Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2668
Hva er sjangsen for å vinne denne saken?

Fører av moped (A) kjører langs Vågsbygdveien. Rett før avkjøringen til Ternevika passerer kjøretøy A saktekjørende bil som er kjøretøy B på dennes venstre side. Idet kjøretøy A er på høyde med kjøretøy B sin venstre forskjerm, svinger kjøretøy B mot venstre for avkjøringen mot Ternevika. Kjøretøy B treffer da kjøretøy A på sin venstre side mellom dør og frontskjerm. Kjøretøy A velter av kollisjonen og sklir ned i grøft. Det ble ikke registrert bruk av blikklys, og det var derfor umulig å forutse at Kjøretøy B skulle svinge mot venstre


Jeg er A
Hvis det var ett felt så er det jo din feil som kjørte på utsiden av han skulle jeg tro...
er nokk din feil ja
han kjørte på kjøretøy B's venstre side, altså på INNSIDEN
men hvis bilen sakket av på farten, burde vel du antatt at den skulle endre retning, uavhengig om den brukte blinklys eller ei (ikke brukt blinklys kommer jo deg til gode)

føreren av kjøretøy B burde også ha sett seg bedre for, hvis du sier du har kjørt helt opp ved siden av kjøretøy B.

manglende bruk av blinklys, og speiler.

vel, jeg er ikke verdensmester i trafikken (det er ingen), men dette er det jeg klarte å tolke utifra det du skriver
Sist endret av VivaLatrina; 9. juni 2009 kl. 20:40.
Fører av kjøretøy B gav mangelfull intensjon om trafikkmanøver, og mer viktig unnlot å kontrollere om det var mulig å gjennomføre denne trygt. Fører av B er skyldig.

Klarer ikke se at noe annet gir mening.
Vegtrafikklovens §3
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

For meg virker det som om denne kan slå begge veier.
Dette er jo på mange måter "the golden rule of bilkjøring". Denne paragrafen brukes ofte dersom det er tvilstilfeller. For meg ser det ut som om Moped ikke viste aktpågivenhet ved forbikjøring og Bil ikke viste aktpågivenhet ved sving ved å unnlate å bruke blinklys.
Hvordan var stripen i veien? Hvis den var heltrukket er det ditt problem ihvertfall. Er den stripet er det nok fører B sin feil, selvom fører A tydeligvis er alt for uerfaren og dum til å ferdes i trafikken.

Fører B er uansett skyldig, da han stikker fra et ulykkessted.
Trådstarter
93 5
var ''stripete''
Da jegt tok lappen for alt for lenge siden var det å foreta en forbikjøring på plasser der det var innkjøring virkelig ikke noe som var aktuelt.

Jævelen inne i meg håper at du taper, men jeg er enig i at dette kan slå begge veier.
Hadde vært gøy om du gav beskjed om hvordan denne saken utvilker seg...
Trådstarter
93 5
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Da jegt tok lappen for alt for lenge siden var det å foreta en forbikjøring på plasser der det var innkjøring virkelig ikke noe som var aktuelt.

Jævelen inne i meg håper at du taper, men jeg er enig i at dette kan slå begge veier.
Hadde vært gøy om du gav beskjed om hvordan denne saken utvilker seg...
Vis hele sitatet...
Jaja :P 75 gammal dame kjører meg ned :P er ganske pinelig:P
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
kan vel ikke se noe annet enn at fører B har skyld her.

Man har vikeplikt (med mindre annet er skiltet) ved feltskifte eller hvis man skal krysse ett/flere felt.

Og kjøre forbi noen på venstre side som kjører sakte er vel eneste måten å kjøre forbi, så med mindre det var oppmerket med forbikjøring forbudt....
må jo også få si at 75 år gamle damer ikke burde få kjøre bil alene
Det er din feil. Du skal ikke kjøre forbi i et kryss.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
må jo også få si at 75 år gamle damer ikke burde få kjøre bil alene
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? De samme regler burde gjelde for damer på 75 som menn på 35, om de er kjøredyktige (dvs mtp på syn osv) burde de være i sin fulle rett til å kjøre alene.

Om denne damen var kjøredyktig er en annen sak.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
hmm... du kjører moped? De skal etter loven kun kjøre i max hastighet på 45 km/t. hvis bilen på en vanlig vei bremser ned til en fart der det er lønsomt for deg på moped å fåreta en forbikjøring, så burde du klare og tenke sjøl at bilen skal endre kjørerettning!

Handler om lesning av trafikken det...

Siden bilisten ikke bruker blinklys og sansynligvis ikke ser i speglene så er det vel 50/50 tror jeg...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Her er det en del faktorer som spiller inn.

