Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110146
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fasinerende hvor mange som faktisk starter og holde på med farlige ting som _eksplosiver_ uten og vite tilstrekkelig hva de holder på med...

Hell det i en bit dopapir og uskadeliggjør det... Funker fint med eltenner.
Bruker du lunte så bruk mere enn dopapir.
det var giftigheten eg tenkte på da.
Tror jeg har skrevet noe om giftigheten på denne tråden.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Tror jeg har skrevet noe om giftigheten på denne tråden.
Vis hele sitatet...
Nei det har du ikke, jeg sjekket alle innleggene dine
Det kunne vel hjulpet å vite helsefarer med dette stoffet, unntatt hvor eksplosivt og følsomt det er.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av vegard Vis innlegg
det var giftigheten eg tenkte på da.
Vis hele sitatet...
Og nå bare beviste du poenget mitt.
Går fint og legge deg i rommet ditt.
Bare luft litt så det er kaldt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
Det er ikke like greit å bare lage acetonperoksid ved å blande aceton og hydrogenperoksid og så fryse det til mange minusgrader i fryseren og så tilsette saltsyra uten at bruker isbad?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nei, det er ikke like greit siden du ikke vil klare å holde temperaturen under 10 grader C når du tilsetter saltsyre. Du kan muligens greie det hvis det er fryktelig kaldt ute under prosessen, men regner med at du må tilsette syren uendelig sakte. Bare bortkastet tid med tanke på hvor enkelt og billig det er å lage et salt- isbad.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg gjør det som oftest uten isbad i relativt småe batcher som 1x meglomania.
Nærmer den seg 10 grader så er det nedi slushen min

Det viktige er god sirkulasjon, så når saltsyra kommer nedi væska, så blir den utblanda skikkelig så fort som mulig.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hehe, riktig ja nei for den siste AP jeg lagde (30x meglomania) gjorde vi det på denne måten, men vi hadde isbad om nødvendig. og det fungerte topp. krystallene en veeldig små og stoffet et "veldig stabilt" til å være AP.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Er det bare meg det lyser en liten varsellampe hos når vi snakker om såpass store batcher og det faktum at dere utelater isbad? Det er ikke akkurat vanskelig å sette i stand, og jeg tar meg heller et par minutter ekstra med arbeid for å verne om min egen sikkerhet og resultatet enn å hoppe over isbadet. Tilsetningen av syre i blandingen skaper tross alt varme, og det er utrolig mye enklere å bare holde blandingen kald enn å skulle begynne å kjøle den ned i etterkant hvis den blir for varm.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Vi holder god kontroll på temperaturen, og når blanding er rundt en -10 så trur jeg så vidt du får det over 10 grader selv om du bare dumper alt i. Reaksjonen går så tregt når temperaturen er så lav.

Forstår ikke hvorfor alle gnåler om hvor farlig/risikabelt det er å lage så stor batcher. Det er jo når stoffet begynner å bli tørt man heller burde holde stoffet i mindre posjoner ifra hverandre.

Hvorfor er det så grusomt mye bedre å lage feks 20x oppskriften i 10 glass enn 2 store?
Selvfølgelig, det er jo ganske mye samlet etter det har stått et døgn men da skal det litt til for at det går _iforhold_ til når det er tørt!
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Ja, det er det, for det skal tørkes og oppbevares. Hva skal du med så forbanna mye AP likevel? Det er mye lettere å lage ANFO eller andre mer stabile stoffer som faktisk ikke er livsfarlige å oppbevare. Det handler om forhåndsregler, for det er ganske vanskelig å gjøre noe med _etter_ det har gått galt.

