Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  268 59282
Det jeg fortsatt ikke skjønner med mennesker er hvorfor de fleste av oss, på død og liv skal måtte henge seg opp i andres liv i litt for stor grad. Kan en ikke bare la være å bry seg så himla mye om hva naboen gjør hjemme? Jeg sitter da faen meg ikke å bryr meg om naboens datter spiser grovt eller fint brød til frokost, så hvorfor er det så nøye hvilket kjønn man stikker ugla i!?
Ironisk som det er, tror jeg mange som er imot homofili faktisk er homofil selv, eller svært usikker på sin seksualitet. Det å gå imot homofili blir som et siste nødskrik for å bevise for seg selv at de er hetro.
Sist endret av ThaMan; 7. november 2013 kl. 18:31.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Det eneste jeg ikke skjønner er folk som sier at det er naturlig.
Vis hele sitatet...
- Hvorfor er det ikke naturlig?
Det er jo nettopp NATUREN som har skapt noen slik!

Jeg tenker som så at siden det finnes homofile individer i veldig mange arter, har naturen nemlig en grunn til det. F.esk at to homofile kan ta over omsorg for barn, der mor&far dør, eller ikke klarer å ta hånd om sitt avkom av ulike grunner. Dette har vi for eksempel sett hos pingviner.
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...artid=10070525

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Er jo meningen av man skal "så sine frø" slik at man bringer rasen fremover. Mannfolk kan så sine frø i andre mannfolk helt til det renner ut av ørene på vedkommende, men det blir jævla lite og høste!
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med saken å gjøre. Vi mennesker er tenkende individer, og det er VELDIG mye mer i livet enn å få barn. Hvis man vil leve sammen av en av samme kjønn, og ikke få barn (eller velge å få det på andre måter, kunstig befruktning, adopsjon el.) så er det noe hver og en velger. Hvis livet bare bestod av reproduksjon, og det var selve MENINGEN MED LIVET, så vet jeg ikke om jeg hadde giddet. Det er så mye mer: opplevelser, venner, kjærlighet, musikk, reiser osv



Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Nå er ikke menneskeheten i ferd med å ryddes ut, kanskje heller motsatt, så det hadde vært veldig greit om menneskene i u-land hadde oppdaget homofili slik at det ble litt brems i rekkene.
Vis hele sitatet...
De har oppdaget dette, men mange lever som homofile i skjul. Veldig mange blir banket opp, drept, eller lever på flukt. Se bare på hva som skjer i Russland nå. Da er det ikke rart at mange velger å leve i skapet.
I flere land er det jo dødsstraff også..
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Ironisk som det er, tror jeg mange som er imot homofili faktisk er homofil selv, eller svært usikker på sin seksualitet. Det å gå imot homofili blir som et siste nødskrik for å bevise for seg selv at de er hetro.
Vis hele sitatet...
Det tror ikke jeg. Jeg tror enkelt og greit at de bare er trangsynte idioter.
Sitat av Bokeh Vis innlegg
Man trenger ikke like homsesex selv, men synes det er helt greit at andre har det. Så samme måte som man ikke trenger å like kaviar, selv om andre spiser det.

I artikkelen står det at 40% av norske menn synes at homosex er FEIL, og 23% sier det er perverst. Det er ikke det samme som å respektere det egentlig..

Det står også at mange homofile synes det er svært belastende å vite at andre er negative til dem. Og homofile og bifile har 3 ganger så høy selvmordsrate somheterofile.
Det sier litt om at "homokampen" kanskje ikke er heeelt over enda..
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod meg, jeg snakket om i den (realistiske) ideele verden/fremtid

Om alt går til alt er det helt ok at 4/10 ikke liker det, men så lenge de respekterer legningen deres og ikke aktivt viser det negativt/kjemper imot det så er det helt ok for meg. Vi kommer aldri til å få det til å bli 0/X som ikke liker det, men så lenge X/X har respekt så duger det.

Det er regelrett bare litt realistisk, men selv det kommer nok ikke til å skje.
Sist endret av Freddy_fred5; 9. november 2013 kl. 15:31.
På disse undersøkelsen gjelder vel hvilket spørsmål de stiller veldig mye. Det trengs nødvendigvis ikke å bety at 4/10 ikke aksepterer homesexualitet.
Man kan selvfølgelig ikke diktere hva folk skal mene. Vi har heldigvis tankefrihet i dette landet, da mangel på dette gjerne kommer godt overens med totalitære og autoritære regimer.
Om alle med diskriminerende og fordomsfulle holdninger greide å holde seg til tanken, hadde vi strengt tatt ikke hatt noe problem med diskriminering og fordommer. Problemet oppstår når disse holdningene settes ut i praksis. Og det er ganske naivt å tro at alle som mener dette, holder seg til å bare tenke det for seg selv, det bekreftes jo ved at 16 % av mennene i undersøkelsen vedgår å ha flyttet seg vekk fra en homofil mann i løpet av det siste året. Og for å pirke er det vel det direktøren i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet mener er uakseptabelt, da det ikke er en privat, "hemmelig" mening, men regelrett diskriminering i praksis.

Det er for øvrig verdt å merke seg at slike undersøkelser ikke nødvendigvis speiler befolkningen, da det er vanskelig å lage helt objektive spørsmål uten noen form for føring. Om en heterofil mann får presentert en påstand om at homosex er feil, kan det være lett å si seg «litt enig», da det jo er feil i forhold til hans personlige preferanse, uten at han er mot homofile for det. Om det faktisk var slik det sto i undersøkelsen, er jo spørsmålet mildt sagt uklart. Feil i forhold til hva?
Jeg antar (og håper) at 40 % av den mannlige befolkningen ikke er aktivt mot homofili, selv om denne undersøkelsen nesten kan få det til å virke slik.

