Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4516
Heisann! Håper jeg har truffet rett forum med dette.

Til sommeren skal jeg søke på VG2, og satser på å komme inn på realfag. Jeg har allerede bestemt meg for å ta Mat. R1, Fysikk, Kjemi og Mat.X, og i tillegg kan jeg ta ett fag til. Det står mellom 1BI og 1IT.

Jeg har sett argumenter for begge av disse, men jeg er stadig på utkikk etter flere. Noen sier at biologi er et fag som krever veldig mye arbeid i forhold til nytten i bestått fag, og anbefaler derfor IT.
Andre sier at IT bare er et hobbyfag, der man egentlig ikke lærer noe, fordi alle, selv de uten noe bakgrunnkunnskap, skal kunne få toppkarakterer. Har også hørt at man med en effektiv dag på internett og diverse tutorials, kan ma lære like mye som gjennom et helt år på IT. Er det noen av dere som har erfaringer med dette, og kan fortelle?

Jeg har sett pensumet for 1IT, og det inneholder dette:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- beskrive ulike typer digitalt utstyr og forklare hovedtrekkene ved virkemåten
- forklare hvordan de fysiske signalene i datautstyr kan tolkes som binære tall, tegnsett, grafiske fremstillinger, billedpunkter og lyd
- gjøre rede for standarder for kommunikasjon mellom ulike former for digitalt utstyr og mellom programmer
- gjøre rede for hvilke utfordringer og muligheter den digitale verden kan skape for språklige og kulturelle minoriteter
- gjøre rede for og argumentere for nødvendigheten av regelverk og etiske normer for bruk av informasjonsteknologi
- beskrive og drøfte informasjonsteknologiens muligheter og konsekvenser
- beskrive og foreslå tiltak mot trusler i den digitale verden

- gjøre rede for hvilke standarder og prinsipper som muliggjør Internett
- planlegge nettsteder som inneholder multimediekomponenter
- utvikle nettsteder i henhold til planer og vurdere om krav til brukergrensesnitt er oppfylt
- redigere nettsteder ved bruk av standardiserte oppmerkingsspråk
- organisere og begrunne filstrukturen for nettsteder
- sette opp krav til og vurdere nettsteder

- gjøre rede for begrepene primærnøkkel, kandidatnøkkel, fremmednøkkel og atomærkravet
- utvikle normaliserte modeller ut fra problemstillinger og begrunne valgene som er gjort
- lage databaser i henhold til gitte datamodeller
- utvikle, presentere og begrunne databaseapplikasjoner
- lage dynamiske nettsider som bruker en database ved hjelp av spørrespråk og programvare på tjener
Vis hele sitatet...
Alt dette appliserer veldig godt til meg, så lenge det ikke er på så lavt nivå at det blir kjedelig. Jeg håper også noen kan komme med en tilbakemelding på om det faktisk stemmer at det lønner seg å velge Bio på skolen, og heller tilfredsstille IT-interessene mine på fritiden.

Hva sier folket?
Tusen takk! :-)
Sist endret av Realist1; 31. januar 2008 kl. 18:14.
Om du skal ha mat. X vil jeg virkelig anbefalle deg å ikke velge noe ekstra-fag. Du har allerede dekket behovet ditt for timer, og du trenger virkelig ikke å ta deg vann over hodet.

Det løpet jeg selv kjører er likt ditt, uten X. Mitt valg falt på IT, og dersom du kan litt er det veldig lett å få en god karakter uten mye innsats i dette faget. I VG3 skal jeg ha R2, IT2 og Matematikk X. Jeg vil selv anbefalle dette over det du har valgt, da du har bedre mattekunnskaper i år 3, og derfor får bedre forutsetninger til å få mer utbytte fra X-faget. Slik jeg har lagt det opp er det 33 timer andre året, 28 timer tredje året.

EDIT: Det er veldig sant det som blir sagt om IT-fag, men om du følger med kan du faktisk snappe opp en god del kunnskap i det å bygge opp databaser og liknende. Jeg tror det er et fag som varierer veldig fra lærer til lærer. Husk også at begge to står som realfag, så du vil få realfagspoeng for begge. Biologi teller meg bekjent ikke noe mer senere i livet enn IT vil tjene deg, med mindre du trenger det som del av spesiell studiekompetanse.

