Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1010756
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Jeg har over noen år nå jobba med min egen utestrain laget av div danske kryssninger, og nå sier jeg meg ferdig med denne
Vis hele sitatet...
Hvordan ble resultatet av denne da? Ikke bra antar jeg, ettersom du er "ferdig" med den
Den blei igrunn meget bra ferdig dvs gidder ikke legge mer jobb i den den leverer det jeg vil ha og nå er jeg klar for de neste prosjektene

Men nå vil jeg ta det til neste skritt og begynne med en ganske umulig oppgave, bruke innendørs strains og avklimatisere de har endel spennede strains og må finne ut hvem av phenoene som er tideligst ute med tanke på blomstringa
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Den blei igrunn meget bra ferdig dvs gidder ikke legge mer jobb i den den leverer det jeg vil ha og nå er jeg klar for de neste prosjektene
Vis hele sitatet...
Om du har fått det bra, håper jeg du tar kontakt med noen av de store som driver med frø for og lagre genetikken og spre den best mulig!

En strain som klarer seg meget bra i norsk klima er veldig ettertraktet.
Sist endret av oom; 27. desember 2015 kl. 07:33.
Hvorfor ta kontakt med de store? Selger man frø på seedheaven.net så får man 50% av salgssummen selv

Men jeg har ikke hatt dette prosjektet for pengenes skyld, det er bare det at jeg elsker weed så istedenfor å selge ett eneste frø så har jeg heller delt ut gratis

Sånn blir det når man ikke har sikkerheten til å growe inne i 5år, da blir det heller mange ute men nå er jeg igang inne igjen også

Det eneste negative men den strainen er at den kunne vært litt mer potent, men smaken dyrka under sol er nydelig og det blir knallgod hasj/olje ut av det.

Det er litt derfor jeg vil dra igang ett par nye prosjekter, hadde vært knall med noe som var mer potent og hadde vært kos med litt mer variasjon

Men det er da MANGE strains som kan dyrkes ute i norsk natur. Thyphoon, purple thyphoon, nepal, uk08, royal dane, ulduz, eirdbei, leb27, danish passion, cheese X.

Også er det jo ufattelig mange auto strains som fungerer bra ute i norsk natur.

Jeg sier som mine danske venner: sharing is caring
Sist endret av gotta_love_dmt; 27. desember 2015 kl. 15:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Meget spennende! Du må gjerne holde meg/oss oppdatert på hvordan det går.
Her er avkastninga fra de 3 fineste damene i år og en pose med noen halvgode frø fra en ganske sativa dominert pheno som ikke blei helt ferdig og trenger ett år eller to til for og avklimatiseres skikkeligt det er dørst i 2017/2018 jeg ser om det har noe for seg eller om det er ett døfødt prosjekt

http://i.imgur.com/4VqGkzs.jpg
Sist endret av gotta_love_dmt; 27. desember 2015 kl. 16:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare en liten advarsel, det er IKKE lurt å brenne fanleaves i peisen. Nå lukter det fest i gata her
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Noen som kan elektronikk?

Har kjøpt meg en vannpumpe fra Ebay.

Den går på 12v og drar max 45w.

Problemet mitt er den bråker noe infernalsk. Så nå har jeg bygd en liten boks til den som jeg har fylt med glava,
og dratt tec-7 i alle overganger på.
Det hjalp betydelig men jeg følte meg ikke helt i mål.
Jeg forsøkte derfor å skru ned strømforsyningen fra 12v til 7,5v.
Den er nå så stille at jeg faktisk kan bruke den, men nå er jeg redd for å ødelegge den ved å kjøre for lite strøm igjennom.

Så mitt spørsmål er da følgende: Kan vannpumpa ta skade av å bli kjørt på for lite Volt?
Sist endret av Dr. fungitumb; 10. januar 2016 kl. 19:46.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kom over denne diskusjonen som i utgangspunktet er om bil men det snakkes generelt om at lav volt kan overopphete motorer.

