Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 14536
I en rekke land er det ok å bruke marijuhana til medisinsk bruk.
Norge er ikke der - men det går nok den veien til slutt.

Mary Jane sies å hjelpe mot en hel bråte sykdommer og også i selve behandlingen av symptomer slik som kvalme og smerter. Men det er jo også endel andre funksjoner som at det hjelper personer med ADHD konsentrere seg og bli kvitt uroen og noiaen. Personer med spasmer og tics har ofte god effekt av å fyre seg en rev.

Hvor langt er egentlig legevitenskapen kommet i sin forskning på cannabis i medisinsk bruk?

Er det forskjeller mellom legestanden i feks Amerika og i Europa? Jeg mener benyttes cannabis til de samme lidelser i amerika som i Europa eller noen kommet lengre enn andre?

På vestkysten av USA virker det som om medisinsk cannabis har blitt en kilde til vekst og stor økonomisk fremgang, og det er stadig flere foretak som ønsker ytterligere oppmykning av lovgivningen for ennå mer legalt salg av cannabis også uten å kreve legepapirer og en diagnose for å skrive ut resept. Ja California har også vurdert satsing på cannabis som et mulig vekstområde for å sikre og bedre skatteinngangen til staten California. Legal omsetning ville jo flytte store deler av inntektene fra cannabis-salget fra kriminelle og over på myndigheters hånd i form av moms, skatter og avgifter. Samtidig ville jo legale foretak innen cannabis virkelig kunne hjelpe med skaping av nye arbeidsplasser etc.

Sverige sa akkurat ja til syntetisk cannabis eller THC.

Vil kommersielle aktører kunne utøve nok press i form av lobbyvirksomhet og kontaktnett til at også Europa og Norge får en ytterligere liberalisering av cannabis?
Sist endret av random67489; 15. april 2012 kl. 11:15.
Alt det her kan du finne ut av bare av å lese litt på nettet. Men at Sverige akk sa ja til syntetisk THC, er jo litt merkelig i og med at det er virkemidelet CBD som står for de fleste medisinske fordelene i Canabis.
Marihuana*
Sverige godtok en spray man sprayer under tungen for ms pasienter. Dette skal også bli lovelig i norge.
Sativex inneholder også CBD. Medisinsk cannabis i Norge kommer om ikke så lenge tenker jeg... norsk forening for cannabinoid medisin (eller noe) med Svein Berg i spissen driver og mobiliserer til en kampanje snart.. og han får importert cannabis fra Nederland allerede. Man må kjempe veldig hardt for å få det nå, blir gradvis enklere over de neste par årene... (jfr norske leger som støtter med. cannabis, tollvesenet behandler slike problemstillinger atm, trenger et par runder frem og tilbake hos politikerne).
Sist endret av Chronic420; 15. april 2012 kl. 13:24.
Det er vel ikke så veldig hard kamp for å få importere lovlig medisinsk cannabis såvidt jeg har skjønt.
Det dreier seg vel om EØS avtalen så i bunn og grunn trenger man kun en legeattest fra lege i et EU land som skriver ut medisinsk cannabis. Og da blir det som andre legemidler at man kan ta inn 3 mndrs forbruk når man reiser inn til Norge.

Sak om Svein Berg og hans medisinske cannabis.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er vel ikke så veldig hard kamp for å få importere lovlig medisinsk cannabis såvidt jeg har skjønt.
Det dreier seg vel om EØS avtalen så i bunn og grunn trenger man kun en legeattest fra lege i et EU land som skriver ut medisinsk cannabis. Og da blir det som andre legemidler at man kan ta inn 3 mndrs forbruk når man reiser inn til Norge.

Sak om Svein Berg og hans medisinske cannabis.
Vis hele sitatet...
Det vanskeligste er å få det over grensa. Kjipt å handle så store kvantum, for å bli tatt det ifra seg når man kommer tell flyplassen.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Det vanskeligste er å få det over grensa. Kjipt å handle så store kvantum, for å bli tatt det ifra seg når man kommer tell flyplassen.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår regelverket så kan altså Svein Berg og andre som får sin medisinske cannabis på resept i EU land legalt ta med seg sin medisin inn til Norge. Det betyr at en må fremlegge legepapirer i tollen også er alt greit.

