Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6880
Så jeg har for andre gang gått i fella og skiftet navn på fylla. Denne gangen er det derimot et navn som faktisk er et ekte navn, og jeg vurderer å beholde det. Problemet er bare at jeg lurer på hvor mye pes jeg må igjennom.

Jeg må vel få nytt pass og bankkort, men er det noen andre offentlige institusjoner eller lignende som må få informasjon? Går det automatisk? Hvordan er det med tidligere vitnemål feks?

Hvis det blir en for stor pain in the ass så skifter jeg tilbake, men hvis ikke så rocker jeg Tintin i noen år.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så jeg har for andre gang gått i fella og skiftet navn på fylla.
Vis hele sitatet...
Hva faen....


Lykke til.
Hvordan går man egentlig i fella og skifter navn? Litt nysgjerrig jeg..
Sitat av Diamondlamp Vis innlegg
Hvordan går man egentlig i fella og skifter navn? Litt nysgjerrig jeg..
Vis hele sitatet...
Det er lett som en plett, du logger bare inn på folkeregisteret. Men jeg tror det er et begrenset antall ganger du kan gjøre det (?)

Jeg ler litt av deg nå, Dongerino. Håper det er greit.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis det blir en for stor pain in the ass så skifter jeg tilbake, men hvis ikke så rocker jeg Tintin i noen år.
Vis hele sitatet...
I ekte Tintin stil så skaffer du deg en hvit Foxterrier som følger deg med på alle dine eventyr, du kan bytte navn tilbake når hunden har levd sin levetid.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er lett som en plett, du logger bare inn på folkeregisteret. Men jeg tror det er et begrenset antall ganger du kan gjøre det (?)
Vis hele sitatet...
Klippet fra skatteetaten

Er du over 16 år, kan du i utgangspunket ikke ta, endre eller fjerne fornavn eller etternavn mer en én gang hvert tiende år. Likevel finnes det unntak.

Om du har tatt, endret eller fjernet et navn, kan du likevel innen 10 år

ta etternavnet til en ektefelle eller en samboer som du har bodd sammen med i minst to år, eller som du har barn sammen med.
ta et etternavn som du har hatt tidligere.
ta etternavnet til steforeldre, fosterforeldre eller adoptivforeldre.
endre fornavnet tilbake til det fornavnet du hadde før du endret det.
ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Med en gang man finner ut hvor jævlig lett det er og hvis man er en person som blir litt knallis i fylla så er det helvetes lett å gå i den fella.

Men jeg tror jeg skal rocke Tintin et par år, og bruke mitt vanlige navn som "kallenavn".

Å skifte navn tar bokstavelig talt under et minutt hvis man vet hvordan man bruker en PC og en kodebrikke/kodebrikke pæ mobil.
Sist endret av Dongerino; 6. september 2019 kl. 11:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Med en gang man finner ut hvor jævlig lett det er og hvis man er en person som blir litt knallis i fylla så er det helvetes lett å gå i den fella.

Men jeg tror jeg skal rocke Tintin et par år, og bruke mitt vanlige navn som "kallenavn".

Å skifte navn tar bokstavelig talt under et minutt hvis man vet hvordan man bruker en PC og en kodebrikke/kodebrikke pæ mobil.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg vet hvordan man skifter navn. Men jeg skjønner ikke hvordan man kommer på å bytte navn i fylla.

FOR ANDRE GANG LIKSOM😏
Er jo ganske komisk egentlig.

Lykke til med det nye navnet og god helg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Med en gang man finner ut hvor jævlig lett det er og hvis man er en person som blir litt knallis i fylla så er det helvetes lett å gå i den fella.

Men jeg tror jeg skal rocke Tintin et par år, og bruke mitt vanlige navn som "kallenavn".

Å skifte navn tar bokstavelig talt under et minutt hvis man vet hvordan man bruker en PC og en kodebrikke/kodebrikke pæ mobil.
Vis hele sitatet...
Du gav sikkert mange en god idé nå da.

Lurer på hvor vanlig det er å bytte navn på andre i fylla. Bare å stjele mobilen deres når de er på dass, så er det jo gjort innen de kommer tilbake.
Lo allerede av tittelen. Hvis dette er andre gangen du har byttet navn til et tullenavn, er det sikkert ikke så mange andre her med mer kunnskap om akkurat dette. Hvor mye stress var det første gangen?

