tjenesten til Island skal man ikke se bort fra eventuelle bakenomliggende tanker. Som sikkert mange vet ønsker russland å få makt over oljeområder hvor det er strid mellom Norge og Russland hvor denne grensen går. Russland presser på Norge. Det er spesielt områder rundt Lofoten og videre utover fra grensen hvor det er funnet store oljeområder. Ved å tenke langsiktig vil kanskje Russland få større makt over å forvalte områdene. Vil ikke dette være en politisk provokasjon som allerede er anstrengt mellom Norge og Russland?