Når det er sagt: Diskriminerende handlinger på bakgrunn av seksuell legning er uakseptabelt, akkurat som all annen diskriminering. Og den beste måten å få bukt med det på er å endre folks holdninger.

Sitat av murloc Vis innlegg
"Hvis man forteller rundt lunsjbordet på jobben at man har en kjæreste av det samme kjønn, samtidig som man vet at statistisk sett er det en av de ti som hører på som ikke synes det er all right, vil det være ganske belastende, sier Trommald."
Javel? Dette synes jeg de må tåle. Det er mange ting som kan sies ved lunsjbordet som kan støte eller få folk til å misslike deg. Dersom jeg sier jeg ikke tror på gud så vil jo statistisk sett være en del som synes jeg er en tulling. Eller om jeg stemmer på et bestemt parti.
Vis hele sitatet...
Du kan virkelig ikke sammenligne seksuell legning med partitilhørighet.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Trur du må spørre noen som er imot homsesex, 4/10 på forumet er det, ifølge kilden din.
Hvorfor jeg støtter homofile?
Fordi det eneste jeg hater mer enn homofili er trangsynte mennesker.
Vis hele sitatet...
Så har jeg forstått deg rett så er homofili det du hater nest mest?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Trur du må spørre noen som er imot homsesex, 4/10 på forumet er det, ifølge kilden din.
Hvorfor jeg støtter homofile?
Fordi det eneste jeg hater mer enn homofili er trangsynte mennesker.
Vis hele sitatet...
Hmm..du støtter homofile men hater homofili?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Trur du må spørre noen som er imot homsesex, 4/10 på forumet er det, ifølge kilden din.
Hvorfor jeg støtter homofile?
Fordi det eneste jeg hater mer enn homofili er trangsynte mennesker.
Vis hele sitatet...
Vent, hva sier du egentlig her..?

Du hater homofile, men det eneste du hater mer er de som hater homofile?

Mind blown.
Sist endret av 10minutemail; 10. november 2013 kl. 05:42.
Jeg mener det er helt greit å ha noe i mot homofile/homofili. Det er en av de fine tingene med å leve i et fritt land, vi kan bestemme selv hva vi liker/ikke liker.

jeg mener ikke det er greit å mobbe/diskriminere andre på grunn av dette. Legningen til en person påvirker deg overhodet ikke på noen måte. Det blir som å henge ut/mobbe meg fordi jeg liker majones og du ikke gjør det. Det blir bare for dumt..

så lenge folk ikke skader andre, så må det da være klekkelig likegyldig hvordan de ønsker å leve livene sine.
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet i at noen er homofile, det blir bare flere jenter på heterofile gutter.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at lesbiske ikke er interessert i menn, så det blir egentlig ikke noe mer jenter på oss på grunn av homofili.

On topic: Å være imot en seksuell legning er helt idiotisk med mindre den legningen faktisk skader noen. (Pedofili, Zoofili, Nekrofili etc) Å være homofil er jo ikke et valg noen tar, og det er heller ikke en "farlig" legning. Det blir litt det samme som å være imot en person som er født med aspergers. Bare fordi han er født sånn, og det gir null mening i hodet mitt.
Jeg er ikke i mot homofile, men jeg er i mot de som er homofile og er "inn my face about it". Det er greit at de ikke vil at vi skal gjøre så mye ut at de er homofile, men da skal ikke de gjøre så mye ut av det heller.

PS! Dette er en mindre del av de homofile, men det er også de som irriterer meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zlagther Vis innlegg
Jeg er ikke i mot homofile, men jeg er i mot de som er homofile og er "inn my face about it".
Vis hele sitatet...
Har du same haldninga til heterofile?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du same haldninga til heterofile?
Vis hele sitatet...
Er det noen heterofile som er "in your face" om det, jeg tolket det i hvertfall sånn som gutter som kommer ut av skapet, og plutselig bynner å snakke i et falskt, høyt toneleie, kle seg meteroseksuelt og oppføre seg som drama queens. Jeg hadde ikke ditchet en kompis hvis han kom ut av skapet, og har egentlig ingenting mot homofile, men hvis han hadde begynt sånn og gjort det klart at det er hans nye væremåte så er det en annen ting... (Edit: Jeg ville ikke sagt noe om jeg så en som oppførte seg slik på gata, men jeg ville fortsatt synes det var unødvendig)

Eller så har du den gangen vi hadde en homoseksuell med når vi drakk, oppførte seg relativt normalt til han prøvde seg på en kompis og ble dritsur når kompisen min ikke var homo.

Hvordan er man "hetero in your face"?


Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor slike ting skjer, er seksualiteten din en så stor del av identiteten din egentlig? Hvis jeg plutselig fant ut jeg var homo ville jeg ikke byttet stil eller noe, jeg ville bare gått etter gutter i stedet for jenter.
Sist endret av droppboks; 10. november 2013 kl. 15:23.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du same haldninga til heterofile?
Vis hele sitatet...
Har ikke møtt noe enda som skal gni det inn at de er heterofile. Så jeg vil ikke uttale meg om det, men jeg ville tippe at jeg hadde blitt irritert på dem også.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du same haldninga til heterofile?
Vis hele sitatet...
Det finnes svært få heterofile som er "in your face" om legningen sin.