Om jeg tar feil så presiser gjerne hvordan man skal tolke dagens regelverk i forhold til å ta med medisinsk cannabis på resept inn til Norge fra EU land.
Jeg syns du burde spesifisere det du mener med økonomisk vekst på vestkysten, MyBalantine. Alle dispensories er non-profit og overskudd i kassa skal gå til veldedighet. Hvor mye av pengene som faktisk havner i statskassa vet jeg ikke, men kanskje du gjør? Jeg vet egentlig ikke prisene pasienter må betale for grammene sine, engang?

Uansett er det jo hyggelig at det endelig finnes arbeid der potheads har bachelor i faget etter å ha sitti ballefjerne hjemme i flere år
@flipflop

Vel det som har vært foreslått er jo at det skal bli en total liberalisering av cannabis og ikke kun til medisinsk bruk. Da vil det selvsagt komme avgifter på cannabis slik det er på alkohol og tobakk og det vil altså kunne bli en inntektskilde og pengene som idag brukes på illegal cannabis vil forskyves fra det svarte markedet til et kontrollert statlig marked og det vil være krav om legitimasjonsplikt slik det alt er for tobakk og alkohol slik at mindreårige ikke kan kjøpe over disk.

Som sagt er dette et forslag men det viser jo en generell liberalisering i synet på cannabis og kanskje også en sunn vridning mtp at inntektene fra cannabis plutselig vil generere velferd og goder for folket. Bare tenk på momsen. Cannabis dyrkerne selger sine produkter og må kreve inn moms, innkjøperne selger kanskje videre kjeder eller whatever og også der blir det lagt på moms på prisene. Også kommer det jo en generell avgift som alle som kjøper må betale.

Jeg har vært i land hvor man betalte under 2 kr pakken for sigaretter mens 20 pakningen her hjemme kostet 85 kroner. Det er jo ikke dårlige sigaretter de har i slike land, det bare viser hvor mye norske stat feks krever i avgifter på tobakk. Å kunne avgifts og skattebelegge cannabis vil jo bli en gigantisk pengemaskin.
Hvorfor legalisering av cannabis blir diskutert i en tråd som omhandler medisinsk marijuana skjønner jeg lite av. Om medisinsk marijuana hadde blitt innført i Norge hadde det blitt en type behandling for alvorlig syke - kreft/hiv. Ser for meg at majoriteten som ble behandlet med marijuana aldri har røykt det før. Innføring av medisinsk marijuana har null å si for en som har lyst å nytte stoffet som et rusmiddel, selv om han aldri så mye har inbillet seg at marijuana fungerer som medisin for han.

Medisinsk marijuana er vel noe alle er for om det hjelper folk som lider av alvorlige sykdommer, men rimelig døvt å dra inn legalisering/salg av cannabis under samme tråd. Medisinsk marijuana og en legalisering tjener to -vidt- forskjellige formål og berører to -vidt- forskjellige gruppe mennesker.
@hideout

Vel det var en liten digresjon er enig i det men - man må se ting i kontekst.
Grunnen til at jeg brukte eksemplet om lobbyvirksomhet og også økte inntekter for staten ved legalisering var jo for å synliggjøre at det også er kommersielle krefter som ønsker eller kan ønske å sette press for å legalisere i første omgang cannabis i medisinsk sammenheng.

Videre så lurte jeg på om noen vet om det er store forskjeller på hvilke diagnoser som kan benytte medisinsk cannabis i Europa og i Amerika. Fra den artikkelen i adressa så ser man jo denne Berg har fått utskrevet resept på cannabis bl.a for ADHD, dette har skjedd i nederland. Har ikke funnet noen oversikt som sier at ADHD gir grunn til cannabis behandling i USA. Er det flere diagnoser som er forskjellige mellom EU og USA?

Grunnen til å se på dette er jo at det kan vise noe om hvor mye forskning som gjøres på cannabis som medisin. Og da forsøkte jeg å se om noen var lengre fremme i sin forskning. Men jeg fant ingen liste over diagnoser og cannabis i EU.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er vel ikke så veldig hard kamp for å få importere lovlig medisinsk cannabis såvidt jeg har skjønt.
Det dreier seg vel om EØS avtalen så i bunn og grunn trenger man kun en legeattest fra lege i et EU land som skriver ut medisinsk cannabis. Og da blir det som andre legemidler at man kan ta inn 3 mndrs forbruk når man reiser inn til Norge.

