Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4606
BI i seg selv har et ganske dårlig inntrykk har jeg merket meg, blant lærere, rådgivere og elever. Jeg går 3 året på vgs, og av den grun skal jeg om litt søke på studieplasser til høsten. Jeg personlig er mest intressert i juss og økonomi og etter min mening så passer jeg best inn på BI i Oslo. Jeg vurderer studiet; økonomi og forretningsjuss. Det virker skikkelig spennende.. Nå på skolen er jeg mest aktiv i fagene rettslære og bed.øk. Jeg har toppkarakterer i de fagene, mens i de andre fagene driter jeg i. Karakterene der er ikke så dårlige, de ligger på 4 eller 5, men det er ikke nok for å komme inn på handelshøyskolen i Bergen. Så det jeg lurer på er om noen vet om BI er noe å virkelgi satse på? Hvilke andre studier kan være et alternativ?

Det jeg lurer på er om det er noen som går på BI, eller har tenkt til å begynne å studere der? Åssen er det, studentlivet på BI, de framtidlige planene etter studiet osv.
Ja som du sier har BI fått et elendig rykte. "En gjeng med ungdom som ikke gjør noe annet enn å feste, og hvem som helst kan komme inn så lenge de betaler".
Jeg selv skal starte på Campus Kristiania /Handelshøyskolen i Oslo. Det er et sinnsykt bra studieliv der, samt en veldig seriøst og BRA skole med et mye bedre rykte enn BI.
Trådstarter
Åå, den skolen har jeg ikke hørt noe om. Koster den noe? Høyt snitt el?

Det jeg ikke liker med folk er at de har den forestillingen av BI at alle kommer inn så lenge foreldrene har cash. Okei, det er kanskje lett å komme inn hvis du har pengene, men du må jobbe jævlig hardt for å få gode karakterer as, og for å få bra jobb..
Jeg har selv gått på BI og er meget goft fornøyd! Flinke forelesere og ellers et godt miljø!
Det at folk tror det bare er å betale for å få karakterer er bare TULL!!!
Man må jobbe ræva av seg på BI spes. 1. året!! Får ingenting gratis der. Det at det er så mye dritt prat rundt BI er at det så man som er misunnelige!!!
Tja, der jeg var på jobbintervju idag fikk jeg vite at de forkastet alle søknader der personer hadde kun utdanning fra BI.

Stikk til Sverige, der finnes det skoler som faktisk er ranket på lister over beste skoler mtp. økonomi i Europa. Billigere er det også.

Studentlivet er ikke stort å bry seg om, de fleste som begynner der blir helt standard BI-tullinger etter ca. 6 måneder uansett.
Trådstarter
Hvordan er jobbmulighetene etter BI hvis du går ut med gode karakterer?
Sitat av posh
Hvordan er jobbmulighetene etter BI hvis du går ut med gode karakterer?
Vis hele sitatet...

Har du master eller siv. øk.. stiller du meget sterkt. Fremst i køen faktisk!
Trådstarter
Sitat av disponent
Har du master eller siv. øk.. stiller du meget sterkt. Fremst i køen faktisk!
Vis hele sitatet...
Oiioii, det er ikke dårlig.. mine planer er å ta bechlor i økonomi og forretningsjuss også master i finans til sammen 5 år ..
Sitat av disponent
Jeg har selv gått på BI og er meget goft fornøyd! Flinke forelesere og ellers et godt miljø!
Det at folk tror det bare er å betale for å få karakterer er bare TULL!!!
Man må jobbe ræva av seg på BI spes. 1. året!! Får ingenting gratis der. Det at det er så mye dritt prat rundt BI er at det så man som er misunnelige!!!
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke at andre er missunnelige. Selvfølgelig er det en bra skole og folk må jobbe rævva av seg.
Men desverre er det vanvittig mange som prøver mer eller mindre å surfe seg igjennom studiet og stryker så det synger (og fester mye!) Noe som trekker helhets inntrykket ned for andre folk.
Når NRK og tv2 nyhetene legger dårlig lys på BI i ny og ne om akkurat dette, så er det ikke rart i at folk får et dårlig inntrykk av BI.

http://www.campuskristiania.no/ Skolen er delt i 3 deler.
Oslo Markedshøyskole er vel det som passer deg best?

