Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 1683
Hei !
Skal kjøpe kamera nå å lurer på om dere har noen forslag på hvilke ?
har sett på dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323050
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg er ingen proff fotograf, men utfra hva mine fotografvenner forteller er dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318396

et bedre kamera. Ved å velge Canon eller Nikon har du tilgang på markedets beste linser.

Selv syns jeg Canon 350D er et bra alternativ og mye for pengene. Kommer litt an på hvilke krav du stiller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, har du sett på Canon EOS-350D? Greit, ikkje like bra kamera, men ein god del billigere, og du vinn ikkje så mykje på det sony-kameraet. Kanskje du skulle sei litt om kva du har no, om du har erfaring med speglrefleks og slikt? Om du er van med kompaktkamera, så ser eg ikkje poeng i å kjøpe så dyrt speglrefleks med ein gong - då er det betre å kjøpe et eos-350D til 6000,- og bruke et par tusen på linser og ekstrautstyr.
Husk å sjekke om kameraet har justerbar lukkertid(og selve lukkertiden). Sjekk også ut muligheten for div. tilbehør, som feks undervannshus(et must på sydenferie).

Anbefaler at du går til en fotobutikk og prøver forskjellige kamera selv. Så kan du senere evt. bestille på nett.
Du kan se på Nikon D50, D70 og D100. Meget gode kameraer, tror de bruker D50 på MK linja her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nikon ville eg ungått. Dei krypterer kvitbalansen i råbilda, for å tvinge deg til å bruke deira programvare. http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_ima...ftware_support
Jeg vil anbefale ett Nikon D50 over EOS 350D. Mye bedre å holde i - et 350D er ikke verdt å holde i uten et batterigrep som koster rundt 700,- og oppover. En annen ting som gjør D50 bedre i bruk er større søker - de gangene jeg har brukt 350D har jeg til tider hatt problemer med å se nøyaktig hvor fokuspunktet er.

slashdot: Jeg har ingen problemer med å bruke RAW-bilder fra mitt D50 og stille på alt mulig rart, spesielt hvitbalanse, ved hjelp av RAW-pluginen til Photoshop CS2 (som skal føre til RAW-støtte over en hel rekke kameraer). Dessuten er det ikke noen grunn til å unngå Nikon til fordel for Canon, ettersom Canon er like tilbakeholdne.
Sist endret av mongeland; 16. juli 2006 kl. 23:56.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Mulig D50 er bedre å holde i, selv om jeg aldri har hørt den påstanden tidligere. Men det er vel litt uvesentlig når man får bedre bildekvalitet og funksjonalitet med et 350D.
Sitat av Polar-
Mulig D50 er bedre å holde i, selv om jeg aldri har hørt den påstanden tidligere. Men det er vel litt uvesentlig når man får bedre bildekvalitet og funksjonalitet med et 350D.
Vis hele sitatet...
Har du aldri hørt det før? Det er strengt tatt den alle største ulempen med 350D. Det er fullt mulig å ta minst like bra bilder med D50, og de tekniske forskjellene er minimale. Bruk av menyer, kontrollhjul og liknende er strengt tatt bare en tilvenningssak.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
kjøp Canon eller Nikon el.
hold deg unna Sony osv., du vil slite med å finne utstyr til det om en stund.

30D ligger i samme pris som det du linket til, men det er bare for huset.. du må regne med MINIMUM 5000 ekstra for å få med objektiv. skal du ha samme objektiv som det kameraet du linket til, må du nok nærmere 10.000 ekstra.

Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt 350D, bra kamera, grei oppløsning, mange muligheter med objektiver. og kvalitetstestet av utallige andre før deg
Sitat av mongeland
Jeg vil anbefale ett Nikon D50 over EOS 350D. Mye bedre å holde i - et 350D er ikke verdt å holde i uten et batterigrep som koster rundt 700,- og oppover.
Vis hele sitatet...

Faktisk en av de viktigste årsakene til at jeg gikk for et Nikon D50 selv. Har helt ærlig ufattelig mye å si når man skal ta bilder. Det var faktisk mye med EOS 350D som jeg ikke klarte å sette fingeren på, det var akkurat som om noe manglet, men hva er jeg faktisk ikke sikker på.
Tviler på at du vil ha noen veldig store problemer med å finne ekstrautstyr til sonyen om en stund. Dessuten kan du bruke mye av minolta-utstyret, da minolta sin speilrefleksavdeling(eller var det hele minolta? husker ikke) ble kjøpt opp av sony, og resultatet ble Sony Alpha

Men uansett så er det som sagt veldig få forskjeller mellom Nikon-kameraene og Canon sine. Anbefaler deg å dra til en fotobutikk så du kan holde i kameraene, da får du med en gang følelsen på hva du liker best. Noen liker at det er litt tungt, med mye å holde i, andre litt lettere.
Sist endret av Redstorm; 17. juli 2006 kl. 00:47.
Anbefaler Canon 350d. Er kjempefornøyd med det!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Eier selv et 350D og den er ikke brukbar uten verticalgrip hvis man har et større objektiv enn standardobjektivet. Det er rett og slett for lite plass til å få skikkelig grep. Med andre ord ganske så upraktisk hvis du har et objektiv på 0.5kg hengende på.