Pointet er: Det ER farlig å lage store batcher, og ser du ikke det faremomentet så tar du allerede en risiko.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ja vet. det er virkelig farlig. Når jeg 30x oppskrifta fikk jeg litt over 400g AP og alt det ble brukt til å lage en 3.5 kg booster til den bomba på 35kg ANFO jeg fyrte av. Så for å si det sånn så går det for litt AP hvis man skal fyre av mye ANFO med APAN som booster.
jeg VET att mange gjør det på denne måten, snakker til og med med noen som lagde 1kg AP men oppbevarer det sepparat i små doser.

det som virkelig kan bli farlig med 100 10g porsjoner rundt om på eiendommen din er att du glemmer en.

jeg holder meg til 5x og det har vist seg og være en fin mengde. blir akkurat nok til en smell og noe småtteri for morros skyld i skogen rundt huset.
Reinert med beine !
griped's Avatar
ja sant nok, men det blir jo litt ekstremt xD

Det skal litt til for å ødelegge seg på AP vil jeg si. Vil også si det er lettere å ødelegge seg om man går på jakt med ladd gevær, man kan snuble og litt av hvert kan skje.
Sitat av griped Vis innlegg

Det skal litt til for å ødelegge seg på AP vil jeg si. Vil også si det er lettere å ødelegge seg om man går på jakt med ladd gevær, man kan snuble og litt av hvert kan skje.
Vis hele sitatet...
AP er ett drit farlig stoff, og ustabilt.
Ingen steder hvor de bruker eksplosiver kommersielt bruker Acetonperoksid, siden det er for ustabilt!
Og hvem idiot går på jakt, der det er en fare for og dette med ladet gevær?.
Og det er sikring på våpen, de holder jo ikke fingern på avtrekkern når de går rundt, de holder fingern som regelt bak avtrekkeren.

Vil bare si at jeg har nesten ingen peiling på HE, men leser endel.
Men det jeg leser av deg, har lest alle postene dine nå btw.
Og jeg skjønner ikke at du skal sette av 160kg ANFO. Det er J*VLA mye det!
Jeg hadde aldri tørt og vært i nærheten av deg med 160kg ANFO iallefall.
Heilt seriøst, eg syns eg får mye mye meir når eg lager AP enn det står i denne oppskrifta:P
Lagde 7 doser og delte resultatet som var 176 eller noe på 7 og fekk 25g for 1 dose!:P Same resultatet ca. heile tida!:P
Og vi skjekker vi kor mange gram det er etter det har tørka ei stund!
Er det noe gale med oss?:P
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Og med "tørka ei stund" mener du hvor lenge? AP tar ei god stund før det er vannfritt under tørking i romtemperatur. Jeg tørker aldri mindre enn ett døgn.
Vell 2-3 daga
Vi tørker det og på reine tørkepapir så det går fortare.
Skifter papir noen gonger under tørkinga:P
Sist endret av Fyllingz; 15. april 2009 kl. 19:29.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av maxilat Vis innlegg
AP er ett drit farlig stoff, og ustabilt.
Ingen steder hvor de bruker eksplosiver kommersielt bruker Acetonperoksid, siden det er for ustabilt!
Og hvem idiot går på jakt, der det er en fare for og dette med ladet gevær?.
Og det er sikring på våpen, de holder jo ikke fingern på avtrekkern når de går rundt, de holder fingern som regelt bak avtrekkeren.

Vil bare si at jeg har nesten ingen peiling på HE, men leser endel.
Men det jeg leser av deg, har lest alle postene dine nå btw.
Og jeg skjønner ikke at du skal sette av 160kg ANFO. Det er J*VLA mye det!
Jeg hadde aldri tørt og vært i nærheten av deg med 160kg ANFO iallefall.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 100% sikkert at vi skal gjennomføre dette. Vi for se.

Jeg vet AP er et veldig farlig stoff, hvertfall til å være et sprengstoff.

Men er det så grusomt mange som har drept seg på dette i forhold til hvor mange som driver med det?
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Det er flere som har drept seg på AP enn de fleste andre sprengstoffer man kan produsere, for å si det sånn. Bare i Skandinavia vet jeg om minst tre tilfeller.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ja, det er forståelig. AP er det farligste sprengstoffet som er rimelig lett å lage for mange.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De som har drept seg er folk som deg Griped...
Ikke for og være skikkelig slem,men mista en del respekt for deg når jeg leste de postene du skrev lenger oppe...