Ta IT første året, bytt til biologi andre året hvis du finner ut at du trenger det, hvis du føler at du har tid, eller hvis du føler IT blir for kjedelig. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.
Sist endret av ulldott; 31. januar 2008 kl. 18:21.
Jeg hadde begge de to faga når jeg gikk VGS, er ikke sikkert det er samme pensum.

Min anbefaling er å velge IT. Mye morsommere og mye lettere enn biologi. Biologi er veldig mye pugging, hvis du ikke trenger spesifikt biologi for å komme inn på noen skoler hadde jeg heller tatt et fag med mindre jobb, enn fag med mye jobb. Eneste 6'ern jeg fikk gjennom mine år på almenne var i IT.
Sist endret av RayMonk; 31. januar 2008 kl. 18:19.
Gå BIO, IT-interresene kan du ta på fritida, VGS-kurs i IT er stort sett for nybegynnere og med utrolig dårlige lærere :P
Sitat av Forconin
Gå BIO, IT-interresene kan du ta på fritida, VGS-kurs i IT er stort sett for nybegynnere og med utrolig dårlige lærere :P
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre å ta et fag man kan? Det vil jo bety bedre karakter.
Jeg har både bio og it.
Liker best IT.

Ambefaler deg å ta ett fag du vet en del om, tipper du vet en del om IT = bedre karakter...


Sitat av Forconin
Gå BIO, IT-interresene kan du ta på fritida, VGS-kurs i IT er stort sett for nybegynnere og med utrolig dårlige lærere :P
Vis hele sitatet...
Det er litt faktia i det, men om det er for nybegynnere å du er viderekommen, hvorfor ikke bare gå å få sekser i IT da ?" den er jo gratis og du trenger jo ikke å gjøre noe for den"
Sist endret av Spelly; 31. januar 2008 kl. 18:22.
Både enig og uenig i argumentene her!

Ja, IT-kurset er for nybegynnere, og kan bli kjedelig, og lærerene er dårlige. Men det er bare å sitte på 123spill.no og få en 6er det!

Har flere venner som går Bio og de hater det hele gjengen! Lærer om larvens nervesystem og nasalepler og piss.

Jeg har mat R1, mat X, 1Fy og 1IT. Jeg har absolutt nok av fag, hadde jeg tatt flere fag hadde jeg muligens fått 5ere.

Håper noe av dette hjalp! Hvis ikke er det bare å komme med spørsmål! ; )
Hvorfor får dere ha så mange fag?
Vi får bare ha, fire fag.
Jeg har valgt 2R1, 2FY og 2KJ, og så fikk vi velge mellom 3-timersfagene Teknologi og forskningslære X eller Mat. X.

;(
Sitat av Epinosa
Hvorfor får dere ha så mange fag?
Vi får bare ha, fire fag.
Jeg har valgt 2R1, 2FY og 2KJ, og så fikk vi velge mellom 3-timersfagene Teknologi og forskningslære X eller Mat. X.

;(
Vis hele sitatet...
Det var det vi fikk beskjed om og, men det endte opp med at ingen valgte Mat. X, men IT eller liknende i stedet.
Fordelen er at neste år kommer til å bli easy peasy. Om man ikke tenker på 6 timer norsk i uka, såklart.
Sitat av Deus
Har flere venner som går Bio og de hater det hele gjengen! Lærer om larvens nervesystem og nasalepler og piss.
Vis hele sitatet...
Jeg og fikk et ekstremt sterkt hat til biologi. Jeg hadde biologi III eller hva det het. Var ute på tur i drøbak og fiska. Samla sjødyr og insekter. Var helt greit det, men timene var skamkjedelig. Lære om celler, virus osv.
Det var dog ikke det værste, værste var at min latskap førte til at jeg måtte sitte oppe hele nattan for å finne ut hva diverse insekter, planter og sjødyr het forno. Hadde masse glass nede i kjellern med insekter.

Nest etter fransk var dette det jæveligste faget jeg hadde på mine 3 almenneår.
Sist endret av RayMonk; 31. januar 2008 kl. 18:33.
uten å vite noe spesielt om biologi (hadde IT) så ville eg nok ha valgt IT med mindre du tenker på skole/jobb som kan dra nytte av biologi. Bio er nok en del mer jobbing, og data er jo oftest gøyere ?
(Hørte og fra venner som hadde biologi at det var kjedlige greier!)

På IT lærte eg om access (kjedlige greier, men lett om man jobber litt) og html og andre smådiverse ting, så viss du kan dette er det ikke så mye nytt, men det vil jo si en 6r?