Men studelivet på BI er knall, det skal jeg ikke legge skjul på. Det spørs bare om du er en av de som kommer til å sitte fyllesjuk i audotoriet 24/7

Må legge til at jeg ikke prøver å lokke deg til en annen skole altså!
Bare sier det som er mitt og mange andres inntrykk av BI.
Jeg skjønner ikke denne evige diskusjonen om BI ryktet, samt at "alle kan gå der bare de betaler" opplegget. Jeg har bachelor fra BI Trondheim til sommeren og sanne mine ord har jeg slitt for den! Nå skal det sies at jeg går BI i Trondheim, og ikke i Oslo hvor skolen har et heller dårlig rykte.
Det er klart det er mange som søker seg inn første året fordi de ikke trenger så så høyt snitt for å komme inn, men på den andre siden er det over 45% frafall av studenter 2året. Det var de som trodde dette skulle bli en "tur i parken", og ville kjøpe seg utdanning.
En annen ting er at fra høsten av her i Trondheim, skal det innføres et minimumssitt for å komme inn, tror det diskuteres et snitt fra vgs på mellom 4,2 - 4,5, dette er et signal til nettopp de som tror de kan freeloade.
Man må også komme på at BI er et merkenavn på linje med alle andre skoler i Norge, og derfor vil man ha gått på en skole mange arbeidsgivere er kjent med. Det er et problem for elever som går ved feks TØH (Trondheim økonomiske høyskole), at arbeidsgivere i Oslo/Bergen ikke har hørt om skolen.
Det heller skrantete ryktet kan en Hr. Sending for, det var han som mente "alle" studenter ved BI jusker, uten å ha et fnugg av håndfaste bevis å skilte med. Det bør også nevnes at Hr. Sending var så godt som sparket i det han kom med uttalesene, som selvfølgelig følges opp i media.
BI i Trondheim har også et enestående samarbeid med NTNU i Trondheim, hvor vi lærer glupingene på Gløs å selge/holde regnskap/Jus osv, mens de skal lære oss mer avansert matte.

Nå skal det sies at jeg går på BI Trondheim, en skole som er veldig "vanlig" om man kan bruke et slikt uttrykk, hvor BI Oslo har også hoss oss et heller frynsete rykte. I Trondheim er det en skole på linje med alle andre skoler, hvor vår økonomi lærer også er lærer på TØH osv. Jeg har inntrykk at mange tomsinger i Oslo, ødelegger for mange som går BI og faktisk er flinke til det de gjør.

Må også adde på slutten at det er meget lett å få en god jobb med en BI bachelor/master, det er et flott papir å ha med seg videre. Næringslivet har sansen for den praktiske tilnærmingen til stoffet, og gir traniee-stillinger i fleng. Har ikke hørt om noen som har fått noe negativt i fleisen i jobbsammenheng når det kommer til BI.

Men nok en gang, jeg bor i Trondheim, ikke i Oslo hvor jeg høre litt av hvert fra.

Men jeg tror også et det er en fordel med master (noe det er i alt), eller en form for spesialisering etter BI. ellers stiller du på linje med alle de andre som gikk ut samtidig som deg.
Sist endret av panserjohan; 5. januar 2008 kl. 01:21.
Trådstarter
Jeg har sett litt på den campus nettsiden, tilbyr de ingen økonomi studier?

Mm, jeg har også hørt mye om BI.. mye negativt og noe positivt. Jeg har sett mye på saken og kommet fre mtil at det passer meg best, men er selvfølgelig åpen for andre muligheter også. Jeg liker å feste osv, men skal passe på at det ikke går utover studiene..
Jeg hadde holdt meg et lite stykke unna campus kristiania hvis jeg hadde økonomimaster i kikkerten, tror jeg. BI er en helt grei skole, og du blir nok sjelden forkastet selvom du har degree derfra, men det er liten tvil om at man stiller mye sterkere fra NHH.

Studielivmessig er det veldig forskjell i stilen på NHH og BI. NHH har mye forskjellige elever, mens BI er hakket mer stereotype. Jeg hadde anbefalt deg å ta en tur på åpen dag til begge skolene, og se om du tror du kan bli konfortabel på BI i byen du tenker å søke, og alt. NHH.

Jeg kjenner flere som har tatt opp fag for å komme inn på NHH, i håp om å komme nærmere jobbene i toppsjiktet, og flere som valgte BI med en gang.

