Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  268 59283
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Det står rimelig klart i dnt at dgt fortsatt gjelder. I dnt maner Jesus bl.a. fortsatt om at ulydige barn skal bøte med liv. Er det slik å forstå at selv ikke det nye testamentet gjelder? Hva er da vitsen med bibelen? Ikke kan du stole på den første delen, og ikke kan du stole på den sisten delen - er det noe jeg misforstår her?
Vis hele sitatet...
For å gjøre det klart; det er ingen overraskelse at bibelen motsier seg selv, det jeg og andre stusser på er hvordan kristne tror på A, men ikke på B, selv om om A og B står like godt beskrevet i bibelen. Når det i tillegg står at gud sier A og B er like viktige, så er det åpenbart en feil hos enten gud eller hos den som tror.
Vis hele sitatet...
Mmmmkeeeeyyyyy?
Vis hele sitatet...
Er ikke steiningsreglene konkrete, fordi something something «elsk din neste»?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
http://www.gotquestions.org/Christian-law.html

Når absolutt alle som hevder å være del av religionen, sier seg enige i at det er lov? Pluraliteten? Flertallet? Kvalifisert flertall?
Vis hele sitatet...
Svart på før; "Følg det som er konkret. Er noe uklart, ikke gjør noe særlig med det da det tydeligvis ikke er så viktig for gud(ene) å klargjøre det."
Betydningen av ordet «konkret» kan jeg slå opp i ordboka.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du.
Nice. Den gyldne regel. Her kan du bla deg gjennom hvor den har vært nevnt før.

Et konsept som omtrent er en nødvendighet for et fungerende samfunn.

Det imponerer ikke, og jeg håper det var et eksempel på noe ukonkret.
Vis hele sitatet...
Ikke hva ordet konkret betyr, ikke noe så tydelig ukonkret som den gyldne regel.

Eksempel på noe konkret, som dermed skal følges.
Vis hele sitatet...
Hva er det viktigste da? Og hvorfor er akkurat dét det viktigste?
Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer en kristen at guds ord/regler/lover er så ufattelig dårlig formulert at det knapt finnes to personer av samme oppfatning?
Vis hele sitatet...
"37 Han svarte: «‘ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ 38 Dette er det største og første budet. 39 Men det andre er like stort: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»"
Og ignorert «Du uthevet ordet «standard». Det får det til å virke som om det er viktig at «standard» er del av tittelen. Er det slik? Hva med de 8 andre jeg listet opp som har «standard» i tittelen?»
Vis hele sitatet...
Fordi det er den mest brukte engelske versjonen. Happy?
Tror du det ikke finnes selvmotsigelser innad i DNT?
Vis hele sitatet...
Nei.
Om den er utdatert: Hvorfor fortsatt ha den med? Er jo helsikes forvirrende.
Vis hele sitatet...
Historie.
Så du har altså funnet en selvmotsigelse i Bibelen. Som du vet er det ekstremt mange av dem. Synes du da en bok proppfull av selvmotsigelser er et respektabelt grunnlag for å nekte homofile å gifte seg? Om noen vil nekte dem dette "fordi de er så jævla ekle", så ville vi med rette kalt dem intolerante, primitive idioter. Men om de vil nekte dem dette "fordi skaperen av universet ikke liker det, og jeg vet dette fordi det står i en rimelig tilfeldig sammensatt samling bøker av forfattere ingen vet hvem er", så fortjener det aksept og respekt?
Vis hele sitatet...
Du har personlig ikke noe imot at homofile gifter seg, og sier du blir glad på deres vegne. Hvorfor det, når du mener Bibelen sier at homofilt samliv er forbudt og at en kristen, som deg selv, må leve etter Bibelens bestemmelser? Og er det for mye forlangt at også andre skal sette egen sunn fornuft og moderne moral over de bibelske skriveriene, slik som du åpenbart gjør?
Vis hele sitatet...
Kristendom er ikke én religion. Og om den er, så er mange varianter av den åpne for likekjønnet ekteskap. Inkludert en hel haug prester i Dnk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg er kristen! Jeg har heller aldri sagt noe om at Bibelen forbyr homofilt ekteskap;
Sitat av meg selv
Står det noe om at homofile (på samme linje som tyver, lyvere, horer) ikke kan gifte seg i Bibelen?
Svaret er nei.
Vis hele sitatet...
Jævla mye å svare på, så glemte sikkert noe.
Sitat av Switched Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bruker du den linken som eneste argument mot alt det du siterer? Det er veldig dårlig diskusjons-etikette, og som motsvar har jeg http://www.altavista.com.