Men enkelt og greit ville eg ha valgt IT viss du ikke kommer til å trenge biologi og det er enklere å få gode karakterer i faget selv om man kan ingenting.
Jeg skal bli ingeniør! Det glemte jeg å nevne.
Min onkel har vært sjef for en oljerigg, og anbefaler derfor biologi, for det er nyttig for å kunne jobbe med olje og slikt. Legger ikke skjul på at velstand er et mål for meg, i tillegg til det å trives (trives svært godt med matte, fysikk, IT, og andre hobbyer man dessverre ikke kan ta på skolen ;-)), og da har jeg fått gode råd av onkelen min, som mener klimaforskere og andre forskere som forsker på energiutnyttelse er de som kommer til å tjene store penger om 10-15 år. Nå er ikke dette mitt største ønske, fordi jeg syns Bio er sånn så som så, men så lenge jeg får jobbe med matte og fysikk i tillegg, trives jeg fint, som sagt.

Leste forresten en artikkel om at f.eks. i sykehus, når et datasystem skulle programmeres, måtte det være både fysikere, programmerere og lignende tilstede, for å kunne levere bra programvare. Lekte meg da med tanken om at dette kansje kunne gå an å gjøre alene, med den riktige utdanningen?

Jeg er _langt_ fra noe ekspert i IT, men jeg har nok et solid forsprang på de andre, dersom jeg går for IT.
Noe annet som får meg til å tvile, forresten, er det med studiepoeng. For det er vel slik at man får et helt studiepoeng (eller 0,5?) for Bio, mens man ikke får noe for IT. Eller har jeg misforstått?
Jeg har et litt større dilemma når jeg velger fag.

Jeg SKAL 2R1, 2FY og 2KJ, men det store problemet er det 4. faget... (X-matte blir i tredjeåret.)

Jeg kan velge mellom engelsk og IT. Jeg er god i engelsk (5-6), men vet ikke om jeg er god nok. Med IT-får jeg lett en 6-er og mer avslappende timer, men er det verdt det? Planen hittil er å høre om de lærer Visual Basic, og ta engelsk hvis de gjør det... Noen tanker rundt det?

Det blir 32t dette året og 28 neste med engelsk, og 28t nå og 32 neste med IT.

Edit: IT er et realfag på linje med BI, i følge det jeg har hørt.
Sist endret av Ozma; 31. januar 2008 kl. 19:01.
Og et lite PS: jeg personlig anser det som vel så viktig å bli utdannet, som å få en 6er. Det betyr i klartekst at jeg ikke er spesielt interessert i å se 6er etter 6er i IT-faget, hvis det betyr at jeg ikke lærer noe nytt, og fremdeles ikke kan produsere noen ganske bra systemer.

(Det betyr også at jeg er i mot fusk på prøver, just for the record ;-))
IT er realfag på linje med BI ja, så du vil få akkurat den samme "bonusen". Som jeg allerede har sagt, jeg ville absolutt satset på det TheGeek sier han skal ha, og valgt IT. Som sagt, du kan ta BI neste år om du føler at det er undervisning du vil ha nytte av.
De tilbyr vel ikke 1BI på VG2? Ergo må jeg hoppe rett inn i 2BI-pensum i så tilfelle? Men det høres ut som en super løsning, jeg heller mot IT.
Sitat av The Freak
Jeg har et litt større dilemma når jeg velger fag.

Jeg SKAL 2R1, 2FY og 2KJ, men det store problemet er det 4. faget... (X-matte blir i tredjeåret.)

Jeg kan velge mellom engelsk og IT. Jeg er god i engelsk (5-6), men vet ikke om jeg er god nok. Med IT-får jeg lett en 6-er og mer avslappende timer, men er det verdt det? Planen hittil er å høre om de lærer Visual Basic, og ta engelsk hvis de gjør det... Noen tanker rundt det?

Det blir 32t dette året og 28 neste med engelsk, og 28t nå og 32 neste med IT.

