Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3919
Hei dere! Jeg har nå kommet hjem etter et tre måneders opphold i Asia, men jeg vil se mer. Dette oppholdet var ikke et typisk "reise-rundt-å-se-ting-opplegg", ettersom at jeg befant meg på det samme stedet, så og si hele tiden. Men nå har jeg altså bestemt meg for at jeg vil se mer av verden før jeg setter i gang med studier etc. Jeg har fått med meg en god kompis og begge gira!

Dette er den foreløpige planen (det kan, og vil sannsynligvis oppstå endringer):
Colombia > Brasil > Argentina > New Zealand > Australia > Indonesia > Singapore > Vietnam > Thailand > India > Hjem.

Vi planlegger å bruke 4-5 mnd, men vi har ikke dårlig tid så vi ser ikke bort i fra at tidsplanen blir utvidet.

Derfor har jeg et par spørsmål til dere freaks som har reist på slike turer:

Hva slags budsjett burde vi forberede oss på? Lån er (nesten) uaktuelt, men vi skal begge jobbe i litt over et år. Ikke verdens best betalte jobber, selvsagt, så begge antar å tjene rundt 100 000,- på dette året. Vil dette være nok for en slik reise? Det er naturligvis flyturene som vil koste mest på denne reisen. Vi har bekjente i noen av landene, som vi kan bo hos under oppholdet, og vi planlegger å leve billigst mulig (bli kjent med folk og bo med dem, spleise med andre backpackers, billige backpackerbuler etc).

Hvilke steder burde vi holde oss unna i disse landene?
Tradisjoner, normer, "klesregler" vi burde være obs på? Vi skal selvsagt lese mye om de forskjellige landene, men jo mer informasjon - jo bedre.

Hvilke reiseselskaper anbefales? Tenker selvsagt ikke på sånne som Ving, Star Tour etc, men mer på slike som spesialiserer seg på denne typen reiser. Som feks. Kilroy. Det jeg jeg er litt redd for er at denne typen selskaper "bruker" unge menneskers uvitenhet og har dyre priser, dårlige opplegg osv. (noe ala russedress.no for norske avgangselever).

Alle innspill er til stor hjelp! På forhånd takk!
Slike budsjetter pleier å ligge rundt 100000
Sitat av etsi Vis innlegg
Det jeg jeg er litt redd for er at denne typen selskaper "bruker" unge menneskers uvitenhet og har dyre priser, dårlige opplegg osv. (noe ala russedress.no for norske avgangselever).
Vis hele sitatet...
Bare av ren kuriositet, hvordan "bruker" russedress.no norske avgangselever?
Ang reiseforsikring;

Regner med at du er ungdom og bruker denne tariffen. Bruker Europeiske da jeg er kjent med de

Helårs reiseforsikring for enslig koster 1290,- per år, dekker deg i 45 dager per reise.
Forlengelse utover dette vil koste deg 45,- per dag (verden, ungdom).

1290,- for 45 dager + (45,-*105dager) = 6015,- totalt fra avreise til dagen du er hjemme (ca 5 måneder)

Er du under 20 år og fremdeles har bostedsadresse hos dine foreldre, og de har reiseforsikring igjennom Europeiske - så kan du forlenge deres familiedekning istede for å kjøpe din egen.

mine 2 cents
Sitat av Effage Vis innlegg
Bare av ren kuriositet, hvordan "bruker" russedress.no norske avgangselever?
Vis hele sitatet...
Dyrt - dårlig kvalitet - dårlig service

Sitat av Morgul Vis innlegg
Ang reiseforsikring;

Regner med at du er ungdom og bruker denne tariffen. Bruker Europeiske da jeg er kjent med de

Helårs reiseforsikring for enslig koster 1290,- per år, dekker deg i 45 dager per reise.
Forlengelse utover dette vil koste deg 45,- per dag (verden, ungdom).

