Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2909
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Telefonkatalogen gir ut fødselsdagen din uten ditt samtykke.

http://bildr.no/thumb/427887.jpeg

Det første jeg tenkte var "Hva faen?" jeg mener det er helt hassardiøst og gi sånn informasjon uten at jeg selv har godkjent det å ble litt forbannet når det det stod en artikkel om det på http://dagbladet.no/.

Jeg mener at de ikke har lov og gjøre dette. Er det noen som vet om de har det ? og hva synes du om det?.

- Bavarai.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Motherfuckers as, dette blir en ny tele2sak!

De fikk dog bare bursdagen min med på en av mine telefonnumre.
enda godt det bare står dato, og ikke årstall, da blir det litt mer å prøve seg frem til mtp personnummere
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
enda godt det bare står dato, og ikke årstall, da blir det litt mer å prøve seg frem til mtp personnummere
Vis hele sitatet...
Der kommer desverre skattelistene inn...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og eventuelt facebook og andre "hippe" sider.
kjedelig streiting
Passe idiotisk detta her. Håper noen bruker denne infoen og får tak i personnr til de ansvarlige hos telefonkatalogen.no, og legger det ut så dem får smake sin egen medisin.
Nå er det ganske enkelt å fjerne igjen da. Bare lag bruker på telefonkatalogen.no og gå så inn på min side, endre oppføring og der kan du velge om det skal vises frem når du har bursdag.
Sitat av Pje Vis innlegg
Nå er det ganske enkelt å fjerne igjen da. Bare lag bruker på telefonkatalogen.no og gå så inn på min side, endre oppføring og der kan du velge om det skal vises frem når du har bursdag.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke trenge å fjerne fødselsdagen sin, men heller legge den til om man har lyst.
Skriv email til kundeservice og klag. Eventuelt be om sletting av hele oppføringen. Hvis ingen ønsker oppføring i katalogen tjener de ikke mye penger...
Det er fullt lovlig. Datatilsynet har også godkjent det.

Eniro har garantert forstått at media kommer til å bite på og lage sak på denne. Det blir å opplyst om, at dersom man lager en bruker, kan man fjerne fødselsdatoen selv. Her har de virkelig pønsket ut en frekk og systematisk måte å skaffe seg brukere på!
Bryr meg lite om noen vet hviket år jeg er født i, hva skal du med det årstallet, får jo ikke brukt det til annet en å huske gaver
Sitat av 1880.no

Datatilsynet har godkjent at fødselsdag kan publiseres i opplysningstjenester på Internett. Når det gjelder publisering av fødselsdag (dvs. dag og måned) har Datatilsynet konkludert med at publiseringen er tillatt i henhold til personopplysningsloven §8 bokstav f.
Vis hele sitatet...
Møkkafolk!
Like greit jeg ikke står i den katalogen!
det her lukter tele2 sak LANG vei her er allt mye info, det her beviser bare enn gang til at persjon nr er dødt, og skal ikke brukes.
Hjelp!! jeg får ikke fjernet djevelskapen!?, jeg har slettet all info og får bare beskjed om at jeg må ha minst ett nummer og navnet må være det som står i folkeregisteret.
Når man lanserer noe sånt skulle de vært pålagt å ha 24t/døgn telefonvakt, noe som ikke skulle vært mulig i det hele tatt.
Jeg ble sint nok på skattelistene og andre som vil lagre navnet mitt på nettet og koble til informasjon i tillegg!

Forbanna stress det skal være å være anonym om dagen, skal vedde på at en oppegående forumbruker hadde stått på døra mi om en time.

Datatilsynet fortjener slakt!
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Den informasjonen har jo vært tilgjengelig, inkludert fødselsår gjennom skattelistene i mange år. Problemet slik jeg ser det er ikke at Eniro publiserer dette, men at mange aktører ser på fødselsnummer som sensitive opplysninger og bruker den til identifisering. Man kan jo ikke klage på at bedrifter som Eniro bruker det som allerede er offentlig informasjon til noe nyttig. De som med onde hensikter ønsker fødsels- eller til og med hele personnummeret ditt, får lett tak i den uansett. Man kan jo se på Tele2-saken hvor hundretusener av nordmenn fikk personnummeret sitt lekket gjennom Tele2 sine internettsider.

