Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2630
Hei,

I år så har jeg nådd grensen på 300k på BSU.

Jeg la merke til at på bankens sin side så står det: «Pengene du har spart opp må brukes til å kjøpe bolig eller betale boliglån. Hvis du ikke bruker pengene på bolig, må du tilbakebetale skattefradraget du har fått.»

Problemet mitt er at huslånet mitt er nedbetalt så jeg har ikke noe gjeld lengre. Har heller ikke plan om å bytte bolig da jeg bor på et småbruk og det er her jeg vil mest bo.

Hvordan løser jeg da ut pengene på BSU’n uten å måtte tilbakebetale skattefradraget jeg har fått? Kan jeg bare gå til banken og si jeg trenger 300k til oppussing og dagen etter betale ned dette lånet med BSU? Blir ikke det veldig suspekt? Eller er det helt okei og banken/staten ikke bryr seg?
Akkurat som du sier.
Lån på boligen -> betal med BSU
Hadde lignende problemstilling og løste det fint: la opp et rammelån på boligen min. Førte penger fra rammelån til sparekonto, og nedbetalte lånet med bsu. Skattemessig finte som er fullt lovlig, og banken bryr seg jo ikke. Rammelånet koster ingenting når det er nedbetalt så det trenger du ikke avslutte, la det ligge åpent til fremtidig oppussing, bilkjøp, boligbytte, hyttekjøp etc
Er det noen måte å unngå å måtte betale tilbake skattefradraget hvis en ikke selv eier bolig?
Fins vel noen unntak hvis du er i dyp økonomisk krise.

Men ellers så er det å ta opp rammelån på nedbetale hus fonså å betale tilbake alt med bsu dagen etterpå.
Hei! Jeg har fått høre fra min egen bank at det ER mulig å ta ut disse pengene som er på BSU, men konsekvensen er at man blir sperret fra å kunne spare BSU resten av livet, i alle banker. Man har også fått skattefordeler av BSU-sparing, så disse kan man forvente å måtte betale tilbake om man tar pengene ut av BSU!

Så som andre skriver over så er nok beste løsning rammelån som du overfører til sparekonto og så fra BSU inn til lånet.