Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3506
Idag fikk jeg min nye Defy+ i posten fra telenor, og satte den sammen og skulle selvfølgelig teste dens vanntetthet. Funket kjempebra! Helt til nå, 2-3 timer etterpå har mobilen tatt inn masse vanndråper på innsiden av mobilskjerm og kameralinse, og lar seg heller ikke skru på!

Dette er vel garantisak til telenor? Ettersom de på siden deres forteller, og jeg siterer: "Den tåler å ligge i vann og er støvtett." Jeg testet den i et glass med lunket vann i maks ett minutt.
Med tanke på at mobilen er IP67-sertifisert så vil jeg tro du kan kreve det på garantien ja. Stikk innom en telenorforhandler og lever den inn, så får du nok en ny i retur.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Med tanke på at mobilen er IP67-sertifisert så vil jeg tro du kan kreve det på garantien ja. Stikk innom en telenorforhandler og lever den inn, så får du nok en ny i retur.
Vis hele sitatet...
Som Deezire sier, så er den jo IP67, noe som tyder på at du kan stå med høytrykkspyleren å blåse til du blir grønn i trynet, på den.

Du skal etter min mening ha en ny.
Offtopic: Tror dere det er mulig å få dekning under ca 1 meter dypt vann?
Tips: vanntette saker skal aldri legges i varmt vann. Vet ikke hvor varmt du mener med lunkent da.

Tar du kontakt med Telenor så hjelper de deg sikkert.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Siden det er IP67, så er det opptil 1 meter, Du kan lese mer om kodene her:

http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code...ess_protection
http://www.dinside.no/878551/vanntet...-ikke-bli-vaat

"Alltid kundens feil"
Fortvilet tok Skaara kontakt med verkstedet for å høre hvorfor en vanntett mobil ikke skal tåle vann.

Moobi sendte saken videre til Motorola, for å få en detaljert forklaring. En måned senere mottok han en epost fra mobilprodusenten.

Her hevdes det at sertifiseringen telefonen har, IP67, ikke tilsier at telefonen skal være vanntett (water proof), men vannresistent (water resistant). Til tross for at sertifiseringen sier klart og tydelig at produkter med IP67 skal overleve én meter under vann i 30 minutter.

Motorola skriver videre at telefonen vanskelig skal bli vannskadet, men at det kan skje om "brukeren ikke lukker hodetelefon-inngangen, USB-porten eller batteridekselet tett når telefonen kommer i kontakt med vann". Dette hevder Skaara å ha gjort.

"Når telefonen blir vannskadet vil produktet anses å være væske-mishandlet og garantien brutt" skriver Motorola i eposten.
Vis hele sitatet...
Jeg lekte litt med min Defy plus i vannkrana. Tror jeg ikke skal satse på å la den være ubåt
Sist endret av mo3; 23. desember 2011 kl. 20:08.
Var ikke du ute å gikk deg en tur da? Så plutselig regna det som faen, buksene ble gjennomvåt og det som verre er..
Videre i denne saken, nå som jeg sjekket etter så forteller ikke motorola.com noe om at denne er IP67-sertifisert, noen som har kilder hvor motorola offisielt bekrefter at den er det?
Sitat av mo3 Vis innlegg
http://www.dinside.no/878551/vanntet...-ikke-bli-vaat

"Alltid kundens feil"
Fortvilet tok Skaara kontakt med verkstedet for å høre hvorfor en vanntett mobil ikke skal tåle vann.

Moobi sendte saken videre til Motorola, for å få en detaljert forklaring. En måned senere mottok han en epost fra mobilprodusenten.

Her hevdes det at sertifiseringen telefonen har, IP67, ikke tilsier at telefonen skal være vanntett (water proof), men vannresistent (water resistant). Til tross for at sertifiseringen sier klart og tydelig at produkter med IP67 skal overleve én meter under vann i 30 minutter.

Motorola skriver videre at telefonen vanskelig skal bli vannskadet, men at det kan skje om "brukeren ikke lukker hodetelefon-inngangen, USB-porten eller batteridekselet tett når telefonen kommer i kontakt med vann". Dette hevder Skaara å ha gjort.