"det skal litt for og ødelegge seg på AP vil jeg si"

Etter disse tingene du har sagt, tror jeg de fleste driter i det du vil si, og det håper jeg, for den dagen omså bare litt AP detonerer i trynet ditt, så skal du se hvor mye "litt til" er for noe.

Det som er greia, er at AP er primæreksplosiv.
INGEN av de voksne erfarne proffene, som f.eks Fulmen, for de som husker han, lager så mye primærer.
Ikke uten grunn... Og AP er en ganske ustabil primær også.
Tror nokk viss litt AP går av inne på rommet ditt, så gir nokk resten av AP'en blanke faen i hvor langt unna det var.
Hørt om grøfte dynamitt? Ser for meg det prinsippet.

Vil du booste så store mengder ANFO, så lag deg heller ETN.
Kjapt, trygt og billig.
mekker du deg en liten batch, så får du fint nokk til og booste en del ANFO.
Om du fikser 20 gram ETN og blander ut med 80 gram AN, så funker det nokk knall.
Tror 10% også bør funke.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok, da trekker jeg tilbake den setningen. Er nok bare jeg som ikke har fått meg en lærepenge fra det stoffet og likevel har gått godt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det handler ikke om og lære en lærepenge fra stoffet!
Det handler om og lære om stoffet før du for deg en lærepenge!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av kaliber12 Vis innlegg
hoi.

Lagde min først batch med ap i helgen men så traff jeg på et prolem da etter jeg hadde nøytralisert det for syre,
da jeg prøvde å fjerne ap fra kaffe filteret så satt det mye igjen, jeg prøvde å skrape det forsiktig av med et tynt papp plate men fikk det liksom ikke det onkelig til,
så er det noen som har noe tips?
Vis hele sitatet...

Du kan jo eventuelt tape det rundt en stein, vente til det tørker så har du en super granat som sprenger når du kaster den på hardt underlag funker fjell hvis du har et par kaffefiltre rundt samme stein..
bare husk at steinen kommer til å fly et sted...

Har også hatt litt problemer med at filteret revner nederst, men hvis man bare bretter inn tuppen av filteret før man begynner å helle i vann, slipper man det problemet.
Sitat av 2verud Vis innlegg
Du kan jo eventuelt tape det rundt en stein, vente til det tørker så har du en super granat som sprenger når du kaster den på hardt underlag funker fjell hvis du har et par kaffefiltre rundt samme stein..
bare husk at steinen kommer til å fly et sted...

Har også hatt litt problemer med at filteret revner nederst, men hvis man bare bretter inn tuppen av filteret før man begynner å helle i vann, slipper man det problemet.
Vis hele sitatet...
Ellers så kan du bare la være å lage noe "granat" med steiner som flyr rundt!

Du kan bruke aceton til å løsne AP-en din fra kaffefilteret.
Vel, det sitter jo alltid litt igjen. Jeg pleier å presse vann ut av krystallene i filteret med hendene slik at jeg sitter igjen med en klump. Det er ikke så mye som går til spille om man lager dobbel meglomania eller så, pleier selv å tenne på filteret mens det er vått for å slippe uønsket tørket AP slengende rundt.
Ellers så kan du bare la være å lage noe "granat" med steiner som flyr rundt!
Vis hele sitatet...
der jeg pleier å sprenge ting er det trær på alle kanter og 2 mil til folk, så det går helt fint
Sitat av 2verud Vis innlegg
der jeg pleier å sprenge ting er det trær på alle kanter og 2 mil til folk, så det går helt fint
Vis hele sitatet...
Helt til du blir truffet (hvis det skjer)
Går i såfal ut over alle oss...

Btw. Den granaten kan og i verstefal gå av i det du kaster den på grun av friksjon mellom stein og hånda di. I mellom der ligger AP.

