Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6497
For at dette ikke skal bli så langt kan jeg skrive kort om meg selv. Kvinne 28. Fikk diagnose Asperger sent i fjor og ble anbefalt å utredes for ADD og fikk diagnosen for 2 uker siden. Har min 4.dag på 20mg Ritalin som skal tas før måltid på morgenen. Første dagen satte jeg meg ned og ingenting virket til å skje. Så fikk jeg plutselig en trang til å rydde. Huset ble strøkent og dagen etterpå var hakket roligere, men jeg klarte å holde fokus og interessere meg mer for andre og å lære. Matlysten var kverket, men har kommet tilbake mer og mer. Den kommer oftest på kvelden. Om morgenen dår jeg i meg en banan og havregrøt. Nå er 4.dagen og jeg har vært mye mer sliten.
Jeg klarer ikke å skille hva som er pillen eller om jeg bare har en god dag. Det jeg merker mest er at tankekjøret er borte og jeg sammenligner meg ikke så mye med andre og er mer avslappet til fremtiden. Klarer å leve mer i nuet og raserianfallene er borte. Men nå er jeg redd de kommer gradvis tilbake
Neste torsdag skal jeg på sykehuset og snakke med en lege om jeg evt skal opp i dose eller bytte til annen medisin.

Jeg er også litt redd for mitt ekstreme behov for å kjenne lykkefølelse. Jeg har prøvd hasj før men det har blitt med prøving og jeg er ikke interessert i å bli en bruker. Var bare nysgjerrig og har gode venner som bruker av og til. 2 av 9 jeg kjenner har klart å holde seg under kontroll. Hos de andre har det ballet på seg med problemer.
Jeg har også hatt alkoholproblemer. Men kjøper det ALDRI selv så det står ikke tilgjengelig. Jeg savner ikke å ha det eller alkoholrusen. Problemene starter når jeg starter. Før gikk jeg i skapet til mamma etter hun hadde lagt seg og snekdrakk til 6 om morgenen. Det samme når jeg har hatt ferie for et par år siden (delte kollektiv med noen som sa jeg bare kunne ta det, men det ble skamfullt så jeg fylte vann på Vodkaflaskene så de ikke skulle se at den var under halv) men ikke bekymre dere for alkoholbruken min. Jeg drikker omtrent ALDRI.

Jeg føler bare på en liten nedtur nå som jeg ikke er like høyt oppe

Noen med erfaring eller innspill?

Er ny her. Beklager om jeg postet på feil forum.
Sist endret av Dreamliner91; 21. februar 2020 kl. 20:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Hei! velkommen til forumet, og grættis med diagnoser, forhåpentligvis er dette starten på et nytt å bedre liv!
Det er nok veldig normalt å bli lit "speeda" på ritalin i starten, og dette skal du ikke bekymre deg over så lenge du ikke føler en trang til å doble eller tripple dosen din for å føle lykke. Selv har jeg erfaring med ritalin men om dagen så går jeg på concerta 54 mg depot som så og si er samme stoff som du nå har fått av legen. dette har jeg gjort i flere år nå og jeg har erfart det samme som det du har gjort når jeg startet på lavere doser selv. Nå om dagen er altid det første jeg gjør å ta medesinen min, og jeg føler meg ikke lenger "speeda" av det, men heller, som du sier; at jeg ikke har samme tankekjøret og at jeg lettere kan sortere tankene mine og dette fører til at jeg fungerer bedre i hverdagen. merk deg at alkohol kan gi deg mer rusfølelse av ritalinen, så prøv å ikke drikk mye og iallefall ikke assosiere alkohol som en måte å bedre rusen fra ritalin på. Ritalin er rettogslett en medesin som folk som deg og meg kan ta for å få en bedre hverdag, og jeg tror heller ikke det du beskriver her er unormalt. men jeg vil også nevne at jeg tror det er viktig at du har en god dialog med legen, for det er ikke nødvendigvis at ritalin er best for deg, så det er viktig at du beskriver akkurat hvordan du føler deg når du tar det med legen.