Tintin er uansett et fett navn. Oppfordrer alle fulle sjømenn med skjegg til å skaffe seg skipperlue og følge etter deg de neste årene. Han må i så fall finne en del obskure banneord å utbryte i tide og utide. I kombinasjon med hvit terrier som Kjelldriver anbefaler selvsagt. Lykke til på eventyr.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Lo allerede av tittelen. Hvis dette er andre gangen du har byttet navn til et tullenavn, er det sikkert ikke så mange andre her med mer kunnskap om akkurat dette. Hvor mye stress var det første gangen?
.
Vis hele sitatet...
Første gangen skiftet jeg tilbake veldig fort så det var ikke noe stress, veldig enkelt å skifte tilbake til tidligere navn og man kan ikke få avslag på det.

Det virker som at NAV og helsesystemet har registrert navnebyttet mitt. Da blir det ny lapp på postkassa og nytt pass så er jeg i boks.

Tviler ikke på at jeg inspirerte mange her til å skifte navn nå, det var ikke meningen. Hehe.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Første gangen skiftet jeg tilbake veldig fort så det var ikke noe stress, veldig enkelt å skifte tilbake til tidligere navn og man kan ikke få avslag på det.

Det virker som at NAV og helsesystemet har registrert navnebyttet mitt. Da blir det ny lapp på postkassa og nytt pass så er jeg i boks.

Tviler ikke på at jeg inspirerte mange her til å skifte navn nå, det var ikke meningen. Hehe.
Vis hele sitatet...
Ang. vitnemål osv. så må du bare ha en attest på at du har byttet navn. Du må i tillegg ha nytt førerkort om du har det. Ellers er det standard som bankkort, addressenavn (for post, dvs. at det kan være lurt å ha lapp på begge navnene dine på postkassen). Ikke alle som oppdaterer navn og addresse fra folkeregisteret og evt. uofissielle steder som face og slikt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Takker så mye! Da er det med andre ord ikke så mye pes annet enn å bestille nytt bankkort.
Det er disse trådene jeg savner fra freak <3
Er det lov å spørre hva du skifta navn til første gangen?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Ligner litt på nicket mitt her inne, jeg skiftet det til Dongerjalla. Het det i 4 måneder før jeg skiftet tilbake til fødselsnavnet mitt.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Ligner litt på nicket mitt her inne, jeg skiftet det til Dongerjalla. Het det i 4 måneder før jeg skiftet tilbake til fødselsnavnet mitt.
Vis hele sitatet...
Hahahahah. Du er tydeligvis en jeg må ut på fylla med
Vil det komme navneendring her på Freak etterhvert også? Hehe!!
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vil det komme navneendring her på Freak etterhvert også? Hehe!!
Vis hele sitatet...
Ironisk nok så er det vanskeligere å endre navn her enn IRL.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så jeg har for andre gang gått i fella og skiftet navn på fylla.

Hvis det blir en for stor pain in the ass så skifter jeg tilbake, men hvis ikke så rocker jeg Tintin i noen år.
Vis hele sitatet...