Nå har jeg ikke noe kilde på dette, men egne erfaringer tilsier alt at du er nødt til å bruke Canon sin software for å laste ned bildene fra minnebrikken. Sist gang jeg prøvde å dra noen RAW-bilder over gjennom en minneslot på en PC så fikk jeg opp en beskjed om at de var passordbeskyttet.

ZoomBrowser som er softwaren som følger med Canon sine kameraer er forsåvidt helt kurrant. Du kan gjøre det meste i den - kjapt og enkelt. Dog er den veldig buggy, og du må konvertere alle bildene over til TIFF før du får redigert på dem. Adobe Photoshop kan redigere RAW-bilder uten noen form for konvertering.

Hvilken produsent som har flest objektiver skal du ikke bry deg om. Det finnes konvertere for nikkor -> EF(-S) og motsatt. Koster ikke flesk heller. Det skal strengt tatt ikke være vits med en konverter heller da begge produsentene tilbyr tilnærmet like mye gode objektiver innen amatørfotografklassen.

Jeg ville funnet ut hvor du kommer prismessig best ut og lagt noen penger i et bedre objektiv. Kjøpte selv et Canon EF-S 17-85mm IS UMS for noen uker siden, og det er et stårlende objektiv.

Hvis du har lyst å brenne av litt cash - fort - så går du for en Canon EOS 350D, ett vertikalgrep (batterigrep (BG-E3)), ekstra batteri, Hoya UV-filter og ett Canon EF-S 17-85mm IS UMS objektiv. Kjøper du alt separat vil du nok ende på rundt 12.000 NOK, men det er ikke umulig at <din lokale fotosjappe> kan gi deg en god deal. Kanskje 10.000 NOK hvis du er heldig.
Ingen som anbefaler Olympus her? :O Olympus E-500 er et veldig godt valg Enkelt å bruke, ikke så alt for dyrt og lett håndterelig.
Har hørt mange delte meninger om 350d vs d70s, noen foretrekker det ene, noen det andre. Noe av det viktigste ser ut til å være hvor store hendene dine er, har du store hender, så blir 350'et fort litt lite (derav mange som bruker ekstra batterigrep for å gjøre det litt større), det er vel også endel lettere mener jeg å huske, og dermed ikke like stabilt. Til gjengjeld er det jo ikke alltid så dumt å slippe ekstra vekt, og et par megapixler ekstra er jo heller ikke å forakte.

Her er noen nyttige linker, det har vært diskutert opp og ned en trilliard ganger på storedyret om disse kameraene her, vet at det er litt ufint å linke til andre forumer, men når det er så til de grader relevant (og forumet ikke er noen direkte konkurrent), så må det være greit.

http://www.storedyret.com/cgi/ikonbo...T&f=55&t=25747
http://www.storedyret.com/cgi/ikonbo...T&f=55&t=27783
http://www.storedyret.com/cgi/ikonbo...T&f=55&t=27420

her er også en test av d50
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/ - er også ganske mange andre tester der på http://www.dpreview.com/reviews/

Vil du ha med undervannshus, så husk at disse også koster flesk (ofte 2/3 av kameraprisen), så med mindre du faktisk har dykkelappen og skal gjøre mer enn å snorkle, vil det nok være greiere med vanntette poser man får kjøpt, som er beregna for bruk ned til 5 meters dyp (typisk). Du finner en del sånt og priser på fotovideo.no
Sist endret av atomet; 17. juli 2006 kl. 14:33.
Sitat av Polar-
Mulig D50 er bedre å holde i, selv om jeg aldri har hørt den påstanden tidligere. Men det er vel litt uvesentlig når man får bedre bildekvalitet og funksjonalitet med et 350D.
Vis hele sitatet...
Feil. Kameraene tar like gode bilder.