Dette er helt riktig forum forresten så slapp av!
Takk for svar. Jeg likte å føle meg speeda og det er derfor litt nedtur at jeg ikke føler det slik. Jeg skal ikke drikke i det hele tatt. Har ingen planer om å mikse Ritalin og alkohol for å ha det gøy. Nedturen er så stor selv etter bare alkohol. Men hvorfor gi Ritalin dersom det virker så kort? Jeg vet ikke engang hvor lenge jeg egentlig er påvirket. Skulle tro at det kanskje er ute nå? Jeg tok den kl 11 i dag. Nå har jeg ikke noen trang til å rydde lenger. Og det er litt kjipt om den gamle jeg kommer tilbake. Har også fått mer sympati etter jeg startet. Ble så nedfor de 2 siste årene at mamma gruet seg for å være sammen med meg. Mine nærmeste måtte gå på tå for meg fordi jeg er en tikkende bombe. Jeg er sint på livet for tiden. Nå klarer jeg lettere å se at det ikke er mer synd på meg enn mange andre, men diagnosen har gitt meg utfordringer. Jeg har ikke hatt det bra sosialt. Ikke med skolearbeidet. Dette har igjen begrenset muligheter for utdannelser. Jeg har hatt jobber, men slike jobber som er greie når man er ung. Så fikk jeg ny jobb og klarte meg veldig fint. Men en ny mulighet dukket opp og jeg tok den. Så gikk det ikke jeg trodde/ville og så ble det nedtur på nedtur. Jeg følte at jeg hadde kommet dit jeg hørte hjemme. Men det var som om skjebnen ikke godtok at jeg var lykkelig, og måtte heller ta en plass jeg ikke trivdes med. 10 steg tilbake liksom. Fikk diagnose moderat depresjon i fjor.
Ritalinen gjorde meg mer realistisk. Men nå merker jeg at jeg blir lettere irritert igjen
Hei! Det du opplever er nesten veldig normalt føler jeg, har selv Adhd og får 3x20mg ritalin mod frisettning kapsler, synes selv bivirkningene er for store nå iforhold til positiv effekt etter langvarig bruk! Jeg fikk det utskrevet først når jeg var 8, og nå er jeg 21... har nettopp tatt opp med fastlegen ang medisinbytte til aduvanz (billig versjonen) av Elvanse! Jeg har selv prøvd concerta, ritalin, strattera, osv, men har fått Aduvanz utenom lege for å teste det ut ift ritalin! En 30mg Aduvanz kapsel med frokost, det holdt meg fokusert og fikk gjort ting jeg vanligvis ikke orker, (rydding/vasking osv).
Jeg følte det var en start på ett nytt og bedre liv, Jeg følte det var veldig mye mere naturlig "onset" etter inntak, nedturene jeg hadde 4 ganger om dagen på ritalin var borte, matlysten kom tilbake, fra morgen til kveld, kun 1x30mg aduvanz! når jeg la meg sovna jeg fort naturlig, da jeg følte meg veldig naturlig sliten! På ritalin har jeg veldig dårlig matlyst, nedturen begynner etter ca 4t etter inntak, og da må du redosere! Jeg får heller ikke gjort så mye, men jeg fokuserer bedre og er til en viss grad "kognitivt bedre", så som sagt, personlig føler jeg det negative med ritalin utveier det positive! Dette er veldig inviduelt selvfølgelig!

Er det 20mg kapsler eller tabletter ritalin du tar?

Hadde jeg vært deg hadde jeg hørt om å få prøve attentin (deksamfetamin) eller aduvanz (lisdeksamfetamin)!

en kompis av meg bruker 70mg aduvanz og 5mg attentin, det fungerer supert for han!


Legger ved en link der du kan se hvilke preparater du kan bruke mot Adhd!

https://www.apotek1.no/hjerne-og-nerver/adhd
Takk @Vestlandslefso jeg har gjort ekstremt mange research. Jeg har snakket med legen som skriver det ut til meg. Hun sa at jeg må informere om evt tapt matlyst og bivirkninger. Blir matlysten borte så ville de at jeg prøver Aduvanz. Fordi jeg er allerede undervektig grad 2 (vært slik hele livet til tross for matministeret jeg er).
Attentin hørte jeg ikke som noe alternativ. Er den vanlig?
Mye villedende på nett. Trodde bare barn får Elvanse. Og Aduvanz for voksne.
Adderal har jeg hørt om også men det er vel bare i USA

Og så er det noe som forfølger meg; jeg er hun dama som må ta piller for å fungere som andre. Ikke meningen å tråkke på noen altså. Det er mange som bruker diverse piller mot ting, men.....

Tar forresten kapsler.20mg. Står på apotekenes side at de varer i 6-8 timer?
Sist endret av Dreamliner91; 21. februar 2020 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra du gjør research selv, var sånn jeg fant ut av det, legen min hadde ikke hørt om noe annet enn ritalin, concerta og strattera, så jeg måtte si hvilke legemiddler jeg ville prøve selv....

Høres ut som om du har grei dialog med legen! Viktig å informere om endringer etter start av ny medisin! Undervektig vet jeg desverre ikke så mye om att jeg kan gi noen råd! får du bedre matlyst iløpet av kvelden?
Attentin tror jeg er ganske nytt, da det stadig kommer nye og billigere "kopi" preparat, elvanse, vyvanse og aduvanz er lisdeksamfetamin.

Er litt usikker på attentin da denne er ganske ny selv om virkestoffet har vært brukt lenge har det vært på godkjenningsfritak, sånn som metamina er. Tror attentin skal kunne brukes også uten å måtte søke eller betale dyre dommer, uten att jeg vet det 100%!

Adderall er sjeldent brukt i Norge pga prisen og missbrukpotensialet som har oppstått i Amerika!!

Adderall blir isåfall den siste du får prøve av Adhd medisiner!

Jeg føler selv det samme! Jeg er også han som må ta en pille om morgen for å virke som resten av vennegjengen min, uansett hvor jeg går må jeg huske å ikke dra for langt ifra medisinen min!