Nominerer deg til årets freak.
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Ironisk nok så er det vanskeligere å endre navn her enn IRL.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så vanskelig med å bytte bukenavn her på bruket? Jeg synes prosessen er ganske rett frem, jeg!
Den foregår omtrent slik: Du oppretter er tråd der du spør om nytt brukernavn, som sporenstreks blir sletta av en moderator fordi det ikke er et relevant diskusjonstema. Så, etter litt frem og tilbake sender du en PM til noen i crew, som leser den og glemmer det. Så purrer du på oss noen uker senere, og vi graver frem PM'en og sender den videre til en admin. Stikk i strid med populære oppfatninger kan nemlig ikke crew endre brukernavn. Vi kan endre signaturer og utestenge folk og slikt, men vi har spesifikt ikke anledning til å endre brukernavn. Deretter, når den aktuelle administratoren får i sinn å sjekke innboksen sin noen måneder senere endres brukernavnet. De endrer det selvsagt til noe helt annet enn det du etterlyste, siden ingen av de kan lese, men det gjør ingenting siden du uansett har regga en ny profil med ønsket brukernavn i mellomtiden.
Dermed blir alle fornøyde! På hvilken måte er dette ikke en naturlig og fornuftig måte å gjøre det på?
Sist endret av Myoxocephalus; 20. september 2019 kl. 10:16.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva er det som er så vanskelig med å bytte bukenavn her på bruket? Jeg synes prosessen e ganske rett frem, jeg!
Den foregår omtrent slik: Du oppretter er tråd der du spør om nytt brukernavn, som sporenstreks blir sletta av en moderator fordi det ikke er et relevant diskusjonstema. Så, etter litt frem og tilbake sender du en PM til noen i crew, som leser den og glemmer det. Så purrer du på oss noen uker senere, og vi graver frem PM'en og sender den videre til en admin. Stikk i strid med populære oppfatninger kan nemlig ikke crew endre brukernavn. Vi kan endre signaturer og utestenge folk og slikt, men vi har spesifikt ikke anledning til å endre brukernavn. Deretter, når den aktuelle administratoren får i sinn å sjekke innboksen sin noen måneder senere endres brukernavnet. De endrer det selvsagt til noe helt annet enn det du etterlyste, siden ingen av de kan lese, men det gjør ingenting siden du uansett har regga en ny profil med ønsket brukernavn i mellomtiden.
Dermed blir alle fornøyde! På hvilken måte er dette ikke en naturlig og fornuftig måte å gjøre det på?
Vis hele sitatet...
Det gikk nettopp opp for meg at det sannsynligvis er dere som driver nav.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Nå som vi vet hvordan man skifter navn, og til og med nFF-nick, ser forumets historiske komité sitt snitt til å henvise til hvor mange nFF-medlemmer som trengs for å skifte en lyspære)
Jeg byttet navn for rundt ett år siden. Det var lite pes, men litt å følge med på var det. Vær obs på legekontor og sykehus, og Melin Collectors. Det var kun de jeg fikk trøbbel med.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva er det som er så vanskelig med å bytte bukenavn her på bruket? Jeg synes prosessen e ganske rett frem, jeg!
Den foregår omtrent slik: Du oppretter er tråd der du spør om nytt brukernavn, som sporenstreks blir sletta av en moderator fordi det ikke er et relevant diskusjonstema. Så, etter litt frem og tilbake sender du en PM til noen i crew, som leser den og glemmer det. Så purrer du på oss noen uker senere, og vi graver frem PM'en og sender den videre til en admin. Stikk i strid med populære oppfatninger kan nemlig ikke crew endre brukernavn. Vi kan endre signaturer og utestenge folk og slikt, men vi har spesifikt ikke anledning til å endre brukernavn. Deretter, når den aktuelle administratoren får i sinn å sjekke innboksen sin noen måneder senere endres brukernavnet. De endrer det selvsagt til noe helt annet enn det du etterlyste, siden ingen av de kan lese, men det gjør ingenting siden du uansett har regga en ny profil med ønsket brukernavn i mellomtiden.
Dermed blir alle fornøyde! På hvilken måte er dette ikke en naturlig og fornuftig måte å gjøre det på?
Vis hele sitatet...
Føler du skyter deg selv litt i leggen her, eller beskylder admins for å være trege.

Jeg vet at folk har et liv utenom forumet, men admins her har alltid hjulpet meg raskt ved forespørsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freefalling Vis innlegg
Føler du skyter deg selv litt i leggen her, eller beskylder admins for å være trege.
Vis hele sitatet...
Jo, det er ein viss ironi.

Men no har eg tilfeldigvis hatt eit par år, både som vanleg kru og som admin på sjappa her. Og det ramler inn PMer av typen "Hei, vil bytte nick".

Ja, det er *heile* PMen. Dei skriv ikkje kva dei vil bytte til. Dei skriv at dei vil bytte nick. Då var min refleks å tenke at det var jo koselig, og ignorere det. Om eg var i godt humør kunne eg kremte om at dei burde fortelje meg det nye nicket om dei ville ha ei endring.

Ved eit tilfelle ba nokon om å få nick med stor N. Vedkommande fekk vel nick med stor N som nick, om eg ikkje hugsar heilt feil.

Kort sagt; det var ikkje den mest takknemlige tingen eg gjorde...
Sitat av Freefalling Vis innlegg
Føler du skyter deg selv litt i leggen her, eller beskylder admins for å være trege.

Jeg vet at folk har et liv utenom forumet, men admins her har alltid hjulpet meg raskt ved forespørsel.
Vis hele sitatet...
Litt humor i innlegget samtidig som han får frem hvordan den "vanlige" bruker begynner når de vil skifte brukernavn.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Litt humor i innlegget samtidig som han får frem hvordan den "vanlige" bruker begynner når de vil skifte brukernavn.
Vis hele sitatet...
Det starter tydeligvis med shots