Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2393
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har gått sykemeldt fra jobb en stund nå pga av insomnia og angst. Har sliti med søvnen i over ett år nå og for ca 3 uker siden så fikk jeg angstanfall og møtte veggen på vei til jobb, var dette som gjorde så jeg ble sykemeldt. Den siste tiden så har jeg fått vallagran og Quetiapine for søvnen. Som regel så har jeg fått sove av de, men jeg føler att hjernen blir helt grøt og jeg klarer så vidt å tenke logisk eller formulere tankene mine dagen etter på. Vil nesten si det føles ut som fyllesjuken fra helvete, med en feit joint oppå toppen. Jeg får også hodepiner som kan vare ut hele dagen.

Hadde fagprøven min i dag og den gikk helt adundas. Satt å prata med sensor og klarte såvidt å svare på ett eneste spørsmål om ting som jeg egentlig kan, men jeg klarte ikke å formulere meg selv overhodet. Jeg beklaga meg å sa det som det var att jeg er helt tåkete pga alt det apedopet jeg har fått av legen de siste ukene... Han ble ganske paff å ba meg forlate rommet... Så blei ikke fagbrev i år desverre...

Uansett så har jeg flere ganger prøvd å si til legen att det går ikke for meg å gå på dette, da jeg har lyst til å komme tilbake på jobb igjen. Men att jeg blir som jeg blir av sovemedisinene han skriver ut til meg og da klarer jeg ikke å takle en arbeidsdag hvor det er høyt tempo og det er viktig att jeg er fokusert. Han bare skryter av medisinene sine og nekter å høre på kritikken min, samtidig som han ikke vil skrive ut mer sykemelding til meg siden jeg nå får sove... Men den prøven jeg hadde idag satte spikeren i kista for min del. Jeg nekter å touche den dritten her igjen.

Jeg skal bytte lege, men det tar jo som sagt tid. Er det noen som har noen tips til åssen jeg kan gå fram med legen jeg har idag så jeg kan få noe hjelp til problemet mitt da jeg savner å være på jobben, men enten så sover jeg ikke eller så er jeg fjern og det takler jeg ikke. Er det også noen som har erfaring med noen sovemedisiner jeg kanskje kan prøve som ikke har like negativ effekt på meg? har tidligere gått på zopiclone, melatonin og ett par andre som jeg ikke husker navnet på akkuratt nå. Men de har hatt liten til ingen effekt.

Jeg har ett sunt kosthold og en aktiv livstil og følger generelle søvnråd og er som regel alltid fysisk trøtt og sliten når jeg legger meg om kvelden, men søvnen kommer altså ikke.

Håper på noen gode forslag og beklager hvis innlegget ble litt rotete.
Du kan be om henvisning til nevrolog/psykiater som kan gi deg andre medisiner eller skrive sykemelding til deg selv.
Hvor store doser er det prat på? Bruker selv Quetiapine til søvn.

Større doser enn 25mg sørger for dårlige dager dagen derpå.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er 25 mg som jeg har tatt..
Ja, ok.

Tar som regel selv ca 12.5mg. Deler de i to med en skarp kjøkkenkniv.

Kjenner merkbart forskjell på hvor tung man blir i hodet de første timene etter man har stått opp. 12.5 Vs 25.

Aberet er at det kan ta noe lengre tid før man sovner. Men du kan prøve gi det et forsøk.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 22. november 2018 kl. 21:38.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker du rusmidler regelmessig?
Prøv å ta kvetiapinen kl. 21:00, på tom mage. Det vil si enten å spise en tidlig middag, eller å ha en lunsj nr. 2 og så ta middagen et sted mellom kl. 22:00 og 23:00. En annen ting å tenke på er at for mange så blir bakrusen dagen derpå bedre over tid.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Ja, ok.

Tar som regel selv ca 12.5mg. Deler de i to med en skarp kjøkkenkniv.

Kjenner merkbart forskjell på hvor tung man blir i hodet de første timene etter man har stått opp. 12.5 Vs 25.