Finnes det egne hetero-organisasjoner kun for heterofile som skal tale heterofiles sak? (LLH)
Finnes det egne hetero-websider med nyheter og møteplass spesielt tilpasset heterofile? (gaysir.no)
Har du noengang sett heterofile henge opp et stort hetero-flagg fra vinduet
Har du hørt heterofile proklamere "hetero-dikt" i førtiårsdagen sin?
Har du hørt heterofile lage egne hetero-festivaler? (http://www.regenbogenfonds.de/index_en.php ++ mange flere)
Og gå i egne hetero-tog? (http://www.csd-berlin.de/en/blog/cat.../csd-parade-1/)
Har du hørt heterofile lage sin egen heterofil-film-festival? (https://www.facebook.com/skeivefilmer)
... Og sin egen hetero-hip-hop-festival? (http://en.wikipedia.org/wiki/PeaceOU...o_Hop_Festival)

Det eneste hetero-motstykket er kanskje Paradise Hotel - og det kunne jeg heller aldri sett på.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det finnes svært få heterofile som er "in your face" om legningen sin.

Finnes det egne hetero-organisasjoner kun for heterofile som skal tale heterofiles sak? (LLH)
Finnes det egne hetero-websider med nyheter og møteplass spesielt tilpasset heterofile? (gaysir.no)
Har du noengang sett heterofile henge opp et stort hetero-flagg fra vinduet
Har du hørt heterofile proklamere "hetero-dikt" i førtiårsdagen sin?
Har du hørt heterofile lage egne hetero-festivaler? (http://www.regenbogenfonds.de/index_en.php ++ mange flere)
Og gå i egne hetero-tog? (http://www.csd-berlin.de/en/blog/cat.../csd-parade-1/)
Har du hørt heterofile lage sin egen heterofil-film-festival? (https://www.facebook.com/skeivefilmer)
... Og sin egen hetero-hip-hop-festival? (http://en.wikipedia.org/wiki/PeaceOU...o_Hop_Festival)

Det eneste hetero-motstykket er kanskje Paradise Hotel - og det kunne jeg heller aldri sett på.
Vis hele sitatet...
Kan jo også legge til at jeg sliter med å finne "Jeg er heterofil og stolt av det" bilder og grupper på face.
På fester er det vel heterofile som er mest plagsomme. Så fort de er fulle skal de plutselig klina og rote helt offentlig - og prøve å stikke tunga lengst mulig ned i halsen på hverandre. Har vel aldri opplevd at homofile gjør det på de utestedene jeg har vært på - men ser svært ofte heterofile som gjør det. De kunne vel klart å finne seg en privat rom?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Er det noen heterofile som er "in your face" om det, jeg tolket det i hvertfall sånn som gutter som kommer ut av skapet, og plutselig bynner å snakke i et falskt, høyt toneleie, kle seg meteroseksuelt og oppføre seg som drama queens.

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor slike ting skjer, er seksualiteten din en så stor del av identiteten din egentlig? Hvis jeg plutselig fant ut jeg var homo ville jeg ikke byttet stil eller noe, jeg ville bare gått etter gutter i stedet for jenter.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg at fjollete amerikansk popkultur kan ta mye av skylden.

Når det gjelder unge mennesker virker det ofte som om seksualitet og identitet blir oppfattet som to sider av samme sak.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
På fester er det vel heterofile som er mest plagsomme. Så fort de er fulle skal de plutselig klina og rote helt offentlig - og prøve å stikke tunga lengst mulig ned i halsen på hverandre. Har vel aldri opplevd at homofile gjør det på de utestedene jeg har vært på - men ser svært ofte heterofile som gjør det. De kunne vel klart å finne seg en privat rom?
Vis hele sitatet...
Det varierer jo veldig fra person til person. Men jeg har vært på en homofest en gang, og da var de veeldig mye verre enn heterofile når det kommer til å stikke tungen ned i halsen på hverandre osv. Det virket også som at alle gikk på rundgang hos hverandre, og alle hadde liksom knullet hverandre også.

Men det varierer nok veldig fra person til person som sagt.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det varierer jo veldig fra person til person. Men jeg har vært på en homofest en gang, og da var de veeldig mye verre enn heterofile når det kommer til å stikke tungen ned i halsen på hverandre osv. Det virket også som at alle gikk på rundgang hos hverandre, og alle hadde liksom knullet hverandre også.

Men det varierer nok veldig fra person til person som sagt.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden gjorde du der? Om du er homofil så skjønner jeg jo, men hvis ikke så må det jo ha vært SABLA kleint?


Altså, at svar-resultatene ble som de ble er jo ingen overraskelse.
Quoter fra murloc sin post:
- Cirka 40 prosent av norske menn oppgir at de synes sex mellom to menn er feil, og 22 prosent synes sex mellom to kvinner er feil. (Tallene inkluderer alle som svarte «helt enig» eller «litt enig» på disse påstandene).

At folk synes det er feil er for faen helt naturlig. Det ville jo vært helt forbanna feil av meg å ha sex med en mann. Synes jeg det er ekkelt? Klart det er ekkelt å tenke på 2 homofile ha sex.

Skjønner ikke helt hva problemet her er. Folk har sine meninger, og det kan ingen endre på. Disse meningene hører riktignok til vår natur, og det kan man i hvert fall bare drite i å endre på.

At 2 kvinner har sex er interessant. Dette hører også til min natur, da jeg tilfeldigvis liker kvinner.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av enanthate Vis innlegg
Hva i all verden gjorde du der? Om du er homofil så skjønner jeg jo, men hvis ikke så må det jo ha vært SABLA kleint?
Vis hele sitatet...
Var en bursdagsfest til en lesbisk veninne av meg, som tilfeldigvis nesten kun hadde homofile og lesbiske venner. Var der med min daværende kjæreste faktisk (heterofilt forhold), og det var ikke spesielt kleint i det heletatt.

