Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4904
Hei, jeg har akkurat fullført vgs og angrer fælt på at jeg ikke valgte realfag. Vurderer å ta opp 3 realfag, kanskje måtte, kjemi og fysikk.

Først og fremst lurer jeg på hvor dyrt/krevende dette er. Det andre jeg lurer på om det er spesielt mange studier jeg kan søke på innenfor realfag, då jeg kun har 4,1 i snitt.
- Priser er fra 9000 til 12.500 pr fag, avhengig av om du tar det på nett eller ikke.
- Om det er krevende kommer an på hvor arbeidsom du er, tidligere kunnskap og vilje.
- 4,1 i snitt er ikke dårlig, men gjør du det godt på realfagene så kan du jo løfte dette

Lykke til!
Jeg tok fult forkurs ingeniør tilsvarende påbygg med realfag, og der hadde de en retning hvor man kunne ta bare realfagene. Forkurs med bare realfagene gikk på vårsemesteret der jeg gikk, på HiST, som idag er NTNU. På universitet/høyskole koster ikke dette stort for skolegangen, kost og losji utenom derimot kan være kostbart. Fult studielån for et semester er vel en 50-60k. Hvilke studier man kan velge i finnes det vel lister over på samordna opptak sine nettsider, da oppgitt sammen med karaktersnittet for iår.
Kjøp bøkene, les og gjør oppgaver, ta eksamen. Koster 1100kr + bøker pr fag. Tror prisen har gått opp siden jeg gjorde det.

https://www.udir.no/eksamen-og-prove...som-privatist/
Sitat av Markonan Vis innlegg
- Priser er fra 9000 til 12.500 pr fag, avhengig av om du tar det på nett eller ikke.
Vis hele sitatet...
Her hentet jeg priser fra Sonans.
Husk at du også får realfagspoeng når du tar fagene, så det hjelper også på snittet
Sitat av lyspære Vis innlegg
Kjøp bøkene, les og gjør oppgaver, ta eksamen. Koster 1100kr + bøker pr fag. Tror prisen har gått opp siden jeg gjorde det.

https://www.udir.no/eksamen-og-prove...som-privatist/
Vis hele sitatet...
Absolutt den rimeligste løsningen, men dette ville jeg ikke anbefalt til hvem som helst. Å gå opp som privatist, uten noen form for undervisning, krever en ganske syk selvdisiplin.
Har selv tatt realfagsforkurs med matte og fysikk for å komme inn på ingeniørstudiet (begynner på dataingeniør til høsten). Det er helt gratis på offentlig universitet/høyskole, anbefales da du får oppfølgning og undervisning underveis i studiet.
Ikke hør på meg
JiveWithIt's Avatar
5 0
Sitat av Pope Vis innlegg
Absolutt den rimeligste løsningen, men dette ville jeg ikke anbefalt til hvem som helst. Å gå opp som privatist, uten noen form for undervisning, krever en ganske syk selvdisiplin.
Vis hele sitatet...
Vet noen om det finnes studiegrupper (eller lignende) for folk som er villige til å prøve dette? Må ta opp matte, fysikk og biologi selv.
Sist endret av JiveWithIt; 9. august 2019 kl. 22:34.
Trådstarter
16 1
Om jeg skal ta opp realfagene gratis ved universitet som du sier, blir jeg nødt til å vente helt til neste år, då studiene er lukket nå. Noe jeg absolutt ikke har lyst til
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
16 1
Hei, er det for sent å ta opp realfag nå? Klarer jeg 3 fag på 3-4 mnd?

Det andre jeg lurer på er om jeg mister førstegangsvitnwmål og blir nødt til å søke ved ordinær kvote? Dette hadde vært kjipt da, snittet blir mye høyere
Sitat av Visla Vis innlegg
Hei, er det for sent å ta opp realfag nå? Klarer jeg 3 fag på 3-4 mnd?

Det andre jeg lurer på er om jeg mister førstegangsvitnwmål og blir nødt til å søke ved ordinær kvote? Dette hadde vært kjipt da, snittet blir mye høyere
Vis hele sitatet...
Førstevitnemålskvoten er du i til og med fylte 21, (Året) men om du tar opp fag vil disse bare inkluderes i andregangvitnemålet. Forøvrig er dette noe du burde sette deg grundig inn i før du begynner å ta opp fag.
Trådstarter
16 1
Ok, så jeg søker med førstegangskvoten neste år dersom jeg tar opp realfag?

Men hva mener du med at realfagene blir inkludert i andregangskvoten?
Sitat av Visla Vis innlegg
Ok, så jeg søker med førstegangskvoten neste år dersom jeg tar opp realfag?

Men hva mener du med at realfagene blir inkludert i andregangskvoten?
Vis hele sitatet...
Jeg mener akkurat det jeg skriver. Om fagene du tar opp skal kunne inkluderes i vitnemålet må du søke med andregangsvitnemålet og følgelig tilhørende kvote. Du vil altså ikke søke med førstegangsvitnemålet.

Om det er for en ingeniørutdanning kan forkurs være et alternativ, da fagene der bare regnes som godkjente, og da er jeg faktisk usikker på hvilken kvote som vil gjelde.

Kan legge ved et eksempel for å gjøre det lettere:
Du fullfører vgs i en alder av 18 med et snitt på 4.9
Du tar opp fag så snittet ditt øker til 5.2 inklusive realfagspoeng og alderspoeng.

Da vil du søke i både førstegangsvitnemålskvoten og andregangsvitnemålskvoten, og kunne komme inn vis begge. Snittet ditt i førstegangsvitnemålskvoten er 4.9, og i andregangsvitnemålskvoten 5.2.
Etter året du fyller 21 vil du bare kunne komme inn via andregangsvitnemålskvoten, men det er irrelevant da det snittet uansett vil være betydelig høyere pga. Alderspoeng.
Sist endret av Skepty; 20. august 2019 kl. 13:43. Grunn: La til et eksempel