Kjøp kasteknall neste 17. mai heller
Sitat av 2verud Vis innlegg
der jeg pleier å sprenge ting er det trær på alle kanter og 2 mil til folk, så det går helt fint
Vis hele sitatet...
Så dersom det er trær på alle kanter og et par mil til folk så betyr det at det er akkurat der du ønsker å miste både liv og helbred som følge meget ustabile organiske peroksider som gnisser på en stein i hånda di akkurat når du kaster den?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kansje jeg skal slenge opp en oppskrift på impact granater?
Stein greia er jo litt farlig for og si det sånn.
høres bra ut! supert når folk tar seg tid til å skrive gode oppskrifter

er ikke akkurat store mengdene AP i et par tørre kaffefilter da, kun det som har trukket inn i filteret...
til alle som er så negative, så kan dere jo vente å uttale dere til dere har droptesta med AP impregnert kaffefilter... skal flere lag til og relativt hardt slag før det detonerer.. detonerer heller ikke ved flamme.. og ren fysikk kan fortelle dere at en stein på 1 kg eller nå ikke vil skifte retning av noen særlig grad av et par gram AP... morsom måte å utnytte waste på
Sitat av 2verud Vis innlegg
høres bra ut! supert når folk tar seg tid til å skrive gode oppskrifter

er ikke akkurat store mengdene AP i et par tørre kaffefilter da, kun det som har trukket inn i filteret...
til alle som er så negative, så kan dere jo vente å uttale dere til dere har droptesta med AP impregnert kaffefilter... skal flere lag til og relativt hardt slag før det detonerer.. detonerer heller ikke ved flamme.. og ren fysikk kan fortelle dere at en stein på 1 kg eller nå ikke vil skifte retning av noen særlig grad av et par gram AP... morsom måte å utnytte waste på
Vis hele sitatet...
De handler jo bare om å forsikre seg om at det går bra ikke at du tror det går bra,
selv om du synst at det skal litt til for at det får av med slag så kan også friksjon sette det av,
Et eksempel er at du legger noen få krystaller ap på en treplanke å legger en annen planke opp på den andre planken med ap på
så trykker du den mot den andre planken å skyver den fra deg.

Jo ap detonerer fint i friluft men 0,5g-1g detonerer ikke hvis du legger det i en liten haug,
Men det vil nok 4-5g gjøre.
Å til dere som har så lite respekt :
http://come.to/PFP gå inn der det står "Consequences" å husk altid de bildene der, hvertfall når du håndterer eksplosiver.
Sist endret av Bowman; 10. juni 2009 kl. 13:27.
point taken... da stopper vi den diskusjonen der før det går for langt OT..
Man bør etter min mening prøve å unngå primæreksplosiver så ofte som mulig. Greit nok i små kinaputter og som detonator på et par gram, men å tukle med store mengder primærer kunne jeg ikke tenke meg.
Det er sikrere, ofte mer økonomisk forsvarlig og minst like mye smell ved å gå for en kombinasjon av primæreksplosiver og sekundæreksplosiver.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
2everud: Kan du forklare mere nøyaktig hva du mente med den steinen?

AP detonerer når det ikke får tilførsel av oksygen.
Blokker ut oksygentilførsel, så smeller det.
Ha så mye AP at det blir for lite luft i området til at AP'en klarer og få seg den lufta den trenger, så smeller det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor sensitivt er det ?
Feks, iforhold til sortkrutt .

Høres ut som om det nesten går av veldig lett.
Sist endret av Jonox; 7. juli 2009 kl. 02:35.
Sitat av Hedges Vis innlegg
Først en advarsel: Dette stoffet er USTABILT og bør på ingen måte lages av folk uten erfaring innen dette feltet! Jeg tar ikke ansvar hvis noen blåser av seg div. lemmer eller dreper seg eller andre under produksjon av dette. Unngå statisk elektrisitet i nærheten av dette stoffet. Det er som sagt uhyre ustabilt, og det skal ikke harde slaget til før det går av. Friksjon er også dødsfarlig her.
Vis hele sitatet...
Leste du ikke førsteposten? Dette er evig sensitivt og må ikke lages hvis du ikke har peiling på hva du driver med...
Sitat av Jonox Vis innlegg
Hvor sensitivt er det ?
Feks, iforhold til sortkrutt .