Jobber du hardt, så driter du deg nok ikke ut uansett..
Tror det er veldig riktig det Poe skriver av om du jobber hardt, så går det nok greit uansett. Jeg er også enig i at om du virkelig vil suse mot toppen fort, er nok NHH den best ansette skolen. Problemet er at der er det virkelig ikke lett å komme inn.
Samtidig er det viktig å vise til at du har arbeidet med andre ting en kun skole, om du ikke har det, blir du sett på som ubrukelig fordi de må trene deg på å faktisk jobbe, og hva det innebærer.
skaff deg en deltidsjobb ved siden av som er relevant i forhold til hva du vil gjøre videre.
Trådstarter
Mm, jeg skjønner. Jeg er skikkelig intressert i økonomi og juss og kommer til å satse stor på det. Akkurat nå ser det ut at det kommer til å bli BI, men det er litt kjipt hvis jeg gjør det bra på BI og kommer ut med toppkarakterer og ikke får den gode jobben jeg fortjener..

Som sagt tidligere så kommer alle inn på BI, men de siler ut de dårlige, så bre de gode står igjen til slutt..
Hvorfor begynne på en håpløst dårlig skole om du er 'skikkelig intressert i økonomi og juss'?
Det er flerfoldige universiteter rundt om i Europa som er fantastisk gode...
Trådstarter
Du har rett der, og jeg har ikke noen særlig gode grunner.. Personlig så liker jeg BI og byen Oslo. Jeg har ikke gode nok karakterer for å komme inn på handelshøyskolen i Bergen. Der må man ha et snitt på 5,8.. Det har ikke jeg. Mest sannsynlg så har de andre universitetene i Europa skyhøye snitt for å komme inn ;/
Det fine med å søke på offentlige universiteter i det store utland er at du sånn ca. alltid kommer inn så lenge du har artium.
Eventuelt kan man ta et halvt år på et norsk uni. og ta resten av utdanningen på et annet uni. de har avtaler med, da har karakterer ingenting å si.
Er det noen som har peiling på hvordan entrepenørskap på BI er? Jeg vurderer denne linjen framfor siviløkonomi på NHH (ganske sikker på at jeg kommer inn der :P )

BI er mye dop og slikt og mange fine damer
Sist endret av Carlsberg; 5. januar 2008 kl. 18:44.
Sitat av Carlsberg
Er det noen som har peiling på hvordan entrepenørskap på BI er? Jeg vurderer denne linjen framfor siviløkonomi på NHH (ganske sikker på at jeg kommer inn der :P )

BI er mye dop og slikt og mange fine damer
Vis hele sitatet...

BI er mye dop? javel? hvor har du dette ifra, uansett hvor du er så er dop et faktisk, desverre...

Planlegger og gå BI selv 1.april nærmer seg med stormskritt, blir enten Økonomi og admin eller markedesføring tror jeg vankslig og velge hva man skal gjøre resten av livet
Sitat av Carlsberg
Er det noen som har peiling på hvordan entrepenørskap på BI er? Jeg vurderer denne linjen framfor siviløkonomi på NHH (ganske sikker på at jeg kommer inn der :P )

BI er mye dop og slikt og mange fine damer
Vis hele sitatet...
dop? wh00t?
Mener jeg leste det et sted, men kanskje jeg som tar feil da.

Likevel er det noen som vet hvordan entrepenørskap på BI er?
Sitat av Carlsberg

Likevel er det noen som vet hvordan entrepenørskap på BI er?
Vis hele sitatet...
Hva går entrepenørskapstudiene ut på?
Hvis man tar feks siviløkonomstudiene, hva slags stillinger kan man få da? Har sett etter dette lenge, men syns det er litt vanskelig å se.
Jeg må le av den signaturen din Carlsberg

Jeg har en fetter som går på BI, han sier det er en del dop der, men ikke mye
Sitat av torsken
Jeg må le av den signaturen din Carlsberg

Jeg har en fetter som går på BI, han sier det er en del dop der, men ikke mye
Vis hele sitatet...
jeg går siste året på vidregående, like mye dop der skal jeg vedde på
Romanowa, det går ut på å starte egen bedrift.