Sitat av enanthate Vis innlegg
At folk synes det er feil er for faen helt naturlig. Det ville jo vært helt forbanna feil av meg å ha sex med en mann. Synes jeg det er ekkelt? Klart det er ekkelt å tenke på 2 homofile ha sex.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg personlig ser ingenting galt med at to av samme kjønn skal ha sex, men samtidig ser jeg ingenting galt med å mislike det. På den samme side har jeg ingenting imot folk som hater mørkhudede, folk som tenker pedofile tanker eller lignende. Så lenge det bare er tanker og ikke går ut over andre personer så har det ingenting å si.

Jeg vil også si at personene med sånne tanker gjerne kan stå frem med meningene sine, såfremt de bidrar seriøst til en diskusjon eller lignende. Å brøle ut "jeg hater stygge rompepirater fordi det er ekkelt ass jeg spyr" er bare barnslig. Å si "jeg misliker homofile fordi jeg føler at det går imot den tradisjonelle ekteskapsverdien" eller lignende vil være mer riktig, og jeg ville ikke sett ned på en sånn person. Det spørs helt på hvordan man ordlegger seg.
Dette er et tullete spørsmål. Hvis det skal være greit å mislike homofile, så må det vel også være greit å mislike de som misliker homofile, og man er tilbake til start. Hvorfor skal homofobe få kreve fritak fra andres misnøye, mens de homofile ikke skal få kreve fritak fra homofobien? Skal retten til uttalt misnøye eksklusivt begrenses til de som besitter intolerante, sneversynte og bakstreverske standpunkter? Problemstillingen spenner bena under seg selv før den forlater startgropa. Det er ikke mulig, og ei heller ønskelig, å kontrollere hva andre tenker, men jeg forbeholder meg retten til å uttalt mislike homofobi fordi det er en fullstendig retardert og moralsk forkastelig holdning å besitte.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det finnes svært få heterofile som er "in your face" om legningen sin.

Finnes det egne hetero-organisasjoner kun for heterofile som skal tale heterofiles sak? (LLH)
Finnes det egne hetero-websider med nyheter og møteplass spesielt tilpasset heterofile? (gaysir.no)
Har du noengang sett heterofile henge opp et stort hetero-flagg fra vinduet
Har du hørt heterofile proklamere "hetero-dikt" i førtiårsdagen sin?
Har du hørt heterofile lage egne hetero-festivaler? (http://www.regenbogenfonds.de/index_en.php ++ mange flere)
Og gå i egne hetero-tog? (http://www.csd-berlin.de/en/blog/cat.../csd-parade-1/)
Har du hørt heterofile lage sin egen heterofil-film-festival? (https://www.facebook.com/skeivefilmer)
... Og sin egen hetero-hip-hop-festival? (http://en.wikipedia.org/wiki/PeaceOU...o_Hop_Festival)

Det eneste hetero-motstykket er kanskje Paradise Hotel - og det kunne jeg heller aldri sett på.
Vis hele sitatet...
nå er det jo slik at heterofile aldri har blitt diskriminert pga sin legning, så dette blir bare dumt.
det kan være at noen homofile overdriver, men så skal man også tenke at det er svært vanskelig for mange å være åpne om sin legning i norge. også sånn generelt i verden har jo ikke de homofile det fantastisk overalt...
At alle andre legninger enn heterofili er biologisk og evolusjonært "feil" kan man vel egentlig ikke bestride, da det ultimate formålet med tilstedeværelsen til mer eller mindre samtlige organismer på jorden er å formere seg. At man skal ha et problem med at noen er "wired" på en annen måte enn folk flest derimot, blir for tynt. Man kan ikke gjøre noe med den legningen man har.

Er forøvrig enig i vedkommende noen hakk lengre opp som misliker de som oppfører seg overdrevet homofilt. Og ja, det finnes absolutt de på heterosiden som er på samme måte. Kan være litt klisjé, men tenk tilbake på samtlige fester dere har vært på, og forsøk å mane fram bildene av den mest "macho" duden som skryter uhemmet av alle seksuelle erobringer og brisker seg ovenfor andre menn for å vise sin "dominans" - Disse som på god gammeldags engelsk går under begrepet "douche".

I bunn og grunn er vel egentlig alt ganske greit; Kardemommeloven.
Det er helt greit å være imot. Det er et individuelt valg.
Sitat av PairADice Vis innlegg
At alle andre legninger enn heterofili er biologisk og evolusjonært "feil" kan man vel egentlig ikke bestride, da det ultimate formålet med tilstedeværelsen til mer eller mindre samtlige organismer på jorden er å formere seg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ubestridelig, siden homofili i prinsippet kan være evolusjonært gunstig gjennom slektskapsseleksjon (men man vet ikke enda om dette er den faktiske forklaringen). Av resonnementet ditt følger det at sterile arbeiderbier og -maur også er "evolusjonært feil", noe som åpenbart ikke er tilfelle.
Gode poeng, skal se meg slått der. Men noe av poenget mitt er fortsatt gjeldende; At noen "få" (Sammenlignet med flertallet heterofile i antall) har kommet til verden som homofil/med annen legning kan ikke de belastes for. Å være "i mot" alternative legninger blir som å mislike noen fordi de er født med blondt hår, en ekstra tommel eller visdomstenner.
Hva menes her med "imot homofili"?

