Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3606
Hei freaks.

Jeg må ha et par uker fri i sommer og da tenkte jeg at jeg kunne like godt dra på tur til et eller annet syden land istedenfor å sitte å svette i stolen på gutterommet og glo i pc-skjermen.

Målet mitt med denne tråden er å få:
Reisetips
Erfaringer fra andre som har reist alene til syden
Andre ting som er greit å vite om meg om du skal gi tips eller komme med kritiske tilbakemeldinger:
Jeg trives godt i selskap alene, men jeg har ingen problemer med å være i lag med andre mennesker eller å bli kjent med andre mennesker.
Jeg er 18 år.
Jeg verken røyker, drikker eller fester.
Min far reiste mye på interrail som ung. Og han reiste en gang alene. Han sa det gikk greit, men at det definitivt var mye bedre og reise med andre. Men dette blir jo meget subjektivt da, det kan jo hende du trives best alene? Kansje du blir kjent med noen på flyplassen allerede, og da er jo det meste gjort

Vær obs på at de fleste ungdommer som reiser dit nok er der for og feste, altså drikke osv. Kansje det er mer givende og bli kjent med lokal befolkningen?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis du ikke drikker og fester trur jeg det finnes bedre alternativer enn "syden", da de mer eller mindre lever av den norske fylla. Er det ikke noen steder du har lyst til å besøke? Ting du vil se?
Jeg ville dratt mot asia ihvertfall, og holdt meg så langt unna turistplasser og heller prøvd å oppleve landet slik inbyggerne gjør. Veit ikke om det blir litt risikabelt når du reiser aleine, men sålenge du ikke lyser stinn-av-gryn lang vei og ikke har på deg så mye verdisaker går det sikkert greit.
Har du tenkt å oppholde deg på en plass, eller backpacke rundt?
Sør-øst asia! men pass opp for tsunamier og sånt
Sist endret av Bothrops; 17. mars 2011 kl. 10:29.
Malta er en veldig fin øy med fine mennesker.
Syd italia!

Med interrail ofcourse!
Sist endret av foxxravin; 17. mars 2011 kl. 11:11.
Det kommer litt an på hva du har av interesser fra før, mtp at drikking er uaktuelt for deg.

Har du stor musikk interesse? I såfall hvilke sjangere?
Opptatt av kunst?

Disse er i såfall avgjørende faktorer du må regne med i likningen.
Sør-Amerika og Asia er topp for backpacking. På de litt større hostelene er det også temmelig sosialt selv om du reiser alene
Trådstarter
Det er bare snakk om 1-2-3 uker hvor jeg egentlig har lyst til å bare slappe av ved bassengkanten eller ved stranden. Spise masse god mat og rett og slett bare nyte livet i fred og ro.
Sitat av mrsandvik Vis innlegg
Det er bare snakk om 1-2-3 uker hvor jeg egentlig har lyst til å bare slappe av ved bassengkanten eller ved stranden. Spise masse god mat og rett og slett bare nyte livet i fred og ro.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg anbefale Roses, Spania. En skjult perle spør du meg Har vært der selv 2 ganger og det er en utrolig koslig liten by. Levende uteliv og ingen rølpefyll. Bildene fra google images er ikke presentable for byen i det hele tatt. Jeg anbefaler deg å sjekke det fra google earth. Byen ligger 1 og en halv time unna Barcelona med bil/buss.
Asia ville jeg ha anbefalt, Thailand, Vietnam eller Nepal.

Jeg trives også godt alene, men 2 uker uten å snakke med noen blir veldig trist og kjedelig etterhvert, men det er min mening.
Jeg ville gjort noe sånn som Pheromone sa.. Hvis det er sol, varmt vann og avslapping du er ute etter

Dra til en litt mere ukjent del av syden, der vil du forhåpentligvis ungå fyllebråk osv. Det vil være litt mere avslappende atmosfære, der du kan gå rundt å slappe av å nyte livet som du sier