Her er et relevant utdrag:
From what I remember, it's because the motor never gets started right.

V = I/r

When the voltage is low, the motor can not turn over at all (doesn't start), or will run more slowly than it should. If there's no actual movement, then there's no load on the coils of the armature. If movement is slow, then there's very little load on the coils of the armature. Voltage doesn't change, but resistance goes down, so current spikes. High current = high heat, and the motor burns out.

I don't have a firm grasp of the electromagnetic principles that say why no/slow movement of the motor assembly results in low resistance, sorry. I know when we were in Jamaica, our fridge was plugged into a box that would cut out if the house voltage was low. Figured it was better for the fridge to be unpowered for awhile rather than having to keep replacing the electric motor.
Vis hele sitatet...
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ok.

Noe gode forslag til lydisolering av en slik pumpe da?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har du merket noe høy temperatur på pumpa når du har kjørt den med lav spenning?
Du kan jo prøve litt, ettersom det er overoppheting som eventuelt skulle skade motoren.
Har ingen erfaring med lydisolering desverre.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Har ikke kjørt den særlig lenge. Drar 5L i minuttet så er ikke lenge reservoaret varer x)

Men den skal brukes til et aeroponic system. Og skal kun kjøres i korte omganger. Så da bør jo ikke varmeutvikling være et problem. Og om pumpen bare varer en grow så koster det 130 spenn for en ny en. Så blir jo ikke fattig av det akkurat. Problemet er heller om den ryker etter 1 uke og jeg ikke har en annen pumpe klar.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Personlig hadde jeg prøvd det ut, som du sier bør ikke varmeutviklingen være noe problem når den kjøres i korte intervaller.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Da gjør jeg det Takk for svar.
Hvis pumpa streiker etter 1 uke, så kjøper du deg eheim i nærmeste akvarie sjappe

Går man for kvantitet, så må man gjerne kjøpe oftere enn hvis man satser på kvalitet første gang
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Du får ikke slike på akvariebutikker i nærheten av meg iallefall. Den pumpen jeg har kjøpt er ment for høyt trykk, og har arbeidstrykk på 7.5bar. De du får på akvariebutikker passerer så vidt 1 bar.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg snakket med gutta på Hydrohagen i dag og de hadde dårlig erfaring med å kjøre lav spenning på pumper desverre. Spørs om du må lære å leve med litt bråk, evt eksperimentere videre med lydisoleringen.
7,5bar er kraftige saker. Men du får pumper med kapasitet på 1500L/t som har løftehøyde på 4,5m

4,5m løftehøyde tilsvarer vel va 4,5bar
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Takk som sjekket med fagfolk! Da har vi et godt svar i det minste.

Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
4,5m løftehøyde tilsvarer vel va 4,5bar
Vis hele sitatet...
Noen andre som kan bekrefte dette? I såfall er det flere submersible pumper som kan passe til oppgaven. Og de er mye stillere ettersom de er under vann
Sist endret av Dr. fungitumb; 12. januar 2016 kl. 04:41.
"back in the days" brukte jeg billig fontenepumpe fra vanntanken og opp til kassene med lecakuler.

Stod på timer på et minutt, og med returventil fra kassene over seff, så det plantene ikke drikker, renner ned igjen
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Det du snakker om er et dryppsystem. Jeg forsøker å lage et aeroponic system. Bruker da dyser som spruter vannet som en sky i korte intervaller. Trenger mer trykk for å drive dysene.
Hvor i landet bor du? Jeg har en skikkelig badass 2500l/t pumpe du kunne prøvd som skal stå under vannet

Dwc er enkelt og greit, men blir fort kritisk ved ett strømbrudd da
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Det ble mye gnål om den jævla pumpa mi nå kjenner jeg. Men må spørre dere om en ting til...

Fant lydisolerende matter på biltema, etter et tips fra en kompis som hadde brukt dem i bilen.