Har du "erfaring" med selvmedisinering av legemidler feks før? Eller kun administrert av lege?

Okei! Det er nok også inviduelt. I begynnelsen varer de nok 6-8t, men som med alt så utvikler du toleranse til en viss grad, om jeg tar en pause fra ritalin også begynner igjen, så er det bare noen dager dem varer 6-8t, og så er jeg tilbake som vanlig, der du kjenner nedturen begynner etter ca 4t og har en del humørsvingninger pga dette!
Matlyst blir bedre etterhvert. Aduvanz og Elvanse er identisk mtp virkestoff, men førstnevnte fås kun i 30, 50 og 70mg, sistnevnte også i 20, 40 og 60 i tillegg. Aduvanz er for de fleste værre med tanke på matlyst enn ritalin/concerta. I USA brukes den ved overspisingslidelse og er effektiv til det. Adderall brukes lite i Norge med god grunn, den inneholder 1/4 levoamfetamin som gir mer påvirkning av blodtrykk, puls og mer kroppslig uro enn attentin og aduvanz/elvanse som kun inneholder deksamfetamin som gir mer fokus, hukommelse etc enn levo. Deksamfetamin gir mest av de ønskede effektene, levo gir mer av de uønskede.
Takk. Vil ikke ha den gamle meg tilbake. Hadde tenkt lage en ny tråd, men nå vet dere allerede litt om meg så kanskje jeg skal fortsette.
Jeg har triggere for depresjon og dårlig selvtillit. Medisinen tok på en måte dette vekk, men jeg er også redd for at jeg ikke lenger vil jobbe mot noe. At jeg bare er glad nok for det jeg har på kunstig vis. Det har seg slik at jeg ser på at andre lever mens jeg ikke kommer noe sted. Alt forblir bare smalltalk. Jeg er aldri den venninnen noen velger først. Hvis dere skjønner. Og dette plager meg også mtp kjæreste. Jeg tenker fremdeles på en det aldri ble noe med. Ikke slik intenst men jeg kjenner på at han på en måte mangler i livet mitt. Jeg hadde aldri selvtillit til å kontakte ham. Han var interessert. Men jeg var avvisende. Han er også fra utlandet. Ikke spør hvor kanskje? For jeg kan kjennes igjen. Har skrevet mange tråder på andre forum. Leser man der kan man se hvor ustabil jeg var. Medisinen ble liksom en pause, men jeg er bare livredd for at mitt gamle jeg kommer igjen og alle Asperger-trekkene...

Hva er egentlig forskjell på Concerta og Ritalin? Det er jo samme virkestoff
Sist endret av Dreamliner91; 22. februar 2020 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg

Hva er egentlig forskjell på Concerta og Ritalin? Det er jo samme virkestoff
Vis hele sitatet...
Concerta gir virkestiffet mer jevnt fordelt utover dagen og virkninga varer lenger, opptil 12 timer. Ritalin kapsel gir 2 topper i blidkonsentrasjon og varer opptil 8 timer.
Færre nedturer med Concerta altså? Eller kjenner du virkningen av den? Byttet du fra Ritalin til Conserta og kjente virkningen/forskjell?
Aduvanz har visst best omtale
Har aldri prøvd concerta, men kjenner noen som bruker den og foretrekker den fremfir ritalin kapsler. Bruker aduvanz selv og foretrekker den, men den gir mer bivirkninger med søvnproblemer og dårlig matlyst enn ritalin hos meg. Om du synes ritalin funker bra, hold deg til den, om du synes den varer for kort kan du spørre om concerta. Hva andre sier om medisinen skal du ikke bry deg om, kjenn på hva DU føler, det er det som betyr mest.
Takk igjen. De sa at Aduvanz var 2.valg for meg. Concerta ble ikke nevnt
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Takk igjen. De sa at Aduvanz var 2.valg for meg. Concerta ble ikke nevnt
Vis hele sitatet...
Om du trives med ritalin, men synes den varer for kort er det bare å spørre om concerta. Det sa legen min ihvertfall.
Ok. Det hadde jo vært best å prøve en ny og uke Concerta og en annen på Aduvanz. Jeg aner ikke hvordan de forskjellige kjennes
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppdatering

Hvordan vet man om en medisin funker som den skal? Legen ville ikke gi meg Aduvanz, men øke dosen Ritalin. Hadde jeg fått bestemme hadde jeg ville prøve 1 uke med hver, og se hvem som hadde best effekt. Skal opp på 30mg neste uke. Jeg prøvde en dag uten Ritalin i forgårs og tankekjøret kom da om kvelden. I går tok jeg dobbel dose, 40mg og merket ikke noe spesielt. Har i dag bare tatt 1. Andre medisiner skal vurderes om 2 uker etter jeg har prøvd 30. Hvordan vet man om medisinen har ønsket effekt? Jeg har ingen andre bivirkninger enn manglende sult av Ritalinen. Men konsentrasjon kunne jo vært en smule bedre. Noen her som startet på Ritalin og gikk over til noe annet? Hvordan kjennes det?
Sist endret av Veggen; 3. mars 2020 kl. 16:19. Grunn: La til overskrift
Det kan ta tid før man finner riktig dose. Å drive å ta dobbelt opp en dag og la vær en annen dag er bare dumt. Du merker når det virker. Men det er ikke sånn at alle symptomer magisk blir borte på medisiner og alle reagerer individuelt.