Sak om Svein Berg og hans medisinske cannabis.
Vis hele sitatet...
Update:

Tollerne leverte tilbake beslaglagt marihuana

Dette er jo veldig positivt for saken. Flott å se at media skriver om det.

Vi ble overrasket over at reglene er som de er, men vi kan ikke gripe inn mot annet enn det som er forbudt, sier kriminalsjef Mona Hertzenberg.
Vis hele sitatet...
kjedelig streiting
At noe sånt skulle skje overrasket meg virkelig. Blir spennende å se om dette vekker debatten litt i Norge. Blir for dumt om de denne medisinene funker for skal måtte dra til Nederland for å kjøpe medisin.
Det er vel ikke gjort over natten å endre synspunktet på cannabis i norge.
I 1997 eller 1998 ble aksjeloven i Norge endret. Den viktigste endringen var å kreve en dobling av aksjekapital fra 50.000 til 100.000. Dette skulle etter sigende være en bedre sikkerhet for kreditorer. Det var mange som advarte mot dette og kun en liten stund etter så viste det å stemme. Endringene i loven vanskeliggjorde oppstart, og skapte også et marked for såkalte NUF selskaper. Folk ble kreative og omgikk problemet. Først i år har det kommet en forenkling for næringsdrivende. Oppstartskapital er redusert til 30.000 og kravet om revisjon for de minst AS er falt bort. Men denne fornuftsendringen tok altså 15 år selv om alle så problemene de nye kravene skapte i 1998.

Slik blir det nok med cannabis også. Heller enn å måtte ta en debatt om å legalisere cannabis til medisinsk bruk vil nok politikerne som vanlig stikke huet i sanden og avvente. Vel vitende om at kun de færreste nordmenn vil dra til andre EU land for å få utskrevet resept på "narkotika".

Det er jo egentlig ikke spesielt overraskende at utfallet ble slik i denne saken, og det vil jo til sist åpne for å også kunne få "narko" tilsendt i posten fra apotek i EU dersom resept og diagnose finnes.

Det blir veldig mye enklere for de som idag har benyttet illegale kilder for å skaffe seg medisin.
Sativex blir ikke syntetisk framstillt skulle jeg tro...?
Sitat av seep13 Vis innlegg
Sativex blir ikke syntetisk framstillt skulle jeg tro...?
Vis hele sitatet...
Blir ikke det, er jo dyrkerom til sativex-produksjon, er ikke syntetisk thc og cbd som nevnt over.
Hvorfor er mange av de som røyker cannabis for rekreasjonelle formål så interessert i medisinsk marihuana? Er det slik at denne gruppen mennesker er over gjennomsnittet interessert i medisin og lindring av sykdommer? Er de fleste av dem leger eller vitenskapsmenn? Isåfall er det svært så edelt av dem å vise sin interesse for de syke og svake her i verden.

Men jeg synes at de kunne brukt evnene og ressursene sine til å presse for utvikling av nye former for andre medisiner. Cannabis er et nisje produkt.
Det vi trenger om ikke mange årene er nye former for antibiotika. Viss ikke vil vi snart begynne å oppleve at nye resistente bakterier vil gjøre, det som i våre dager har vært, uskyldige infeksjoner dødelige igjen.

Jeg håper denne gruppen også kan finne plass i hjertet sitt å drive lobbyvirksomhet for andre medisiner også.
For ikke så lengesiden leste jeg om en fyr som reiste til amster en gang i måneden og tok med weed for en månedes bruk hjem til norge, lovlig.
Link: http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1724742.ece
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av InTrance Vis innlegg
Hvorfor er mange av de som røyker cannabis for rekreasjonelle formål så interessert i medisinsk marihuana? Er det slik at denne gruppen mennesker er over gjennomsnittet interessert i medisin og lindring av sykdommer? Er de fleste av dem leger eller vitenskapsmenn? Isåfall er det svært så edelt av dem å vise sin interesse for de syke og svake her i verden.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har skjønt det, så er en delvis akriminalisering et steg mot legalisering.
Medisinsk marihuana er også med på å fremme at det ikke bare er stereotypiske stonere som røyker.
Sitat av Door145 Vis innlegg
For ikke så lengesiden leste jeg om en fyr som reiste til amster en gang i måneden og tok med weed for en månedes bruk hjem til norge, lovlig.
Link: http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle1724742.ece
Vis hele sitatet...