Noen som har noe erfaring med dette materialet? Og eventuelt om det finnes et bedre alternativ?
------------

Sjekket internettet forresten. Bar-Head utregning. Viser seg at 10 meter head er lik 1 bar trykk.
Sist endret av Dr. fungitumb; 13. januar 2016 kl. 02:20.
10meter = 1bar? Jaja da skal man ikke stole helt på akvarie verden haha

Det jeg ville skaffa er lydabsorberende plater, så ville jeg hatt disse på innsiden av boksen også lydisolerende på utsia

De platene hab kompisen din tipsa deg om er foresten fine, brukte de i motorrommet i gamle båten
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Noen som har noe erfaring med dette materialet? Og eventuelt om det finnes et bedre alternativ?
Vis hele sitatet...
Har lagd en boks til lydisolering av disse platene kombinert med de andre sorte platene man finner på biltema, funker fjell
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Kjøpte inn 30mm og lydisolerte en boks til pumpa. funket bra. Men problemet mitt nå, er at rørene fører vibrasjoner med seg. Så tilbake til tenkteboksen


Klippet mine frostskadede små tidligere i dag

http://i.imgur.com/7hLieBo.jpg
Hey, jeg har nå spirt en plante og den 2 dager gammel, allerede 2 cm høy.
Det her er bare ett prosjekt jeg skal ha til meg selv, kun 1 plante.
Er det her nok med lys da?
http://weedshop.no/komplett-125w-sett-p-493.html

Bruker sensi seeds autoflowering.
Denne er helt ok for et lite cannabis prosjekt=)
Lykke til!

Husk avtrekk og filter under blomstring! De lukter noe fælt
Sist endret av stnistad; 4. februar 2016 kl. 00:41.
Fikk isopropanol i dag! Har lagt den i frysen for øyeblikket.

Følger denne guiden på en "quick wash isopropanol extract" aka. QWISO.

Verdt å lese for dere som har forsøkt med Butan og syntes det er mye styr/dyrt.

Legger ved en guide på hvordan rense ekstrakt for de som har fått det nesten til

Gleder meg til å se resultatet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Fikk laget meg noe olje. Ble ikke mye, men potent som pokker

Noen om har noe formening om hvor mye luft pr. time/minutt jeg trenger i DWC? Klarte ikke å få høytrykkspumpen til bli stille nok..
Sålenge det bobler under og rundt røttene så er planten glad den. Har sett alt fra jalla prosjekt med gammel akvariepumpe, til skikkelig setup med fin stein, brukte en pumpe med to utganger og en Y kobling. Steinen var formet som en puck og ca like stor som bunnen på en 10 liters bøtte. Husker ikke spesifikasjonene på pumpen nå, men den var veldig stillegående ! Husk å ikke overdriv, trykket kan rive istykker alt av røtter og ødelegge alt.