Følg planen du har fått, legen vil høre med deg hvordan det fungerer og vurdere videre utifra det.
Helt enig med 0bs. En uke er for kort tid til å vite hvor godt en type medisin fungerer, bivirkninger kan ta lang tid før de vises skikkelig, følg behandlingsplanen din og bygg gjensidig tillit med lege/psykiater.

Hva legger du at du merket ikke noe spesielt ved 40mg? Sammenliknet med hva? Doseøkninger som overskrider ideell doseringe gir ikke bedre medisinsk effekt, snarere tvert imot. Ting kan være vanskelig å bedømme på egenhånd i starten, spesielt fordi medisinene kan gi noe eufori i started og det blir lett å lure seg selv på ulike måter.
Du har fått flere svar i andre tråder, men det virker ikke som du er særlig lydhør for svarene. Medisinen fikser ikke alt magisk, men den kan gi litt mindre tankekjør, bedre hukommelse og fokus, roe ned på hyperaktivitet etc. Du har knapt nok prøvd medisinen og allerede eksperimentert litt selv mot legens og våre råd. Hva er det du vil oppnå med medisinen? Grunnen til at man tester andre medisiner er pga dårlig effekt eller problematiske bivirkninger, man får ikke prøve forskjellig bare på skøy. Fullfør opptrappinga. Hvis du ved evt ønsket effekt over tid har endel bivirkninger kan bytte være en ide. De fleste medisiner gir mest bivirkninger i starten. Det går ofte over etter noen uker/måneder. Noen bivirkninger er såpass alvorlige at man ikke fortsetter og bytter med en gang, eks selvmordstanker, hjerteproblemer etc.
Oppdatering fra meg, siden trådene også ble slått sammen. I går startet tankekjøret på kvelden. Jeg fortsetter denne uken med samme dose jeg startet (20). I dag har jeg vært mer eller mindre likegyldig. Jeg orker ikke tenke på noen ting. Har sittet på rommet og meditert etter jeg ryddet. Jeg finnes ikke rastløs. Jeg er ikke nedfor, men bare mer eller mindre likegyldig.
Tankekjøret kommer fortere tilbake. Driven i meg forsvinner. Altså, orker jeg ikke engang bekymre meg for meg selv. Er dette en negativ virkning av Ritalinen?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Føler du det som negativt eller positivt? Jeg tolker det du skriver på flere måter liksom. Du nevner at du ikke orker å tenke på noen ting samt at du sier at du har ryddet så dette er vel positivt? Men så nevner du også at du ikke gidder å bekymre deg for deg selv, og at du har tankekjør til hvilken grad er dette liksom? føler du sist nevnte som positivt eller negativt selv? Er det at du ikke bekymrer deg feks hva andre tenker over deg, eller er det at du ikke gidder å dusje fordi du gir faen i om det lukter vondt av deg? Folk her inne kommer til å si alt mulig rart, men jeg tror det er viktig at du svarer på disse spørsmålene du stiller selv. Jeg vil ikke gå crazy på tastaturet å skrive hva jeg mener om dette fult ut for det tror jeg egentlig er ganske irrelevant og at vil muligens påvirke hvordan du tenker over det. Hva synes du selv? dette tror jeg er viktig i dette spørsmålet.