"Når telefonen blir vannskadet vil produktet anses å være væske-mishandlet og garantien brutt" skriver Motorola i eposten.
Vis hele sitatet...

Jeg lekte litt med min Defy plus i vannkrana. Tror jeg ikke skal satse på å la den være ubåt
Vis hele sitatet...
Sitat av cos Vis innlegg
Var ikke du ute å gikk deg en tur da? Så plutselig regna det som faen, buksene ble gjennomvåt og det som verre er..
Vis hele sitatet...
Hjelper det da?
Sitat av IphoneFreak Vis innlegg
..IP67, noe som tyder på at du kan stå med høytrykkspyleren..
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code
Etter hva jeg kan lese, er IPx6 høyttrykkspylergaranti, mens IPx7 er nedsenkbarhetsgaranti.

Om Motorola velger å mene noe annet enn standarden, skal ikke det ha noe å si for deg som norsk forbruker. IP-klassifiseringen er en godkjent klassifisering i Norge, og hvis IPx7 sier den skal tåle å ligge 1 meter under vann i 30 minutter, er det automatisk en lovpålagt garantisak om enheten viser seg å ikke stå til merket sertifisering. Det er dog ikke Motorola sitt ansvar å erstatte enheten, men utsalgsstedet. Videre er det utsalgsstedet som stiller garantikrav mot produsenten, og det er i det leddet kampen ser ut til å være tapt..

Stå på krava!
Foreløpig i saken; telenors kundetjeneste sa seg helt enig, dette var en garantisak. Neste steg var å finne nærmeste telekiosk i romjula, her må telefonen leveres inn. Her har jeg krav på lånemobil mens nåværende blir sendt inn til reperasjon, men ettersom den nåværende ikke tålte vannet i den grad den ble utsatt for, så skal det prøves på å få en helt ny mobil tilbake.
Sitat av excubated Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code
Etter hva jeg kan lese, er IPx6 høyttrykkspylergaranti, mens IPx7 er nedsenkbarhetsgaranti.

Om Motorola velger å mene noe annet enn standarden, skal ikke det ha noe å si for deg som norsk forbruker. IP-klassifiseringen er en godkjent klassifisering i Norge, og hvis IPx7 sier den skal tåle å ligge 1 meter under vann i 30 minutter, er det automatisk en lovpålagt garantisak om enheten viser seg å ikke stå til merket sertifisering. Det er dog ikke Motorola sitt ansvar å erstatte enheten, men utsalgsstedet. Videre er det utsalgsstedet som stiller garantikrav mot produsenten, og det er i det leddet kampen ser ut til å være tapt..

Stå på krava!
Vis hele sitatet...
Feil: du kan kreve reklmasjon hos både produsent/importør og forhandler. Ofte er det dog enklere å gå gjennom forhandler.

I tillegg hvis det er under 6 månder siden produktet ble kjøpt forhandlers/produsent/importørs bevisbyrde, dvs de må bevise at du har gjort noe for å bryte garantien. Dette er selvsagt vannskelig. Hvis de nekter sender du en sint mail som avsluttes med: Hvis ikke tilfredstillende svar kommer innenn 14 dager vil saken bli tatt vidre til FTU eller forliksrådet. Da blir det vanligvis fortgang i sakene.

Garanti er vanligvis irrelevant i Norge siden vi har reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven. Garantien er kun viktig for forhandler, du som forbruker har 5 års reklamasjonsrett på all elektronikk som koster mer enn 2000 IIRC.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Offtopic: Tror dere det er mulig å få dekning under ca 1 meter dypt vann?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke helt å slippe tak i dette eminente spørsmålet. Mulig?
Sitat av Murdoc Vis innlegg
Jeg klarer ikke helt å slippe tak i dette eminente spørsmålet. Mulig?
Vis hele sitatet...
Testet med galaxy tab i en plastpose. Kunne ringe til den mens den var på bunnen i badekaret
Sitat av mhans161 Vis innlegg
Foreløpig i saken; telenors kundetjeneste sa seg helt enig, dette var en garantisak. Neste steg var å finne nærmeste telekiosk i romjula, her må telefonen leveres inn. Her har jeg krav på lånemobil mens nåværende blir sendt inn til reperasjon, men ettersom den nåværende ikke tålte vannet i den grad den ble utsatt for, så skal det prøves på å få en helt ny mobil tilbake.
Vis hele sitatet...
Siden denne helt åpenbart er en produksjonsfeil så vil jeg tro du klarer å mase deg til en ny telefon med en gang, så får butikken en ny levert av produsent eller verksted senere.