1290,- for 45 dager + (45,-*105dager) = 6015,- totalt fra avreise til dagen du er hjemme (ca 5 måneder)

Er du under 20 år og fremdeles har bostedsadresse hos dine foreldre, og de har reiseforsikring igjennom Europeiske - så kan du forlenge deres familiedekning istede for å kjøpe din egen.

mine 2 cents
Vis hele sitatet...
Takk! Forsikring hadde jeg ikke tenkt på en gang. Har Europeiske selv, så det passet bra.
Sist endret av etsi; 3. desember 2010 kl. 18:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hjelper sikkert ikkenoe, og du har sikkert sett dette før, men alikavel:
http://www.backpack.no/praktisk_pakkeliste.php

Hørtes forresten drit morsomt ut!
Kunne tenkt å gjøre noe lignende selv!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Hjelper sikkert ikkenoe, og du har sikkert sett dette før, men alikavel:
http://www.backpack.no/praktisk_pakkeliste.php

Hørtes forresten drit morsomt ut!
Kunne tenkt å gjøre noe lignende selv!
Vis hele sitatet...
Den har jeg sjekket ut allerede, ja.

Vi har bestemt oss for å droppe Sør-Amerika i første omgang, og heller fokusere på Sør-Øst Asia og Australia. Dårlig med respons her, finnes ikke reiseglade freaks?
Om dere skal innom India så sjekk ut hvordan det er med visum for dere.. reiser man ut av india så er det to mnd innreise forbud i landet igjen.
Trådstarter
Sitat av yasmin02 Vis innlegg
Om dere skal innom India så sjekk ut hvordan det er med visum for dere.. reiser man ut av india så er det to mnd innreise forbud i landet igjen.
Vis hele sitatet...
Godt å vite! Vi planlegger omtrent en mnd i India, regner med at man må ha visum for dette? Skal sjekke det ut, takk.
Du kan bo og spise gratis på enkelte steder i forskjellige land. Det heter WWOOF, men du må jobbe for det, Men jeg går ut i fra at det er litt av sjarmen

her er bare en link som forklarer litt hva det er, http://en.wikipedia.org/wiki/WWOOF kan jo være lurt å sjekke ut om det er noen gårder i nærheten av der du skal reise.
Sitat av Bavar Vis innlegg
Du kan bo og spise gratis på enkelte steder i forskjellige land. Det heter WWOOF, men du må jobbe for det, Men jeg går ut i fra at det er litt av sjarmen

her er bare en link som forklarer litt hva det er, http://en.wikipedia.org/wiki/WWOOF kan jo være lurt å sjekke ut om det er noen gårder i nærheten av der du skal reise.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, visste ikke om dette, konseptet virker perfekt for meg når jeg skal reise
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Bavar Vis innlegg
Du kan bo og spise gratis på enkelte steder i forskjellige land. Det heter WWOOF, men du må jobbe for det, Men jeg går ut i fra at det er litt av sjarmen

her er bare en link som forklarer litt hva det er, http://en.wikipedia.org/wiki/WWOOF kan jo være lurt å sjekke ut om det er noen gårder i nærheten av der du skal reise.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt litt av sjarmen! Kjekt å ha slike muligheter om man skulle trenge litt ekstra penger.
For å sjekke opp rundt dette med visum kan denne nettsiden være meget nyttig: http://www.visumservice.no/land.html
Trådstarter
Sitat av NitroFis Vis innlegg
For å sjekke opp rundt dette med visum kan denne nettsiden være meget nyttig: http://www.visumservice.no/land.html
Vis hele sitatet...
Nyttig link, takk.

Er det noen som har noe informasjon om feriearbeidsvisum i Australia? Har jeg forstått det rett at man bare kan ha to slike iløpet av livet?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
for folk som er interesserte så må man lese denne linken her http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10085246
kjempe nyttig
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Hjelper sikkert ikkenoe, og du har sikkert sett dette før, men alikavel:
http://www.backpack.no/praktisk_pakkeliste.php

Hørtes forresten drit morsomt ut!
Kunne tenkt å gjøre noe lignende selv!
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg selv gjøre. Spare opp til 100,000 - 200,000 og bare dra uten noen planer
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Morsomt at denne kom opp, jeg skal faktisk gjøre akkurat det samme selv, men jeg drar til høsten og har en litt annen reiseplan enn dere.