Har du fødelsdatoen og vet kjønnet på personen er det utifra fritt tilgjengelige algoritmer bare 250 mulige kombinasjoner av personnummeret ditt: http://ranvik.net/privat/fnummer/fnummer.html

Personnummeret er foreldet og bør ikke lenger bli sett på som sensitivt.
Persjon nr i seg selv er ubrukelig uten navn, og adresse.
problemet kommer når folk starter og kombinere alle databasene fra eks: gulesider + skatelisten + facebook , eneste som mangler er et stede og teste det ut, så har du tele2 saken all over :-)
Sist endret av ranvik; 8. juni 2009 kl. 21:01.
http://linux1.no/artikkel/2773/perso...kke-250-mulige for dem som ikke skjønner hvor lett det er og genere bare tall.
det er public algorytme så ikke noe galt og poste svare.
Ser ikke helt oppstyret av dette jeg. Tror dere virkelig at telefonkatalogen er den eneste siden der man finner ut når du er født? Facebook, nettby, nFF, diverse fora, skattelister osv er steder der man kan finne ut sånt. Tror virkelig ikke at fødselsdato er den mest skadelige informasjonen av privatfolk som ligger ute på nettet..

I tillegg til fødselsdato ligger faktisk telefonnummeret og hjemmeadressen din ute på samme side. Hva er forskjell? Dessuten står ikke årstall der, bare dato.
Sist endret av margido; 8. juni 2009 kl. 21:25.
Tenk på oss som bor i Sverige da, jeg syntes det er alt for overdrevet!

www.birthday.se
Helt seriøst, hva er problemet? Er dere redde for at dere skal bli nedringt med bursdagshilsener? Fødselsdato er så godt som offentlig informasjon nå. Vil noen stjele identiteten din skal jeg love deg at han finner fullt navn, adresse, fødselsdato og -år samt navnene på 400 av vennene dine på ti minutter.
http://person.no/ har vi og glemt og få med.
Da er det bare vente på en persjon finne en side for og teste navn mot persjon nr :-)

NB: dem fleste sider stats eide sider krever og kode fra eks skatte korte.
Dette blir for mye:

http://i40.tinypic.com/14jrl8z.jpg
Ville ikke hatt noen problemer med dette hvis jeg selv kunne velge om det skal stå der eller ikke, men når de bare plasserer datoen der uten at jeg vet om det blir jeg sur. Liker ikke at sånt plutselig dukker opp.
Sitat av margido Vis innlegg
Ser ikke helt oppstyret av dette jeg. Tror dere virkelig at telefonkatalogen er den eneste siden der man finner ut når du er født? Facebook, nettby, nFF, diverse fora, skattelister osv er steder der man kan finne ut sånt. Tror virkelig ikke at fødselsdato er den mest skadelige informasjonen av privatfolk som ligger ute på nettet..

I tillegg til fødselsdato ligger faktisk telefonnummeret og hjemmeadressen din ute på samme side. Hva er forskjell? Dessuten står ikke årstall der, bare dato.
Vis hele sitatet...

Sitat av Myhre Vis innlegg
Helt seriøst, hva er problemet? Er dere redde for at dere skal bli nedringt med bursdagshilsener? Fødselsdato er så godt som offentlig informasjon nå. Vil noen stjele identiteten din skal jeg love deg at han finner fullt navn, adresse, fødselsdato og -år samt navnene på 400 av vennene dine på ti minutter.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo først og fremst at Eniro vil tjene en haug med nye brukere; folk som er irritert på Eniro og oppretter en bruker for å fjerne fødselsdatoen sin i ren protest. Eniro har også garantert vært klar over at media ville trykke sak om dette! Større brukermasse kan føre til mer inntekter.
Herregud da... kan ikke dere som er så paranoide bare lage en bruker på telefonkatalogen.no?

Da kan dere krysse av alt:



Ja, det er helt FØKKED at man skal måtte gå til slike steg for å forhindre at randoms rapper informasjonen din, men hey, alt har sin pris...
Er det ikke litt ironisk at for å registrere seg på telefonkatalogen.no og ta kontroll over denne informasjonen så spør de kun etter informasjon som allerede er listet opp på samme side? Det eneste du mangler er fødselsår, men dette finner du lett i skattelistene.

Argumentet for å legge til denne informasjonen er at man skal kunne differensiere mellom flere personer som har samme navn, men helt ærlig talt, hvor mange av dere går rundt og husker på fødselsdatoen til personer som man faktisk må slå opp nummeret til? Selv (uten Facebook) kan jeg bare en håndfull fødselsdager på rams, og om jeg trenger å finne et nummer jeg ikke allerede har fra før så hjelper fødselsdato _LITE_ for min del.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Er det ikke litt ironisk at for å registrere seg på telefonkatalogen.no
Vis hele sitatet...
nei... telefonkatalogen hadde et styremøte om "hvordan i pokker skal vi få flere brukere på nettsiden vår?" og det ser ut til at de fant en effektiv løsning på problemet!
Ja, rett og slett genialt, må jeg si... jeg vedder på at det var telefonkatalogen selv som tipset dagbladet og vg!
Skål, telefonkatalogen, for at dere klarte å presse hele det norske folk til å registrere seg på nettsiden deres!
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Tenk på oss som bor i Sverige da, jeg syntes det er alt for overdrevet!

www.birthday.se
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke spesielt synd på dere som bor i Sverige...

www.birthday.no

Samme selskap - og minst like stor 'synd' som Eniro. Og her ligger fødselsår i tillegg.