Hvis ikke, se om du kan få den på "DOA" (Dead On Arrival), men det avhenger litt av hvor lenge du har hatt den, den må typisk leveres inn mellom 9 til 14 dager etter kjøp for at man skal kunne ta en DOA på mobilen. Hvis du får den på DOA får du også ny enhet med en gang, eller du kan velge å bytte til en annen modell, men det avhenger litt av butikken du kommer til, det er ingen rettighet.
Jeg hentet den fra posten den 23. og var ødelagt etter 2-3 timer... Skal oppsøke telekiosken den 3. juledag så får vi bare håpe!
Sitat av marchans Vis innlegg
Jeg hentet den fra posten den 23. og var ødelagt etter 2-3 timer... Skal oppsøke telekiosken den 3. juledag så får vi bare håpe!
Vis hele sitatet...
Hvis de vil ta den inn til reperasjon, spør hvor lang tid det tar. Hvis de svarer at det tar mer enn en uke, så krever du lånetelefon. Lånetelefonen skal være tilsvarende (smarttelefon, internet, epost, whatnot) og ikke en billig Nokia. Hvis de sier de ikke har lånetelefon sier du at de ikke har hjemmel for å reparere telefonen hvis forbrukeren (deg) blir avskåret fra produktet mer enn en uke. Hvis de ikke har mulighet til å stille til rette et tilsvarende produkt er deres eneste valg å heve kjøpet (dvs gi deg pengene tilbake). Hvis de nekter dette ber du om at kundebehandleren skriver på en lapp at de nekter å gi deg lånetelefon, så når du kommer hjem sender du en epost å klager der du krever å heve kjøpet pga manglende lånetelefon og krever svar innen 14 dager, og informerer at om de ikke svarer (og godtar å heve kjøpet) så går du til FTU (Forbruker Tvist Utvalget) og/eller forliksrådet.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Garanti er vanligvis irrelevant i Norge siden vi har reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven. Garantien er kun viktig for forhandler, du som forbruker har 5 års reklamasjonsrett på all elektronikk som koster mer enn 2000 IIRC.
Vis hele sitatet...
Godt noen kan mer enn meg

Sitat av Forbrukerkjøpsloven § 27, 2. avsnitt:
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Vis hele sitatet...
Sitat av excubated Vis innlegg
Godt noen kan mer enn meg
Vis hele sitatet...
Høyesterettsdom har satt presedens for fem år. Det er ikke bare selve lovteksten som er viktig, men forarbeidet og rettskraftige dommer i lignende saker. Fem år er reklamasjonsretten, om du ikke tror på meg kan du sjekke ut Forbrukerrådets internettsider.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Vil bare komme med en glad-nyhet for de som kan være i samme situasjon; Saken er ordnet. Verkstedet(motorola) nektet å reparere/gi ut ny mobil på grunn av at vannskader ikke dekkes av garantien. Derimot etter litt kranling viser det seg at telenor gikk med på å gi ut ny mobil. Dermed, for andre i samme situasjon, ikke gi dere!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
OT: Unnskyld, men jeg må bare spørre, er ikke det en såkalt "vanntett" mobil? Som igjen da tilsier at den IKKE skal bli vannskadet, men man får ikke igjen på garanti om den ikke holder det den er konstruert for`? (av leverandøren/motorola)

Eller er det jeg osm er på jordet nå? :O
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Testet med galaxy tab i en plastpose. Kunne ringe til den mens den var på bunnen i badekaret
Vis hele sitatet...
hahahahaha!! Det må jeg si. Mange kreative sjeler her!