Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3214
Vi har nå i underkant av 3 minutter diskutert her på jobben om det er mulig å åpne flydører under flyvning (bortsett fra disse flyene som brukes til såkalt risikosport (fallskjerm etc.).

Ta for eksempel et kommersielt fly - lar døren seg åpne under flyvning grunnet sine ganske manuelle åpningsrutiner, eller vil noe blokere/hindre deg i åpne den.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=198416 så hvor farlig er egentlig dette da!?
Jeg vet ikke helt hva som skjer når man drar i nødåpneren på en flydør, men hvis den f.eks bare løser fra hengslene sine, så er det jo meget sannsynlig at døren vil bli "sugd" vekk fra flyet... Jeg er ingen fysiker, så her må nok Goophy, Skyfex eller ivioyner komme oss til unnsetning.
Sist endret av Stormen; 5. august 2008 kl. 10:48.
Det er da sperrer på disse dørene, slik at man ikke får åpnet de under flyvning, med mindre de "røde nødlysene" går på hvis det skjer noe i flyet. Det vil jeg si med stor sikkerhet.
Det er mulig, men det veier omtrent 10-14 tonn på grunn av trykket.

Leste dette nylig, skal prøve å finne link!
Tror også det som Max-Mekka sier, viss ikke hadde det jo vært utroligt lett å styrte et fly.
(Jeg bare antar at et fly høyst sannsynligt styrter om du åpner døren.)
Okai.. så vi er litt usikre.. men det er jo veldig overtrykk i kabinen i forhold til luften rundt. Så sugd/dyttet ut blir den vel når den først er åpen.

Jeg fant liksom ikke en lur "søkefrase" for dette spørsmålet mitt heller.
Sitat av giefprofitplix
Det er mulig, men det veier omtrent 10-14 tonn på grunn av trykket.

Leste dette nylig, skal prøve å finne link!
Vis hele sitatet...
Alt er muligt til en viss grad, men nå var vell spørsmålet om et menneske kan åpne døren vill jeg tro.
Sitat av confuser
Alt er muligt til en viss grad, men nå var vell spørsmålet om et menneske kan åpne døren vill jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp. Da er vel svaret nei


Fant link til påstanden min
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://en.wikipedia.org/wiki/Cooper_vane
Det gir muligens et hint? Er vel ingen god grunn til at det skal vere mulig å opne nødutganger på komersielle fly in flight? Det er jo kun sikkerhetsrisiko?
Dører på moderne passasjerfly er av plug-type, dvs de blir vanskeligere å åpne etter hvert som trykket i kabinen øker.

Det er ikke mulig å åpne en slik dør så lenge kabinen er trykksatt.
Jaggu hadde jeg ikke rett.. ihvertfall gjettet jeg riktig!
Sitat av slashdot
Er vel ingen god grunn til at det skal vere mulig å opne nødutganger på komersielle fly in flight? Det er jo kun sikkerhetsrisiko?
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer... men det mange tenker over er at ved nød må man åpne dørene (nødlandet)... om systemet skulle faile... da er det jævelig synn om dørene ikke går opp... så logisk sett så vil man sikkert kunne åpne døren in fight med tanke på sikkerheten til at dørene ikke skal gå i vrang lås :P
Blir ikke dette som å åpne en bildør under vann? bare omvendt, tror ikke du hadde greid det egentlig, iallfall ikke manuelt i flight da trykke i kabinen presser døra så hardt ut at åpningsmekanismen blir "jamed."

Men selv om man hadde greid å åpne en dør til et rutefly ville det ikke nødvendigvis styrte av den grunn. Når du ser slik skjer på film osv, så stuper pilotene flyet for å komme lavere pga lufttrykket og at det ikke er pustbar luft så høyt som flyene flyr.

Sett endel på flyhavarikomisjonen på NGC

sorry for at det er dårlig skrevet, men mat pausen min var slutt for 15 min siden :P
Sitat av treimoz
Men selv om man hadde greid å åpne en dør til et rutefly ville det ikke nødvendigvis styrte av den grunn. Når du ser slik skjer på film osv, så stuper pilotene flyet for å komme lavere pga lufttrykket og at det ikke er pustbar luft så høyt som flyene flyr.