Virker litt verre å få has på denne enn Eniro. Noen som har tips?
Sitat av capidog Vis innlegg
Jeg synes ikke spesielt synd på dere som bor i Sverige...

www.birthday.no

Samme selskap - og minst like stor 'synd' som Eniro. Og her ligger fødselsår i tillegg.

Virker litt verre å få has på denne enn Eniro. Noen som har tips?
Vis hele sitatet...
Jupp!

Under registrasjonen på Telefonkatalogen.no er det et valg du kan krysse av for at eniro kan ta i bruk den informasjonen du oppgir hos telefonkatalogen.no
Jeg antar, les: tror, at dette betyr at den informasjonen du da skriver inn/endrer på telefonkatalogen.no blir videresendt til alle andre nettsider som eniro administrerer hvor informasjon om privatpersoner kan leses...

Såh, alt du trenger å gjøre, antar jeg, er følgende:

1. Registrer bruker på telefonkatalogen.no
2. Endre bosted, fjern eler endre andre telefonnummere og bursdag til noe random...
3. Endre navn om nødvendig (tar lengre tid, men hey, det er værd det!)
4. Vent 4-5 dager for at telefonkatalogens små oompa-loompas lagrer endringene
5. ????
6. PROFITT!

Om alt går etter planen, vil eniro kopiere telefonkatalogen sine nye opplysninger, som du endret!

Neste gang noen søker på telefonnummeret ditt kan det hende de får opp noe slik:



Enjoy.
Sist endret av Turbolego; 9. juni 2009 kl. 06:23.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
...
Under registrasjonen på Telefonkatalogen.no er det et valg du kan krysse av for at eniro kan ta i bruk den informasjonen du oppgir hos telefonkatalogen.no
...
Vis hele sitatet...
God idé for å lage morsomme oppslag i telefonkatalogen. Men hva har dette med www.birthday.no å gjøre?

www.birthday.no drives av Berlock Information AB og domenenavnet er registrert av det (anerkjente) firmaet: "KONSULENTTJENESTER PEREZ". Hvor ser du koblingen til Eniro?

Bowler og dvergene med aids har så langt ikke blitt kopiert til birthday.no
åååh neeei, folk vet når jeg har bursdag lizzm. ok?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jupp!

Under registrasjonen på Telefonkatalogen.no er det et valg du kan krysse av for at eniro kan ta i bruk den informasjonen du oppgir hos telefonkatalogen.no
Jeg antar, les: tror, at dette betyr at den informasjonen du da skriver inn/endrer på telefonkatalogen.no blir videresendt til alle andre nettsider som eniro administrerer hvor informasjon om privatpersoner kan leses...

Såh, alt du trenger å gjøre, antar jeg, er følgende:

1. Registrer bruker på telefonkatalogen.no
2. Endre bosted, fjern eler endre andre telefonnummere og bursdag til noe random...
3. Endre navn om nødvendig (tar lengre tid, men hey, det er værd det!)
4. Vent 4-5 dager for at telefonkatalogens små oompa-loompas lagrer endringene
5. ????
6. PROFITT!

Om alt går etter planen, vil eniro kopiere telefonkatalogen sine nye opplysninger, som du endret!

Neste gang noen søker på telefonnummeret ditt kan det hende de får opp noe slik:



Enjoy.
Vis hele sitatet...

Hvordan i alle dager fikk du byttet navn?
Selv ble jeg bare; Togfører Preben
Sitat av OoM Vis innlegg
Hvordan i alle dager fikk du byttet navn?
Selv ble jeg bare; Togfører Preben
Vis hele sitatet...
Mon tro om noen oppdager og stopper dette etterhvert?
http://bilder.fjeldweb.no/skitch/kong-eniro-20090609-140517.png
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
Mon tro om noen oppdager og stopper dette etterhvert?
...
Vis hele sitatet...
Dette er allerede dementert som falskt fra Gule Sider. Det finnes ikke et slikt oppslag.

http://twitter.com/gulesider
Skumleste var når jeg søkte opp meg selv og trykte på kart.

Den nåla pekte faen meg rett på rommet mitt, satser på en skummel tilfeldighet.
http://www.eniro.no/no/Norge/Presse/...agen-tas-bort/

Ser ut som jeg må lete en annen plass for å finne bursdager :>