Det aller, aller viktigste, som mange brenner seg på, _ALDRI_ ta med noe for noen, om du så har blitt godt kjent med de, og de kunne vært din beste venn. Hvis du alltid pakker egen bagasje og aldri frakter noe for NOEN, så er det et godt utgangspunkt for å komme hjem igjen.

Ser reiseforsikring har blitt nevnt tidligere her, det er punkt 2. på lista over ting du _MÅ_ ha, men som mange ikke tenker på. Husk at du skal ut av Norge, og enkelte steder får du så godt som ingen hjelp hvis ulykken først skulle være ute, og du ikke er forsikret. Prepare for the unexpected, spesielt når du er i fremmede farvann.

Husk også vaksinasjoner, ta kontakt med et vaksinasjonskontor for å finne ut hva dere trenger mtp. hvor i verden dere skal. Her er det greit å ikke ta noen sjanser.

Annet enn det vil jeg si det viktigste er å legge igjen forutinntatte oppfatninger og fremmedfrykt hjemme, men de fleste som reiser jorden rundt er kanskje kvitt de lastene allerede. Bruk hodet, og som en tommelfingerregel kan du si at jo større befolkningstetthet det er, desto større er sjansen for å havne i ubehagelige situasjoner. Bruk normalt folkevett, og husk at politiet i utlandet ikke nøyer seg med å snakke hardt til deg som de gjør her hjemme. Du får batongen solid planta i panna før du i det hele tatt har kommet til andre ordet i utskjellinga.

GOD TUR!
Hva slags budsjett burde vi forberede oss på? Lån er (nesten) uaktuelt, men vi skal begge jobbe i litt over et år. Ikke verdens best betalte jobber, selvsagt, så begge antar å tjene rundt 100 000,- på dette året.
Vis hele sitatet...
120-150kr i utgifter om dagen er rimelig i snitt. Alt spørs selvfølgelig på hvor mye komfort dere er avhengige av. Vanlige hostell er som regel 70-90kr natta, men tar dere inn på dritthotell blir det billigere. Tar dere nattbussen rundt omkring slipper dere overnatting, så det går som regel opp i opp. Alt spørs på hvor mye skit dere kjøper, hvor mye turistskit dere skal gjøre og hvor flinke dere er til å ikke bruke penger generelt.

Fly og visa-utgifter må dere regne ut hvor mye blir ekstra dog. Det spørs selvfølgelig veldig hvor dere skal. For visa-informasjon sjekker dere først landsider.no (drit i visumservice-sida), deretter sjekker dere nettsiden til ambassaden selv. Det er ofte forskjellig hva som kan fikses på flyplassen og på landgrensene.

Veldig mange av flyturene burde dere bruke airasia til. De er punktlige, skikkelig og har ofte jævla gode priser. Større flyreisene dere planlegger må dere ta på forhånd, jeg anbefaler en kombinasjon av å først sjekke ut selv og deretter stikke på kilroy (finnes i Oslo og Trondheim iallefall) for å sjekke om de kommer med bedre tilbud.. de slår iallefall meg hver eneste gang.

Hvilke steder burde vi holde oss unna i disse landene?
Tradisjoner, normer, "klesregler" vi burde være obs på? Vi skal selvsagt lese mye om de forskjellige landene, men jo mer informasjon - jo bedre.
Vis hele sitatet...
Alle landa du nevnte er dønn trygge (med tidvis unntak av Indonesia). Normer og skit er ikke noe å bekymre seg over. Bare følg med litt på hvordan folk reagerer på dere så går alt bra. I Muslimske land (Indonesia) bør du veldig gå med bukser og normal t-skjorte (ikke singlet).. ellers er det ikke noe big deal, men jeg liker bedre å gå med bukser og normale klær for å ikke skille meg ut like mye.

Jeg er ikke imponert over reiseruta deres dog.Anbefaler mye mer å bestemme seg for start og slutt-punkt, og deretter ta ting som det kommer. Synes dere er land er digg, bli lenger. Liker dere det ikke, dra.