Sett endel på flyhavarikomisjonen på NGC
Vis hele sitatet...
Så du ikke den som styrtet pga. skranglete dør forrige uke? Veldig morsomt når den mannlige flyverten hele tiden skulle tafse litt på døren for å konstantere at det helt sikkert var is på den.
hm, nei husker ikke den. Men så en der de mistet 5x5m med skråg. Det satt da endel mennesker uten tak, og de greide å lande helt greit. Men nå kommer det jo helt ann på hvilken situasjon slikt skjer i, og hvor de er osvovsovso..
Så en NG dokumentar om et fly med brann ombord. Der gikk de ned i høyde og fart for så å åpne dørene i den hensikt å få ut røyk. Det var vistnok noe som var dokumentert prosedyre og flyverne også hadde trent på.
ut med røyk inn med mere oksygen til flammene... keep up the good work xD
Etter hva jeg husker etter å ha flydd en del, så må man dra til seg døren for å åpne den (bare noen centimeter, den svinger utover). Når flyet har trykk i kabinen vil det være umulig. Dessuten hva ville være poenget? Ved fart ville lufthastigheten utenfor være så høy at effekten å hoppe mot det ville være det samme som å hoppe mot en solid plankevegg. Joda, man kan komme gjennom, men da må man ha fart og man ville mest sannsynlig slå seg helseløs. Det er en og annen grunn til at de fleste som hopper ut av fly hopper bak flyet, i enden på det. Veldig få fly med jetmotorer har en slik åpning bak.
Sitat av Skruffeline
ut med røyk inn med mere oksygen til flammene... keep up the good work xD
Vis hele sitatet...
De trodde vel brannen var slukket ?
Nå styrtet da også dette flyet, men ut i fra tale registratoren osv skjønte de at flyverene hadde forsøkt å lufte ut røyken. (Noe som i følge dokumentaren var riktig prosedyre.).
Var det ikke noe med at lufttankene ikke fungerte slik de skulle? og det var derfor de var nødt til å gå ned, de var egentlig dømt til døden uansett. enten kunne de dø høyt eller dø lavt.
Hvordan er det med myten om at alle og alt blir sugd ut av denne åpningen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du ikke holder deg fast er det jo helt klart: Du er inne i en trykkbeholder, et hull åpnes og da vil alt trykket komme seg fortest mulig ut:Og rive med seg alt det kan.

Klart, denne trykkutjevningen varer ikke mange sekundene, etter det vil det bare blåse kraftig inne i kabinen.
Jepp. Det støtter opp hva jeg har sett på Air Crash Investigation. Er morro på disse amerikanske filmene hvor folk blir sugd mot hullet helt til flyet lander.
Hvor er det "fysikerne" på foruemet her lærte fysikken henn, er det snakk om fysikk på VG nivå eller er det slikt man lærer på linjer på universitet og sånt?
Sist endret av torsken; 5. august 2008 kl. 14:52.
Det skal være mulig å åpne flydrer in flight. Rett før man tar av så armerer flyvertinnene dører og annet sikkerhetsutstyr slik at det kan åpnes, selv med vanittige trykkforskjeller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Deezire
Det skal være mulig å åpne flydrer in flight. Rett før man tar av så armerer flyvertinnene dører og annet sikkerhetsutstyr slik at det kan åpnes, selv med vanittige trykkforskjeller.
Vis hele sitatet...
I call bull---

"Arming the doors" er at de armerer utstyret som ekspoderer og sender gass inn i evakueringsskliene.. om noen skulle være så uheldig å aktivere (noe som visstnok koster industrien noen millioner i året) ville endel ødeleggelser skje på døren/annet utstyr, men døren i seg selv får du ikke opp med mindre du er på bakken: Den åpne mekanismen du snakker om er bare en "power-assist" funksjon på større fly med tyngre dører. INGEN fly er utstyrt/konfigurert slik at om du rører døren i lufta, så åpnes den automatisk og sklia går ut.. det er jo ren idioti.

http://en.wikipedia.org/wiki/Evacuation_slide
Sist endret av Dodecha; 5. august 2008 kl. 15:05.
Et vanlig rutefly har en hastighet på mellom 800 og 1000 km/t.
De kraftigste orkanene (kategori 5) betyr som oftest total ødeleggelse, og at folk blir kastet ganske langt hvis de blir truffet av en nedfallsvind. De har en maks hastighet på nedfallsvindene mellom 250 og 300km/t. Det _KNUSER_ hus.