Sitat av Switched Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg er kristen!
Vis hele sitatet...
Sitat av Switched Vis innlegg
Jeg har kun tolket Bibelen på min måte, men (tatt i betraktning at Gud finnes) Gud bestemmer fortsatt (igjen, tatt i betraktning at han finnes og jeg er kristen og tror på rett tro og alt det der) over alle andre, inkl. meg.
Vis hele sitatet...
Ok. Du ser hvordan formuleringen din kan oppfattes annerledes?


Sitat av Switched Vis innlegg
Nei.
Vis hele sitatet...
At du kan svare NEI på "Tror du det ikke finnes selvmotsigelser innad i DNT?" er mildt sagt skremmende. Det viser at du helt tydelig ikke vet den minste ting om det du skriver om, og jeg er usikker på hvor mye det kan komme ut av å fortsette diskusjonen med deg..

Hva tror du om dette, Switched?
Sist endret av Zepur; 12. juli 2015 kl. 22:30.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Switched Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så hvor mange følger dette? Hvorfor får man fortsatt høre om disse 10 eller 20 av de 613 reglene? Og Adam og Eva?

Svart på før; "Følg det som er konkret. Er noe uklart, ikke gjør noe særlig med det da det tydeligvis ikke er så viktig for gud(ene) å klargjøre det."

"37 Han svarte: «‘ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ 38 Dette er det største og første budet. 39 Men det andre er like stort: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»"
Vis hele sitatet...
Right…

Så for det første er det snakk om å bli tvunget til å elske. Som… er et helt forferdelig konsept.

Og for det andre forvirrer det at vi skal elske dem like mye som oss selv.

Omtr koent umulig.

Så vi får én oppgave som er motbydelig, og én som er umulig. Sweet.

Og hvordan krysser dette med alt det kjipe vi skal gjøre med folk?

Fordi det er den mest brukte engelske versjonen. Happy?
Vis hele sitatet...
Nei.

1: Har du kildedette?

2: Hva har popularitet med kvalitet å gjøre? 50 Shades of Grey er de mest populære i sin sjanger nå for tiden, men spør du noen som helst med litt peiling finner du ut at de er makkverk fra ende til annen.

Sitat av Switched
Sitat av Jonta
Tror du det ikke finnes selvmotsigelser innad i DNT?
Vis hele sitatet...
Nei.
Vis hele sitatet...
Snurrig. Helt nederst i det forrige innlegget jeg skrev hadde jeg en stor lenke hit. Kanskje den er mer synlig nå. Tanker?

Sitat av Switched
Sitat av Jonta
Om den er utdatert: Hvorfor fortsatt ha den med? Er jo helsikes forvirrende.
Vis hele sitatet...
Historie.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er ikke dette skrevet på starten da? «Obs: Denne første delen skal ikke taes bokstavelig. Kun metaforisk. Ikke stein folk eller noe. »

Det kan sikkert skrives enda bedre. Kanskje «bedre» betyr «mindre tydelig» i denne sammenhengen. Jeg bare kommer med forslag.

Jeg har heller aldri sagt noe om at Bibelen forbyr homofilt ekteskap
Vis hele sitatet...
Biblene vil straffe menn som puler hverandre med døden. Tipper det virket som unødvendig å skrive «De får heller ikke gifte seg». For ikke å snakke om adopsjon.