Rent prinsipielt, så er det ingen ting som kan gjøres mot person A som sier noe sånt som "jeg liker ikke homofili", det er person As mening og that's that. Med andre ord, vi snakker om ytringsfrihetens kjerne: Du skal ha toleranse for meninger du ikke liker.

Og for å oppklare hva toleranse betyr(jeg vet ordet blir missbrukt en del i disse dager):

Toleranse betyr å ikke foreta seg noe for å endre et fenomen man ikke liker. F.eks du har en katt som pisser midt på stuegulvet ditt, dette liker du naturligvis ikke, men du gjør ingenting. Årsaken til at du ikke gjør noe er ikke relevant.

Bemerk at begrepsbruken gjerne er gradert, med det mener jeg at man snakker gjerne fortsatt om toleranse når to som er uenige om noe debatterer. Man snakker om intoleranse, for eksempel, det øyeblikket en av dem går til angrep på motparten, eller på annen måte oppfører seg illegitimt(i praksis vil det si å bruke andre midler enn overbevisning for å få endre motpartens standpunkt).
Hvorfor skal det være greit å være imot homofili? Noen som har noen gode argumenter for det?
Med gode argumenter mener jeg da noe litt mer gjennomtenkt enn "Det er unaturlig" og "æsj det er så ekkelt".
Sist endret av Bothrops; 15. november 2013 kl. 12:03.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Hva menes her med "imot homofili"?

Rent prinsipielt, så er det ingen ting som kan gjøres mot person A som sier noe sånt som "jeg liker ikke homofili", det er person As mening og that's that. Med andre ord, vi snakker om ytringsfrihetens kjerne: Du skal ha toleranse for meninger du ikke liker.

Og for å oppklare hva toleranse betyr(jeg vet ordet blir missbrukt en del i disse dager):

Toleranse betyr å ikke foreta seg noe for å endre et fenomen man ikke liker. F.eks du har en katt som pisser midt på stuegulvet ditt, dette liker du naturligvis ikke, men du gjør ingenting. Årsaken til at du ikke gjør noe er ikke relevant.

Bemerk at begrepsbruken gjerne er gradert, med det mener jeg at man snakker gjerne fortsatt om toleranse når to som er uenige om noe debatterer. Man snakker om intoleranse, for eksempel, det øyeblikket en av dem går til angrep på motparten, eller på annen måte oppfører seg illegitimt(i praksis vil det si å bruke andre midler enn overbevisning for å få endre motpartens standpunkt).
Vis hele sitatet...
Dill.
Man skal respektere andres rett til å ytre si8ne meninger. Det er ytringsfrihet.
Det de faktisk ytrer trenger du imidlertid hverken å respektere eller la forbli uimotsagt. Din definisjon er selvmotsigende pr. rekursjon - alle ytrere kan stille det samme kravet, og da kan ingen si noen i mot noensinne.

Til den rent konkrete saken; det er greit å være mot homofili. Man blir hverken straffeforfulgt eller utsatt for vold hvis man er det. Man vil derimot få sine meninger sablet ned i det offentlige ordskiftet, og det er seløvsagt på sin plass: hva andre mennesker gjør med hverandre er deres sak, og å legge seg opp i det er rett og slett arrogant, urimelig og lavpannet. Hvorfor skal det være relevant for noen at Per ikke liker tanken på å ha sex med Pål? Hvorfor trenger han å forkynne det til verden? Hvis han på død og liv må gjøre det kjent, så kan han si at han er hetero; de fleste skjønner faktisk at det betyr at de ikke er åpne for å prøve homosex.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dill.
Man skal respektere andres rett til å ytre si8ne meninger. Det er ytringsfrihet.
Det de faktisk ytrer trenger du imidlertid hverken å respektere eller la forbli uimotsagt. Din definisjon er selvmotsigende pr. rekursjon - alle ytrere kan stille det samme kravet, og da kan ingen si noen i mot noensinne.
Vis hele sitatet...
Leste du egentlig det jeg skrev?

Du sier stort sett det samme som meg, du snakker om selve retten, som er ytringsfriheten. Jeg snakker om det å tolerere meninger du ikke liker, og som jeg skrev, så betyr det ikke annet enn å IKKE foreta seg noe drastisk(sjikane, vold osv) mot noe man ikke liker, i dette tilfelle en mening. Det er ytringsfrihet i praksis.

Ytringsfrihet innebærer at man tolererer meninger man ikke liker, hvis ikke så respekterer man ikke ytringsfriheten. Ytringsfrihet betyr naturligvis ikke at du holder kjeft når du hører noe du ikke liker, kun at du ikke bruker vold eller lignende for å få bort "problemet".
Noen mener at det er galt å være imot noe de anser for å være helt naturlig, og de åpner ikke i det hele tatt for at homofili kan være unaturlig.

Jeg tror ikke de mener at man ikke skal ha lov til å ytre sin mening, men de fordømmer den som sier dette høyt.

Det kan jeg forsåvidt ha en forståelse for. Folk må få lov til å mene hva de vil, om de så mener at homofili er unaturlig eller om de mener at den som mener at homofili er unaturlig er en amoralsk person.

Grensen går ved at man blir trakassert for sine oppfatninger eller blir forsøkt nektet å ytre sine meninger.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvorfor skal det være greit å være imot homofili? Noen som har noen gode argumenter for det?
Med gode argumenter mener jeg da noe litt mer gjennomtenkt enn "Det er unaturlig" og "æsj det er så ekkelt".
Vis hele sitatet...
Som en tidligere i tråden påpekte, man kan mislike homofili på samme måte som man misliker stekt blekksprut, man synes personlig ikke noe om det, men hvis andre vil spise stekt blekksprut så greit.