Da kan dere tenke dere hva som vil skje med et menneske som hopper ut i 50 kuldegrader og mellom 800 og 1000km/t vind.

1. Du blir mest sannsynelig slått ihjel eller hvertfall slått i svime.
2. Du fryser ihjel.
3. Du blir kvelt.
4. Du blir en rød flekk på bakken.

Grunnen til at fallskjermhoppere hopper ut bak flyet er at der er det "vindstille" i forhold til på sidene av flyet, og de hopper i medvind.

De hopper heller aldri av i 10.000 fot.
Shoot me if im wrong, men det stemmer vel som Dodecha sier at man vil bli blåst rett ut om man en dør åpnes i 10 000 fots høyde pga trykk forskjellene.
Leste om et russisk aeroflot fly engang som var et ombygd militær fly. Der hadde bakluka åpna seg under flygning og et par pasasjerer sa takk for seg pga de ikke satt i setene sine (ifølge VG hvertfall)

Grunnen til at man ser på film at flyene går til en lavere høyde om trykket i kabinen faller er vel bare fordi det er vrient å puste i 10 000 fots høyde vel?
Sitat av TechLash
Shoot me if im wrong, men det stemmer vel som Dodecha sier at man vil bli blåst rett ut om man en dør åpnes i 10 000 fots høyde pga trykk forskjellene.
Leste om et russisk aeroflot fly engang som var et ombygd militær fly. Der hadde bakluka åpna seg under flygning og et par pasasjerer sa takk for seg pga de ikke satt i setene sine (ifølge VG hvertfall)

Grunnen til at man ser på film at flyene går til en lavere høyde om trykket i kabinen faller er vel bare fordi det er vrient å puste i 10 000 fots høyde vel?
Vis hele sitatet...
OM en dør skulle åpnes, og man sto i nærheten av den eller ved den kunne man alltids bli kastet ut. Hvis man er lengre inne vil man ikke merke noe annet enn at det blir en smule vanskeligere å puste, litt blåsete, noe mere bråk, samt jævlig kaldt.

Både i film og virkelighet går man ned til lavere høyde ved kabintrykkfeil. Flyet vil da gå ned til ca 5000-8000 fot, for da er ikke forskjellen så stor lenger.

Sitat av romvesenvare
De hopper heller aldri av i 10.000 fot.
Vis hele sitatet...
Er ingen problemer med å hoppe ut i 10.000 fot. Det er tross alt bare ~3000 meter. Et vanlig fly (passasjerfly) har en marsjhøyde på 30.000 fot (~10 kilometer), og selv da hopper folk ut, riktignok med omtrent samme utstyr som dykkere bruker, men fortsatt gjør de det.

edit: jeg skulle klart å finne filmklippet der de tester hva som skjer hvis man er litt uvøren med henholdsvis en pistol, maskinpistol og maskingevær inne i en flykabin med trykk. I motsetning til film var det skuffende lite action. Selv vindusrutene knuses ikke, så alt som skjer er at man får noen hull der luften siver ut, og det klarer kompressorene fint å kompensere for.
Sist endret av meitemark; 5. august 2008 kl. 16:04.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire
Det skal være mulig å åpne flydrer in flight. Rett før man tar av så armerer flyvertinnene dører og annet sikkerhetsutstyr slik at det kan åpnes, selv med vanittige trykkforskjeller.
Vis hele sitatet...
Kvifor? Det er ingen god grunn til at det skal vere mulig. Ingen ombord har fallskjerm, og sjølv då vil det vere lite poeng i ettersom du har fair sjans for å bli kappa i to av halen på flyet... Det finst enkelt og greit ingen gode grunner for at det skal gå an, men det finst rimelig mange gode grunner for at det skal vere umulig, m.a. at det er et sikkerhetsproblem om en brått for vesentlig trykkfall.

Sidan dette kan lagast så ekstremt failsafe som å utnytte trykkforskjellen blir det ikkje et problem at anordninga kan henge seg opp heller...
Meitemark har vært inne på det korrekte tidligere her:

Moderne flydører går først littt inn, der låsen åpnes, så går de ut. Det betyr at pga trykkforskjellen er det ikke mulig å åpne dem når du er et stykke oppe.