Imidlertid er det noen som vet hvordan entrepenørskap på Bi er?
Sist endret av Carlsberg; 6. januar 2008 kl. 19:19.
Sitat av torsken
Jeg må le av den signaturen din Carlsberg

Jeg har en fetter som går på BI, han sier det er en del dop der, men ikke mye
Vis hele sitatet...
Går for tiden 2. året på BI Trondheim, og har enda ikke hatt gleden av å komme over dop gjennom skolen
Ellers har panserjohan et godt poeng. La det også være sagt at BI ikke bare er økonomi. Markedsføringsfag har fremdeles flere studenter enn økonomi, og her kan man få inntrykk av at det er hakket sløvere.

Når det gjelder den uendelige debatten om hva arbeidsgivere foretrekker er det alltid noen som har preferanser. Jeg har snakket med næringslivsledere som utelukkende vil ha BI folk fremfor NHH folk og omvendt. Personligheten din blir dog stadig viktigere i dagens jobbmarked. Du er ikke lengre hot om du har en bachelorgrad (innen visse bransjer er også mastergrader verdt jack). Det er derfor ikke nødvendigvis kun studiested som er viktig, men hva du har gjort samtidig som du har studert.

Personlig vil jeg anbefale BI, NHH eller HiA. Disse skal etter sigende være de tre beste økonomiskolene i landet. Hva med å ta seg en tur til Trondheim og slippe unna Nydalen-stempelet?
Det er ikke så mye større dopkultur på BI enn andre steder, men gjennom kjente har jeg inntrykk av at det er mer utbredt med kokain der enn på NHH. Det kan jo ha en sammenheng med at det ligger i Oslo, men det har kanskje litt med stereotypene til BI/NHH å gjøre og.
Sitat av posh
Mm, jeg skjønner. Jeg er skikkelig intressert i økonomi og juss og kommer til å satse stor på det. Akkurat nå ser det ut at det kommer til å bli BI, men det er litt kjipt hvis jeg gjør det bra på BI og kommer ut med toppkarakterer og ikke får den gode jobben jeg fortjener..

Som sagt tidligere så kommer alle inn på BI, men de siler ut de dårlige, så bre de gode står igjen til slutt..
Vis hele sitatet...
Jeg har en søster som gikk ut fra BI. Hun er 30 år og har tildagsdato kanskje en av de høyest kvinnelige lønningene i landet (edit: på samme alder). Så BI er inget dårlig alternativ, så lenge du er en av de med bedre karakterer. Etter å ha snakket med flere arbeidsgivere fortalte flere at grunnen til at noen velger BI fremfor andre skoler, er fordi elevene der er ofte kjent for å ha "større" sosial inteligens. Går du ut med gode karakterer, så tror jeg du har gode muligheter. Selv har jeg valgt løsning å dra til Danmark, ettersom karakterene ikke er gode nok til å studere på HiB eller siviløkonomi på BI.
Sist endret av InsomniA; 7. januar 2008 kl. 01:11.
Sitat av Carlsberg
Romanowa, det går ut på å starte egen bedrift.

Imidlertid er det noen som vet hvordan entrepenørskap på Bi er?
Vis hele sitatet...
Noen som vet?
Får man støtte fra lånekassen på campus kristiana?

Synes skolen og studiene så bra ut, men synes det er rart jeg aldri har hørt om de før :/

Fungerer det på samme måte som en høgskole? Samme konsept..eller? Synes skolen virket interresant, jeg går siste året på videregående nå.
campus kristiania = mi
Trådstarter
Sitat av InsomniA
Jeg har en søster som gikk ut fra BI. Hun er 30 år og har tildagsdato kanskje en av de høyest kvinnelige lønningene i landet (edit: på samme alder). Så BI er inget dårlig alternativ, så lenge du er en av de med bedre karakterer. Etter å ha snakket med flere arbeidsgivere fortalte flere at grunnen til at noen velger BI fremfor andre skoler, er fordi elevene der er ofte kjent for å ha "større" sosial inteligens. Går du ut med gode karakterer, så tror jeg du har gode muligheter. Selv har jeg valgt løsning å dra til Danmark, ettersom karakterene ikke er gode nok til å studere på HiB eller siviløkonomi på BI.
Vis hele sitatet...
Ååh, så koselig å høre.. Det blir BI på meg as, har bestemt meg
Jeg går på NHH, og vil først og fremst avkrefte all dopbruk. Dette har jeg aldri sett noe til, og regner med at de fleste på skolen er såpass seriøse at de holder seg unna slikt. Mye festing er det dog, og studentforeningen ved NHH er virkelig en av landets beste.