Et kongetips er å kjøpe motorsykkel i vietnam. Dere får en for 2-3 tusen spenn, og dere trenger ikke motorsykkel-lappen.. man lærer seg uansett fort hvordan man kjører.
Kilroy
Vis hele sitatet...
Kilroy er 100% til å stole på. Eneste selskapet jeg har utelukkende gode erfaringer med, og jeg har reist endel etterhvert.

Forsikring er jeg litt delt på. Siste gang jeg reiste brukte jeg ikke forsikring, og angra ikke på det. Det er jævli mye forsikringene uansett ikke dekker, så veitafaen. Veit kilroy samarbeider med et firma som har gode reiseforsikringer, men har dere allerede et kundeforhold til et større forsikringselskap kan det være lurt å bruke dem. I mange land er det nemlig jævli vanskelig å skaffe politirapporter og papirarbeidet du egentlig trenger å gi forsikringselskapet. Du er dermed ofte litt avhengig av at forsikringselskapet er litt velvillig innstillt.


.. ellers anbefaler jeg å kjøpe reiseboka jeg har skrivi om backpacking, kommer forhåpentligvis ut før jul

Bare drit.

Skal dere til Thailand, kjøp absolutt alt av legemidler dere eventuellt trenger der. Mye, mye billigere og samme kvalitet.. men selv i svarteste Afrika finnes det faktisk apotek (I've been there!), så er jo bare rør å drasse med seg alle medisinene de vil.

... og kleslista dems? Fuck den shiten. Bukse, hettegenser, 3-t-skjorter (disse må faktisk byttes ofte, er på overkroppen man svetter mest), shorts og undertøy er alt du trenger. Bruk et par gode tøysko eller noe annet lett... det går fint å bruke flip-flops i 3-4 måneder også hvis du synes det er kult. Stjel et teppe fra flyreise (de er akkurat passe store!).

Den lista der er ikke for backpackere, den er for overforsiktige søndagsturister. Hvis dere faktisk vil ha med dere all den skiten der, så er det uansett mye bedre å kjøpe det i utlandet, hvor absolutt alt er mye billigere.
Sist endret av DumDiDum; 19. mai 2011 kl. 16:23.
Trådstarter
Så hyggelig å se at denne tråden har blitt gjenopplivet!

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
120-150kr i utgifter om dagen er rimelig i snitt. Alt spørs selvfølgelig på hvor mye komfort dere er avhengige av. Vanlige hostell er som regel 70-90kr natta, men tar dere inn på dritthotell blir det billigere. Tar dere nattbussen rundt omkring slipper dere overnatting, så det går som regel opp i opp. Alt spørs på hvor mye skit dere kjøper, hvor mye turistskit dere skal gjøre og hvor flinke dere er til å ikke bruke penger generelt.

Fly og visa-utgifter må dere regne ut hvor mye blir ekstra dog. Det spørs selvfølgelig veldig hvor dere skal. For visa-informasjon sjekker dere først landsider.no (drit i visumservice-sida), deretter sjekker dere nettsiden til ambassaden selv. Det er ofte forskjellig hva som kan fikses på flyplassen og på landgrensene.

Veldig mange av flyturene burde dere bruke airasia til. De er punktlige, skikkelig og har ofte jævla gode priser. Større flyreisene dere planlegger må dere ta på forhånd, jeg anbefaler en kombinasjon av å først sjekke ut selv og deretter stikke på kilroy (finnes i Oslo og Trondheim iallefall) for å sjekke om de kommer med bedre tilbud.. de slår iallefall meg hver eneste gang.

Alle landa du nevnte er dønn trygge (med tidvis unntak av Indonesia). Normer og skit er ikke noe å bekymre seg over. Bare følg med litt på hvordan folk reagerer på dere så går alt bra. I Muslimske land (Indonesia) bør du veldig gå med bukser og normal t-skjorte (ikke singlet).. ellers er det ikke noe big deal, men jeg liker bedre å gå med bukser og normale klær for å ikke skille meg ut like mye.

