Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2954
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Hei,

Har noen peiling på hvorfor Metadon ikke har Nalokson tilsatt? Eller hvorfor det ikke finnes noen merker med Metadon i Norge som er tilsatt Nalokson? LAR er veldig opptatt av å gi folk Suboxone, ingen får Subutex lengre, bortsett fra de som har gått på det fra starten av (kanskje det er noen enkelte unntak, men stort sett så taes kun Suboxone i bruk istedet for Subutex).

Altså, ja, det er jo greit at de vil hindre injeksjoner, men vil ikke de det med Metadon? Buprenorfin er egentlig relativt trygt mtp på overdoser, og dessuten er ikke Buprenorfin noe særlig å injisere uansett (etter min mening).

Metadon derimot, er faktisk farligere ved overdoser enn heroin mtp den veldig lange halveringstiden og full agonist effekt på mu-reseptoren, som kan gi alvorlig respirasjons-svikt, dessuten også en NMDA-antagonist.

Og det enkelte ikke vet om Metadon, er også at selv om man injiserer det, så kan det ta oppimot 2-3 timer før man har full effekt. Dette har jeg prøvd før, og fikk effekt med en gang, men det seig på sakte mer og mer i flere timer, og plutselig når det stoppet å stige etter injeksjonen, så hadde jeg iallefall dobbelt så mye effekt enn det jeg hadde etter jeg satt skuddet. Det har noe med leveren/metabolisme, som gjør at Metadon har treg innsetning av effekt, selv ved injeksjoner, noe som gjør det meget farlig for de som ikke er klar over dette. Mange setter seg et skudd, tror de har fått for lite, og setter seg enda en dose, og kanskje en tredje dose før det har gått en halvtime. Og da ligger man tynt an.

Sitat av Wikipedia
Methadone is almost as effective when administered orally as by injection. In fact, injection of methadone does not result in a "rush" as with some other strong opioids such as morphine or hydromorphone, because its extraordinarily high volume of distribution causes it to diffuse into other tissues in the body, particularly fatty tissue; the peak concentration in the blood is achieved at roughly the same time, whether the drug is injected or ingested.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Methad...administration

Og som man leser på siden, så er det også flere andre farer ved injisering av Metadon:

Sitat av Wikipedia
Injecting Methadone pills can cause collapsed veins, bruising, swelling, and possibly other harmful effects. Methadone pills often contain talc[54][55] that, when injected, produces a swarm of tiny solid particles in the blood, causing numerous minor blood clots. These particles cannot be filtered out before injection, and will accumulate in the body over time, especially in the lungs and eyes, producing various complications such as pulmonary hypertension, an irreversible and progressive disease.[56][57][58] The formulation sold under the brand name Methadose (flavoured liquid suspension for oral dosing, commonly used for maintenance purposes) should not be injected either.[59] While it has been done in extremely diluted concentrations, instances of cardiac arrest have been reported, as well as damaged veins from sugars (even sugar-free syrups may cause this damage due to the presence of similarly-damaging artificial sweeteners).
Vis hele sitatet...
Jeg mistet min nærmeste venn pga Metadon injisering, samt en annen kompis. Metadon er trygt det også, hvis det brukes korrekt, så skal ikke rakke ned på det. Det er egentlig veldig bra medisin, så lenge man ikke griner seg til høyere dose enn det som er nødvendig (kjenner ei som gikk på 110mg, trappet ned til 0mg, men hun klarte ikke seg uten og trappet seg opp igjen, men nå går hun kun på 40mg, og det fungerer helt fint for henne), og at man tar det til faste tider med faste doseringer. Jeg holdt også på å miste livet av Metadon, og det var injisering. Var klar over faren, men jeg var så ruset og fikk ikke helt med meg hvor mye jeg tok. Jeg er glad den tiden er over (nåla, opiater, osv, nå er det Suboxone jeg får).

Jeg mener Nalokson i Metadon kunne hindret mange dødsfall. Å putte Nalokson i Suboxone hindrer også injeksjoner, men det skal så mye til, og helst i kombinasjoner og i illegale sammenhenger før man begynner å tråkke over grensen til dødelig overdose av det. Det finnes også Oksykodon kombinasjoner med Nalokson på norsk apotek.

Er det noen grunn? Noen som vet? Synes det er merkelig. De tok vekk en av typene Metadon, for det inneholdt et stoff som samlet seg opp i kroppen og tok livet av folk etter nok injeksjoner. Er det slik at LAR ønsker at folk skal skyte det? For meg, så synes jeg Metadon burde vært det opioided fra apoteket som burde vært prioritert først med å tilsette Nalokson.

Beklager at dette ble en lang post å lese, men det er et spørsmål selv LAR ikke kunne svare meg på.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg trodde Metadonen man fikk fra LAR var Metadon blandet ut i saft. Injeserer man dette? Med saft og alt?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg trodde Metadonen man fikk fra LAR var Metadon blandet ut i saft. Injeserer man dette? Med saft og alt?
Vis hele sitatet...
Ja, folk gjør det. Folk som er hektet på nåla kan bare bli stoppet av Nalokson (eller har hørt om uvitende som skyter Suboxone, men jeg tror det bare er tøys, vet bare om et tilfelle av det og vedkommende ble dausjuk/abstinent).

Det finnes også tabletter i Norge som er lette å løse opp, men som beskrevet på Wikipedia, så skulle disse pillene være livsfarlig over tid å injisere, for det skal ikke gå an å filtrere vekk det giftstoffet som hoper seg opp i kroppen. Og det skal finnes mange typer Metadon oppløsninger, noen har mindre saft/sukker enn andre. Og har hørt rykter at man skal koke vekk saften/sukkeret før man injiserer Metadonen, men det kan også bare være noe tøys.

Dessuten er det påvisst at man får akkurat samme effekten av å drikke Metadonen som å injisere den. Tar omtrent like lang tid før man når full effekt, og oral inntak har nærmere 100% opptak i magen, så det er rett og slett folk som er hektet på selve nåla som ofte skyter Metadon. For det gir ikke noe særlig rush/kick det heller.
Sist endret av Mexxy; 23. mars 2017 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.