Personlig bryr jeg meg rett og slett ikke lenger, og synes hele greia er teit (ikke homofili, men "motstanden"), men de får nå holde på.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Noen mener at det er galt å være imot noe de anser for å være helt naturlig, og de åpner ikke i det hele tatt for at homofili kan være unaturlig.

Jeg tror ikke de mener at man ikke skal ha lov til å ytre sin mening, men de fordømmer den som sier dette høyt.

Det kan jeg forsåvidt ha en forståelse for. Folk må få lov til å mene hva de vil, om de så mener at homofili er unaturlig eller om de mener at den som mener at homofili er unaturlig er en amoralsk person.

Grensen går ved at man blir trakassert for sine oppfatninger eller blir forsøkt nektet å ytre sine meninger.
Vis hele sitatet...
Er naturlig et argument for at det er "bra"? Bjørner er naturlig, jeg vil likevel ikke prøve å pule en.

Er det amoralsk å gjøre noe man ikke kan noe for (som å like det samme kjønn)?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Noen mener at det er galt å være imot noe de anser for å være helt naturlig, og de åpner ikke i det hele tatt for at homofili kan være unaturlig.
Vis hele sitatet...
Åkei, så vi skal mislike homofili fordi det er en liten sjanse for at det er unaturlig?
Jeg hadde ikke hatt noe imot det om det var 100% unaturlig heller, for den saks skyld.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Som en tidligere i tråden påpekte, man kan mislike homofili på samme måte som man misliker stekt blekksprut, man synes personlig ikke noe om det, men hvis andre vil spise stekt blekksprut så greit.

Personlig bryr jeg meg rett og slett ikke lenger, og synes hele greia er teit (ikke homofili, men "motstanden"), men de får nå holde på.



Er naturlig et argument for at det er "bra"? Bjørner er naturlig, jeg vil likevel ikke prøve å pule en.

Er det amoralsk å gjøre noe man ikke kan noe for (som å like det samme kjønn)?
Vis hele sitatet...
Ingen vil noengang føle seg støtt og utelatt av at du misliker stekt blekksprut.
Det er mennesker det er snakk om, og deres personlige preferanser. Hvilke holdninger du har til folk vil jeg påstå er viktigere enn hvordan du forholder deg til stekt bleksprut.

Holdninger og uttalelser sprer seg. Er det greit å hate på homofile så blir det muligens større sjangse for overfall og utagerende vold. Er ganske sikker på at det er er flere homofile som blir tilfeldig banka opp og plaga i Russland enn det er i Norge.
Sist endret av Bothrops; 15. november 2013 kl. 15:59.
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg syntes at homofili er stygt og unaturlig. Men det er min mening og den holder jeg stort sett for meg selv (bortsett fra akkurat nå).

Jeg bryr meg null og niks om 2 homofile leier hender eller viser at de er sammen på en diskre måte. Akkurat som jeg hadde forventet av en mann og kvinne.


Problemet mitt er at de skal gjøre en så jævla stor deal ut av det. To gutter må gjerne kysse å pule som de vil hjemme, på hytta eller hvor en de vil privat, men når de skal ha parader og skrik for å vise verden hvor mye de liker å stikke pikken opp i ræva, så syntes jeg det bare er provoserende.

Det kan godt være at jeg syntes så fordi det er unormalt, men det blir jo ikke noe mer normalt når mange homofile (og lesbiske for den saks skyld) skal gjøre mest mulig ut av å vise verden hva slags legning de har.
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg syntes at homofili er stygt og unaturlig. Men det er min mening og den holder jeg stort sett for meg selv (bortsett fra akkurat nå).

Jeg bryr meg null og niks om 2 homofile leier hender eller viser at de er sammen på en diskre måte. Akkurat som jeg hadde forventet av en mann og kvinne.


Problemet mitt er at de skal gjøre en så jævla stor deal ut av det. To gutter må gjerne kysse å pule som de vil hjemme, på hytta eller hvor en de vil privat, men når de skal ha parader og skrik for å vise verden hvor mye de liker å stikke pikken opp i ræva, så syntes jeg det bare er provoserende.

Det kan godt være at jeg syntes så fordi det er unormalt, men det blir jo ikke noe mer normalt når mange homofile (og lesbiske for den saks skyld) skal gjøre mest mulig ut av å vise verden hva slags legning de har.
Vis hele sitatet...
homofile har blitt kraftig diskriminerte og forfulgt i mange år, det er fremdeles mange som har stygge tanker og holdninger om homofile her i norge på tross av at loven har begynt å komme på deres side. internasjonalt er det jo noe helt annet hvor det til og med er dødsstraff flere steder.

så, jeg synes det er jævlig kult at de står fram og tør å vise at "det er ok!". og ja, de gjør det med farge, glitter og lite klær. men de gjør det også i helt normale klær (morsomt nok får ikke dette like mye oppmerksomhet).

tenk på hvordan det er for en som kommer fra et land hvor han ville blitt torturert for å stå fram med sin legning og kommer til f.eks. norge og ser denne paraden. befriende kanskje?

om du synes det er så irriterende så kan du jo bare.. gå? skru av tv?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Er naturlig et argument for at det er "bra"? Bjørner er naturlig, jeg vil likevel ikke prøve å pule en.
Vis hele sitatet...
Naturlig vil si at det er normalt for to menn å tenne på hverandre og bli forelsket i hverandre. Det er ikke normalt å pule bjørner.

