Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1753
Better than thou.
Hva er php? Bortsett fra et språk som blir brukt ofte på nettet.. Hva bruker man til å skrive det? Er det bra? Vanskelig? Bedre enn cgi, asp etc.?


------------------
::Carlo::
"To be forgotten is worse than death.."
det er raskere enn cgi og mer stabilt enn asp, ikke så rart egentlig siden asp kjører på windows serverer... i asp og php kan du bruke databaser, noe som du ikke kan i cgi der du kun kan lagre info i txt filer. php er lettere enn cgi, men vanskeligere enn asp (etter min mening) du trenger kun notepad og litt kunnskap for å lage egne script.
PHP er et server-side språk. Det vil si at det er web-serveren som må ha PHP støtte, ikke brukeren. (I motsettning til java, flash osv). PHP er mye brukt til f.eks innmeldings former o.l, men kan også brukes til det meste annet du vil ha på din webside. Så vidt jeg vet finns det muligheter til å gjøre PHP objekt orientert, men jeg er ikke 100% sikker. En sterk side ved PHP, er at den har veldig bred støtte for databaser.

PHP sin side. http://www.iblis.nu/ubb/smile.gif

------------------
A work of digital art is never finished, only abandoned.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er også litt interissert i PHP...
Kan man scripte PHP inn i HTML-koden, eller må man ha egne filer for PHP? Finnes det da egne program for PHP?
Du kan scripte inni htmlen men du må kalle filene phtml, php....

<html>
<?php blabla; ?>
</html>
finnes sikkert egne programmer til å kode php i, men du trenger ikke - jeg liker derimot å kode php i et eller annet program som gir koden farge, syns det er mye lettere å holde oversikt på den måten, selv bruker jeg da homesite...