Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3131
Har fast installasjon innbygd i murveggene og får derfor ikke ordentlig tilgang.

Tenkte derfor å lage en ny stikk kontant ved å bruke en skjøtledning som går i et støpsel og kutte den i andre enden og koble til en stikkontakt som jeg setter på veggen.

To spørsmål :

1. Er det lovlig? Blir jo ikke fast installasjon siden det er vanlig skjøtledning?
2. Lar det seg gjøre?
"Øko-Terrorist"
1. Jo, det regnes som fast installasjon, og nei du har ikke lov å gjøre det.

2. Lar seg gjøre ja, men som sagt ikke lovlig.

Får du el inspeksjon vil du få pålegg om å fjerne det og ny inspeksjon.

Begynner det å brenne hos deg kan du få avkortet forsikringsoppgjør.
Hadde ringt en elektriker å fått et utpåliggende stikk med synlig ledning fra den eksisterende stikkontakten.
Sist endret av fluxx; 3. november 2018 kl. 17:33.
Sitat av fluxx Vis innlegg
Hadde ringt en elektriker å fått et utpåliggende stikk med synlig ledning fra den eksisterende stikkontakten.
Vis hele sitatet...
Er vel tenkelig at TS ikke ønsker å bruke flere høvdinger på at en trikker skal fikse en enkel sak man fint kan fikse selv.

Men, løsninga er bra. Får du en påveggskontakt og monterer den over hullet der den skjulte står. Legger en flat PN kabel ifra den til neste stikk så vil ikke en eneste kontrollør blunke ved det.

Enkelt og greit, men det er som flere har nevnt så det risk ved uhell når det gjelder erstatninger og lignende. I værste fall kan du ende med liv på samvittigheten.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Takker for innspill. Stemmer at jeg helst vil slippe en dyr elektriker på en enkel jobb.

En annen ting er vel også hvordan man kan vite om det faktisk er en elektriker som har gjort noe i leiligheten? Bodd mange her over flere år og folk har nok gjort litt her og de selv opp igjennom.

Bare ser for meg at dette er vanskelig å finne ut av. Stoler sådan mer på min egen løsning enn fra tidligere leieboere.
Sist endret av Source; 3. november 2018 kl. 19:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Source Vis innlegg
Takker for innspill. Stemmer at jeg helst vil slippe en dyr elektriker på en enkel jobb.
Vis hele sitatet...
Når du spør om det er teknisk mulig slår det meg at du ikkje bør koble sjølv. For all del; eg har eit pragmatisk forhold til elektrikere sjølv, men eg er rimeleg sikker på at eg har kompetansen, rett nok ikkje formelt, til å utføre ein trygg og god jobb.
Sitat av Source Vis innlegg
En annen ting er vel også hvordan man kan vite om det faktisk er en elektriker som har gjort noe i leiligheten? Bodd mange her over flere år og folk har nok gjort litt her og de selv opp igjennom.
Vis hele sitatet...
https://www.trainor.no/cms/Forum/For...varserklaering

Du kan og kontakte DLE og be om ein inspeksjon. Nettselskapet er DLE.

Det er forøvrig rimeleg enkelt å sjå om det er ein som kan husinstallasjon som har gjort ting eller ikkje. Om du skulle sett på noko eg har gjort ville fort val av komponenter og løysinger indikert på ei mils avstand at eg ikkje er huselektriker.
Sist endret av vidarlo; 3. november 2018 kl. 19:41.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Er vel tenkelig at TS ikke ønsker å bruke flere høvdinger på at en trikker skal fikse en enkel sak man fint kan fikse selv.

Men, løsninga er bra. Får du en påveggskontakt og monterer den over hullet der den skjulte står. Legger en flat PN kabel ifra den til neste stikk så vil ikke en eneste kontrollør blunke ved det.

Enkelt og greit, men det er som flere har nevnt så det risk ved uhell når det gjelder erstatninger og lignende. I værste fall kan du ende med liv på samvittigheten.
Vis hele sitatet...

Har aldri sett en flat PN🤔 Og der avslører du hvor mye peiling du egentlig har.

Til TS, uansett løsning, og hvordan installasjon ser ut fra før, så er det du som er ansvarlig for at alt er iorden. Er alt iorden, så har du også samsvarserklæring på alt som er gjort tidligere. Om ikke, så lykke til å overbevise forsikringsselskapet om at alt var helt iorden og at det ikke er elektrisk feil som er årsak ved en eventuell brann.
Og ja, har sett folk bare skal legge 2-3m med kabel og stikk, og det har gått galt
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når du spør om det er teknisk mulig slår det meg at du ikkje bør koble sjølv. For all del; eg har eit pragmatisk forhold til elektrikere sjølv, men eg er rimeleg sikker på at eg har kompetansen, rett nok ikkje formelt, til å utføre ein trygg og god jobb.
Vis hele sitatet...
Det kan du godt si, men jeg tror de aller fleste får til ting de ikke har gjort før på en god måte ved hjelp av youtube og internet nå om dagen.

Har man en generell interesse og logikk på plass, samt bryr seg om sikkerhet i tillegg så er mye gjort.

Når jeg flyttet inn i denne leiligheten var det nok av dirty løsninger både med vann og elektrisk som jeg har koblet vekk og "rettet opp" selv. Dette var ting jeg aldri hadde gjort før, men det ble jækla bra og jeg tviler på at noen kan se forskjell på arbeidet utført av meg og en profesjonell på akuratt de tingene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Source Vis innlegg
Det kan du godt si, men jeg tror de aller fleste får til ting de ikke har gjort før på en god måte ved hjelp av youtube og internet nå om dagen.
Vis hele sitatet...
Joda, men...