Høres ut som om det nesten går av veldig lett.
Vis hele sitatet...
iforhold til svartkrutt?

det blir nesten som og sammenligne NI3 og pulverisert stein.

AP kan være både snill og hjelpsom. men de forutser att du følger den gyldene regel.
Så ETN er bedre (tryggere) en å lage AP ?

ETN er ikke så sensitiv(Går lett av) Som AP ?

Skjønte stoffet var Ustabilt, men ville vite hvor mye som skal til for at det går av ?
Sist endret av Jonox; 7. juli 2009 kl. 18:58.
I praksis er nok de fleste primæreksplosiver oppskrytte når det kommer til sensitivitet, men man kan aldri bli for forsiktige av den grunn. AP er sensitiv nok til at du lett detonerer det med hammer. Derfor skal man håndtere det forsiktig uten varme, friksjon eller slag. Man skal etter min mening heller aldri håndtere store mengder primærer, og heller bruke primærer til å sette av sekundærsprengstoff med.
Sortkrutt blir feil å sammenligne med, men AP antenner enda lettere ved kontakt med flamme om det er dette du tenker på.
Sitat av verto Vis innlegg
I praksis er nok de fleste primæreksplosiver oppskrytte når det kommer til sensitivitet, men man kan aldri bli for forsiktige av den grunn. AP er sensitiv nok til at du lett detonerer det med hammer. Derfor skal man håndtere det forsiktig uten varme, friksjon eller slag. Man skal etter min mening heller aldri håndtere store mengder primærer, og heller bruke primærer til å sette av sekundærsprengstoff med.
Sortkrutt blir feil å sammenligne med, men AP antenner enda lettere ved kontakt med flamme om det er dette du tenker på.
Vis hele sitatet...
du glemte statisk elektrisitet. er en god ide og bruke antistatisk armbånd når man håndterer AP.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Faen noe gammel AP fra noen rester da jeg lagde litt.. Sikkert et par måneder gammelt. For å teste sensitiviteten på det tok jeg å la det på et betonggulv. Da jeg la en hammer oppå det og gav litt ekstra trykk og så dra hammeren raskt frem og tilbake oppå gikk det av :P var heller ikke store slaget som skulle til før de tgikk av^^

Men nå har jeg 140g fersk AP liggende til tørk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har funnet ut at Faxe blekelut ikke er og skaffe i butikkene pga EU sine grav til det stoffet

Noen som vet om Norsk trepleie sin blekelut funker?

Er denne for svak eller vil det funke:P

Takker for svar ,)
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det finnes flere (ihvertfall to) typer blekelut. Den typen som er enklest å få tak i inneholder natriumhydroksid og er ubrukelig. Se bak på innholdsfortegnelsen så finner du fort ut hva treluten inneholder
Står at den inneholder 5-1% Hydrogenperoksid, Funker det ?
Nei, fordi den inneholder Natriumhydroksid.
Stikk på apoteket å hør hva de skal ha?
Ebay er også en mulighet. http://cgi.ebay.co.uk/FOOD-GRADE-Hyd...d=p3286.c0.m14

Det er ganske billig og han sender til Norge.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Jonox Vis innlegg
Står at den inneholder 5-1% Hydrogenperoksid, Funker det ?
Vis hele sitatet...
Inneholder den 5-1% H2O2?
Eller står det en million andre ting der og?
Viss det ikke står en dritt mere så funker det, men heller svært dårlig...
Værtfall på yeild fronten...
Den inneholder i tillegg natriumhydroksid vet jeg.