Kan anbefale denne f.eks? Lykke til!
Sist endret av monoxide; 19. februar 2016 kl. 11:21.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Til dere som har peiling her inne;
Hva er optimalt setup for en f.eks 20 planter og hvor kjøper man det? Tenker da hovudsaklig lamper, reflektorer, filterer, målere og alt annet man trenger.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Kommer ann på flere ting. Hvor store du vil ha disse plantene? Hvor stort er dyrkerommet ditt? Har du grodd noe som helst før? Hvor stort er budsjettet ditt?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, har da kjøpt et lite telt som jeg skal ha på soverom, men jeg har ikke noe uttak fra rommet mitt slik at jeg kan koble på rør slik at luften går ut. Jeg tenkte på å kjøpe et lite vifte å ha inni, men hvordan skal jeg gjøre det med luftsirkulasjonen ? luft inn og ut.. har aldri gjort dette før så vet ikke hvordan jeg skal koble opp alt, jeg har et lite luftehull ut av veggen, men ikke stort nok til at det passer til et stort rør. det holder heller ikke akkurat med å bare koble på 2 rør, jeg må jo ha noe som får luften til å gå ? kjapt svar takk, for må bestille så fort som mulig på nye deler hvis jeg må, og har allerede frøene straks
Sitat av almy Vis innlegg
Hei, har da kjøpt et lite telt som jeg skal ha på soverom, men jeg har ikke noe uttak fra rommet mitt slik at jeg kan koble på rør slik at luften går ut. Jeg tenkte på å kjøpe et lite vifte å ha inni, men hvordan skal jeg gjøre det med luftsirkulasjonen ? luft inn og ut.. har aldri gjort dette før så vet ikke hvordan jeg skal koble opp alt, jeg har et lite luftehull ut av veggen, men ikke stort nok til at det passer til et stort rør. det holder heller ikke akkurat med å bare koble på 2 rør, jeg må jo ha noe som får luften til å gå ? kjapt svar takk, for må bestille så fort som mulig på nye deler hvis jeg må, og har allerede frøene straks
Vis hele sitatet...
Du trenger en kanal vifte til å trekke lufta ut av teltet å et kullfilter til å drepe lukten. Om dette skal stå på rommet dit vill vifta drive deg til selvmord, om ikke du bruker godt meg grunker på en vifte av beste kvalitet som er lyddempet
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Du trenger en kanal vifte til å trekke lufta ut av teltet å et kullfilter til å drepe lukten. Om dette skal stå på rommet dit vill vifta drive deg til selvmord, om ikke du bruker godt meg grunker på en vifte av beste kvalitet som er lyddempet
Vis hele sitatet...
ah shit, tenkte ikke på lyden, jaja godt jeg har en sovesofa! har ikke plass til å ha den andre steder og teltet er 60x60x150, så tar litt plass.. jeg har kjøpt en kanalvifte og en til vifte som man skal feste på røret og drar frisk luft inn, dette er det jeg har kjøpt:
1 x Minidrivhus - Pure Factory Propagator (DPR9006) = 119,-
1 x Root Riot Propagation Kit (GTRRRK) = 199,-
1 x CocoTek potte 6" (15cm) (HDS0069) = 19,-
1 x GHE pH test kit (CGH3136) = 69,-
1 x Guanokalong - Powder 500g (GKP500G) = 149,-
1 x Digital Termometer m/minne (CDTL12) = 69,-
1 x Secret Jardin Darkstreet - DS60 (pakkeprodukt) (TSJDSII60v25) = 899,-
1 x Secret Jardin T-Neon Armatur 2x55w (pakkeprodukt) (ARE3487) = 699,-
2 x Secret Jardin TCL T-Neon 6500K 55w - Day Light (pakkeprodukt) (TCL5565) = 158,-
1 x Analog Timer - Legrand (pakkeprodukt) (C102071) = 169,-
1 x Pure Lifter (2stk) (pakkeprodukt) (CPFPL2) = 139,-
1 x VENTS kanalvifte - TT 100 187m³h (pakkeprodukt) (DTT100) = 590,-
1 x Strømkabel, Schuko, 3x1mm² 1,5m (pakkeprodukt) (C101499) = 49,-
1 x Ventilasjonskanal - Alu+ ø102 (2m) (pakkeprodukt) (DUC9001) = 49,-
2 x Slangeklemme Ø100 (pakkeprodukt) (C100ZN) = 58,-

på hydroponi.no + så har jeg kjøpt extra ventilasjonskanal, og en ekstra vifte + kullfilter

Noe jeg mangler ? og må man ha kullfilteret henges eller kan man ha den stående i teltet ?