Det er faktisk samme mannen som i denne saken

Sitat av caperno Vis innlegg
Update:

Tollerne leverte tilbake beslaglagt marihuana

Dette er jo veldig positivt for saken. Flott å se at media skriver om det.
Vis hele sitatet...
Så nå vet vi med sikkerhet at slikt er lovlig.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Hvis du ikke har skjønt det, så er en delvis akriminalisering et steg mot legalisering.
Medisinsk marihuana er også med på å fremme at det ikke bare er stereotypiske stonere som røyker.
Vis hele sitatet...
Aha. Så det er mer et politisk mål enn en nobel tanke for syke. Tenkte meg nok det ja.
Men å legalisere cannabis medisinsk vil bare putte det i samme liga som morfin.

Folk med sterke smerter blir da ikke sett på som folk på plata. Og viss cannabis blir legalisert medisinsk så vil det komme under reseptgruppe A.

Fortsatt langt ifra at hvermansen kan ta seg medisinsk blås mot kjedsomhet.
Som sagt over her, hvis det blir lovlig i norge for medisinsk bruk, blir det ikke som i California, der det finnes leger som kaster ut "medical cards" bare man sier at man har et vondt kne. et av problemene de har merket med cannabis som medisin, er at ingen leger kan si; Nei, du har ikke vondt nok. Derfor er det langt fler enn de som trenger det, som bruker det. Jeg har fulgt med på en dokumentar som heter American weed, der de følger diverse growers og dispensary owners i Colorado, det som er spesielt med Colorado, er at det er flere byer som har lagt en ban over disse "apotekene" som selger marihuana, altså det finnes byer der det ikke er lov, selvom det er lov i staten. Men jeg håper virkelig at norge tar et steg fremover, og ihvertfall avkriminaliserer Marihuana!!
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av Door145 Vis innlegg
Som sagt over her, hvis det blir lovlig i norge for medisinsk bruk, blir det ikke som i California, der det finnes leger som kaster ut "medical cards" bare man sier at man har et vondt kne. et av problemene de har merket med cannabis som medisin, er at ingen leger kan si; Nei, du har ikke vondt nok. Derfor er det langt fler enn de som trenger det, som bruker det. Jeg har fulgt med på en dokumentar som heter American weed, der de følger diverse growers og dispensary owners i Colorado, det som er spesielt med Colorado, er at det er flere byer som har lagt en ban over disse "apotekene" som selger marihuana, altså det finnes byer der det ikke er lov, selvom det er lov i staten. Men jeg håper virkelig at norge tar et steg fremover, og ihvertfall avkriminaliserer Marihuana!!
Vis hele sitatet...
Så noe av det på Super High Me filmen, der staten og byene hadde forskjellige lover, så da kom politiet og stengte endel.

Bra det ikke bare er norge som har noen rare lover!
Sist endret av KjemikalieX; 27. mai 2012 kl. 13:42.
Det kan vær at dette blir litt off-topic, men jeg prøver meg fordeom. Kjæresten min sliter veldig mye med deppresjon. Basert på at hans biologiske far aldri var til stede, han traff han for første gang i en alder av 44 år. Han har også 3 barn som han svært skjeldent får se. Moren er bitch nok til at når barna (på 13, 13 og 15) er hjemme, oppbevarer hun til og med mobiltelefonen deres, for at han ikke skal kunne ringe dem. Du kan kanskje tenke at de kan jo ringe han når de er ute. Men hun går såpass langt til å bytte sim-kort til et kontant kort abonoment uten penger på, dersom hun har mistanke om at de skal finne på å ringe han.

Nok om unødvendige detaljer. Spørsmålet mitt er, hvordan fungerer marihuana mot deppresjon? Jeg har aldri hørt noe annet en at det hjelper mot deppresjon. Men til hvilken grad hjelper det i forhold til andre lovlige (på resept) anti depprimerende medisiner? Jeg husker ikke helt hva det heter, det han går på nå. Det er ikke en veldig hard og sterk medisin, begynte på "D".
Nei, i de aller fleste tilfeller fungerer ikke cannabis mot depresjon. Et stort inntak av cannabis over tid vil føre til depresjon. Isåfall må du innta minimale mengder sporadisk. Link til studie.