Sånn fagmessig er det ikke SÅ vanskelig å komme inn. Man må nok ofte belage seg på et venteår der man sanker ekstrapoeng, men det er absolutt verdt det. Jeg hadde et år i militæret, der jeg samlet 5 poeng. Da var det en smal sak å komme inn med 5 i snitt fra VGS + noe realfagspoeng. Anbefaler folk å gjerne ta opp noe matte/fysikk dersom dere er i militæret.

Og som god NHHer avskyr jeg naturligvis alt som har med BI å gjøre som pesten.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har et spørsmål når det kommer til studier på BI, det er som følger: Hvilke "linjer" er det som ikke krever realfag..? De krever generell studiekompetanse men krever de bare R1 eller både R1+R2.. hvordan funker det? :P
Sitat av mishka Vis innlegg
Jeg har et spørsmål når det kommer til studier på BI, det er som følger: Hvilke "linjer" er det som ikke krever realfag..? De krever generell studiekompetanse men krever de bare R1 eller både R1+R2.. hvordan funker det? :P
Vis hele sitatet...
Sivøk krever R1 /S1+S2 . De andre krever ikke realfag. Alt står på WWW.BI.NO
96% av alle som gikk ut fra BI Stavanger i fjor hadde jobb etter 3 måneder. 80% før de var ferdige med studiene. Det er mange fordommer rundt BI, speiselt blant visse arbeidsgivere som tror at "alle" kommer inn bare de betaler. Går du økonomi og administrasjon stiller du hvertfall sterkt. I Bergen har faktisk BI veldig mange av de samme foreleserne som NHH som regnes som den beste i Norge. BI og NHH bytter forresten på å være ranket høyest i New York Times sin rangering av siviløkonomstudiene.

http://www.ledernett.no/id/28577.0
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg vil søke på eiendomsmegling nå, men er litt usikker på om jeg vil begynne med studiene nå, eller vente et år med jobbing for å spare opp litt mer penger. spørsmålet er følgene:
Hvis jeg søker nå, og kommer inn. Men vil vente et år, kan jeg takke nei til studieplassen, eller er jeg bundet til plassen siden jeg har søkt og blitt godtatt.
Sitat av Carlsberg Vis innlegg
Noen som vet?
Vis hele sitatet...
jeg er ikke helt sikker på det jeg utaler meg om nå men, jeg kikket litt på dette studiet selv om en master (innovasjon og entrepenørskap). det jeg fikk vite da var at dette var et nytt studie tror det begynte i fjord ellerno. så det er liksom ikke helt ferdig "utviklet" enda. står en del info om det på bi.no
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av 9ko Vis innlegg
Jeg vil søke på eiendomsmegling nå, men er litt usikker på om jeg vil begynne med studiene nå, eller vente et år med jobbing for å spare opp litt mer penger. spørsmålet er følgene:
Hvis jeg søker nå, og kommer inn. Men vil vente et år, kan jeg takke nei til studieplassen, eller er jeg bundet til plassen siden jeg har søkt og blitt godtatt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke ting har forandret seg etter at jeg først søkte på BI for ca. 4 år siden. Når du blir tilbudt studieplass mottar du en kontrakt til signering. Ved signering tror jeg ikke du får utsatt studiestart. Det du derimot kan gjøre er å utsette eksamensoppmeldingen. Husker jeg ikke feil har du på BI f.eks 5 år på å fullføre en bachelor og i denne perioden kan du følge forelesningene som du selv vil. For best mulig svar på dette, send en mail til . Det tar ikke lengre tid enn hva det tar å spørre synsere her.

Eiendomsmegling er dog en linje som i aller høyeste grad åpner for arbeid under studiene. Da jeg tok mitt andre år på Øk. Adm. jobbet jeg som eiendomsmeglerassistent, og så raskt hvor utrolig verdifull den deltidsstillingen hadde vært dersom jeg hadde valgt den spesialiseringen. Dessuten er visninger på ettermiddagstid og helger, slik at det er fullt mulig å kombinere jobb og studier.