Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4129
Hei,

Jeg har kjøpt Netgear M300 Wireless ADSL2 modem for å sette opp både internett kabel mot min stasjonære pc, men også for å kunne ha trådløst nettverk i leiligheten.

Nå lurer jeg på om noen vet om hvordan man setter den opp. Er det kun å bytte ut det modemet jeg har idag som ikke er trådløst med de kabler som er tilkoblet denne og sette de i mitt nye trådløse modem/router og deretter kun følge instruksjoner som kommer opp på min pc?

Grunnen til at jeg trenger trådløst er fordi jeg har satt opp min Ipad mot HD tv og den fungerer siden jeg får opp siden jeg har på Ipaden er lik den jeg får opp på min HDMI2 innstilling. Eneste problemet er altså å komme på nettet og derfor trenger trådløst nettverk.

Jeg har bruksanvisning, men vil være sikker på at jeg gjør dette sånn at alt fungerer, både med brukernavn og passord sånn at andre ikke kan koble seg på mitt nettverk og bruke av mitt bredbånd?

mvh
Marianne
Modemet du har skal kobles til routeren du har kjøpt (Netgear M300), som igjen skal kobles til PC'n.
Kan ikke finne noen produkter i Netgears sortiment som heter M300, så regner med du bare har skrevet feil og har N300.
Hvis det stemmer så har routeren din innebygd ADSL-modem. Det MeTheWall sier er derfor feil.

Det du trenger å gjøre er følgende:
• Ta ut kabelen som i dag går inn i porten som mest sannsynlig heter DSL eller LINE på ADSL-modemet ditt.
• Putt denne kabelen inn i den grå, ensome, porten helt til venstre bak på N300. [Se bildet under]
• For å sikre nettverket kan du følge guiden i denne pdf'n. [Finn Setting Your SSID and Wireless Security Manually på side 27]

http://www.netgear.com/images/dgn2200-back18-4996.jpg

Heisan, du har selvfølgelig helt rett. Det er N300 og tusen takk for de flotte bildene og forklaringen. Trenger jo ikke 2 modem,når jeg allerede har kjøpt et nytt som både går med internettkabel til pc og trådløs i rommet sånn at jeg får satt opp Ipaden mot HD tv
Så takkar junkpal :-)

Marianne

Sitat av junkpal Vis innlegg
Kan ikke finne noen produkter i Netgears sortiment som heter M300, så regner med du bare har skrevet feil og har N300.
Hvis det stemmer så har routeren din innebygd ADSL-modem. Det MeTheWall sier er derfor feil.

Det du trenger å gjøre er følgende:
• Ta ut kabelen som i dag går inn i porten som mest sannsynlig heter DSL eller LINE på ADSL-modemet ditt.
• Putt denne kabelen inn i den grå, ensome, porten helt til venstre bak på N300. [Se bildet under]
• For å sikre nettverket kan du følge guiden i denne pdf'n. [Finn Setting Your SSID and Wireless Security Manually på side 27]

http://www.netgear.com/images/dgn2200-back18-4996.jpg

Vis hele sitatet...
Sist endret av marianne44; 6. november 2013 kl. 10:19.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Kan ikke finne noen produkter i Netgears sortiment som heter M300, så regner med du bare har skrevet feil og har N300.
Hvis det stemmer så har routeren din innebygd ADSL-modem. Det MeTheWall sier er derfor feil.
Vis hele sitatet...
Skylder på at det var sent, første jeg fant når jeg søkte på M300 var N300 som er en router, og gikk derfor feilaktig ut fra at det var snakk om router. Det er fordi jeg alt for ofte har opplevd at folk omtaler modem som router og omvendt, men heldigvis var junkpal på plass og rettet på meg.
hehe, skjønner den. Siden det ikke er en router så kan man kun bruke modemet til både internett kabel samtidig som det er trådløst i rommet. Og siden jeg har stasjonær pc trengte jeg Ipaden å sette opp mot HD tv, med HDMI2. Og siden jeg ikke kan bruke internettkabel til den måtte jeg ha trådløst i tillegg :-).