Itillegg gir cannabisprodukterer store variasjon i effekt avhengig av cannabinoideprofil, terpeneprofil, alkoideprofil osv. Styrken (konsentrasjonen) av virkestoffer varierer også veldig - styr unna sterke produkter som olje og vannhasj som fører til at toleransen økes (psykisk/fysisk avhengighet).
Hvis kjæresten din velger å prøve cannabis vil jeg anbefale å dyrke cannabisplanter selv (kvalitet), og velge en variant med høyt CBD-innhold og terpener som har en gunstig virkning på humør/depresjon. Eksempelvis: Yummy - CBD seeds.
Sativex er også et produkt som kan positive virkninger.

Små mengder psilocybin har antageligvis større effekt. Link.

Objektive filmer:
Smoking Marijuana: The Long Term Effects
Marijuana: Negative Health Effects
Does Marijuana Affect Brain Stucture?
Sist endret av sonmarak; 28. mai 2012 kl. 00:54.
Sitat av erlilun Vis innlegg
Det kan vær at dette blir litt off-topic, men jeg prøver meg fordeom. Kjæresten min sliter veldig mye med deppresjon. Basert på at hans biologiske far aldri var til stede, han traff han for første gang i en alder av 44 år. Han har også 3 barn som han svært skjeldent får se. Moren er bitch nok til at når barna (på 13, 13 og 15) er hjemme, oppbevarer hun til og med mobiltelefonen deres, for at han ikke skal kunne ringe dem. Du kan kanskje tenke at de kan jo ringe han når de er ute. Men hun går såpass langt til å bytte sim-kort til et kontant kort abonoment uten penger på, dersom hun har mistanke om at de skal finne på å ringe han.

Nok om unødvendige detaljer. Spørsmålet mitt er, hvordan fungerer marihuana mot deppresjon? Jeg har aldri hørt noe annet en at det hjelper mot deppresjon. Men til hvilken grad hjelper det i forhold til andre lovlige (på resept) anti depprimerende medisiner? Jeg husker ikke helt hva det heter, det han går på nå. Det er ikke en veldig hard og sterk medisin, begynte på "D".
Vis hele sitatet...
Cannabis har potensialet til å forverre depresjon alvorlig (og særlig angstlidelser som de virker som kjæresten din har mtp telefonregler). Kjæresten din bør bedre sin livssituasjon, ikke ruse ting vekk. Terapi og SSRI høres ut som en god start.
Sist endret av Stratops; 28. mai 2012 kl. 01:09.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tar opp en gammel tråd her ..
Har hørt at det er mulig å få resept på marihuana i Norge nå, stemmer dette?
Det stemmer ikke, nei. Men jeg vet det er iallefall én pasient som får lov til å ta inn en gitt mengde cannabis fra Nederland. Han fikk legeerklæringen fra en lege i Nederland og har tillatelse å reise ned for å hente medisinen sin. Mener VG laget ett stort oppslag for en tid tilbake om akkurat det
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Det stemmer ikke, nei. Men jeg vet det er iallefall én pasient som får lov til å ta inn en gitt mengde cannabis fra Nederland. Han fikk legeerklæringen fra en lege i Nederland og har tillatelse å reise ned for å hente medisinen sin. Mener VG laget ett stort oppslag for en tid tilbake om akkurat det
Vis hele sitatet...
Jeg skal bli nummer to
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jeg skal bli nummer to
Vis hele sitatet...
Av ren nyskjerrighet, hvilken sykdom har du?
Sitat av InTrance Vis innlegg
Er det slik at denne gruppen mennesker er over gjennomsnittet interessert i medisin og lindring av sykdommer?

Det vi trenger om ikke mange årene er nye former for antibiotika. Viss ikke vil vi snart begynne å oppleve at nye resistente bakterier vil gjøre, det som i våre dager har vært, uskyldige infeksjoner dødelige igjen.
Vis hele sitatet...
Mange av oss som har erfaring med denne planten har også god kunnskap om den. Selv har jeg studert den nøye i de rundt 15 årene jeg har brukt den. Kort tid etter at jeg begynte å røyke hasj, så ble jeg kvitt astmaen. Medisinen sluttet jeg å ta, og da jeg senere gikk til kontroll hos lungespesialist, så kunne han ikke forstå hvordan jeg kunne ha opplevd en så drastisk forbedring av lungekapasiteten... Jeg turde ikke fortelle han hva jeg mente var årsaken til at astmaen var forsvunnet.