Du går fortsatt på "lav dose", er dette en problemstilling du har tatt opp med legen? når jeg selv tar Ritalin så begynner jeg å fokusere på det jeg driver med, og det kan fort være at jeg fokuserer på tankekjør om jeg ikke gjør megselv optatt med noe annent.
Sist endret av Absurd; 5. mars 2020 kl. 21:36.
Jeg dusjer. Jeg takler ikke noe ille lukt, skitne klær eller at oppvasken står. Men jeg har ikke tankekjøret lenger. Men nå har jeg gått fra å rydde til å rydde litt. Jeg klarer fremdeles ikke å huske ting jeg skal lære. Eneste jeg har gjort i dag er å sitte inne på rommet. Pusteøvelser, skroller mobil, FaceTime med kjente.... ingen interesse for fremtiden min. Det er positivt at tankespinnet er borte, men det er vel ikke så positivt at jeg ikke gidder å bry meg med fremtiden min? Det er forferdelig vanskelig for meg å vite om medisinen har ønsket effekt siden jeg ikke har gått på noe før. Ingenting å sammenligne med.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Jeg er enig i at det ikke er positivt at du ikke bryr deg om fremtiden din. føler du at du hadde mer interesse for din fremtid før du begynte på dette medikamentet? og ærlig talt jeg vil stille deg et spørsmål til for jeg er genuint interessert i disse medikamentene fordi det har gitt meg et nytt å bedre liv, men det betyr ikke at alle opplever samme effekt som meg. så jeg spør: Tenker du ofte på din nye medisin i hverdagen? Føler du at det er et hinder for deg?
Det blir fort veldig mye her om jeg skal skrive hele livet mitt. Men jeg gruer meg enormt for å starte på noe studie eller i det hele tatt forbedre noen videregåendefag. Jeg slet veldig på skolen. Jeg tok også opp igjen noen men det gikk til helvete. Bare dyrt.
Jeg har vært i arbeidslivet siden jeg var 20, frem til 27. Jeg tok et valg som føltes riktig. Så gikk det som vanlig ikke bra for meg, men jeg fortsatte å prøve. Det går stadig nedover og jeg ble mer ig mer deprimert. Tenkte at det bare satt i hodet. Jeg ble fort stresset, koblet helt ut. Ting ble rett og slett overveldende. Likevel kjørte jeg på. Nederlag på nederlag. Har fått diagnose Dystymi. Jeg fikk meg en deltidsjobb som jeg tok når jeg var tilgjengelig. Denne gikk konk. Så måtte jeg i fjor sommer gi etter for å finne ut om jeg har diagnoser. Psykose ble utelukket. Fikk ADD i år og driver nå med oppstart. Første uken klarte jeg å tenke realistisk. Nå har jeg bare blitt passiv. Orker ikke tenke mer på noe mål ig mening for livet. Kanskje det er forbigående. Eller en virkning av medisinen andre jeg ikke. Jeg har oppsparte midler og har ikke særlig med utgifter nå. Mulig jeg får jobb fra slutten av mnd for jeg stod på skikkelig i jobbsøkerprosessen, men januar ble alt helt stille. Nå har legen sagt at jeg ikke skal søke jobber før jeg har fått svar på den her. Jeg er en god kandidat. Fordi å drive med denne søkingen stresser meg enormt. Men så er saken at jeg vil ikke noe annet enn det jeg prøvde. Jeg er ikke motivert til å finne meg et sted å leie og bare jobbe igjen. Jeg vil jo tjene penger igjen, men siden jeg aldri har følt jeg fikk til noe så har bare alt blitt demotiverende. Medisinen ga meg driven første uken og jeg klarte å være tilstede. Nå bare er jeg her uten hverken gode eller vonde følelser....

Og jeg føler ikke medisin nødvendigvis er et hinder
Sist endret av Dreamliner91; 5. mars 2020 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Vel om du skal være så ærlig så skal jeg ikke la deg stå alene!

Jeg ser godt situasjonen din og ærlig talt så har du i mine øyne taklet det veldig godt. Selv er jeg fra en ekkel hippie familie og det var ikke snakk om at jeg skulle få noen diagnoser så jeg begynte å eksperimentere litt med adhd medisin og det gikk fort over til amfetamin som førte til at jeg også mistet den eneste jobben jeg noen gang har brydd meg om. Jeg troedde jeg var sprø helt til jeg begynte med amfetamin og etter det så trodde jeg bare at jeg var et dårlig menneske som likte å ruse seg, så fikk jeg lov til å ta ritalin/concerta og det har ikke gjort livet mitt bedre men det har gitt meg muligheten til å være normal, nå har jeg noen mnder igjen på aap siden jeg fikk sparken fra min drømme jobb og mistet samboer + at jeg måtte flytte opp i skogen igjenn til fattern.
Så har jeg delt litt om meg også så er det ikke bare deg som må dele her.

Her begynner tilsvaret mitt for din siste kommentar; Det er jo positivt å høre at du ikke føler at din medisin er et hinder for deg og som jeg sikkert har sagt før så tror jeg dette er normalt å føle, og ikke for å dømme deg, men i mine øyne så virket du veldig motivert og positiv til å rette opp i livet ditt. Men tilbake til medesinen så tror jeg det er ekstremt viktig at du snakker med lege om dette. selv så går jeg på 54mg + hver dag bare for å føle meg normal og det er ikke noe jeg har følt før i midten av tjue årene mine (hvis man ser bort ifra amfetamin). Jeg tolker ikke det du skriver her som gode følelser men jeg synes det er viktig at du evaluerer det selv. Også viser jeg forståelse for at det ikke er fett å bre ut hele livet sitt her på et forum så jeg vil bare legge til at om du lurer på noe så går det ann å sende meg pm.
Å føle seg helt "flat" kan definitivt tolkes som en bieffekt av medisinene, men det er det behandler som er mest skikket til å bedømme. Å være helt ærlig og ta med notater til timen vil jeg sterkt anbefale. Jeg ser du bare nevner lege og ikke psykolog eller psykiater. Hva slags behandling/oppfølgning er det du får, får du snakket med noen som tar hensyn til din historie og deg som person når det kommer til medisinene, og ikke "bare" en lege som behandler symptomer?
Sist endret av Snilepisk; 9. mars 2020 kl. 12:08.
Ja jeg gikk til psykolog. Disse vet om depresjonen ig jeg har fått diagnose Dystymi. Men fikk Ritalin likevel. Har må ny lege som jeg fortalte om depresjonen til. Hun ville jeg skulle prøve Ritalin en stund til og neste uke øker jeg dose. Jeg vil prøve ut andre medisiner for å kunne sammenligne
Gjelder å være tålmodig ihvertfall, selv om det ikke er lett, noen få uker er veldig kort tid. Jeg gikk selv på ritalin i et par måneder før psykiater og psykolog mente det var hensiktsmessig å teste noe annet (Elvanse), det tok til sammen tre måneder før jeg endte opp med Attentin som viste seg å være det som passet meg best. Følte selv at jeg ble noe følelsesløs på ritalin, samtidig som jeg merket en slags konstant nervøsitet og problemer med søvn (alt av modifisert frisetting gav dette problemet). Selv om ritalin hjalp på de fleste symptomene mente behandlere at det var hensiktsmessig å teste andre typer for å finne det som fungerte best, og ikke bare tviholde på det første som fungerte "ok".