Akkurat som at det neppe er forbud i dem mot kvinnelige statsoverhoder; går rimelig klart fram av det Provo allerede har nevnt.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Bruker du den linken som eneste argument mot alt det du siterer?
Vis hele sitatet...
Åpne den.
Ok. Du ser hvordan formuleringen din kan oppfattes annerledes?
Vis hele sitatet...
Det var høyst teoretisk, tatt i betraktning at Jesus og Gud fins. Ingen av de tingene jeg nevnte er fakta, så ikke bruk dem som fakta heller. Men joa.
At du kan svare NEI på "Tror du det ikke finnes selvmotsigelser innad i DNT?" er mildt sagt skremmende. Det viser at du helt tydelig ikke vet den minste ting om det du skriver om, og jeg er usikker på hvor mye det kan komme ut av å fortsette diskusjonen med deg..
Vis hele sitatet...
Snurrig. Helt nederst i det forrige innlegget jeg skrev hadde jeg en stor lenke hit. Kanskje den er mer synlig nå. Tanker?
Vis hele sitatet...
Jeg misforsto spørsmålet litt, dere misforsto svaret litt. Svaret mitt i full setning blir "Nei, jeg tror ikke at det ikke finnes selvmotsigelser i DNT."
Er det galt å tro at det finnes selvmotsigelser i DNT? For det gjør det jo, det sier både jeg og dere. Der er vi enige.
Hvorfor er ikke dette skrevet på starten da?
Vis hele sitatet...
Fordi folk oppfattet det jo gjennom DNT, som du ser. Da trengs ikke sånt. Det er ingen/meget få kristne som følger DGT, fordi de så at det ikke trengtes gjennom DNT sin tekst.
Biblene vil straffe menn som puler hverandre med døden. Tipper det virket som unødvendig å skrive «De får heller ikke gifte seg».
Vis hele sitatet...
Og de kristne tror på Bibelen, der det står sånt. Da burde det vel ikke være lov i kristendommen å være homofil. Men det har ikke noe å si, siden DNK og de aller fleste andre kirker er blitt så langt unna Bibelen som det er mulig å komme de siste hundre årene, og er blitt en plukk-og-mix-religion der ingen tror på alt som står der uansett.

EDIT: glemte en ting
Nei.

1: Har du kilde på dette?

2: Hva har popularitet med kvalitet å gjøre? 50 Shades of Grey er de mest populære i sin sjanger nå for tiden, men spør du noen som helst med litt peiling finner du ut at de er makkverk fra ende til annen.
Vis hele sitatet...
Neivel.
1. Nei, leste feil, du vinner. *Det var den som var enklest å finne på internett.
2. Jeg følger verken med på bibeltrender eller bryr meg om hvilke versjoner som brukes rundt om i verden. Jeg har en versjon og forholder meg til den; som er den nyeste og mest nøyaktige* oversettelsen på mitt eget språk.

*Ifølge DNK og oversetterne
Sist endret av Attila; 13. juli 2015 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Switched Vis innlegg
Fordi folk oppfattet det jo gjennom DNT, som du ser. Da trengs ikke sånt. Det er ingen/meget få kristne som følger DGT, fordi de så at det ikke trengtes gjennom DNT sin tekst.
Vis hele sitatet...
Kilde på dette? Hvor stor andel er det snakk om?

Betyr ikke det at andelen er >0% at det ikke er tydelig nok? Og hva med tingene som har blitt nevnt igjen og igjen i denne tråden?

DNK og de aller fleste andre kirker er blitt så langt unna Bibelen som det er mulig å komme de siste hundre årene, og er blitt en plukk-og-mix-religion der ingen tror på alt som står der uansett.
Vis hele sitatet...
Ja. Maken. Sjøl om det er inspirert eller skrevet ned av en guddom. Noen plukker til og med vekk hele DGT.

Du såg kanskje ikke disse tingene i posten jeg skrev:

Jeg har påpekt problemer ved dette «konkrete» du siterer. Hvordan behandler du dem?

Neivel.
1. Nei, leste feil, du vinner. *Det var den som var enklest å finne på internett.
2. Jeg følger verken med på bibeltrender eller bryr meg om hvilke versjoner som brukes rundt om i verden. Jeg har en versjon og forholder meg til den; som er den nyeste og mest nøyaktige* oversettelsen på mitt eget språk.

*Ifølge DNK og oversetterne
Vis hele sitatet...
Hm. Har du tenkt å undersøke dette nærmere, nå som du kjenner til de mange andre versjonene, og har fått lenker til dem? Kanskje skifte over til å bruke andre?
Sitat av Switched Vis innlegg
Åpne den.
Vis hele sitatet...
Alt jeg ser er noen utdrag fra bibelen som motsier det Jesus selv har sagt. Hvorfor er, som Provo alt har spurt om, Jesus egne uttalelser mindre verd enn ord fra ukjente forfattere? De kristne får svare for seg, men her er det DU som bruker disse bibel-utdragene som argumentasjon mot selveste Jesus.
Kristendommen følger stort sett Jesus, og bibelen, og anser sistnevnte som guds ord. Jesus er en forlengelse av gud, så hvorfor setter du din lenke over Jesus?