og er det greit med lys jeg har valgt? jeg vet hvor høyt jeg skal henge de osv, er ikke helt noob, har hjulpet til med å gro før, men oppsett og hva slags lys som passer til 4 planter, sett de jeg kjenner bruke blå lys i begynnelsen og videre til rød i blomstringsfasen, men tenkte det gror likevell med vanlig sparepære? jeg får kanskje ikke så mye ut av plantene da eller?
Sist endret av almy; 29. mars 2016 kl. 20:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av almy Vis innlegg
ah shit, tenkte ikke på lyden, jaja godt jeg har en sovesofa! har ikke plass til å ha den andre steder og teltet er 60x60x150, så tar litt plass.. jeg har kjøpt en kanalvifte og en til vifte som man skal feste på røret og drar frisk luft inn, dette er det jeg har kjøpt:
1 x Minidrivhus - Pure Factory Propagator (DPR9006) = 119,-
1 x Root Riot Propagation Kit (GTRRRK) = 199,-
1 x CocoTek potte 6" (15cm) (HDS0069) = 19,-
1 x GHE pH test kit (CGH3136) = 69,-
1 x Guanokalong - Powder 500g (GKP500G) = 149,-
1 x Digital Termometer m/minne (CDTL12) = 69,-
1 x Secret Jardin Darkstreet - DS60 (pakkeprodukt) (TSJDSII60v25) = 899,-
1 x Secret Jardin T-Neon Armatur 2x55w (pakkeprodukt) (ARE3487) = 699,-
2 x Secret Jardin TCL T-Neon 6500K 55w - Day Light (pakkeprodukt) (TCL5565) = 158,-
1 x Analog Timer - Legrand (pakkeprodukt) (C102071) = 169,-
1 x Pure Lifter (2stk) (pakkeprodukt) (CPFPL2) = 139,-
1 x VENTS kanalvifte - TT 100 187m³h (pakkeprodukt) (DTT100) = 590,-
1 x Strømkabel, Schuko, 3x1mm² 1,5m (pakkeprodukt) (C101499) = 49,-
1 x Ventilasjonskanal - Alu+ ø102 (2m) (pakkeprodukt) (DUC9001) = 49,-
2 x Slangeklemme Ø100 (pakkeprodukt) (C100ZN) = 58,-

på hydroponi.no + så har jeg kjøpt extra ventilasjonskanal, og en ekstra vifte + kullfilter

Noe jeg mangler ? og må man ha kullfilteret henges eller kan man ha den stående i teltet ?

og er det greit med lys jeg har valgt? jeg vet hvor høyt jeg skal henge de osv, er ikke helt noob, har hjulpet til med å gro før, men oppsett og hva slags lys som passer til 4 planter, sett de jeg kjenner bruke blå lys i begynnelsen og videre til rød i blomstringsfasen, men tenkte det gror likevell med vanlig sparepære? jeg får kanskje ikke så mye ut av plantene da eller?
Vis hele sitatet...
Utstyret ser greit ut det, syntes du har litt lite lys til blomstringen. 2x55w ikkesant?

Filteret kan godt stå men kan med fordel henges høyt i teltet for å få ut mere varmluft, filteret kan også monteres på utsiden av teltet.
å heller blåse lufta gjennom filteret en å suge den gjennom filteret.
okei, ja 2x55w, hva mer bør jeg ha da ?

tcl/hps/Cfl/Mh, er så mye å velge mellom, dyrt å

http://www.hydroponi.no/products/pure-light-hps-400w

denne f.eks. men må jeg da ha en annen uttak eller kan jeg bruke samme som jeg kjøpte ?
Sist endret av almy; 29. mars 2016 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det du har her er en god start!

Som nevnt trenger du mer lys til blomstringen, linken du viser til er kun lyspæren. Du vil også trenge en ballast + reflektor.
Komplett lampe for blomst: http://www.hydroponi.no/products/400...ekstlys-system

Eventuelt noe rimeligere i utlandet. Har du mulighet for å hente i utstyr i Sverige vil du også spare norsk moms.
Eks: http://www.ebay.de/itm/Bausatz-Vorsc...gAAOSwKtlWn9kT

Ved å bruke 400W HPS fremfor 2x55w slik du har kan du regne med å øke avkastningen med ca 300%.

