Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2623
Det er kansje ikke rette plassen å spør dette, men prøver meg alikavel.
Jeg skal til canada nå den 12 juli.
Så har jeg blitt spurt av noen lokale canadiske folk om jeg vil bli med en dagstur til USA.

Må jeg ha visum og nytt pass?
Har hørt snakk om at jeg må ha et data utskrevet pass....?

Noen som har greie på dette ?
Du må ha slikt "datapass" for å komme inn til USA, ihvertfall fra europa, om du trenger det fra canada, vet jeg ikke..
Trådstarter
Vet dem det på politistasjonen?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Ring ambassaden, de har definitivt peil. (Amerikanske såklart)
Sitat av t33zr
Vet dem det på politistasjonen?
Vis hele sitatet...
Skader jo ikke å spørre? Ellers er ambasaden et enda bedre forslag
Da jeg var i USA forrige sommer dro jeg og de jeg var sammen med inn til Canada. Ved grensa var det vakter og noen bygninger. Vi dro inn og spurte om jeg trengte visum for å besøke Canada(3 dager), men de sa det gikk greit så lenge jeg hadde fylt ut I-94 skjemaet. Det skjemaet inneholder alt av personalia og noen enkle spørsmål(Har du mat/dop/våpen/eksplosiver med deg? Business/pleasure? Slike ting) du må krysse ja/nei på og levere til den Amerikanske stat, du må seff vise passet.
Poenget mitt er at det ikke er noe problem å få fylt ut et slikt skjema og få 2 måneders visum ved grensa/flyplass(skal du fly/kjøre bil inn til USA?). Det tar kanskje en halvtime. Hvis ikke kan du spørre en flyvertinne om hun har et(på flyet til Canada/USA er det samme) på flyet. Da kan du jo bare fylle det ut der og gi det til grensevaktene.
Link med info om I-94 og I-95(nesten det samme, men DU skal ha I-94).
Du må ha maskinlesbart pass, eller visum. Visum fås bare ved personlig oppmøte på den amerikanske ambasaden (i Oslo).

Har du maskinlesbart pass kan du oppholde deg inntil 90 dager i USA!
(og ja, disse reglene gjelder uansett fra hvilket land du reiser fra så lenge du skal inn i USA, så lenge du er norsk statsborger. Ikke alle land er med på "visumfri" ordning med maskinlesbart pass)

EDIT: Hedning: Du kan IKKE reise på dagstur inn i USA uten maskinlesbart pass ved å få visum på grensen! Du må ha ordnet med visum på forhånd i så fall!

Poenget her er at det aller enkleste for trådstarter er å skaffe seg et maskinlesbart pass. Det tar to uker å få tak i (mot månedsvis venting på visum) og koster ikke mer enn 1000 kr Har du et slikt pass er det ikke noe problem å reise inn/ut av USA i det hele tatt!
Sist endret av Cikey; 12. juni 2006 kl. 21:43.