Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3184
Hei freaks!

Drøye 2-3 uker har gått siden jeg startet å jobbe på lærlingsplassen min. Må sies at bedriften er ganske stor så her er det ikke snakk om en liten bedrift som absolutt er avhengig av hver enkelt individ for å holde hjulene rullende. Har ikke planer om å ta noen sykedager eller noe som helst før November, dvs over 70 jobbdager i strekk.

Søskene mine har jeg ikke sett siden jeg var et barn. Dette av ulike grunner som jeg ikke føler et behov for å forklare, men har nå fått muligheten til å besøke dem i New York, en uke i November, altså 5 dager + helg.

I praksis, tror jeg jeg må jobbe dette året for å opparbeide meg feriedager(?), slik at de kan brukes NESTE år. Er vel 5 uker på et år det er prat om. Problemet er bare at jeg ikke har behov for ferie til vanlig, men trenger virkelig denne uken med søskene mine.

Har ikke spurt sjefen min om jeg kan ta fri, og jeg vil ikke være påtrengende allerede, da jeg bare har jobbet her et par uker. Jeg venter helst til jeg føler meg mer komfortabel før jeg spør sjefen.

Hva tror dere? Kan jeg spørre om ubetalt fri, eller jobbe noen ekstra timer så jeg kan opparbeide meg litt ferie? Er vel ikke helt riktig at de jeg jobber med tar 5 uker fri året mens jeg får 0 på et halvt år?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har jo ingen opparbeidet ferie, og du har vel ifølge AML rett på 25 dager ferie totalt i ett år, ubetalt i ditt tilfelle.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta....78188#Hvor_mye
Du får vel 2,5 veker ferie til nesteår (du har opparbeia deg i løpet av dette halvåret).
Burde jo være grett og kunne jobbe inn nokre dager / ta fri utan lønn. Forklar situvasjonen, skjerer er somregel forståellsesfulle. Det går nok godt.
Sist endret av FpsDog; 4. august 2011 kl. 00:01.
Trådstarter
4 0
Ja, er vel 2,5 uker neste år jeg får, men er det ikke litt drøyt å jobbe et halvt år uten en eneste dag fri? Utenom jula forsåvidt;P

Dog, vil jeg ikke klage, har en fantastisk jobb og foretrekker det over en ferie!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av telboyo Vis innlegg
Ja, er vel 2,5 uker neste år jeg får, men er det ikke litt drøyt å jobbe et halvt år uten en eneste dag fri? Utenom jula forsåvidt;P

Dog, vil jeg ikke klage, har en fantastisk jobb og foretrekker det over en ferie!
Vis hele sitatet...
Du har vel fortsatt rett på det ifølge AML.

Jeg har enda 35 feriedager tilgode i år, får se om jeg orker å bruke de.
Trådstarter
4 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du har vel fortsatt rett på det ifølge AML.

Jeg har enda 35 feriedager tilgode i år, får se om jeg orker å bruke de.
Vis hele sitatet...
Takk for linken!

Jeg satser på at jeg får den ene uka jeg, så får jeg vente med å ta opp tema med sjefen.
Sist endret av telboyo; 4. august 2011 kl. 00:13.
Voldsomt som folk referer til arbeidsmiljøloven da. Er ferieloven som er nyttig når det er snakk om ferie.