Edit: IT er et realfag på linje med BI, i følge det jeg har hørt.
Vis hele sitatet...
Der hadde jeg også valgt IT. Visual Basic? Tror ikke de lærer bort det på vgs. Vi hadde første året med it Access og litt html. Siste året hadde vi html, css og javascript.
Sitat av Realist1
De tilbyr vel ikke 1BI på VG2? Ergo må jeg hoppe rett inn i 2BI-pensum i så tilfelle? Men det høres ut som en super løsning, jeg heller mot IT.
Vis hele sitatet...
På skolen min er det iallefall fullt mulig, men dersom det ikke er mange som tenker det samme som det ender du fort opp med å gå med andreklassinger i tredjeåret. Jeg synes du bør snakke med rådgiver, og høre hva han har å si om saken.
Jeg bryr meg ikke om faglig utbytte, og er ikke i mot fusk på prøver! Prøver bare å få bra nok snitt jeg! ;p
Stod mellom det samme valget som deg idag. Valgte IT fremfor Bio, i og med at jeg sikkert tar vann over hodet med Mat R1, Fysikk og Kjemi.
Jeg valgte R1, 1FY, 1KJ og Teknologi og Forskningslære 1 dette året. (Vi hadde ikke mulighet til Mat x eller IT (Byåsen VGS)) R1 og FY er jeg så langt kjempefornøyd med. Kjemi er et litt annet kapittel dog, jeg valgte det litt i mangel på noe bedre, og interesserer meg ikke så veldig mye for mange av emnene som dukker opp, selv om faget skinner til med spennende ting i ny og ne. Teknologi og forskningslære er et konge fag på papiret, men utførelsen er relativt dårlig på vår skole iallefall, mye tull og skifter tema alt for fort.

Når det kommer til ditt "dilemma" ville jeg helt klart valgt biologi. Personlig setter jeg læring over "safe" 6'er i IT, og jeg er sikker på at du lærer mer nytt i Biologi enn du gjør i IT, spesielt om du er datakyndig fra før. Temaene som drøftes i Biologi er veldig mange ting som du kan og vil få bruk for i framtiden, uansett hva du velger som yrkesvei vil jeg tro. (Dog, det samme kan vel egentlig sies om IT, spørs på lærere kanskje)
TF høres litt spennende ut, men de sier det bare er praktiske forsøk på fysikk og sånt. Syntes det hørtes spennende ut helt til de sa det bare var sveising og sånn. På vårt blokkskjema kolliderer det med Fysikk, og da er det i grunnen uaktuelt for meg uansett.

Angående IT/BI er jeg fremdeles usikker, og ganske spent. Det virker som om hvert eneste argument i den ene eller andre retningen påvirker meg på en eller annen måte.
Grunnen til at jeg valgte biologi som valgfag andre og tredje året var fordi jeg syntes det var utrolig spennende med DNA osv som vi lærte om i naturfagen i 1. klasse. Hvis du syntes biologen i 1. klasse var spennende, så velg biologi.

Jeg trivdes kjempe med biologi, og mye på grunn av lærerene. I motsetning til kjemi, fysikk og matte, er det ingen regning i bio. Det er mer er et pugge-fag. Og dessuten blir det sannsynligvis mange jenter i klassen også Ekskursjonene husker jeg at jeg likte kjempe godt. Gøy med avveksling fra skolehverdagen å være ute litt.
Jeg går VG2 og har R1,2FY, IT1 og Teknologi og forskningslære 1, alle er 5 timers fag.

Så jeg vet ikke så mye om Biologi, men jeg ville valgt teknologi og forskningslære fremfor IT. Der bygger vi blant annet båt, og driver med mye annet spennende
Sitat av fredrikweb
Jeg går VG2 og har R1,2FY, IT1 og Teknologi og forskningslære 1, alle er 5 timers fag.
Vis hele sitatet...
2FY, faktisk? Er det fordi du er såpass god, eller kan dere velge det på skolen din?

Sitat av fredrikweb
Så jeg vet ikke så mye om Biologi, men jeg ville valgt teknologi og forskningslære fremfor IT.
Vis hele sitatet...
Tekn.+Forsk. er som sagt, dessverre uaktuelt, fordi det kolliderer med Fysikk.

