Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3030
Jeg ønsker å sette opp en minimalistisk linux maskin som kun skal brukes til å kjøre en enkel applikasjon. Slik at når man booter opp maskinen, så åpnes applikasjonen automatisk i maksimert modus og uten mulighet for å lukke den.

Det jeg lurer på er hva trenger jeg?

Av sikkerhetsmekanismer så trenger jeg IPTables, SELinux (MAC) og fil tilgang kontroll, antar jeg trenger ACL og multiuser støtte da. Men alt dette er rimelig «basic» funksjonalitet i Linux. Og selvsagt så trenger jeg SSHd for fjernadministrasjon.

Jeg trenger også maskinvare støtte for ethernet, skjermkort, usb, touchskjerm o.l.

Alt dette ovenfor er ikke så relevant med det jeg lurer på, nevner det bare for å danne ett bilde av hvordan systemet skal fungere. Det jeg lurer på er rundt GUI, X11, vindusbehandler som gnome.

Applikasjonen som skal kjøres på denne maskinen har jeg selv skrevet i C++, det er brukt minimalt med tredjeparts biblioteker for å gjøre den mest mulig installasjonsvennlig. Men ett av bibliotekene som er brukt er libgtk+, og det er her jeg frykter det kan oppstå problemer med ideen min. Trenger jeg X11? Kan man kjøre libgtk+ applikasjonen direkte på X11 med bare libgtk+ installert? Eller trenger jeg full gnome installasjon? Og finnes det noe lesestoff rundt temaet med oppsett av en slik maskin?
Kan du kanskje forsøke å installere det så minimalistisk som du ønsker uten x11 på en virtuell maskin eller vil de ikke fungere siden hosten alt har vindussystemet?
Raspberry Pi er perfekt til en sånn jobb!
Det kommer vel helt an på hvor krevende det programmet ts har skrevet er. Rasp.pi er bra til mye men for svak for endel greier. Nå er det jo ganske mange alternativer til rasp.pi med betydelig mer muskler, men det gjenspeiler jo gjerne på prisen også.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det kommer vel helt an på hvor krevende det programmet ts har skrevet er. Rasp.pi er bra til mye men for svak for endel greier. Nå er det jo ganske mange alternativer til rasp.pi med betydelig mer muskler, men det gjenspeiler jo gjerne på prisen også.
Vis hele sitatet...
Skal ikke undervurdere raspbery pi. Den klarer nok det meste så lenge det ikke er tunge 3d oppgaver. Klarer tross alt 1080p video uten å hikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Klarer tross alt 1080p video uten å hikke.
Vis hele sitatet...
...fordi den har hardware-dekoding av populære videoformat. RPi har latterleg cpuytelse samanlikna med vilkårlige X86-cpuer laga siste ti åra.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Hardware er ikke relevant med mitt spørsmål, men jeg kan nevne at den kjem til å bli kjørt på «ordinær» x86_64 arkitektur. Raspberry PI er fint til mange små og lettkjørte prosjekter, men når det kommer til prosjekter som samler store mengder data fra mange kilder og skal prosessere all dataen, så blir gjerne RPI for smått. Og selv om mange sikkert mener det er unødvendig, så liker jeg å overdimensjonere hardwaren, bedre å ha for mye kraft enn for lite.

Men tilbake til spørsmålet mitt. Jeg har gjort litt research og såvidt jeg har forstått det, så må jeg ha X11 for å kjøre LibGTK prosjekter, i motsetning til LibQT som kan kompileres til å kjøres uten X11. Jeg har i lengere tid hatt lyst til å prøve Wayland, en protokoll som er ment til å erstatte X11 fra 1984, men siden X11 har vært så utbredt i linux miljøer så har det aldri blitt til det. Men nå har jeg sjansen til det.

Så jeg skal gjøre noen tester på å prøve å kjøre LibGTK prosjekt direkte på Wayland. Kommer med update etterhvert som jeg for testet dette.