Tingen her er at kristne sier de er motstandere av homofili fordi bibelen forteller at slik skal det være, men de overser totalt likestilte styggedommer. Det at kvinner skal tie, du kan eie slaver, du skal drepe ulydige barn osv. blir avfeid med et "de lovene er opphevet", selv om det står ettertrykkelig i bibelen at nei, det er de ikke.

At du har funnet noen vers som motsier dette spiller liten rolle da Jesus er en viktigere person i kristendommen enn ukjent.

Så når noen argumenterer med at "det står i bibelen at", og du suksessfullt kan mot-argumentere med "i følge bibelen sier gud at", så faller argumentet med bibelen i grus.

Sitat av Switched Vis innlegg
Jeg misforsto spørsmålet litt,
Vis hele sitatet...
Det er greit, det er lov å ta feil.
Sitat av Switched Vis innlegg
dere misforsto svaret litt.
Vis hele sitatet...
Nei.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Du såg kanskje ikke disse tingene i posten jeg skrev:

Jeg har påpekt problemer ved dette «konkrete» du siterer. Hvordan behandler du dem?
Vis hele sitatet...
Her:
Right…

Så for det første er det snakk om å bli tvunget til å elske. Som… er et helt forferdelig konsept.

Og for det andre forvirrer det at vi skal elske dem like mye som oss selv.

Omtrent umulig.

Så vi får én oppgave som er motbydelig, og én som er umulig. Sweet.

Og hvordan krysser dette med alt det kjipe vi skal gjøre med folk?
Vis hele sitatet...
(Forklarer slik jeg tror kristne oppfatter dette)
Den ene viser til at du skal elske ham som skapte universet fordi han er grunnen til at du får denne fantastiske gaven. Makes sense?
Og den andre viser til at vi skal elske alle, ikke fordi de er snille/slemme/store/små, men fordi de er Guds skapninger og en del av Guds rike. Og du er også en del av Guds rike, ergo, skal du elske alt i Guds rike like mye som fører til at du elsker alt i Guds rike like mye som deg selv(fordi du elsker deg selv mest).

Kilde på dette? Hvor stor andel er det snakk om?

Betyr ikke det at andelen er >0% at det ikke er tydelig nok? Og hva med tingene som har blitt nevnt igjen og igjen i denne tråden?
Vis hele sitatet...
Har ingen kilde, men antar at andelen er 0%. Men, skulle du finne et unntak, rop ut om du finner noen kristne som steiner homofile eller dreper for utroskap.
Ja. Maken. Sjøl om det er inspirert eller skrevet ned av en guddom. Noen plukker til og med vekk hele DGT.
Vis hele sitatet...
Fordi de skal plukke vekk hele DGT. Det er meningen, som jeg har sagt før.
Hm. Har du tenkt å undersøke dette nærmere, nå som du kjenner til de mange andre versjonene, og har fått lenker til dem? Kanskje skifte over til å bruke andre?
Vis hele sitatet...
Kanskje i fremtiden en gang. Hvorfor vil du så gjerne at jeg skal lese en annen versjon av Bibelen?

Sitat av Zepur Vis innlegg
Alt jeg ser er noen utdrag fra bibelen som motsier det Jesus selv har sagt. Hvorfor er, som Provo alt har spurt om, Jesus egne uttalelser mindre verd enn ord fra ukjente forfattere? De kristne får svare for seg, men her er det DU som bruker disse bibel-utdragene som argumentasjon mot selveste Jesus.
Kristendommen følger stort sett Jesus, og bibelen, og anser sistnevnte som guds ord. Jesus er en forlengelse av gud, så hvorfor setter du din lenke over Jesus?

Tingen her er at kristne sier de er motstandere av homofili fordi bibelen forteller at slik skal det være, men de overser totalt likestilte styggedommer. Det at kvinner skal tie, du kan eie slaver, du skal drepe ulydige barn osv. blir avfeid med et "de lovene er opphevet", selv om det står ettertrykkelig i bibelen at nei, det er de ikke.

At du har funnet noen vers som motsier dette spiller liten rolle da Jesus er en viktigere person i kristendommen enn ukjent.