Jeg er ikke imponert over reiseruta deres dog.Anbefaler mye mer å bestemme seg for start og slutt-punkt, og deretter ta ting som det kommer. Synes dere er land er digg, bli lenger. Liker dere det ikke, dra.

Et kongetips er å kjøpe motorsykkel i vietnam. Dere får en for 2-3 tusen spenn, og dere trenger ikke motorsykkel-lappen.. man lærer seg uansett fort hvordan man kjører.

Kilroy er 100% til å stole på. Eneste selskapet jeg har utelukkende gode erfaringer med, og jeg har reist endel etterhvert.

Forsikring er jeg litt delt på. Siste gang jeg reiste brukte jeg ikke forsikring, og angra ikke på det. Det er jævli mye forsikringene uansett ikke dekker, så veitafaen. Veit kilroy samarbeider med et firma som har gode reiseforsikringer, men har dere allerede et kundeforhold til et større forsikringselskap kan det være lurt å bruke dem. I mange land er det nemlig jævli vanskelig å skaffe politirapporter og papirarbeidet du egentlig trenger å gi forsikringselskapet. Du er dermed ofte litt avhengig av at forsikringselskapet er litt velvillig innstillt.


.. ellers anbefaler jeg å kjøpe reiseboka jeg har skrivi om backpacking, kommer forhåpentligvis ut før jul


Bare drit.

Skal dere til Thailand, kjøp absolutt alt av legemidler dere eventuellt trenger der. Mye, mye billigere og samme kvalitet.. men selv i svarteste Afrika finnes det faktisk apotek (I've been there!), så er jo bare rør å drasse med seg alle medisinene de vil.

... og kleslista dems? Fuck den shiten. Bukse, hettegenser, 3-t-skjorter (disse må faktisk byttes ofte, er på overkroppen man svetter mest), shorts og undertøy er alt du trenger. Bruk et par gode tøysko eller noe annet lett... det går fint å bruke flip-flops i 3-4 måneder også hvis du synes det er kult. Stjel et teppe fra flyreise (de er akkurat passe store!).

Den lista der er ikke for backpackere, den er for overforsiktige søndagsturister. Hvis dere faktisk vil ha med dere all den skiten der, så er det uansett mye bedre å kjøpe det i utlandet, hvor absolutt alt er mye billigere.
Vis hele sitatet...
Takk for et utfyllende og godt svar! Ruta har blitt kraftig forandret siden vi startet å planlegge denne turen, og for øyeblikket ser det ut som om at vi skal ta det litt som det kommer, og at vi sparer Sør-Amerika til en annen gang. Foreløpig ser det slik ut: Norge > India > Thailand, også kommer vi oss gjennom Sørøst-Asia til Australia på egenhånd.

Penger ser ikke ut til å bli noe problem, ettersom alle er i jobb fra disse tider frem til vi skal dra, så jeg regner med at vi klarer oss. Har dog hørt at Australia kan bli litt dyrt.

Kunne du sendt meg en PM, eller postet her når boken din slippes for salg? Tar du for deg spesielle områder, eller handler den om backpacking generelt?

Anyways; takk for gode svar, folkens!
Vi brukte Kilroy da vi reiste til Australia og Kina, de var kjempegrei å snakke med og vi fikk kjempebillig flytur.
En kompis betalte 17.000 kr tur-retur (med mellomlandinger) Norge-Sydney.
Vi reiste: Oslo-London-Hong Kong-Melbourne og tilbake Sydney-Shanghai-Beijing- London- Oslo og betalte 12.000.

Australia er foresten veldig dyrt, så og si Norske priser, med både dyre, dårlige hostell, men også billige, bra hostell!

God tur!
Trådstarter
Sitat av Matty91 Vis innlegg
Vi brukte Kilroy da vi reiste til Australia og Kina, de var kjempegrei å snakke med og vi fikk kjempebillig flytur.
En kompis betalte 17.000 kr tur-retur (med mellomlandinger) Norge-Sydney.
Vi reiste: Oslo-London-Hong Kong-Melbourne og tilbake Sydney-Shanghai-Beijing- London- Oslo og betalte 12.000.