På funksjonalitet heller det mot Nikon, siden 350D ikke tilbyr spotmåling. Og å si at ergonomi er uvesentlig på et kamera... Påstanden faller på sin egen urimelighet. Når det er så små forskjeller kvalitetsmessig på kameraene i denne prisklassen er det nettopp ergonomien som bør bli tatt opp til streng vurdering før man bestemmer seg. For den ER veldig forskjellig fra D50/D70 til 350D og de andre alternativene (Sony Alpha, Olympus). Er du ikke sikker på hva du vil ha, gå i en fotobutikk. Der får du holdt kamerahusene i egne hender(bortsett fra Sony Alpha).

At hvitbalansen på Nikon sitt raw-format er fullstendig uvesentlig. Det er ikke noe av praktisk betydning overhodet.
Sitat av Deezire
Nå har jeg ikke noe kilde på dette, men egne erfaringer tilsier alt at du er nødt til å bruke Canon sin software for å laste ned bildene fra minnebrikken. Sist gang jeg prøvde å dra noen RAW-bilder over gjennom en minneslot på en PC så fikk jeg opp en beskjed om at de var passordbeskyttet.

ZoomBrowser som er softwaren som følger med Canon sine kameraer er forsåvidt helt kurrant. Du kan gjøre det meste i den - kjapt og enkelt. Dog er den veldig buggy, og du må konvertere alle bildene over til TIFF før du får redigert på dem. Adobe Photoshop kan redigere RAW-bilder uten noen form for konvertering.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Når man kobler et D50 i PCen kommer det opp som en flyttbar disk og det er bare å dra filene i hytt og pine uten at noe i det hele tatt spør om passord. Virker som om Canon er verre enn Nikon på akkurat dette med kryptering av filer.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mongeland
Seriøst? Når man kobler et D50 i PCen kommer det opp som en flyttbar disk og det er bare å dra filene i hytt og pine uten at noe i det hele tatt spør om passord. Virker som om Canon er verre enn Nikon på akkurat dette med kryptering av filer.
Vis hele sitatet...
dette er bare vås, så lenge du har en minnekortleser kan du overføre akkurat på samme måte som hvilken som helst annen ekstern enhet.
Sitat av N3m0
Feil. Kameraene tar like gode bilder.
Vis hele sitatet...
Det blir feil å si som noen sa tidligere i tråden her, at de er "like gode" teknisk sett. Det er en grunn til at 350D har vunnet flere priser enn D50 og dens mor til sammen. Søk etter en annen tråd hvor jeg argumenterer rumpen min av for 350D, som skal finnes her et sted, men det jeg vil frem til er at nei, de tar ikke like gode bilder. Hva skal du gjøre med et nikonkamera når du må kompensere med iso-hastighet? På 400 er D70 så kornete som et 350D er på 1600, og det sier en hel del. Ja, går du tur i byen en dag, og det er skinnende sol og du vil knipse, så vil de nok ta "like gode bilder(?)" hva du enn mener med det, og mye blir en smakssak. D50 og D70 er gode kameraer, og for en nybegynner har det fint lite å si, men det er likevel viktig for meg, som den barnslige drittsekken jeg er, å påpeke at at 350D er teknisk overlegent/bedre (synonym, noen?) enn D50, og muligens D70 også.

Du får også et stort utvalg av canon-optikk, som sies (en smule subjektivt, det er jeg enig i) å være den beste optikken du får tak i, ikke minst i bildekvalitet/skarphet/fokus, men også i utvalg.

Jeg legger til flere drittsekkfaktorer, og deler med dere at ja, jeg velger mitt Canon 350D med batterigrep og L-optikk, foran et Nikon D2hs med det beste nikkor kune skrape sammen, som jeg bruker på jobb, anytime.

Siste drittsekkfaktor: forrige OL brukte 70% av fotografene Canon 1D, og jeg tror at mange av de resterende 30% hadde andre canon-kameraer. Folket kan ikke ta feil! (ja, vet jeg sa 50% i denne tråden, men bedre å si for lite enn for mye )

og on topic til trådstarter: Kjøp deg et D50/350D, det ser ut som om du lider av stor-kamerasgalskap, det er bare tull å bruke så mye på et kamera så tidlig