Aberet er at det kan ta noe lengre tid før man sovner. Men du kan prøve gi det et forsøk.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skal gi det en sjanse til å prøve det du sier
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bruker du rusmidler regelmessig?
Vis hele sitatet...
Gjorde før.. Da gikk det mye weed og alkohol, men har ikke vert noe særlig de siste 8 månedene ish. Nå blir det noen pils og/ eller en join i ny og ne.
tar en mnd eller to på 25mg så er du fin om morran. Synes absolutt du burde fått en sykemelding frem til du er tilvendt medisinen, slik at du funker dagen etterpå.
Selv gått på 25mg pr kveld i åresvis og merker ingenting til det dagen derpå, men i begynnelsen så husker jeg at jeg reagerte på samme måte som deg. Tar jeg 50mg eller mer så klør jeg i beina og det er helt jævli og sovne.
Den kløa er pyton når man starter med de. Klø klø klø.

Men, ja. Man blir til en viss grad tilvent medisinen over tid.

Er ikke rart det kan kjennes på kroppen dagen derpå. De er stengt tatt anti psykotika.

Kjenner til en person som gikk på 600mg. daglig. Personen sovnet av og til stående lent opp mot veggen.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har samme problem som TS.bare at på meg funker ikke 25mg eller 100mg seruquel.
Imovane og stilnoc sovner jeg av men våkner etter 2 timer og vrir meg og han er vansklig på å skrive ut disse også.

Så han har satt meg på remeron og brintellix noe lignende cipraplex bare mindere bievirkninger.men de ble jeg kvalm av og spydde..er sykemeldt men lurer på hva der neste man kan få?"de kan funke mot angst og søvn" men de gjør ikke det sier jeg,ligger og vrir meg hele nattan å blir hodegal.

Prøvd stilnoc og beroligende og da har jeg faktisk fått sove.Men tviler på han skriver ut det.Må man virkelig være en testkanin for alt apegreier?Holdt på siden Juni nå..
Bytt lege.
Kan gjøres online
Ikke krangle med legen, ikke skap noen konflikt eller mas. Kjipt hvis det står at du er kranglete på journalen din. Ikke si noen ting, bare bytt.
Fortell den nye legen ærlig om problemene dine. Håp at den nye legen vil være mer villig til å høre på din side av saken, det har vært min erfaring.
Sist endret av Bothrops; 23. november 2018 kl. 13:10.
Du kan jo snakke med legen din om å endre dosen av Quetiapine? Kanskje trenger du mindre dose eller faktisk høyere dose? Kan det være at du tar Quetiapine på feil tidspunkt? Kanskje kan du ta de en time eller tre tidligere på kvelden? Det tar jo en stund før de virker. Og jo tidligere på kvelden du tar de jo mindre sjanse for at du er slakk dagen derpå. Kanskje kan du forsøke å bare ta Vallergan eller bare Quetiapine? Begge er jo kjent for å kunne gi hangover men kanskje kombinasjonen gjør det ekstra merkbart? Om du skal endre doser eller prøve kun den ene eller andre bør du snakke med legen din om. Vet flere som tar opptil 8 vallergan for å sove uten å få særlig store problemer dagen etterpå. Men det kan fort ta en måneds tid å bli vant til nye medisiner, eller nye doser og da kan du fortsatt ha hangover selv om det kan endre seg etter litt innkjøring. Du bør derfor ikke gi opp evt. endringer kun etter noen dager eller en uke om det ikke virker slik du ønsker.

Søvn er så viktig for å fungere. Underskudd på søvn kan feks trigge angst slik du opplevde. Søvnunderskudd er en kjempebelastning for både kropp og psyke, og det skal legene ta på alvor. Om du ikke føler deg istand til å utføre jobben din, eller at ikke sjefen kan omplassere deg midlertidig så bør du ikke gi deg på det med sykemelding.