Men jeg så jo feil selv med tanke på at jeg skrev M istedet for N så skjønner godt hvorfor du skrev det du gjorde selvsagt.

Marianne
Skjønner ikke hvorfor du har kjøpt deg et modem og ikke en ren router? Du har jo modem fra før... 0_o
hmmmm, begynner å lure litt selv her, for jeg har jo tilkobling til HD tv på det modemet jeg har som ikke er trådløst. Men finner ikke en utgang på den jeg kjøpte nå hvor jeg kan plugge den i siden det er en spesiell kabelutgang...?

Jeg har en splitter som de har satt opp pga dårlig signal etc, men må jo ha tv i tillegg til å kunne bruke Ipaden på HD tv`n samtidig lolol...

Herregud og jeg som trodde jeg hadde skjønt alt her nå... Noe jeg kan gjøre event en usb kabel mellom den jeg har og til det nye trrådløse modemet?

Eller kan jeg egentlig bare bruke den fra veggen og bort til tv? Det tenkte jeg ikke på, men vil høre for sikkertsskyld, siden du ser hvordan tv kabel ser ut i vedlegget.
Sist endret av marianne44; 7. november 2013 kl. 12:02.
Det bildet er av en coax kabel.. Hva slags utsyr har du egentlig? Hvilken ISP?
Hei, det er 3net.no

Marianne
Hva slags utstyr har du??? Ser 3net.no leverer Get internett og TV, så enten så har du et rent modem, eller en av "Getbox'ene" vil jeg tro... Hva har du?
Ser ut som 3net leverer internett via fiber.
Her har du en forklaring fra deres brukermanual på hva du må gjøre:
Sitat av http://www.3net.no/getfile.php/1563250.904.ycttuvdxuf/Tilkobling+fibersentral.pdf
Tilkobling av Internett gjøres til LAN 2. En datakabel settes inn i LAN 2 og kobles så inn i pc-en.
Dersom du ønsker trådløst nett kobler du en trådløs ruter i LAN 2. Fordelen med trådløs ruter er
at flere pc-er kan være oppkoblet samtidig uten kabel. Du vil også ha sikret pc-en med brannvegg.
Trådløs ruter kan kjøpes hos 3net.
Vis hele sitatet...
Ser også i denne guiden at det ser ut som 3Net leverer linjer med PPPoE.

Tror du tjener mye tid og krefter på å bare ringe 3net for support.
Mulig de ikke vil hjelpe deg da du har kjøpt en egen router, men de kan hvertfall gi deg PPPoE-instillingene du behøver for å konfigurert routeren din riktig.
men jeg har ikke router men modem vettu. Jeg sjekket akkurat nå og jeg trenger ikke det gamle modemet for å få selve tv og kan bruke det nye trådløse modemet mot kabel internett mot pc og trådløs mot Ipad til HDMI2. Alt er satt opp på Ipaden sånn at selve bildet som er på Ipaden er på inngang HDMI2 så kun trådløst internettt som trengs. Og deretter setter jeg bare opp med smartguide og krypterer den sånn at det er beskyttet mot at andre kan bruke av bredbåndet mitt.
Sist endret av marianne44; 7. november 2013 kl. 16:08.
Sitat av marianne44 Vis innlegg
men jeg har ikke router men modem vettu. Jeg sjekket akkurat nå og jeg trenger ikke det gamle modemet for å få selve tv og kan bruke det nye trådløse modemet mot kabel internett mot pc og trådløs mot Ipad til HDMI2. Alt er satt opp på Ipaden sånn at selve bildet som er på Ipaden er på inngang HDMI2 så kun trådløst internettt som trengs. Og deretter setter jeg bare opp med smartguide og krypterer den sånn at det er beskyttet mot at andre kan bruke av bredbåndet mitt.
Vis hele sitatet...
HÆÆÆÆÆ????
Sitat av marianne44 Vis innlegg
men jeg har ikke router men modem vettu. Jeg sjekket akkurat nå og jeg trenger ikke det gamle modemet for å få selve tv og kan bruke det nye trådløse modemet mot kabel internett mot pc og trådløs mot Ipad til HDMI2. Alt er satt opp på Ipaden sånn at selve bildet som er på Ipaden er på inngang HDMI2 så kun trådløst internettt som trengs. Og deretter setter jeg bare opp med smartguide og krypterer den sånn at det er beskyttet mot at andre kan bruke av bredbåndet mitt.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=10893&d=1383821853

Hvor kommer da så denne kabelen inn i dette regnestykket?
Er den koblet til noe nå?
Isåfall, hvor?