Jeg fikk mitt første epilepsianfall i voksen alder, og det tok rundt tre år før jeg fikk diagnosen og medisiner mot det. I mellomtiden hadde jeg flere anfall i året, frem til jeg byttet ut hasjen med marijuana og begynte å røyke dette daglig. Anfallene stoppet og jeg har ikke hatt ett eneste anfall siden. Jeg må presisere at jeg har gått på medisiner i årene etter at jeg ble diagnosert, men anfallene stoppet altså fra den dagen jeg begynte å røyke marijuana daglig, og lenge før jeg fikk medisiner. Heller ikke her turde jeg å fortelle legene om mine erfaringer.

Jeg kan nok telle de gangene jeg har vært forkjølet i løpet av alle disse årene på en hånd, og jeg opplever også at angsten og depresjonene som har forfulgt meg siden barneskolealder reduseres i styrke - også inntil flere dager etter sist inntak. Motivasjonen min øker etter å ha inntatt Cannabis, og jeg lever ett bedre og lykkeligere liv når jeg bruker det, selv om jeg fremdeles har mitt å stri med. Det er sannsynlig at jeg i yngre alder ikke hadde taklet livet dersom jeg ikke hadde blitt introdusert for planten.

Nå har jeg av forskjelllige årsaker kun røyket Cannabis tre ganger siden November. I år har jeg ikke røyket i det hele tatt. Angsten, depresjonene, tankekjøret og den konstante uroen har vendt tilbake. Søvnproblemene likeså. Jeg har etter å ha sluttet å bruke Cannabis innsett at søvnapnen som min far har, sannsynligvis er noe jeg også har arvet, og jeg venter nå på å bli utredet for dette. Cannabisen har, i tillegg til å gjøre innsovningsfasen lettere, rett og slett latt meg sove godt og uavbrutt om nettene. Det kom derfor ikke som en overraskelse at man i forskning som ble publisert i Januar kunne bekrefte at Cannabis er effektivt i behandlingen av søvnapne hos mennesker. En annen observasjon jeg har gjort meg er at jeg, som har vært relativt fri for kviser i alle år, plutselig har begynt å få mange (og store) kviser etter å ha sluttet å røyke Cannabis. Den eneste positive erfaringen jeg sitter igjen med er at røykhosten min har forsvunnet.

Når det gjelder antibiotika, så har forskere kommet frem til at Cannabis er ett potent antibiotikum som klarer å drepe bakterier som har utviklet resistanse mot tradisjonell antibiotika. Så gjenstår det å se om man vil trosse fordommene og gammeldags moralisme, og la folk få dette som ett alternativ til den tradisjonelle antibiotikaen.

Jeg vil ikke oppmuntre noen til å bruke Cannabis ettersom det er ulovlig og kan ha skadevirkninger, men jeg er overbevist om at planten i fremtiden vil bli svært utbredt og viktig innenfor medisinen. Når det gjelder rusen man kan oppnå, så er det svært få som fremdeles klamrer seg til påstander om at planten er svært skadelig. De fleste er nå enige om at vårt "eneste lovlige" rusmiddel er mer skadelig for egen person og samfunnet, enn hva som er tilfellet når det gjelder denne planten. Stadig flere anerkjenner de medisinske egenskapene til planten. Likevel så fortsetter man å skrive ut svært vanedannende, avhengighetsskapende og potensielt dødelige medikamenter mot sykdommer og lidelser som Cannabis kan hjelpe mot. Likevel så holder man fast på forbudet. Det er bare trist.

Sitat av sonmarak Vis innlegg
Nei, i de aller fleste tilfeller fungerer ikke cannabis mot depresjon. Et stort inntak av cannabis over tid vil føre til depresjon. Isåfall må du innta minimale mengder sporadisk. Link til studie.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ut i fra egne erfaringer påstå at Cannabis så absolutt har antidepressive og angsthemmende egenskaper. Dette støttes også av denne studien. Slik jeg tolker dette, så er det kroniske brukere som kan ha en positiv effekt, mens sporadiske brukere kan oppleve å få forverrede symptomer.

It has been shown that acute, high doses of CB1 agonists or cannabinoids produced anxiety-like effects in rats (44–49) or depression-like effects in mice (50, 51). We observed here that chronic administration of high, but not low, doses of HU210 exerts anxiolytic- and antidepressant-like effects. To make things more complicated, acute, low doses of cannabinoids have been found to induce anxiolytic-like effects in rodents (44, 49, 52, 53). These complicated effects of high and low doses of acute and chronic exposure to cannabinoids may explain the seemingly conflicting results observed in clinical studies regarding the effects of cannabinoid on anxiety and depression (3, 4, 10).