Sitat av fredrikweb
Der bygger vi blant annet båt, og driver med mye annet spennende
Vis hele sitatet...
Å bygge båt virker ikke som noe som interesserer meg ;-)
Det fysikkfaget du kan velge i VG2 heter 2FY
Jeg tror forresten at uansett hvor god og interessert du er, så er det godt å ha iallefall ett fag i uka som er litt avveksling fra all regninga i R1 og 2FY Der tror jeg 2BI er ett fint kompromiss mellom kos og kunnskap, mange disseksjoner(sp?) og lignende. Vurderer å velge BI i tredje, angrer litt på at jeg tok tof foran det i år.
Tok selv full fordypning i biologi da jeg gikk på videregående (den gang 3BI). Ja, det er en del pugging, men ikke særlig vanskelig å få toppkarakter om du legger godviljen til. Studerer nå ingeniørfag på universitetet, og er glad for at jeg valgte biologi over noe annet. Det er mer matnyttig enn du tror, og framfor alt er det verdifull allmennkunnskap som du får bruk for i mange sammenhenger. En støter ofte på teknologi-miljø-interaksjoner som man må ta høyde for i ingeniørsammenheng. Du sier selv at du er ganske IT-kompetent fra før av, og tror i likhet med flere her at du derfor vil få lite ut av undervisningen. Tror i tillegg du lett kan få "vranglære" med så lite kompetent undervisning. Det er ganske viktig at de første byggeklossene i programmering stables riktig. Skal du studere teknologi vil du uansett få en grundig og pedagogisk riktig innføring i IT, uavhengig av linjevalg (iallfall på NTNU).

Off-topic: Wee, første post!
Sitat av Realist1
Leste forresten en artikkel om at f.eks. i sykehus, når et datasystem skulle programmeres, måtte det være både fysikere, programmerere og lignende tilstede, for å kunne levere bra programvare. Lekte meg da med tanken om at dette kansje kunne gå an å gjøre alene, med den riktige utdanningen?
Vis hele sitatet...
Et datasystem for et sykehus er underlagt strenge krav til kvaltiet, både for sluttproduktet og selve utviklingen. Du kan mao. se langt etter å gjøre et slikt one-man-show .

IT på videregående nivå vil nesten ikke gi deg noe som helst i forhold til videre utdanning og evt. jobber. Gå for biologi. Vil tro det tjener deg bedre.

Skal du studere IT som er relevant i forhold til jobb, så gjør du det på høgskole eller universitet.
Takk for et flott innlegg, grüber ;-)
Har også hørt at det drives vranglære på IT, alt fra syntaxfeil til det å bruke tables til design. Jeg har vurdert NTNU over det meste annet hittil mtp. ingeniørutdanningen min, så det høres bra ut. Nå heller jeg mer mot Biologi. Så nå skjønner man vel hvor usikker jeg er ;-)
Har selv IT1 nå, og jeg trives serdeles dårligt. Det er tydeligt at dette er en "jobb" for IKT-lærerene, og ikke en av hovedinteressene dems, noe det burde være i ett fag som går gjennom så mye forandringer hele tiden.

Vi hadde èn uke der vi lærte HTML etter "IE-standard", for så å begynne med dreamweaver i stedet.
Under "HTML-Prøven" ble jeg tvunget til å brukte notepad i stedet for vim fordi de trodde jeg "hacket"
Jeg fikk trekk for å benytte CSS i stedet for tabeller, samt trekk for å lage bilde-rammer i CSS i stedet for photoshop.

Vi fikk også en grunndig anti-piracy moralpreken.

Selv om det er en walkover å få en brukbar karakter i dette faget, kommer jeg ikke til å fortsette med det til neste år pga blodtrykket.


Btw, hva er Mat. X?
http://www.sinusx.cappelen.no/

Matematikk X er et tre-timers mattefag. Det er hovedsaklig ment for interesserte elever, i og med at dette er mye tekst og teori, og absolutt null praktiske relasjoner. Inni boken er det side opp og side ned med tekst og/om tallteori. Pensum omhandler blant annet komplekse tall og tallsystemer, samt røtter, ligninger osv av høyere orden. Klikk lenken og ta en titt ;-)

http://www.sinusx.cappelen.no/binfil....php?did=28292
Direkte link til hele det første kapittelet i Sinus X. Her var det en del oppgaver, men likevel mye tekst til mattebok å være.
Sitat av Realist1
http://www.sinusx.cappelen.no/

Matematikk X er et tre-timers mattefag. Det er hovedsaklig ment for interesserte elever, i og med at dette er mye tekst og teori, og absolutt null praktiske relasjoner. Inni boken er det side opp og side ned med tekst og/om tallteori. Pensum omhandler blant annet komplekse tall og tallsystemer, samt røtter, ligninger osv av høyere orden. Klikk lenken og ta en titt ;-)

http://www.sinusx.cappelen.no/binfil....php?did=28292
Direkte link til hele det første kapittelet i Sinus X. Her var det en del oppgaver, men likevel mye tekst til mattebok å være.
Vis hele sitatet...
Interessant å se hvor mye de har forandret pensumet i matematikk fra da jeg gikk VGS. Mulig stoffet framstilles uten praktiske relasjoner, men kan si at mange av de emnene du nevner der er veldig sentrale. Euklids bevis f.eks er viktig for å kunne forstå tallsystemet vi operer med. Det er dessuten en fin øvelse i å føre matematiske bevis, noe det før var alt for lite av i matematikk på VGS. Eller komplekse tall, som opptrer i løsning av alle underdempede dynamiske system. Det er praktisk veldig anvendbart.