EDIT: Du trenger ingen software til Canon, du plugger det i, og behandler det som en minnekortleser det også.
Sist endret av Keyser Söze; 17. juli 2006 kl. 16:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har iallefall bestilt meg et Canon EOS-350D no, basert på gode erfaringer med dei Komplett har et til 5995,- som har med greit nok begynnerobjektiv. Å bruke 10k på første speilreflekskameraet ditt, vil eg sei er feil.
Sitat av Mushy
Det blir feil å si som noen sa tidligere i tråden her, at de er "like gode" teknisk sett. Det er en grunn til at 350D har vunnet flere priser enn D50 og dens mor til sammen. Søk etter en annen tråd hvor jeg argumenterer rumpen min av for 350D, som skal finnes her et sted, men det jeg vil frem til er at nei, de tar ikke like gode bilder. Hva skal du gjøre med et nikonkamera når du må kompensere med iso-hastighet? På 400 er D70 så kornete som et 350D er på 1600, og det sier en hel del. Ja, går du tur i byen en dag, og det er skinnende sol og du vil knipse, så vil de nok ta "like gode bilder(?)" hva du enn mener med det, og mye blir en smakssak. D50 og D70 er gode kameraer, og for en nybegynner har det fint lite å si, men det er likevel viktig for meg, som den barnslige drittsekken jeg er, å påpeke at at 350D er teknisk overlegent/bedre (synonym, noen?) enn D50, og muligens D70 også.
Vis hele sitatet...
Når du sier dette virker det nesten som om du ikke har prøvd et D70 i det hele tatt. Personlig har jeg brukt både D50/D70 og 350D på en og samme fotosession, og sett over bildene etterpå. Jeg må si meg enig med egeulf i at alle de tre kamereaene tar like gode bilder (selv om jeg synes D70(s) er enklere i bruk og har bedre autofokus, men det er en annen sak). En ting som 350D "vinner" på er at det tar "bedre" bilder i automodus - men det er det vel ingen som vil bruke, er det? Det jeg prøver å si er at om man faktisk kan å bruke kameraet, så er det teknisk sett 0 forskjell på D50 og 350D. Begge kameraene har sine sterke og svake sider, men det er ingen ting ved D50 eller 350D som gjør det enklere å ta såkalt gode bilder.
Trådstarter
Sitat av slashdot
Eg har iallefall bestilt meg et Canon EOS-350D no, basert på gode erfaringer med dei Komplett har et til 5995,- som har med greit nok begynnerobjektiv. Å bruke 10k på første speilreflekskameraet ditt, vil eg sei er feil.
Vis hele sitatet...
bestilte du det i dag ? på komplett ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nåja, ikkje i dag, i forgårs for å vere nøyaktig. På komplett. Kjøp et billegare kamera (nikon eller canon) og bruk heller resten på andre objektiv. Du får meir att for det.
Trådstarter
oki, for jeg skulle bestille det på komplett istad, men noen kjøpte det siste noen sekunder før meg

Edit: ser ut til at det har fått inn mange nye igjen.
Sist endret av Spirax; 17. juli 2006 kl. 17:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bare å bestille, så tar jo dei inn på lager... tar litt lengre tid, men du får det.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av mongeland
Når du sier dette virker det nesten som om du ikke har prøvd et D70 i det hele tatt. Personlig har jeg brukt både D50/D70 og 350D på en og samme fotosession, og sett over bildene etterpå. Jeg må si meg enig med egeulf i at alle de tre kamereaene tar like gode bilder (selv om jeg synes D70(s) er enklere i bruk og har bedre autofokus, men det er en annen sak). En ting som 350D "vinner" på er at det tar "bedre" bilder i automodus - men det er det vel ingen som vil bruke, er det? Det jeg prøver å si er at om man faktisk kan å bruke kameraet, så er det teknisk sett 0 forskjell på D50 og 350D. Begge kameraene har sine sterke og svake sider, men det er ingen ting ved D50 eller 350D som gjør det enklere å ta såkalt gode bilder.
Vis hele sitatet...
Autofokusen på standardobjektivet til Canon 350D er crap. Mitt standardobjektiv klarer f.eks. ikke å finne tilnærmet fokus på automatinstillignene. På "den kreative" (Tv, Av, M og A-Dep) delen av kameraet så klarer den ikke å finne noe som kunne minne om fokus.

Derimot på det nye objektivet mitt som har UMS (støtte for AI-Servo, rawr) så finner den fokuspunktet sporenstreks. Det er snakk om 1/10 sekund får den er fokusert. Helt perfekt.

Alt i alt vil jeg si at du får et bedre kamera for en rimelig pris hvis du kjøper deg et Nikon. Skal du derimot legge litt penger i det så er 350D veien å gå.
Sitat av Deezire
Alt i alt vil jeg si at du får et bedre kamera for en rimelig pris hvis du kjøper deg et Nikon. Skal du derimot legge litt penger i det så er 350D veien å gå.
Vis hele sitatet...
Det du sier her henger kanskje ikke helt på greip, ettersom D50 og 350D koster ca. det samme. Jeg vil påstå at 350D ikke er en utfordrer til D70s, mest på grunn av pris, men også målgruppe.
Du burde kanskje sjekke ut ting som dette ...
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av N3m0
Feil. Kameraene tar like gode bilder.
Vis hele sitatet...
Og hva baserer du dette latterlige utsagnet på? Selv har jeg Nikon kameraet, men faktumet er at 350D tar hakket bedre bilder, noe hele verdenspressen er enig om. I slike diskusjoner dukker det alltid opp fanboys
Sitat av KingPin
Du burde kanskje sjekke ut ting som dette ...
Vis hele sitatet...
Merk at det er brukt. Det er vel ikke akkurat noe man tar med i beregningen.