Å bare spørre rett ut om å prøve andre medikamenter tidlig kan i verste fall føre til at man fremstår medisinsøkende, man må bygge erfaring over mange uker og sammenlikne hverdagen på medisiner med hverdagen uten medisiner. En måte man kan presentere erfaringen sin på som burde bli tatt seriøst er slik:
Med Ritalin har jeg bivirkning A og B, og føler Ritalin ikke fungerer så bra til symptom X og Y. Og spørre om å teste en annen medisin kan være nyttig.

Ta notater underveis, vær ærlig og ikke finn på noe eller lyv for å få ting til å gå fortere.

Utenom det tror jeg det vil være veldig nyttig for deg å ha en psykolog med relevant erfaring til å snakke med når du tester ut medisiner, men det er lettere sagt enn gjort gjennom det offentlige helsevesenet.
Sist endret av Snilepisk; 9. mars 2020 kl. 14:49.
Ok. Hvor lang tid tar det før man får foreslått en evt annen medisin? Når jeg er ferdig med neste runde har jeg gått 3 uker og deretter skal annen medisin vurderes. Jeg vet da absolutt ikke noen ting siden jeg bare har prøvd denne. Jeg spurte hva forskjell på Rit og Concerta er, og hun sa de fungerer på forskjellige områder i hjernen. Da aner da ikke jeg hvem jeg bør gå for! Eller evt Aduvanz
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man er i prøveperioden på Ritalin, har de en måte å kontrollere at medisinen er tatt hver dag i X-antall uker? Jeg skal til utredning og ønsker egentlig ikke å utsette meg for de bivirkningene jeg leser om Ritalin over en lengre periode. Jeg vil heller prøve det ut i en uke og to og se hvordan det fungerer på meg, og håpe på å få prøve mer oppdaterte medikamenter snarest mulig.
De sjekker ingenting. De spør bare hvordan det går. De skriver ut begrenset antall kapsler til deg. Så du har en hver dag til neste time. Jeg starter på 11 kapsler, gikk tom, legen ble syk men skrev ut 11 nye. Har nå igjen 2 av dem og skal øke dose. Jeg droppet å ta medisinen forrige uke en dag, og tok 2 mandag for en uke siden. Da ble det 40 Mg. Går bare på 20 så har tatt 20 hver morgen igjen. Øker til 30 over i morgen. Jeg vet ikke hva som skyldes medisin og ikke. Jeg har hatt noen dager med apati. I går ble jeg plutselig lærevillig igjen.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Var det noengang et ekstremt behov å ville kjenne lykkefølelse i livet sitt? Ellers syns jeg at man blir mindre humoristisk på stimulanter. Alt blir liksom like gøy, og da blir ingenting særlig gøy.
Sist endret av meaculpaUIO; 9. mars 2020 kl. 17:45.
Det blir gjort en vurdering etter du har vært gjennom neste runde. Om legen vil at du skal prøve en av dosene du har vært på i prøveperioden litt til, eller prøve noe annet med en gang er vanskelig å si. Du velger neppe helt selv hvilken medisin du får prøve i etterkant, det vil avhenge av hvilke bieffekter du opplever og hvilke utfordringer du merker med Ritalin. Jeg vil anta at du får tilbud om å prøve Aduvanz eller Elvanse og ikke Concerta.

Det er absolutt ingen forskjell på hvordan Ritalin og Concerta fungerer i hjernen da det er akkurat samme virkestoff (metylfenidat), men det som skiller dem er hvordan virkestoffet blir frigjort over tid i kroppen din etter inntak. Aduvanz, Elvanse og Attentin har derimot et annet virkemiddel (dexamfetamin) og vil fungere litt annerledes på hjernen enn Ritalin og Concerta.