Ang. å bli sugd ut - så en greie på discovery/NG en eller annen gang, der flykapteinen nesten ble sugd ut av frontruta (feil type skruer førte til at ruta blåste ut), men de klarte å dra tak i beina hans og holdt han fast så han ikke forsvant ut.
Så den der jeg også atomet. Pga feil skruer i frontruten til piloten løsnet det og han som satt bak ble slynget ut, men de greide å holde han fast. Han overlevde selv om han lå slik og fikk ikke puste + at det var -50c.

Når slikt skjer heter det vel "Explosive Decompression"

link: http://www.google.com/search?hl=no&c...G=S%C3%B8k&lr=
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av atomet
...Det betyr at pga trykkforskjellen er det ikke mulig å åpne dem når du er et stykke oppe.
Vis hele sitatet...
...Noe som også er en kjekk feature for at dørene faktisk skal klare å holde trykket i kabinen oppe. NGCs flyhavarikommisjon har vist episoder hvor fly har blitt designet med lasteromluker som vender utover, og disse sviktet. I de gitte tilfellene var det en elektrisk feil på låsesystemet, men resultatet var i alle fall et trykkfall som rev med seg noen seterader ned i lasterommet, samt at en del av veggen ramlet av. Dører som vender innover blir bare forsterket av det samme trykket.

Mythbusters på Discovery testet myten om "eksplosivt" trykkfall i en flykabin, og den eneste måten de fikk en passasjer til å bli "sugd" ut av et ødelagt vindu på var å feste sprengstoff på veggen. Pistolskudd og andre mer kreative ting hadde liten, eller ingen effekt. Myth busted?
Liker mythbusters jeg også, men jeg har sett episoder der jeg VET at noe fungerer, som de ikke har fått til bare fordi de ikke har gjort det på rett måte, og jeg kan ihvertfall komme på to konkrete, 100% reelle ulykker der den slags har skjedd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243
http://en.wikipedia.org/wiki/British...ys_Flight_5390
Sitat av romvesenvare
De hopper heller aldri av i 10.000 fot.
Vis hele sitatet...
OT: HAHO hopp foregår på 27.000 fot/8200m høyde.
Tenkte meter, skreiv fot.
Skylder på søvnmangel?
Sitat av romvesenvare
Grunnen til at fallskjermhoppere hopper ut bak flyet er at der er det "vindstille" i forhold til på sidene av flyet, og de hopper i medvind.

De hopper heller aldri av i 10.000 fot.
Vis hele sitatet...
Dei fleste fallskjermfly har døra på sida av flyet, kun større fly som Skyvan har dør bak. Det er dessutan ikkje noko problem å komme seg ut av eit fly med sidedør, sjølv om du har propellvinden i tillegg.

Verdens høgaste hopp er forresten frå 102,800 fot (litt over 31 000 m)!
Sitat av PocketRocket
Dei fleste fallskjermfly har døra på sida av flyet, kun større fly som Skyvan har dør bak. Det er dessutan ikkje noko problem å komme seg ut av eit fly med sidedør, sjølv om du har propellvinden i tillegg.

Verdens høgaste hopp er forresten frå 102,800 fot (litt over 31 000 m)!
Vis hele sitatet...

Joda, det stemmer at de fleste fly man hopper ut av har døren på siden. Men de flyr til gjengjeld MYE saktere enn passasjerfly med jetmotorer. Man hopper som regel ikke fra et jetdrevet fly ved hjelp av en sidedør, da hopper man ut bak.

Feks et Cessna 150, derfra vil man hoppe ut fra siden. Det beveger seg i ca 200km/t. Et passasjerfly har en fart på 800km/t.
Sitat av meitemark
Joda, det stemmer at de fleste fly man hopper ut av har døren på siden. Men de flyr til gjengjeld MYE saktere enn passasjerfly med jetmotorer. Man hopper som regel ikke fra et jetdrevet fly ved hjelp av en sidedør, da hopper man ut bak.

Feks et Cessna 150, derfra vil man hoppe ut fra siden. Det beveger seg i ca 200km/t. Et passasjerfly har en fart på 800km/t.
Vis hele sitatet...
Vanleg fart er rundt 60-70 knop ved utsprang frå småfly, det er mykje seinare enn marsjfarten til eit jetfly som ligg på rundt 420 knop (737-400), eg vil påstå at så lenge ein ikkje treff skrog/motor, krøllar seg saman til ein ball og har ein robust fallskjerm så vil ein fint klara å hoppa ut av nødutgangen til eit jetfly.