Sitat av Polar-
Og hva baserer du dette latterlige utsagnet på? Selv har jeg Nikon kameraet, men faktumet er at 350D tar hakket bedre bilder, noe hele verdenspressen er enig om. I slike diskusjoner dukker det alltid opp fanboys
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke snakke for N3m0, men jeg er av samme oppfatning, og jeg baserer det på erfaring. Som tidligere nevnt har jeg prøvd alle kameraene som blir diskutert her, og erfaringen min er at de gir mulighet til å ta like gode bilder.
Lukkeren på d70 er godkjent for 100 000 sykluser så det burde ikke være noe problem hvis kameraet er behandlet bra. Kan få mange bra kjøp om man leiter litt på foto.no/bruktmarked
Trådstarter
har nå kjøpt Canon EOS 350D, får den i morgen
Da er det jo -->NP<--
Sitat av Polar-
Jeg er ingen proff fotograf, men utfra hva mine fotografvenner forteller er dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318396

et bedre kamera. Ved å velge Canon eller Nikon har du tilgang på markedets beste linser.

Selv syns jeg Canon 350D er et bra alternativ og mye for pengene. Kommer litt an på hvilke krav du stiller.
Vis hele sitatet...
Har EOS 30D, det er sinnsykt bra å du får abselutt alt for pengene!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg har også et 350D har hatt det i et år snart og er meget fornøyd. Men for meg så det viktig og ha batterigrep. Uten batterigrep føles kameraet alt for lite for fingrene mine. Men styr unna kit objektivet til 350D dvs det objektivet som det blir bundlet med. Det reduserer bildekvaliteten din ganske betraktilig.Dette (Canon EF-S 17-85mm 4-5,6) er et mye bedre objektiv til en fornuftig pris. Kjøper du deg vertikalgrep husk og kjøpe deg et batteri till ellers blir det litt feil vekt i kameraet og du mister fordelen med lengere batterikapasitet.

Selv har jeg et Sigma Sigma 18-125mmDC f3,5-5,6 AF, men vil likevel på det sterkeste anbefale objektivet over selv om mitt også er bra for prisen. (som er nesten halvparten av canon 17-85)

www.fotovideo.no evt søster selskapet www.fotomagasinet.no er absolutt og anbefale til fotoutstyr. Den første har ofte litt større utvalg en den sistnevnte som gjerne ligger en krone eller to under. Stort sett så er sidene like

Edit: Om man liker Nikon eller Canon er igrunnen en smakssak, mens sistnevnte fortsatt er ganske ubestritte når det kommer til ytelse i proffmarkede har Nikon kommet med mange meget gode kamera i semiproff markede. Og har man først valgt en produsent så kan det bli dyrt og skifte siden da må man bytte alt tilleggsutstyr. Og siden innfatningen er anderledes så kan man ikke beholde objektivene sånn uten videre.

Og har du noengang noen planer om og kjøpe undervannshus kjøp Nikon med engang. Det er mye større konkuranse på hus til Nikon en til Canon og derfor er utvalget mye større og prisene mye lavere.

Forøvrig kan du rett og slett ikke velge kamera uten og ha det i hendene. Hvordan det føles mellom fingrene dine og hvordan knappene passer til din hånd er meget viktig!

Jeg er forøvrig enig med Polar- D50 er ikke i samme klasse som D70(s) og 350D.
Sist endret av sptz; 17. juli 2006 kl. 23:09.
Gratulerer spirax, håper det faller i smak. Og bruker du autoinnstillingene får du knus
Trådstarter
takk, mushy det falt i smak ja, å ta bilder ble plutselig mye letter, å kvaliteten på bildene var sykt mye bedre enn på det andre kamera.
Sist endret av Spirax; 18. juli 2006 kl. 14:04.
Skal du ha deg betterigrep, (ja, det skal du), så er dette et bra sted å kjøpe ekstra batterier til en billig penge. Har kjøpt selv der til mitt 30D. Husk at du må ha to batterier med samme mAh i batterigrepet da. De man kjøper på denne siden er litt kraftigere enn det som følger med kameraet. Koster 130NOK med frakt og alt.