Forsøke en runde til med fastlegen, ta opp dosering, evt. å kun benytte 1 av medisinene og dette med beste tidspunkt for å ta medisinen. Gå en ny runde også med sykemelding og vær ærlig og si at du faktisk ikke makter jobb nå. Avhengig av hvilken jobb du har så kan det jo faktisk være direkte uansvarlig å gå på jobb med søvnmangel, det kan sette både eget liv og andres liv i fare, grunnet sløve reflekser, dårlig konsentrasjon eller klønete motorikk.
Brukt begge medikamentene, har opplevd lignende effekter fra vallargan dagen etterpå.
Sist endret av DrPerception; 23. november 2018 kl. 18:51.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du kan jo snakke med legen din om å endre dosen av Quetiapine? Kanskje trenger du mindre dose eller faktisk høyere dose? Kan det være at du tar Quetiapine på feil tidspunkt? Kanskje kan du ta de en time eller tre tidligere på kvelden? Det tar jo en stund før de virker. Og jo tidligere på kvelden du tar de jo mindre sjanse for at du er slakk dagen derpå. Kanskje kan du forsøke å bare ta Vallergan eller bare Quetiapine? Begge er jo kjent for å kunne gi hangover men kanskje kombinasjonen gjør det ekstra merkbart? Om du skal endre doser eller prøve kun den ene eller andre bør du snakke med legen din om. Vet flere som tar opptil 8 vallergan for å sove uten å få særlig store problemer dagen etterpå. Men det kan fort ta en måneds tid å bli vant til nye medisiner, eller nye doser og da kan du fortsatt ha hangover selv om det kan endre seg etter litt innkjøring. Du bør derfor ikke gi opp evt. endringer kun etter noen dager eller en uke om det ikke virker slik du ønsker.

Søvn er så viktig for å fungere. Underskudd på søvn kan feks trigge angst slik du opplevde. Søvnunderskudd er en kjempebelastning for både kropp og psyke, og det skal legene ta på alvor. Om du ikke føler deg istand til å utføre jobben din, eller at ikke sjefen kan omplassere deg midlertidig så bør du ikke gi deg på det med sykemelding.

Forsøke en runde til med fastlegen, ta opp dosering, evt. å kun benytte 1 av medisinene og dette med beste tidspunkt for å ta medisinen. Gå en ny runde også med sykemelding og vær ærlig og si at du faktisk ikke makter jobb nå. Avhengig av hvilken jobb du har så kan det jo faktisk være direkte uansvarlig å gå på jobb med søvnmangel, det kan sette både eget liv og andres liv i fare, grunnet sløve reflekser, dårlig konsentrasjon eller klønete motorikk.
Vis hele sitatet...
Igår så prøvde jeg å ta en halv kvetapine som foreslått over og i tillegg så tok jeg en melatonin, siden jeg har noen igjen etter forrige gang jeg gikk på dem. Dette fungerte litt bedre og jeg sov ut hele natta uten å våkne av mareritt som jeg gjorde tidligere når jeg tokk melatonin (var derfor jeg slutta, har også hatt det på kvetapine), Men hadde som sagt ikke dette i natt.
Merket også att jeg ikke var like sløv som det jeg har vært tidligere de siste ukene så jeg har tenkt til å prøve denne doseringa over helga også bare gå over på melatonin og se om det funker for meg. Har lest og hørt mye dritt om kvetapine og har nå opplevd dette selv. Hadde en opplevelse her etter å ha tatt en hvor jeg tror jeg gikk i søvne.. Våkna opp i ett hjørne av soverommet med pikken i handa og holdt på å pisse på meg.... Det kunne ha gått jævlig galt hvis jeg ikke hadde kvikna til i tide.. Har aldri gjort noe lignende før heller.

Takk for råda alle sammen, har prata med sjefen idag og sagt det er mulig jeg kommer på jobb til uka hvis denne løsninga her fungerer for meg, men skal også prate mer med legen om situasjonen slik som du sier. Kanskje oss begge kan bli litt klokere. Det å gå uten søvn er helt for jævlig og har flere ganger på jobb følt att jeg skal gå i bakken da jeg har vert der 2-3 dager i strekk uten søvn eller med veldig lite til tider. Men som sagt så funka det mye bedre den komboen jeg hadde igår så jeg er forhåpentligvis tilbake på jobb til uka