Når man skal svinge av veien plikter man å legge seg inn mot gulstripen, slakke ned farten og signalisere med blinklys god tid i forveien. Man skal også sjekke speil og blindsone. Deretter kan man foreta svingmanøver.

Ved forbikjøring skal man forvisse seg om at det er oversiktlig og egnet for forbikjøring. Her skal man også bruke blinklys og tydelig legge seg over i venstre felt for så å foreta en kontrollert forbikjøring. Personen som blir forbikjørt skal hvis nødvendig, slakke av og kjøre forbikjøringen behjelpelig. Man skal ikke kjøre forbi i ett kryss.

Ved feltbytte så har man alltid vikeplikt for for de som er i det feltet du skal inn i, og eventuelle felt du er nødt til å krysse. Ved å svinge av veien foretar man ett feltbytte.
Selv om A muligens har kjørt litt "agresivt" og utvist uaktsomhet, så har også B utvist grov uaktsomhet ved å ikke sjekke dødvinkelen/om det var klart til å svinge. Sånn situasjonen var før kollisjonen så var det hennes manøver som førte til kræsjen, du hadde ingen mulighet til å vike unna.
kjedelig streiting
Sitat av SWEET92 Vis innlegg
Hva er sjangsen for å vinne denne saken?

Fører av moped (A) kjører langs Vågsbygdveien. Rett før avkjøringen til Ternevika passerer kjøretøy A saktekjørende bil som er kjøretøy B på dennes venstre side. Idet kjøretøy A er på høyde med kjøretøy B sin venstre forskjerm, svinger kjøretøy B mot venstre for avkjøringen mot Ternevika. Kjøretøy B treffer da kjøretøy A på sin venstre side mellom dør og frontskjerm. Kjøretøy A velter av kollisjonen og sklir ned i grøft. Det ble ikke registrert bruk av blikklys, og det var derfor umulig å forutse at Kjøretøy B skulle svinge mot venstre


Jeg er A
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan det ser ut der det skjedde, men er det en privat vei el liknende så er det jo lov til å kjøre forbi. Er det derimot ett kryss, så er forbikjøring ulovlig, og selvfølgelig det samme hvis det er merka med sperrelinje e.l.

Skulle det dog være en liten privatvei kjøretøy B skulle inn til, og det ikke var sperrelinje så er det B sin feil. Da man har vikeplikt ved feltskifte. Kan tenke meg det blir skylddeling, eller B sin skyld her.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Og si hva som er feil og hvem sin skyld det er, er veldig vanskelig i slike saker.
Og det er pga den berømte §3 som det refereres til lengre oppi her, det tillates ikke uhell eller uflaks i noen omstendigheter i trafikken. Dette er den eneste loven som er slik skrevet.

Med mindre noen aksepterer skyld i denne saken vil det jo uansett gå rettens vei for å bli avgjort.
Og uten å vite alle omstendigheter og se eventuelle avhør kan man ikke sitte på ett forum å si hvem som har gjort feil, eller hvem som blir stemplet som skyldig.

Men utifra de opplysningene som foreligger så er det absolutt ingen automatikk i at du blir dømt for å ha gjort noe galt.

Det som kanskje er litt avgjørende her er hvor fort kjørte denne bilen, og hvor fort kjørte du. En moped som skal gå i 45 er vel ikke det som er mest egnet for forbikjøring. Punkt to er om denne bilen har kjørt sakte hele tiden, eller begynte å slakke av for nettopp å svinge av. Her kommer det også inn hva slags avkjøring er dette? Er det ett kryss på E6, eller er det en grusvei uten skilting som går av en lokal riksvei. Ett siste moment er jo vanlig lang stiplet midtstrek indikerer at det kan være farlig å kjøre forbi.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og si hva som er feil og hvem sin skyld det er, er veldig vanskelig i slike saker.
Og det er pga den berømte §3 som det refereres til lengre oppi her, det tillates ikke uhell eller uflaks i noen omstendigheter i trafikken. Dette er den eneste loven som er slik skrevet.

Med mindre noen aksepterer skyld i denne saken vil det jo uansett gå rettens vei for å bli avgjort.
Og uten å vite alle omstendigheter og se eventuelle avhør kan man ikke sitte på ett forum å si hvem som har gjort feil, eller hvem som blir stemplet som skyldig.

Men utifra de opplysningene som foreligger så er det absolutt ingen automatikk i at du blir dømt for å ha gjort noe galt.