Australia er foresten veldig dyrt, så og si Norske priser, med både dyre, dårlige hostell, men også billige, bra hostell!

God tur!
Vis hele sitatet...
Takk! Ja, vi har forstått det slik at vi må være litt obs på pengebruken down under. Reiste dere ingenting utenom de forhåndsbestilte flyturene fra Kilroy? Og er det mulig å utsette enkelte flyturer, isåfall hvor lenge før må dette gjøres?
Jo, vi reiste utenom i Australia, ikke i Kina. Vi reiste med buss (greyhound), som har veldig gode tilbud, blant annet ned østkysten, med hopp av og på biletter. Også reiste vi med fly ellers, annbefaler http://iwantthatflight.com.au/
hvor du finner veldig bra biletter, anbefaler også jetstar om dere skal fly, for selv om Tiger er billigere (ser billigere ut) blir det ikke så mye billigere med alle tilleggene. Tiger er og kjendt for å vere dårlige..

Vi utsatt ingen flyturer (pga økonomi), men hadde noen venner som gjorde det, de måtte til slutt meg 1500 kr ekstra, og de gjorde det 1 måned i forveien, men jeg er ikke sikker, så jeg ville sendt en mail til Kilroy om jeg var deg.

Vil forresten på det sterkeste anbefale å ta turen innom Byron Bay, fantastisk plass!
Trådstarter
Sitat av Matty91 Vis innlegg
Jo, vi reiste utenom i Australia, ikke i Kina. Vi reiste med buss (greyhound), som har veldig gode tilbud, blant annet ned østkysten, med hopp av og på biletter. Også reiste vi med fly ellers, annbefaler http://iwantthatflight.com.au/
hvor du finner veldig bra biletter, anbefaler også jetstar om dere skal fly, for selv om Tiger er billigere (ser billigere ut) blir det ikke så mye billigere med alle tilleggene. Tiger er og kjendt for å vere dårlige..

Vi utsatt ingen flyturer (pga økonomi), men hadde noen venner som gjorde det, de måtte til slutt meg 1500 kr ekstra, og de gjorde det 1 måned i forveien, men jeg er ikke sikker, så jeg ville sendt en mail til Kilroy om jeg var deg.

Vil forresten på det sterkeste anbefale å ta turen innom Byron Bay, fantastisk plass!
Vis hele sitatet...
Vi har avtalt et møte med Kilroy nå i Juni, så regner med at vi får det meste på plass da. Hadde dog vært deilig med flybilletter som ikke var forhåndsbestemte. Hva var budsjettet deres på denne turen? Ble det holdt? Og hvor lenge reiste dere?
Jeg er ganske sikker på at Kilroy har sånn at bilettene ikke trenger å vere forhåndsbestemte, så det tror jeg dere skal klare å få.

Den reiser var på 10 uker, hadde et budskjett på ca 45 000, og det ble holdt, til tross for alt for mye penger brukt på festing.
Uansett om dere vil ha lån eller ei, pass på å ha med kredittkort, det kan godt ha en kreditt på 100 kroner og forhåndsfylles med deres oppsparte midler, men kredittkort er en god forsikring slik at dere slipper å stå ansvarlig om noen av midlene skulle forsvinne, samtidig kan dere ta ut cash om det skulle trengs.
Kredittkort: Brukes ofte til mer enn mange tror. Skal man leie bil, så er det mange som krever at du har kredittkort. Bare som et eksempel.

Det er også greit om noe skulle skje
▼ ... over en måned senere ... ▼
etsi, hvordan går det? Har du noe nytt å melde?

Jeg reiser til Vietnam om en drøy måned, og jeg styrer rundt med visum, reiseforsikringer, vaksinasjoner og medisiner. Er det en felle du allerede har gått i som er grei å informere om? Noe annen info? Hadde vært kjempefint med litt samtaler om dette!

Jeg sliter for eksempel med forsikring for meg som skal reise igjennom hele Vietnam med en motorsykkel uten lappen. Har noen et tips til dette?