Så når noen argumenterer med at "det står i bibelen at", og du suksessfullt kan mot-argumentere med "i følge bibelen sier gud at", så faller argumentet med bibelen i grus.
Vis hele sitatet...
Bibelen er på både din og min side. Dette er en selvmotsigelse i Bibelen. Men, 1 milliard kristne tar utgangspunkt i at lovene fra DGT forsvant med Jesus. Hvor mange har beholdt dem?
Nei.
Vis hele sitatet...
Jo.
Sist endret av Attila; 13. juli 2015 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av Switched Vis innlegg
Bibelen er på både din og min side. Dette er en selvmotsigelse i Bibelen. Men, 1 milliard kristne tar utgangspunkt i at lovene fra DGT forsvant med Jesus. Hvor mange har beholdt dem?
Vis hele sitatet...
De 10 bud også?
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Golder Vis innlegg
De 10 bud også?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke forbauset meg om du fant kristne som fulgte de 10 bud, men de er mer leveregler enn lover. Men, ja.

"Do Christians have to obey the Old Testament Law?"
Sitat av Golder Vis innlegg
De 10 bud også?
Vis hele sitatet...

Jeg ønsker egentlig ikke å rote meg inn i denne smørjen, men akkurat hva gjelder de ti bud ble vel de i stor grad gjentatt i bergprekenen og er såldes også nevnt (bekreftet) i NT. (matt 5-7)
Sist endret av Cikey; 13. juli 2015 kl. 01:25.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg ønsker egentlig ikke å rote meg inn i denne smørjen, men akkurat hva gjelder de ti bud ble vel de i stor grad gjentatt i bergprekenen og er såldes også nevnt (bekreftet) i NT. (matt 5-7)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er bergprekenen viktig, da Jesus går in-depth på hvordan en kristen skal leve, men er vel fortsatt de to store Bud Jesus mente var viktigst. De ti bud var vel egentlig ikke gjenfortalt som at man skulle følge det, Jesus gikk mer inn på hva annet som en kunne straffes av, uten å i det hele tatt bryte en av disse ti budene. Men ja, noen av dem er delvis repetert. F.eks:
Sitat av Bibel 2011 Matt 5
21 Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.’ 22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: ‘Din idiot!’ skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: ‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes ild.
Vis hele sitatet...
og:
Sitat av Bibel 2011 Matt 5
27 Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.
31 Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’ 32 Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.
Vis hele sitatet...
osv.
Sist endret av Attila; 13. juli 2015 kl. 01:36.
Jeg takker for sitatene, men jeg antar du forstår de er unødvendige ettersom jeg har oppgitt kilden i mitt innlegg. Jeg tror forresten du skal lete lenge etter en "seriøs" (og noenlunde belest) kristen som ikke mener de ti bud skal etterleves av kristne i dag.
Sist endret av Cikey; 13. juli 2015 kl. 01:40.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg takker for sitatene, men jeg antar du forstår de er unødvendige ettersom jeg har oppgitt kilden i mitt innlegg. Jeg tror forresten du skal lete lenge etter en "seriøs" (og noenlunde belest) kristen som ikke mener de ti bud skal etterleves av kristne i dag.
Vis hele sitatet...
Ja, vet, skulle bare vise at det ikke bare var en repetisjon, men mer en moralpreken rundt hvordan de egentlig skulle virke. Joda, men igjen var det vel egentlig sånn at Jesus forkorta de ti bud og lagde de to store budene isteden, som skulle oppfylle de ti bud istedenfor å fjerne dem.
Sist endret av Attila; 13. juli 2015 kl. 01:53.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg takker for sitatene, men jeg antar du forstår de er unødvendige ettersom jeg har oppgitt kilden i mitt innlegg. Jeg tror forresten du skal lete lenge etter en "seriøs" (og noenlunde belest) kristen som ikke mener de ti bud skal etterleves av kristne i dag.
Vis hele sitatet...
Du snakker naturligvis om den redigerte og utvannede versjonen? Hviledagsbudet og straffene utgår vel? Slavehold er vel heller ikke så pop lenger. De ti bud slik de står i Bibelen lyder nemlig slik:

1. bud – Du skal ikke ha andre guder foruten meg.
2. bud – Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem. For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg, og som viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.
3. bud – Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn.
4. bud – Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter. For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.
5. bud – Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det landet Herren din Gud gir deg.
6. bud – Du skal ikke slå i hjel.
7. bud – Du skal ikke drive hor.
8. bud – Du skal ikke stjele.
9. bud – Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.
10. bud – Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans mannlige slave, hans kvinnelige slave, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.
Sist endret av kallisti; 13. juli 2015 kl. 04:41.
Sitat av Switched Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jeg er kristen!
Vis hele sitatet...
Egentlig, men du mente sikkert noe annet. Misforståelsen kom nok av at du skrev "tatt i betraktning" der du tilsynelatende mente "forutsatt".