Det som kanskje er litt avgjørende her er hvor fort kjørte denne bilen, og hvor fort kjørte du. En moped som skal gå i 45 er vel ikke det som er mest egnet for forbikjøring. Punkt to er om denne bilen har kjørt sakte hele tiden, eller begynte å slakke av for nettopp å svinge av. Her kommer det også inn hva slags avkjøring er dette? Er det ett kryss på E6, eller er det en grusvei uten skilting som går av en lokal riksvei. Ett siste moment er jo vanlig lang stiplet midtstrek indikerer at det kan være farlig å kjøre forbi.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, tråden her kommer bare til å bli til spekulasjoner da trådstarter og vi visstnok ikke vet nok om episoden og hva som egentlig skjedde. Dette er ett vanlig problem med folk som kommer til nFF med slike spørsmål. Vi får din versjon av historien.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Jeg tror en tegning hadde hjulpet veldig med å skjønne hvordan det hele skjedde
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg tror en tegning hadde hjulpet veldig med å skjønne hvordan det hele skjedde
Vis hele sitatet...
Bilen kjørte sakte, mopeden velger å kjøre forbi.
I det mopeden nesten er forbi velger bilen å svinge av til venstre, og kjører mopeden regelrett ned.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Man skal ikke kjøre forbi i ett kryss.
Vis hele sitatet...
Skal eller kan? Slik jeg tolker det mener du at man ikke kan kjøre forbi i et kryss - noe forøvrig kjørelæreren min avbekreftet på tiden jeg tok lappen. Man kan i utgangspunktet kjøre forbi i et kryss, men det krever at man er ekstra forsiktig, har rette forhold og signaliserer tydelig.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
Skal eller kan? Slik jeg tolker det mener du at man ikke kan kjøre forbi i et kryss - noe forøvrig kjørelæreren min avbekreftet på tiden jeg tok lappen. Man kan i utgangspunktet kjøre forbi i et kryss, men det krever at man er ekstra forsiktig, har rette forhold og signaliserer tydelig.
Vis hele sitatet...
Delvis riktig.

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Sist endret av Ond^Sofa; 10. juni 2009 kl. 15:20.
Trådstarter
93 5
Takker for mange gode svar... litt opp og ned om hvem sin feil det er:P
Fåt brev om at saken er under behandling :S skummelt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av SWEET92 Vis innlegg
Takker for mange gode svar... litt opp og ned om hvem sin feil det er:P
Fåt brev om at saken er under behandling :S skummelt
Vis hele sitatet...
Jeg har vært i en lignende sak som deg, dog med to biler. Dame på 50-ish som svingte av, jeg var på vei forbi. Politiet beslagla førerkortet, og ville ta fra meg lappen i ett år samt gi meg 20 000 i bot.

Tingretten opphevde beslaget fire uker etterpå, og en lite år i etterkant ble jeg enstemmig frikjent i lagmansretten.
Sitat av grytn Vis innlegg
er [COLOR="Red"]nok[/COLOR] din feil ja
Vis hele sitatet...
Hva salgs svar er det..? Begrunnelse kunne sikkert hjulpet ham.

Og som andre alerede har nevnt, dette kan sansynlig vis slå begge veier, men jeg ser det slik at du kommer til å vinne. (Om jeg forstod riktig da).

Var det Gule lange linjer når du passerte, eller vare det striplete hvite, altså så det avr lovelig forbikjøring?
Trådstarter
93 5
Sitat av Jazzin Vis innlegg

Var det Gule lange linjer når du passerte, eller vare det striplete hvite, altså så det avr lovelig forbikjøring?
Vis hele sitatet...
Lovlig og kjøre forbi der
Trådstarter
93 5
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Jeg har vært i en lignende sak som deg, dog med to biler. Dame på 50-ish som svingte av, jeg var på vei forbi. Politiet beslagla førerkortet, og ville ta fra meg lappen i ett år samt gi meg 20 000 i bot.

Tingretten opphevde beslaget fire uker etterpå, og en lite år i etterkant ble jeg enstemmig frikjent i lagmansretten.
Vis hele sitatet...
politet var ikke der i det det skjedde pga nekta at syke bilen skulle komme...
vil tro de kommer på døra en dag og skal skjekke mopeden eller noe sånt for trim. men har ikke noe og frykte så lenge de ikke tirrer seg over ei mindre tann på tann hjulet og ei større dyse:P
kjedelig streiting
Sitat av SWEET92 Vis innlegg
politet var ikke der i det det skjedde pga nekta at syke bilen skulle komme...
vil tro de kommer på døra en dag og skal skjekke mopeden eller noe sånt for trim. men har ikke noe og frykte så lenge de ikke tirrer seg over ei mindre tann på tann hjulet og ei større dyse:P
Vis hele sitatet...
Hadde vurdert og bytta dette tilbake til orginal. Ikke bare kan politiet ta deg for det, men er det blitt større skader på bilen/mopeden og forsikringselskapet tror den kan være trimma, så sjekker de det opp. Da risikerer du og få avkorta erstatning på din egen sykkel og om det blir din skyld, risikerer du også regress for skadene på bilen, noe som kan bli litt dyrt...
kjedelig streiting
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og si hva som er feil og hvem sin skyld det er, er veldig vanskelig i slike saker.
Og det er pga den berømte §3 som det refereres til lengre oppi her, det tillates ikke uhell eller uflaks i noen omstendigheter i trafikken. Dette er den eneste loven som er slik skrevet.