Er det amoralsk å gjøre noe man ikke kan noe for (som å like det samme kjønn)?
Vis hele sitatet...
Det er ikke amoralsk å være for eksempel pedofil, men det er amoralsk å leve ut sine lyster om man er det. Mener du det er amoralsk å leve ut en homofil legning?

Sitat av kjerstin Vis innlegg
Åkei, så vi skal mislike homofili fordi det er en liten sjanse for at det er unaturlig?
Jeg hadde ikke hatt noe imot det om det var 100% unaturlig heller, for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at man skal mislike homofili, men om man via forskning fastslo at homofili var en slags sykdom ville jo det påvirke oppfatningen av homofile, og kanskje man i større grad ville prøvd å behandle det. Nå finnes det såvidt jeg vet ingen indikasjoner på at homofili er en sykdom eller et avvik.

Mange filier og parafilier utløses av opplevelser i barndommen eller via traumer, så om det samme var tilfellet for homofili måtte vi differensiert mellom heterofile og homofile siden heterofili regnes for å være naturlig.
Sitat av Alec Vis innlegg
Jeg syntes at homofili er stygt og unaturlig.
Vis hele sitatet...
Briller, antibiotika og Internett er også unaturlig.

Sitat av Alec Vis innlegg
Problemet mitt er at de skal gjøre en så jævla stor deal ut av det. To gutter må gjerne kysse å pule som de vil hjemme, på hytta eller hvor en de vil privat, men når de skal ha parader og skrik for å vise verden hvor mye de liker å stikke pikken opp i ræva, så syntes jeg det bare er provoserende.
Vis hele sitatet...
Holdninger som de du utviser her er grunnen til at paradene trengs.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Naturlig vil si at det er normalt for to menn å tenne på hverandre og bli forelsket i hverandre. Det er ikke normalt å pule bjørner.



Det er ikke amoralsk å være for eksempel pedofil, men det er amoralsk å leve ut sine lyster om man er det. Mener du det er amoralsk å leve ut en homofil legning?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke at naturlig brukes som argument engang, cola er ikke naturlig, ikke så mange som hater det... forøvrig det Provo sa.

Enig, jeg må ha formulert meg uklart. Jeg driter i hva homofile gjør, så lenge det ikke går ut på å (i overført betydning) presse seg opp i trynet mitt å si "JEG ER HOMO! SE! SE! SE NÅ DA! JEG ER HOMO!"

Hadde forøvrig funnet det like rart om en heterofil bare måtte vise omverdenen hvilken legning han/hun har.


I overført betydning... ikke bokstavelig.
Jeg har ingenting imot homofile, men setter ikke stor pris på all glorifiseringen av det heller. Per dags dato har vi negativ fødselsrate i Norge og det burde oppfordres til tradisjonelle forhold som det blir fødsler ut av. I så måte kan man nesten si at forkjempere og aktivister på dette feltet indirekte er med på å skape et stort problem for oss. Blir koslig da det blir fler pensjonister enn arbeidende.

Er kanskje ikke altid den politisk korrekte metoden er korrekt for et samfunn.

EDIT: selvfølgelig mange andre årsaker til fødselsrate. Kun brukt som eksempel på negativ effekt.
Sist endret av jonjon; 16. november 2013 kl. 05:44.
Jeg personlig blåser i homo eller ikke. Har venner og kolleger som er homofile, men det de alle har til felles er at de ikke er fjoller.... og de misliker fjoller sterkt. Da tenker jeg på de gutta med lyse skingrende stemmer som alltid må utbasunere at de er homo uansett i hvilken setting de er i. Utrolig irriterende!

Har mye morsomt med mine homofile venner. Spesielt da han ene på spørsmålet om hva hans nye kjæreste het, snudde seg og sa: Det er ikke noen kjæreste bare litt helgemoro!! Priceless lo så jeg grein.

men on topic: Noen har nevnt det tidligere (tror jeg) spørsmålet er om man er i mot homsesex. Spørsmålet er litt tveegget. Hvis du oppfatter spm personlig så svarer du jo utifra din smak. Som for meg blir JA jeg er imot, kunne aldri tenkt meg og gjøre det. Men utifra et nøytralt ståsted bryr jeg meg ikke hva andre gjør.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Per dags dato har vi negativ fødselsrate i Norge og det burde oppfordres til tradisjonelle forhold som det blir fødsler ut av. I så måte kan man nesten si at forkjempere og aktivister på dette feltet indirekte er med på å skape et stort problem for oss. Blir koslig da det blir fler pensjonister enn arbeidende.

Er kanskje ikke altid den politisk korrekte metoden er korrekt for et samfunn.
Vis hele sitatet...
Mener du at man skal oppfordre folk til å legge fra seg legningen sin fordi vi skal føde mer barn? Det høres ikke helt ut som en sunn holdning å ha, og jeg sliter med å se at vi går glipp av ekstremt mange fødsler pga. homofile uansett (og da tar jeg ikke en gang surrogati inn i beregningen). Om du er bekymret for fødselsraten får du heller spre løgnaktig informasjon som skremmer folk fra å bruke prevensjon og jobbe for at seksualundervisning sløyfes i skolene. Kanskje også sette inn tiltak som får ned utdanningsnivået og karrieremulighetene til folk. En høyt utdannet befolkning som prioriterer jobb pleier å henge sammen med at det fødes mindre barn, så her er det jo noe å ta tak i sånn at du kan pensjonere deg med god samvittighet! Abort? Fysj og skam! Her er det flere barn som gjelder over hele fjøla!