Sitat av Switched Vis innlegg
Jeg har heller aldri sagt noe om at Bibelen forbyr homofilt ekteskap;
Vis hele sitatet...
Du har vel sagt at Bibelen forbyr homofili, og at Kirken kun etterlever Bibelens innhold når de nekter å gjennomføre vielser av homofile.

For øvrig svarte du ikke på noen av spørsmålene mine. Hvorvidt du personlig er kristen eller ikke, er ikke av vesentlighet.

Sitat av Switched Vis innlegg
Men, 1 milliard kristne tar utgangspunkt i at lovene fra DGT forsvant med Jesus.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør de faktisk ikke. En vanlig oppfatning er at Jesus ikke har opphevet den gamle pakten, men at han har satt troen og ikke etterlevelsen av moseloven som kriterium for innpass i himmelriket. Jeg mener bestemt å ha sitert Den norske kirke tidligere i tråden på at den gamle loven ikke er opphevet. Den katolske kirkes syn er at lovene kan deles i tre: moralske, seremonielle og juridiske lover. Aquinas fastslo at kun de moralske er bindende etter Jesus ankomst, mens de seremonielle og juridiske ikke er det. Han fastslo imidlertid også at det ikke er syndig å etterleve de juridiske lovene, og at de juridiske lovene inneholdt grunnleggende og universelle prinsipper som besørger rettferdighet.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Du snakker naturligvis om den redigerte og utvannede versjonen? Hviledagsbudet og straffene utgår vel? Slavehold er vel heller ikke så pop lenger. De ti bud slik de står i Bibelen lyder nemlig slik:

1. bud – Du skal ikke ha andre guder foruten meg.
2. bud – Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem. For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg, og som viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.
3. bud – Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldig som misbruker hans navn.
4. bud – Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter. For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den sjuende dagen. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.
5. bud – Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det landet Herren din Gud gir deg.
6. bud – Du skal ikke slå i hjel.
7. bud – Du skal ikke drive hor.
8. bud – Du skal ikke stjele.
9. bud – Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.
10. bud – Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans mannlige slave, hans kvinnelige slave, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel gjort det ganske klart hva jeg siktet til med kildehenvisning. Likevel er du altså nr to som mener det er hensiktsmessig å sitere inn tekst for å vise meg hvilken tekst jeg siktet til...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg har vel gjort det ganske klart hva jeg siktet til med kildehenvisning. Likevel er du altså nr to som mener det er hensiktsmessig å sitere inn tekst for å vise meg hvilken tekst jeg siktet til...
Vis hele sitatet...
Beklager så mye, jeg hadde visst ikke lest de forrige postene godt nok. Jeg gikk ut ifra at du mente de ti bud slik de står skrevet i Bibelen. My bad.
Det ikke greit å være imot homofili fordi det angår ikke deg. Hvorfor skal du bry skallen din hva andere mennesker er tiltrukket av?

Religion derimot er greit å være imot fordi de er fucking crazy mange av dem, og det påvirker andre, men når har homser noengang gjort noen heterofile noe som helst?
Ok, Switched, dette forgrenet seg raskt i mange mer eller mindre uvesentlige sidedebatter. Så la oss komme tilbake til det helt grunnleggende. I stedet for å fokusere på det åpenbare hykleriet Kirken gjør seg skyldig i ved å nekte homofile ekteskap samtidig som de tillater kvinner å belære menn, la oss ta for oss det største og viktigste spørsmålet:

Hvorfor skal vi respektere at Kirken nekter å vie homofile? De anser det som en del av sin overbevisning, ja, men såpass er jo åpenbart. Det sier oss ingenting. Hvorfor skal vi respektere denne delen av deres overbevisning? At svarte mennesker er underlegne den hvite rase er en del av Ku Klux Klans overbevisning, men vi buser ikke rundt og krever at folk respekterer det likevel. Det er ingen respektabel ting å mene, og det grunner i dypt irrasjonelle overbevisningsgrunnlag.