Med mindre noen aksepterer skyld i denne saken vil det jo uansett gå rettens vei for å bli avgjort.
Og uten å vite alle omstendigheter og se eventuelle avhør kan man ikke sitte på ett forum å si hvem som har gjort feil, eller hvem som blir stemplet som skyldig.
Vis hele sitatet...
Er vel heller forsikringselkap(ene) som blir enige seg i mellom hvem sin skyld det er. Det kan selvfølgelig gå så langt som til retten, men det skjer vel ikke akkurat så ofte. Er man uheldig i slike situasjoner og har samme selskap som motparten, blir det ofte skylddeling ettersom dette blir billigst for forsikringselskapet.
Trådstarter
93 5
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hadde vurdert og bytta dette tilbake til orginal. Ikke bare kan politiet ta deg for det, men er det blitt større skader på bilen/mopeden og forsikringselskapet tror den kan være trimma, så sjekker de det opp. Da risikerer du og få avkorta erstatning på din egen sykkel og om det blir din skyld, risikerer du også regress for skadene på bilen, noe som kan bli litt dyrt...
Vis hele sitatet...
Næææ men den går ikke som den skal etter jeg krasja så ossen skal de få testa den onkkelig?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Delvis riktig.

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Vis hele sitatet...
Mao, for å avdekke om selve forbikjøringen var lovlig, ved/like før krysset, må en ha kjennskap til om den aktuelle veistrekning er forkjørsveg (vikeplikt for kryssende trafikk ved offentlige trafikkskilt).
kjedelig streiting
Sitat av SWEET92 Vis innlegg
Næææ men den går ikke som den skal etter jeg krasja så ossen skal de få testa den onkkelig?
Vis hele sitatet...
På ett verksted så tar det vel ca 5 min for å skru opp dysa og drevet å sjekke om de stemmer med orginalen. Tviler på at dette skjer hvis de ikke har en sterk mistanke, men man veit aldri hva forsikringselskap finner på for å slippe å punge ut selv.
Trådstarter
93 5
Sitat av legalize_it Vis innlegg
På ett verksted så tar det vel ca 5 min for å skru opp dysa og drevet å sjekke om de stemmer med orginalen. Tviler på at dette skjer hvis de ikke har en sterk mistanke, men man veit aldri hva forsikringselskap finner på for å slippe å punge ut selv.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant
Trådstarter
93 5
Tror du de bryr seg om dysa er litt større...

foreksempel : si at potta hadde blitt skvist eller noe hadde blitt skikkelig ødelakt og den ikke funka ossen kunne de da funnet ud om jeg hadde trim.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er vel heller forsikringselkap(ene) som blir enige seg i mellom hvem sin skyld det er. Det kan selvfølgelig gå så langt som til retten, men det skjer vel ikke akkurat så ofte. Er man uheldig i slike situasjoner og har samme selskap som motparten, blir det ofte skylddeling ettersom dette blir billigst for forsikringselskapet.
Vis hele sitatet...
Antok at politiet var inn i bildet her. Hvis ikke, blir det opp til forsikringsselskapene ja.

Sitat av el_bamso Vis innlegg
Mao, for å avdekke om selve forbikjøringen var lovlig, ved/like før krysset, må en ha kjennskap til om den aktuelle veistrekning er forkjørsveg (vikeplikt for kryssende trafikk ved offentlige trafikkskilt).
Vis hele sitatet...
Man bør vite om man befinner seg på en forkjørsvei eller ikke.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Man bør vite om man befinner seg på en forkjørsvei eller ikke.
Vis hele sitatet...
Helt enig, var mer en ekstra kommentar, på ditt innlegg, til trådstarter så vedkommende skjønte dette med vikeplikt etc.
Trådstarter
93 5
Jeg vant forløbig. hun trenger vitne på at hun blinka (hun har 1 uke på seg)