Utprøving av medisiner er i stor grad tillitsbasert, men jeg vil råde deg til å følge opptrappingsplanen, og merker du for mye bivirkninger ved økning av dose er det gjerne bare å ta kontakt med behandleren så fort som mulig å forklare situasjonen. Når jeg prøvde ritalin så merket jeg veldig fort at 30mg var en for høy dose for meg og returnerte til 20mg og deretter 10mg før psykiater konkluderte med at vi burde teste Elvanse. Det er mange som får veldig god effekt og få bivirkninger av Ritalin ganske lenge, så det er verdt et forsøk, man burde ikke være innstilt fra starten på at man skal over på et annet medikament.

En annen ting; for å vite hvordan medisinene fungerer for deg, hva de kan hjelpe for og hvilke bieffekter de har så er det ikke kun det at man må ta de over flere uker, men man må også tilvennes medisinene til en viss grad. Det kan ta månedsvis å bli helt sikker på hva som er et resultat av dagsformen sin og hva som er en effekt, bieffekt eller et resultat av medisinene etter min erfaring. At ting er nytt og forvirrende i starten er normalt.
Sist endret av Snilepisk; 9. mars 2020 kl. 17:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok takk. Jeg bare liker å finne fort ut hva som er best Tok Ritalin tidligere i dag enn vanlig da jeg stod opp tidligere. Jeg er sur nå og har tankespinn igjen, er det tegn på at pillen er ute av virkning? Siste 20mg i morgen. Deretter starter jeg på 30
Hva er forresten MG? Styrke eller lengde? Hvordan merket du at det ble for hardt?
Concerta og ritalin har samme virkestoff, men concerta varer opptil 12 timer, ritalin kapsler opptil 8. De virker på samme sted i hjernen. Mange som bruker ritalin kapsler tar de 2x dag eller bruker concerta pga varighet. Mg=milligram. Samme varighet uansett, men mer mg=kraftigere virkning.
Dårlig humør og tankespinn kan være en naturlig variasjon på humør, et resultat av for lite søvn eller at medisinene slutter å virke, men det er ofte sammensatt, og ikke utelukkende på grunn av at blodkonsentrasjonen av medisinene faller eller har falt. Har du ritalin i form av kapsler så er varigheten på rundt 6 til 8 timer, men dette kan variere fra person til person, noen kropper bryter ned medisinene raskere enn andre.

Merket at 30mg ble for mye ved at jeg fikk økte bivirkninger som et ubehag eller nervøsitet, hjertebank, tørr i munn, "tom" i hodet (dårlig korttidsminne) og kunne føle en stimulerende effekt på kroppen.
Takk jeg har alltid hatt en dragning/interesse for rusmidler. Startet når jeg var 16 og forferdelig deprimert. Jeg var nok litt annerledes enn de i klassen. Jeg var egentlig veldig forsiktig og sjenert, noe jeg ble dritt lei av. Andre drakk seg dritings, noen prøvde narkotika. Jeg så jo opp til Paris Hilton og Lindsay L på den tiden, og at de drev med mer enn alkohol. Jeg starter på videregående og så frem til å komme meg bort, men dette året skulle bli verre. Jeg snakket jo av og til med noen jeg beundret der og, og de sa de hadde prøvd amfetamin osv. Jeg oppsøkte aldri noe slik, for jeg var redd for politi, bivirkninger osv. Tok imot ei pille på en fest men ingenting skjedde. Jaja, jeg fikk alkoholproblemer i løpet av livet. Men sluttet av meg selv. Jeg har også prøvd å røyke hasj flere ganger, men aldri kjent noen virkning. Jeg har vært både full og edru når jeg har prøvd. Jeg er ikke interessert i å bli et hasjhode, jeg ser hvordan det går med mine bekjente som bruker det. Ca 2 av 8 klarte å holde det under kontroll. Jeg gjorde det bare for nysgjerrighet og synes det er interessant hva som skjer i hjernen dersom du inntar de forskjellige ting.
Jeg har med alderen modnes og skjønner nå faren med narkotika. Jeg er interessert i å holde meg sunn og fungere, ikke gå rundt rusa.
Jeg er nå avholds og særlig etter medisin har jeg bestemt meg for å ligge unna alkohol helt. Jeg drakk forrige helg, ikke for å bli full, men fordi ei venninne bare laget en kosedrink. Jeg ble så kvalm! Selv om Ritalinen ble tatt på morgenen.

Jeg har alltid likt å utforske de forskjellige ting. Når jeg vet det er flere medisiner på markedet så vil jeg selvfølgelig se hvem som fungerer best på meg.

Nå har Ritalin vært prøvd i nesten 3 uker. I morgen starter jeg på 30mg.

Tankekjøret er borte om dagen. Har det ihvertfall ikke vondt slik jeg hadde det. Før kunne jeg gå i sirkler i huset, kaste ting i gulvet, tankene spann til hodet kokte, ulvehunger og ulvehunger. Denne er heldigvis borte. Jeg er mer ryddig av meg og tenker mer voksent.

Noen ganger lurer jeg på om det er psykisk. Kanskje jeg på mystisk vis bare har fått bedre dager?