Det er altså ein grunn til at elektrikerutdanninga faktisk er skule med eit pensum, og ikkje youtube. Grunnen til det er at det er lett å vise korleis ein korrekt installasjon skal utførast. Men det er vanskelegare å vise faremomenter som du må vere klar over, eventuelle feil du gjer, korrekt teknikk også viare.

Det vil heller ikkje vise ting du ikkje ein gong veit at du ikkje veit. Har du t.d. tenkt gjennom krav til jording nokon gong? Har du lov til å ha ei jorda stikkontakt i eit rom der det er ujorda stikkontakter, for eksempel?

Det er logisk kvifor regelverket er slik det er, men du må faktisk ha kunnskap for å forstå den logikken.

Eller for å sitere Red Adair: "If you think it's expensive to hire a professional to do the job, wait until you hire an amateur."
Sist endret av vidarlo; 3. november 2018 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Huh, hva med å bare bruke skjøteledningen som vanlig, og en forgrener?
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stingray Vis innlegg
Huh, hva med å bare bruke skjøteledningen som vanlig, og en forgrener?
Vis hele sitatet...
Er jo det jeg vil i teorien her, bare at jeg ønsker det montert på veggen og at det helst skal se ut som en stikkontakt.
Hm hm hm, jeg har riktignok koblet ting selv hjemme, jeg har jo en viss peiling, men har absolutt ikke lisens, utdanning eller noe sånt som gjør at det er lovlig. Hmm, hva med å feste forgreneren til veggen?
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hm hm hm, jeg har riktignok koblet ting selv hjemme, jeg har jo en viss peiling, men har absolutt ikke lisens, utdanning eller noe sånt som gjør at det er lovlig. Hmm, hva med å feste forgreneren til veggen?
Vis hele sitatet...
Det kan fort hende jeg ender opp med å gjøre noe enkelt og greit som det ja. Prøve å finne en forgrener som egner seg til å se pen ut på veggen kanskje.

Da er det vel hvertfall 100% lovlig vil jeg tro?

Appropo - bare at folk ikke har misstolket tråden min : jeg ønsket altså å bruke en vanlig forgrener, bare at i den ene enden fjerne forgreneren og bytte den ut med en stikkontakt. Den skal altså være plugget i veggen som en vanlig skjøtledning i andre enden
Sist endret av Source; 3. november 2018 kl. 20:33.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Er vel tenkelig at TS ikke ønsker å bruke flere høvdinger på at en trikker skal fikse en enkel sak man fint kan fikse selv.
Vis hele sitatet...
Dette skjønner jeg. Men siden OP i utgangspunktet ville klippe av en skjøteledning å koble den, så er det greit å få inn fagfolk. Dette mtp brannsikkerhet og forsikring.
Sist endret av fluxx; 3. november 2018 kl. 20:53.
Anbefaler deg ikke å leke med det. Finn deg en fin forgrener du

Og ja, det er ihvertfall mer lovlig enn å gjøre det du tenker på.

Hmm, forresten, det kan hende jeg tar feil, i og med at du skal feste det til veggen... Da kalles det fort en fast installasjon, men det får vidarlo svare på
Sist endret av Stingray; 3. november 2018 kl. 21:10.
Sitat av pontiac Vis innlegg
Har aldri sett en flat PN🤔 Og der avslører du hvor mye peiling du egentlig har.
Vis hele sitatet...
PR var det jeg naturligvis mente. Takk for korreks

Er også enig i det du skriver for øvrig. Men vist vedkommende ikke bryr seg i den forstand så er det mange løsninger som holder. Det går jo ann å spørre noen som kan detta om litt råd så er man langt på vei iht å koble stikk

Sitat av fluxx Vis innlegg
Dette skjønner jeg. Men siden OP i utgangspunktet ville klippe av en skjøteledning å koble den, så er det greit å få inn fagfolk. Dette mtp brannsikkerhet og forsikring.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men er anlegget forholdsvis moderne så er det vanskelig å koble feil. Ved avisolering av vær varsom å ikke skad kabelen, vil tilskruing i kontaken ikke stram så hardt at den knekker, men ikke så løst at den får dårlig kontakt.

Mistenker at TS ville gjort detta uansett, nå vet han sånn ca hvordan og farene ved å gjøre det.
Sist endret av Toreokjeks; 4. november 2018 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det selges forgrenere som du plugger rett i stikkontakten og skrur fast med en skru i andre enden. Har sett det på Obs Bygg i hvert fall. Om det ikke er viktig å få flyttet stikket så er det et alternativ der du slipper å tenke på å skjule/feste ledninger.
Er kanskje sen til dette, men som en elektriker anbefaler jeg at du får en proffesjonell til å få det gjort, hører ganske ofte om folk som prøver slikt selv og enten blir veldig skadet eller drept. Jeg tenker at det er bedre å bruke litt penger enn å risikere livet, men det er bare meg.
Har du ikke en kompis som er elektriker og som kan hjelpe deg? Er jo ikke rare jobben og ordne til flere stikkontakter? Det du egentlig spør om vil jeg svare nei på, klemmene i en stikkontakt er ikke godkjent for ledningene i en skjøteledning da dette er mangetrådede ledere så må man til med niter og selv da blir det bare tull, nei styr unna og klatte med det selv ��