Spør du meg er denne tendensen vi har sett det siste tiåret med å absolutt skulle framstille matematikk så praktisk bare tull. Nytteverdien ser man tidsnok i andre fagfelter. Se bare her hvor langt det har gått i USA. </off-topic>
Sitat av Deus
Jeg bryr meg ikke om faglig utbytte, og er ikke i mot fusk på prøver! Prøver bare å få bra nok snitt jeg! ;p
Vis hele sitatet...

Du er så kul <3
Jeg ville valgt biologi. Hadde it-fag på vgs da jeg var elev, og fikk veldig lite ut av det. Fikk greie karakterer men lærte ingenting. Siden den gang har jeg tatt 2bi og 3bi som privatist bare fordi jeg syns det var spennende og interessant. Fikk mye mer ut av det. Da jeg gikk på vgs så var jeg skolelei og tenkte bare på å få greie karakterer og ingenting på å faktisk lære noe og å bruke tiden der til noe fornuftig. Skjønte etterpå hvor bortkastet det var, og at man bare har den sjangsen èn gang.
Sitat av Raymond
Der hadde jeg også valgt IT. Visual Basic? Tror ikke de lærer bort det på vgs. Vi hadde første året med it Access og litt html. Siste året hadde vi html, css og javascript.
Vis hele sitatet...

Kunne velge å ta IT 2B tror jeg det het, etter å ha hatt systemutvikling IT 1A første året på skolen vår i allefall. Og da var det Visual basic det gikk i på 2B, mens man fortsatte med access videre i 2A.


Jeg valgte IT fremfor biologi, men virker som det er annet pensum dere har i deres It-fag, så kan ikke si noe om nytten i forhold til det vi hadde.
Jeg studerer nå Datateknikk på NTNU, og har hatt endel nytte av å ha hatt It 1A og 2A (vet ikke om det er samme betegnelser på fagene lenger), men disse var til nytte i diverse fag som jeg har hatt videre på sivilingeniørstudiet. (Databaser og modellering, systemutvikling, og ellers dratt generelt med litt nytte).

Nå kommer det selvsagt ann på hva du velger videre, tror det er slik at det kun er i Biologi du får det halve studiepoenget ekstra, var sånn da jeg gikk der i allefall. Velg biologi hvis du føler du kan få nytte av det videre, er endel pugging, men skal ikke være altfor vanskelig å komme gjennom med grei karakter uansett med littegranne jobbing.
Velg It, hvis du har tenkt å velge noe i den retningen videre, jeg fikk endel utbytte av å ha det i allefall, selv om det ble endel 123spill også :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det ble Biologi. :-) Kjører mao. Mat.R1, Kj, Fy, Bi og Mat.X neste år. Gleder meg og er veldig spent.
Sitat av Realist1
Det ble Biologi. :-) Kjører mao. Mat.R1, Kj, Fy, Bi og Mat.X neste år. Gleder meg og er veldig spent.
Vis hele sitatet...
Om du ikke stryker med i løpet av andreåret så kan du iallefall se med store øyne på tredjeåret ditt, som kommer til å bli dritslakkt.
du får kose deg med valget, kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med biologien, men viss du trenger hjelp med matte så send en pm =) råd... ikke spør om hjelp på selve forumet =P
Neinei, nFF er da ikke til lekser ;-) Jeg kjenner til et matteforum som er godt å ha i bakhånd, i tillegg finnes det diverse forums, både norske og internasjonale, som er dedikert til fysikk og kjemi osv i skole, så jeg vet hvor jeg skal gå om ejg trenger hjelp. Satser likevel på at jeg fortsetter å klare ting selv Det er mest i fag som samf.fag og norsk jeg sliter for øyeblikket.
Sist endret av Realist1; 15. februar 2008 kl. 20:08.