Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1205
Hei!

Jeg har bestemt meg for å gjøre noe jeg absolutt ikke kan og søker råd og innspill. Jeg er ny her og håper jeg har postet riktig sted.

Jeg ønsker mekke meg en Rotisserie modul til våren for hel-grilling av gris. Jepps, for når den dagen med oppholdsvær i sommer kommer så skal jeg stå klar med grisen :-)

1. Jeg har tatt utgangspunkt i en Valeo 404886 vindusviskermotor (Bakvindu) fra en eller annen VW modell. Den klarer jeg ikke finne noen som helst manual til. Er det noen som aner hvor man går for å få tak i dette? Har naturligvis prøvd produsentens side og en hel kveld med Google søk, men treffer bare tvilsomme sider med betalingsmur eller sider som ikke virker.

2. På motoren har jeg funnet følgende merking på portene: 15, WW, INT og 31. Ut fra det jeg har funnet på nett så brukes disse til følgende:

*15 - Black/Brown = 12V (from Fuse 27 in the car)
*WW - Ukjent men mulig det er pumpen for vindusspylerveske?
*INT - Intervall tror keg
*31 - Jord?

Jeg har her noen spørsmål: 1) Hvordan kobler jeg strøm på motoren for å få kontinuerlig drift og 2) Er det måter å koble på som reduserer hastigheten på motoren? Noe jeg absolutt ikke må gjøre? (Innrømmer glatt at jeg ikke kan en meter om dette så ALLE genuine tips mottas med takk)

3. Gir:
Jeg har som man ser fra teksten over ikke testet motoren enda, men jeg er 99.99% sikker på at den går for fort til mitt bruk. Jeg må derfor gire den ned i hastighet. Jeg har sett diverse DIY prosjekter på nett som enten bruker sykkelgir med kjede eller en motor laget for Rotisserie med 1-3 hastighetsvalg. Jeg har derimot lyst til å gire den ned selv ved bruk av metal eller plast-gir slik at plassbehovet blir mindre. Dette er også et område jeg har lite erfaring med (Med unntak fra Lego vel og merke ).

I Gir kategorien har jeg flere spørsmål: 1) Vil plast-gir moduler tåle belastningen? Noen som har erfaring her? Jeg har plastgir-deler i en gammel Nitro fjernstyrt bil stående, og de har tålt forholdsvis mye juling, men så er belastninge litt annerledes når man skal snurre rundt på en gris. 2) Er det noen som vet hvor man får kjøpt rimelige gir-deler til denne typen bruk? Jeg sitter nå og søker på nett uten at jeg helt har funnet riktig pris/kvalitets ratio enda. Blir fort for dyrt med metall-deler. En av grunnene til at jeg ikke finner det jeg skal ha er muligens utagerende inkompetanse (Vet ikke 100% hva jeg skal søke etter).

Som dere ser, mye å ta tak i her. Jeg har flere vegger jeg skal gå på etter hvert, inkludert sveising, skaffe passende rustfritt rør til en rimelig penge osv, osv, men først må jeg få det mekaniske i bestilling :-) Håper noen her kan forbarme seg over meg og gi meg noen tips. I alle tilfeller, ha en fortsatt fin kveld!
Sykkelkjede/tannhjul er vel billige girdeler?
Trådstarter
2 0
Fant forøvrig noe som ligner et forståelig skjema for kontinuerlig drift her: https://www.bsbildeler.no/Viskermotor-P861933.aspx (Klikk på bildet).

https://imma.gr/78962x0a688

Sitat av warmkorv Vis innlegg
Sykkelkjede/tannhjul er vel billige girdeler?
Vis hele sitatet...
Absolutt, men det bygger ganske mye. Vil helst gire det ned inne i en liten boks som ikke tar for mye plass. Men du har helt rett, man får jo ødelagte sykler kastet etter seg og billigere enn det blir det ikke :-)
Sist endret av Bonkyboy; 10. mars 2019 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.