In summary, since adult hippocampal neurogenesis is suppressed following chronic administration of opiates (20), alcohol (21), nicotine (22), and cocaine (23), the present study suggests that cannabinoids are the only illicit drug that can promote adult hippocampal neurogenesis following chronic administration. Increased hippocampal neurogenesis appears to underlie the mechanism of anxiolytic- and antidepressant-like effects produced by a high dose of chronic HU210 treatment. The opposing effects of high doses of acute and chronic cannabinoids, together with the anxiolytic-like effects caused by a low dose of cannabinoids, may finally explain discrepancies in the clinical study literature regarding the effects of cannabinoid on anxiety and depression.
Vis hele sitatet...
Sist endret av caperno; 5. februar 2014 kl. 04:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er linken til oppskrift på hvordan vi kan hente cannbis i Nederland lovlig, tror man må vær bruker på forumet for å lese den. https://norcan.org/ipb/topic/21673-g...insk-cannabis/
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Tar opp en gammel tråd her ..
Har hørt at det er mulig å få resept på marihuana i Norge nå, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
En kreftpasient fikk i sommer resept på bedrocan. Bedrocan er høykvalitets marihuana ferdig oppgrinda, uten frø og stilker, som kommer i pillebokser på 5 gram. Slik jeg forsto det fikk han det direkte på resept fra sin norske fastlege, slik han slapp å reise til Nederland og utnytte Schengen-avtalen.
Sist endret av RosaElefant; 5. februar 2014 kl. 12:13.
Så godt at kreftpasienten i artikkelen du linket til, har forbedret livskvalitet med litt weed, RosaElefant.

Bare litt pussig å lese dette:
Overlege Åse Mygland begrunner bruken av det vanedannende narkotiske stoffet slik:

– Av og til er plagene for pasienten så invalidiserende at spørsmålet om avhengighet blir underordnet. Vi bruker allerede morfin på pasienter, og det er også et narkotikum. Her er det en avveining av skadevirkninger mot virkninger, sier hun.
Vis hele sitatet...
Grei konklusjon, men cannabis er da ikke et «stoff» man blir så fryktelig avhengig av? Det hele er ganske latterlig, men jeg forstår jo at folk, politikere og lover ikke forandres veldig raskt.

Mange blir dog ganske fort forandret om de får vite at de er dødssyke. Så hyggelig at hvertfall én av dem kunne ta seg en jay uten å bli kastet i fengsel.
Sist endret av tartaruga; 5. februar 2014 kl. 19:01.
Sitat av tartaruga Vis innlegg
Mange blir dog ganske fort forandret om de får vite at de er dødssyke. Så hyggelig at hvertfall én av dem kunne ta seg en jay uten å bli kastet i fengsel.
Vis hele sitatet...
Jeg ordna grønt til mudern når hun gjennomgikk stråling for kreft, alle tre gangene. Hun sa at hun hadde dårlig samvittighet når hun røyka, men at det var ingenting annet medisinsk som fungerte like bra (uten å samtidig gi ett hav av bivirkninger). Tror ikke det ligger i at dem "kan ta seg en jay", men heller at livskvaliteten bedrer seg på cannabis (matlyst, kvitt kvalme / oppkast, energi osv).
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tenkte denne videoen passet i her: tedxtalks.ted.com/video/The-surprising-story-of-medical

Josh will sift through the propaganda, fear and greed encompassing medical marijuana. Recently featured on CNN, Josh and his brothers developed a non-psychotropic strain of marijuana which is drastically reducing seizures for many pediatric epilepsy patients in Colorado. With millions facing life-threatening illnesses, Josh outlines the hurdles needed to effect social change and maps a path toward helping those who desperately need revolutionary medicine.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 31. mars 2014 kl. 19:46.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det er fullt lovlig å hente inn 1 måneds forbruk av medisinsk marihuana til Norge fra Nederland. Hvis en har fått resept av lege i et annet EØS land så kan en ta med seg medisiner til 3 måneder, hvis medisinene er noe som klassifiseres som narkotika i Norge så er det for en måneds bruk.

http://legemiddelverket.no/Import_og...r/default.aspx