@meaculpaUIO ja det har ofte vært behov for lykkefølelse i livet. For meg har spesielle ting måttet skje for at jeg skulle føle lykke. I form av flytting, ny jobb, ny forelskelse....
Sist endret av Dreamliner91; 10. mars 2020 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut for meg som at du definitivt får en positiv medisinsk effekt av Ritalinen og at det ikke bare psykisk. Spesielt om det å gå dagevis uten tankekjør ikke er noe du vanligvis opplever, selv om forventninger og placebo definitivt kan ha noen effekt.

Ellers høres det ut som du er på et bra sted i livet for å teste ut og få nytte av medisiner! Å bli kvalm av alkohol er ikke noe jeg har opplevd selv, men merker at effekten av alkohol kan bli en del svakere jo kortere tid det er siden jeg tok en dose av medisinene. Har også merket å gå fra brisen til full veldig kjapt ved at medisinene mistet sin effekt når jeg allerede hadde promille. Å være avholds er en veldig positiv holdning sammen med utprøvning og bruk av medisiner, både for din egen del og for å bygge tillit til behandler og helsevesenet.

Helt enig med deg at det er best å finne den medisinen som fungerer best for enhver person, men vær forberedt på at det offentlige helsevesenet muligens vil holde deg på Ritalin over lengre tid om de mener at det fungerer godt nok. Dette er fordi det er den billigste medisinen å skrive ut, fordi det er den medisinen som har lengt fartstid i Norge og at mange har en oppfatning om at den har mindre potensiale for misbruk og avhengighet sammenliknet med nyere medisiner.
Hvem er det det koster for å skrive ut medisin? Hvorfor gir de andre større potensiale for misbruk? Gjelder dette også Strattera? Hvordan er det meningen at det skal føles på medisin? Saken min er at jeg vil ha en hjerne som ikke kobler ut. Det Ritalinen virker til å ha gjort er å gjøre at jeg holder det ryddigere rundt meg, mindre tankekjør. Konsentrasjon og læreevne vet jeg ikke om har blitt så mye bedre.

Det jeg foreslo for min lege sist var at jeg var villig til å prøve Aduvanz, og så gå tilbake til Ritalin dersom den var bedre.

Ritalin har ikke gitt meg noen angst eller søvnvansker
Staten/HELFO som tar regningen. Kort fortalt så likner noen av de andre medisinene mer på amfetamin, og kan i større grad gi eufori eller en lykkefølelse om man tar mer enn en medisinsk dose. Dette gjelder mest hurtigvirkende medisiner, og ikke i like stor grad de med modifisert frisetting. Strattera er ikke en tradisjonell stimulant som de fleste andre ADD/ADHD medisinene, så burde ikke gjelde for den.

Hvordan det er meningen det skal føles er veldig individuelt og vanskelig å svare på.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Strattera er søppel i min mening, og var ikke engang designet for adhd/add til å begynne med.
Et omregistrert patent, så å si.
Indikasjonen som fikk mest betydning for bruk av Strattera, var hvorvidt man ruste seg generelt eller på illegale stoffer.
Selv om vi vet at riktig medisinering for adhd/add gruppa er noe som reduserer misbruk og sidemisbruk.
Så noe man kan gi istedenfor bedre medisiner når rus er inne i bildet - fordi fy fy.
Sist endret av meaculpaUIO; 10. mars 2020 kl. 16:57.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Strattera er søppel i min mening, og var ikke engang designet for adhd/add til å begynne med.
Et omregistrert patent, så å si.
Indikasjonen som fikk mest betydning for bruk av Strattera, var hvorvidt man ruste seg generelt eller på illegale stoffer.
Selv om vi vet at riktig medisinering for adhd/add gruppa er noe som reduserer misbruk og sidemisbruk.
Så noe man kan gi istedenfor bedre medisiner når rus er inne i bildet - fordi fy fy.
Vis hele sitatet...
Så og si ingen ADHD medisiner ble laga primært for ADHD, det var mer en tilfeldighet som viste at spesielt deksamfetamin og methylfenidat hadde god effekt hos mange. Concerta og Aduvanz er vell de eneste som er designa mtp formulering med ADHD og narkolepsi som primærfokus, men virkestoffet ble utvikla for krigføring, slankemiddel etc.

Strattera er den dyreste medisinen for ADHD og har god effekt hos endel, men generelt litt mindre enn dexamf og methylf. Med tanke på helserisiko lar den seg kombinere bedre med bruk av andre rusmidler enn dexamf og methylf.

Det handler ikke bare om å være 'jævelig' med folk som ruser seg, men påkjenninga på hjerte- og karsystem er f.eks mye større ved inntak av alkohol og dexamf/methylf kombinert enn hver for seg. Flere andre rusmidler gir og svært uheldige bivirkninger sammen med sentralstimulerende. Husk at legen som skriver ut har juridisk ansvar. Jeg tror mange leger ville kvia seg for å skrive ut SS til en som er f.eks alkoholavhengig eller bruker MDMA regelmessig. Ikke først og fremst pga moral, men helserisiko (noen er nok på moralbiten og desverre).