Kan du også gi oss en forklaring på hvordan du har koblet ting nå?
Tenker da på navn på bokser og navn på portinnganger slik at det er mulig for oss å se hvordan du har gjort det.
Hei, junkpal. Ringte 3net og de skulle få Mikalsen innstallasjon hit sånn at alt ble gjort riktig siden det er en coax kabel som du sier og da må den gjennom modemet og da blir det straks litt mer komplisert for meg siden jeg ikke er så teknisk på selve det å sette opp alt utstyret selv, men mer bruke selve dataen etc.

Ihvertfall så er alt satt opp med Ipaden mot HD tv sånn at HDMI kabel er satt i HDMI2 og ikke HDMI1 som er til selve tv programmene.

Men takk for all hjelp.



NB! FusionPower: Synes personer som ikke har noe fornuftig å si i innleggene sine heller kanskje burde holde seg for gode til å kommentere i det hele tatt. Jeg har kun vært ute etter å få info og det har jeg også fått som du selv kan se. Sånne typer som deg finnes det litt for mange av.
Unnskyld meg?! Du klarer ikke å svare på enkle spørsmål som blir stilt deg og du skriver så rotete og usammenhengende og blander inn ting som ikke er relevant, også angriper du når du blir konfrontert med det?!! Du kan faen meg klare deg sjæl! Er du ikke fornøyd med hjelpa du får, når du på toppen gir minimalt med info, så får du ta å lese deg opp på grunnleggende nettverk og teknologier!
Jeg har en get boks, men ikke fiber her oppe på skjervøy ennå, kun andre "steder" innen kommunen(Kåfjord, Nordreisa, Kautokeino og Arnøya) som har fått det. Men det kommer :-)

Takk for info, ja jeg har sjekket opp har jeg sagt. Og nei, jeg angriper ikke. Men dette er vel en side hvor man spør om ting man ikke vet hvordan man kan gjøre og så kommer det kun fra en som om man skulle være potte tett i hue bare fordi man sa noe feil. Man trenger ikke latterliggjøre den personen for det, men kanskje heller påpeke feilen jeg gjorde.

Det var det jeg mente.

Marianne

Det modemet jeg har idag er thomson THG540 utlevert fra Mikalsen som 3net.no har som innstallatør for dem. Har kun internett kabel, HDMI utgang pluss en utgang som er firkantet m/liten hvit firkant i midten. Den har ingen Lan porter.

Så om noen andre vet mer så tar jeg gjerne mot info.
Sist endret av marianne44; 7. november 2013 kl. 18:45.
Jeg forstår ikke helt hva du mener. Prøv å forklare litt nøyere.
Det er viktig at du skiller mellom de ulike teknologiene og hva du ønsker å gjøre.

GUIDE:
1. Hvis du ser på denne manualen så ser du hvor du skal koble det forskjellige.
2. Ta en internettkabel med RJ45 i ene enden og RJ11 i andre mellom Ethernet på Thomsom THG540 [RJ45] og inn på den grå ensomme porten i Netgear N300 [RJ11].
3. Sørg for at N300 er satt opp som ren router (da du ikke trenger modemsfunksjonen - THG540 tar seg av dette).
4. Ta en internettledning mellom N300 og AppleTV (eller evt. trådløst).
5. Ta en HDMI-kabel mellom AppleTv og TV.
6. Koble iPaden til det trådløse nettet og del skjermen på iPad til Apple Tv'n.
aaah, sånn kan jeg gjøre det og da har jeg jo både tv, internett med kabel som du sa og setter det opp som trådløst i rommet samtidig.