Jeg støtter selvsagt ikke slike tiltak, men når du tenker litt over det er de minst like forkastelige som å herse med folks legning fordi du mener det ikke kommer nok barn ut av det.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Jeg personlig blåser i homo eller ikke. Har venner og kolleger som er homofile, men det de alle har til felles er at de ikke er fjoller.... og de misliker fjoller sterkt. Da tenker jeg på de gutta med lyse skingrende stemmer som alltid må utbasunere at de er homo uansett i hvilken setting de er i. Utrolig irriterende!
Vis hele sitatet...
Det er jeg også enig i. Jeg har ikke noe grunnlag for å mislike homofile generelt sett, men de som gjør et poeng ut av det, og engasjerer seg politisk og prøver å gjøre om på kjønnsroller og omdefinere filiene (queer theory) slik at alle kan eller bør være bi eller homo, da sier jeg at det er nok. Dette gjelder særlig innen venstresiden og innen feminismen som er en stor støttespiller for den politiske homobevegelsen.

Vær homo du man la oss andre være i fred.
Sitat av jonjon Vis innlegg
Per dags dato har vi negativ fødselsrate i Norge …
Vis hele sitatet...
Fødselsrate er definert som antall fødte per år per 1000 innbygger, så det er umulig å få en negativ fødselsrate. Mener du derimot negativt fødselsoverskudd, altså at det fødes færre enn det dør, så er det også galt, som du kan se her: https://www.ssb.no/folkendrkv
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Mener du at man skal oppfordre folk til å legge fra seg legningen sin fordi vi skal føde mer barn? Det høres ikke helt ut som en sunn holdning å ha, og jeg sliter med å se at vi går glipp av ekstremt mange fødsler pga. homofile uansett (og da tar jeg ikke en gang surrogati inn i beregningen). Om du er bekymret for fødselsraten får du heller spre løgnaktig informasjon som skremmer folk fra å bruke prevensjon og jobbe for at seksualundervisning sløyfes i skolene. Kanskje også sette inn tiltak som får ned utdanningsnivået og karrieremulighetene til folk. En høyt utdannet befolkning som prioriterer jobb pleier å henge sammen med at det fødes mindre barn, så her er det jo noe å ta tak i sånn at du kan pensjonere deg med god samvittighet! Abort? Fysj og skam! Her er det flere barn som gjelder over hele fjøla!

Jeg støtter selvsagt ikke slike tiltak, men når du tenker litt over det er de minst like forkastelige som å herse med folks legning fordi du mener det ikke kommer nok barn ut av det.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri sagt vi skal be folk legge fra seg sin legning. Jeg skrev noe om glorifiseringen av det. Prøvde også å få frem at det var et eksempel på negativ effekt.

Du har rett i de andre faktorene også, men igjen var jeg aldri så "ekstrem" som du gir utrykk for at jeg var.

Sitat av Provo Vis innlegg
Fødselsrate er definert som antall fødte per år per 1000 innbygger, så det er umulig å få en negativ fødselsrate. Mener du derimot negativt fødselsoverskudd, altså at det fødes færre enn det dør, så er det også galt, som du kan se her: https://www.ssb.no/folkendrkv
Vis hele sitatet...
http://www.ssb.no/folkfram/

Totalfødselsrate er 1.9 iflg denne siden iallefall. Jeg ser det som 2 = 1.9 altså i utgangspunktet tap av 0.1 person per par.

Sitat av Provo Vis innlegg
Fødselsrate er definert som antall fødte per år per 1000 innbygger, så det er umulig å få en negativ fødselsrate. Mener du derimot negativt fødselsoverskudd, altså at det fødes færre enn det dør, så er det også galt, som du kan se her: https://www.ssb.no/folkendrkv
Vis hele sitatet...
Den tabellen din viste større problemer enn det diskuteres i tråden her iallefall
Sist endret av jonjon; 16. november 2013 kl. 18:30.
Jeg mener vi bør holde oss til de lover som er og skal vi det så kan vi ytre oss akkurat som vi vil. Personlig mener at det kan være farlig å være "for" for homofili. Vi lever i et samfunn hvor alle meninger skal kunne ytres uavhengig av hva meningene er, men jeg mener at visse meninger kan være skadelige for samfunnet på lengre sikt. Som jeg nevnte så er jeg for lovene som regjerer, men jeg ser veldig liten saklig grunn bak mange av de, som f.eks. denne:

Ingen Skipper, som fører noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib, enten det maatte føre Canoner eller ikke, ei heller nogen Kjøbmand eller Rheder deri, maa understaa sig enten i Søen, paa nogen indenlandsk Rhed eller Havn, eller og paa fremmede Kyster og Havne at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs med Split i, det være sig i hvad Slags Leilighed det være maatte, - - -; [under samme Straf] skal det være forbudt alle Skippere og Rhedere af noget i Kongens Riger og Lande hjemmehørende Skib dertil at lade gjøre eller derved at føre nogen Vimpel eller Kgl. Flag og Gjøs, og om de dermed betræffes, skal de uden Forskaansel ansees, ligesom de dem virkelig havde misbrugt. - - -
Vis hele sitatet...
I bunn og grunn har vi de lovene vi har fordi vi er enige om de og jeg tror ytringer som er for homofili vil bli mer eller mindre forbudte om noen år fram i tid. Grunnen til dette er bl.a. som nevnt tidligere i tråden, det demper gjennomsnittelig befolkningsvekts.
finnes millioner av babyer og barn som har det helt jævlig, og generelt er vi altfor mange på denne kloden. så, la homofile og heterofile adoptere, så får vi kanskje gjort en viktig forskjell for noen få og ikke lage flere til å forbruke de stadig færre ressurser.