Videre vil du ha stor glede av en turtallsregulator for avtrekksviften. Dette vil gi mindre støy, samt bedre levetid på kullfilter og vifte.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-m...ulator-414110/
takk ! jeg tror jeg går med 2x55w i begynnelsen frem til de begynner å vokse, å da bytter jeg til 400w, for det holder vel for 4 planter ? kjøpte i tillegg denne http://www.hydroponi.no/products/pri...400/added/1234

setter pris på svar
Ja om du bruker cooltube skal det gå med 400w uten ville jeg holdt meg til 250w om du ikke vill putte mere penger inn i mere vifter
**ble litt billigere å kjøpe hver for seg, har allerede en liten bestilling der så syns det var bedre å bare kjøpe derfra, rimelige på prisen

har allerede en vifte for å suge ut luft og en til å suge inn friskt, + et lite vifte inni
Sist endret av almy; 29. mars 2016 kl. 21:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan frø har du?

Om du har auto frø ville jeg hatt klart blomstringslyset før du setter igang. Dersom du skal benytte vanlige frø kan du sette de igang under lyset du har, for å skifte til 12/12 lyssyklus når du setter inn 400W hps.

Du kan bruke reflektoren du har linket til med viften og filteret du har kjøpt. Men du trenger fremdeles en ballast: http://www.hydroponi.no/products/eti-ballast-400w

Når jeg tar en andre kikk på viften ville jeg også gått for 250W HPS dersom du ikke bruker cooltube.

Pass på at du ikke skyver mer luft inn i teltet enn du klarer å dra ut. Det er viktig med negativt trykk i teltet slik at all lukt blir dratt inn via kullfilteret og ikke skyvd ut øvrige åpninger. Ha kortest mulig vei fra kullfilter til vifte, og rettest mulig. Hver 90 graders bend du har på utsuget krever ekstremt mye mer av viften din.
okei, det er cool tube og jeg har auto frø. allerede vært borti ballast før, må jeg ha det? og hva brukes det for ?
vil helst ikke bruke 600+ på en ballast, budsjettet mitt var 6tusen, da overskrider jeg..
Du må ha ballast. Det er en omformer du må ha mellom strømnettet i veggen din og HPS pæren. Kall det for en tolk for at de må snakke samme språk =)

Jeg er usikker på hva som skjer om du plugger den rett i veggen. Men du vil ikke få lys.
argh faen.. trodde det var slik som reduserte strømkostnadene, var det det stod da e søkte på det
hvordan kobler jeg opp en ?
Sist endret av almy; 29. mars 2016 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe. Det er svært lite som reduserer strømkostnadene For hver minste ting en gjør blir det som regel litt dyrere. Men strømmen i Norge er såpass billig at den er ikke noe å tenke på.

Det er to ledninger fra stikket i veggen, og inn i ballasten.
Så to ledninger til fra ballasten og til sokkelen hvor lyspæren sitter.
hmm hørtes komplisert ut, skjønner sikkert når jeg får utstyret.. skulle hatt noen bilder, men er lite å finne på alt med oppsett å gjøre syntes jeg, som forklarer ordentlig
men takk for hjelpen, skriver når utstyret kommer om en til to ukers tid, og hvordan oppsettet går!
Skrik ut når du trenger hjelp så løser det seg helt fint! Ikke noe hokus pokus det her.

Ellers finnes også norsk cannabisforum hvor det står side opp og ned om alt mellom himmel og jord angående dyrking.

Anbefaler deg å lese dyrkehåndboken om du ikke alt har gjort det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ofte Europlugger (C14) på ballaster og reflektorer med lampeholder nå fortiden så man slipper å styre med kabler selv.

Det finnes analoge- og digitale ballaster, sistnevnte er litt dyrere men genererer mindre varme og er mer effektiv.