Om du velger dette, så kan du møte på et lite problem, og det er engelskferdighetene til personal ved restauranter, men hotellene bør gå ganske bra mtp de lever av turister, selv om du drar til en litt mindre feriert plass.
Vil du dra et sted å slappe av på en deilig strand som ikke er for påvirket av turisme kan jeg anbefale deg Lesvos (Lesbos) i Hellas. Utrolig deilig lite sted! Jeg bodde rett ved plomari da jeg var der for 2 år siden og var mye mer gresk en Kreta! Kommer lett til å dra tilbake en gang, med mindre turismen tar over for fult!
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Vil du dra et sted å slappe av på en deilig strand som ikke er for påvirket av turisme kan jeg anbefale deg Lesvos (Lesbos) i Hellas. Utrolig deilig lite sted! Jeg bodde rett ved plomari da jeg var der for 2 år siden og var mye mer gresk en Kreta! Kommer lett til å dra tilbake en gang, med mindre turismen tar over for fult!
Vis hele sitatet...
Har selv bodd i Plomari og rundt på Lesvos - det var nesten like fint som på den litt mindre naboøya Chios. Rimelig å reise dit, rimelig å bo, rimelig og god, autentisk gresk mat, lett å ta seg rundt på den vakre øya og få turister (pga. for liten flystripe for den største turismen; bare 8 fly lander i uka i høysesongen).
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Kan anbefale San Felice Cicero i Italia. Ca 1 time med bil utenfor Roma. Var der i 10 dager før jeg reiste til Roma. Gikk rundt å så på serverdigheter i 3-4 dager. Stranden i San Felice er helt sinnsyk. Omtrent ingen mennesker der i ukedagene. Det er også ekstremt få strandselgere (selgere som løper rundt og skal selge deg masse ubrukelig dritt som varer maks 2 uker). Ta deg en tur opp til gamlebyen om du får tid. Der er det utrolig flott. I San Felice er de også eksperter på sjømat. Du kan også ta deg en tur til en av de 3-4 hulene som ligger i området rundt San Felice. Helt klart verdt turen/pengene!
Vet ikke helt hvilket budsjett du opererer med men Bora Bora er virkelig paradis på jord.

Det er ikke noe problem å reise alene som regel, problemet er at mange charter destinasjoner er sentrert rundt fyll og overfylte strender. Da er det lett å bli sittende litt på utkanten. Drikker du ikke vil jeg derfor anbefale ett sted der de legger til rette for helse og velvære.
Fred, ro og varme?
1. mindre spanske, italienske eller portugisiske byer. Kroatsia er også et alternativ.
2. Resorts i Vietnam er et godt alternativ, er noen små, private dritkoselige der. Sjekk prisene til Airasia for å fly dit. Spør om hjelp hvis du vil at jeg skal leite fram noen.

Drit i interrail. Det lønner seg ikke hvis du skal ta det med ro. Bare kjøp buss/tog/flybilletter når du trenger det. Hadde jeg vært deg hadde jeg kombinert 1-2 uker i ro på et eller annet koselig sted med litt storby ferie med vanlige hostell (Lisbon, madrid, Barcelona f.eks).. så du får sosialisert deg litt også.

Thailand er uaktuellt for deg, flesteparten av strendene er festesteder. Nepal har heller ikke beste strandlivet av naturlige grunner

Ellers, dritbra reisesida:
http://wikitravel.org/en/Spain
Tyrkia, fly til Alanya, og buss eller andre transportsmidler til Antalia. Det er ca 1,5 time unna Alanya. Jeg tror det er en familie vennlig by, hvor for det meste familier drar, hvertfall etter min erfaring. På kveldene vaser det pansjonister rundt i gatene på jakt etter gullsmykker ^^ ikke noe fyll etter min egen erfaring. Jeg var der for ca. 2 år siden.
Jeg vil anbefale deg å reise til en liten landsby i Spania! De siste 5 sommerferiene har jeg tilbrakt i Spania, og jeg kan med hånda på hjerte si at å leve i Spania 2 måneder er noe av det mest avslappende jeg har opplevd. Spanjolene er veldig "laid-back" mennesker.

Hvis du er mer gira på å nyte livet via festing osv så vil jeg foreslå at du tar deg en tur innom plasser som Alicante,Torrevieja,Madrid og Ibiza. Veldig gode festeplasser.
sjekk ut keffalonia i hellas billig. og hvis du bor litt utenfor argostoli i byen svoronata så har du det rolig varm med gode resturamter. inne i byen er det også uteliv
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet ikke om du har dratt enda eller ikke, men ville ikke anbefalt og dra til standard "syden" hvis du reiser alene, her er folk på ferie og fyll står sentralt. Turistene på din alder vil nok også synes du er litt rar som drar dit alene. Ville heller satset på og jobbe frivillig et eller annet sted i Europa, eller kanskje ta turen over til USA og jobbe der en måned, ikke for pengenes skyld, men opplevelsen. Jobb med noe som er givende selv om du ikke får betalt for det. Og folk og henge sammen med møter du med en gang. Lykke til!