Tusen takk for svaret, var akkurat det jeg trengte. :-)

At jeg altså kunne bruke den som en router og da er det jo ikke noe problem

Marianne
Heisan igjen, jeg skrev helt feil thomson modem modell og lurer på om det gjør noe forskjell. For som man ser så finnes det det ikke noe line1 eller line2 for telefoni, kun for kabel.

Det modemet heter thomson TCM420, beklager feilen og skjønner ikke hvordan jeg kunne ta så feil. Men når jeg sjekket manualen og så at det var 2 telefonlinjer på den forsto jeg at jeg måtte sjekke pånytt. Siden de ikke finnes på mitt modem. Men har lagt ved en fil av hvordan modemet faktisk ser ut.

mvh
Marianne

http://www.google.com/imgres?imgurl=...ed=0CDMQ9QEwAg

Heisan, oppga helt feil Thomson modem her.

Det jeg egentlig har er Thomsom TCM420, så at jeg oppga et annet modem skjønner jeg ikke. Men skjønte noe var feil da jeg sjekket manualen du ga meg og da så jeg jo 2 telefon linjer som ikke finnes på det modem jeg har.

Jeg har vedlagt et bilde av hvordan dette modemet ser ut og lurer derfor siden jeg ikke har disse 2 linjene om hva i all verden jeg kan sette opp Netgear som en router og om det i det hele tatt lar seg gjøre, siden netgear modemet jeg kjøpte ikke har coax kabel utgang mens thomson har.

Håper noen forstår hva jeg mener og beklager at jeg oppga feil modell type siden dere faktisk kan sjekke dette opp og det tar jo av deres tid.

mvh
Marianne

Sitat av marianne44 Vis innlegg
Heisan igjen, jeg skrev helt feil thomson modem modell og lurer på om det gjør noe forskjell. For som man ser så finnes det det ikke noe line1 eller line2 for telefoni, kun for kabel.

Det modemet heter thomson TCM420, beklager feilen og skjønner ikke hvordan jeg kunne ta så feil. Men når jeg sjekket manualen og så at det var 2 telefonlinjer på den forsto jeg at jeg måtte sjekke pånytt. Siden de ikke finnes på mitt modem. Men har lagt ved en fil av hvordan modemet faktisk ser ut.

mvh
Marianne

http://www.google.com/imgres?imgurl=...ed=0CDMQ9QEwAg

Heisan, oppga helt feil Thomson modem her.

Det jeg egentlig har er Thomsom TCM420, så at jeg oppga et annet modem skjønner jeg ikke. Men skjønte noe var feil da jeg sjekket manualen du ga meg og da så jeg jo 2 telefon linjer som ikke finnes på det modem jeg har.

Jeg har vedlagt et bilde av hvordan dette modemet ser ut og lurer derfor siden jeg ikke har disse 2 linjene om hva i all verden jeg kan sette opp Netgear som en router og om det i det hele tatt lar seg gjøre, siden netgear modemet jeg kjøpte ikke har coax kabel utgang mens thomson har.

Håper noen forstår hva jeg mener og beklager at jeg oppga feil modell type siden dere faktisk kan sjekke dette opp og det tar jo av deres tid.

mvh
Marianne
Vis hele sitatet...
beklager ble dobbelt opp her, men så ikke at den andre ble lagt til når jeg sjekket det.

Hei igjen.

Når jeg sjekker manualen for getboksen ser det ikke ut til at trenger å bruke thomson modemet mitt om jeg kun skal ha det opp mot Tv, siden jeg også har internett tilknyttet modemet så har jeg jo splitter sånn at det går igjennom samme boks.

Så da trenger jeg vel kun at coax kabelen går fra veggen og direkte til Get boksen og kan dermed bruke netgear som en internett trådløst modem eller router isåtille.

Lurer på om det høres ut som en grei måte å gjøre det på, eller om det er bedre å kunne gå fra Thomson modemet jeg har idag og til Netgear trådløs med en kobling mellom de?

mvh
Marianne Samuelsen
Smalt sammen et kart for deg.
-> Fullsize her <-

http://oi43.tinypic.com/2a92ps7.jpg