Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4394
Hei medfreakere (: ..

har seg slik at 10'ende klasse har gått rett til helvette for meg, og står i fare for en stryk i de fleste fag. Har hørt noen rykter om at man kan ta en slags konsentrasjonstest hos rådgiveren, og hvis man spiller ordentlig dum på den, så kan den hjelpe til med å få søke særskilt.. Har ingen annen måte å få søkt særskilt på..

Så hvis dette er sant, hva gjør man på den testen?

Mvh Stoned^
Går da vel ikke an å få stryk på ungdomsskolen, vel?
Sitat av Onomatopoetikon
Går da vel ikke an å få stryk på ungdomsskolen, vel?
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig det.
Sitat av Onomatopoetikon
Går da vel ikke an å få stryk på ungdomsskolen, vel?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke stryke i noen fag på ungdomsskolen. Så lenge du prøver, og viser at du prøver, er du så å si garantert minst 2 i alle fag.
Sist endret av Snillorg; 4. desember 2007 kl. 17:02.
Det er en ADHD test du kan ta, blir du påvist ADHD får du sær inntak.
Går fint an å stryke på ungdomsskolen, men problemet er at jeg ikke har vist intresse elr noe.. Og det er julekarakterene vi søker med til vidregående, så er litt seint å begynne nå som det snart er ferie.

Men hva skjer på den ADHD testen voldern?
Snakk med rådgiveren på skolen din om sjekk på din konsentrasjon. Deretter snakk med foreldrene om å ta en tur til nermeste barne og ungdoms psykolog for en sjekk på enten ADHD eller ADD.

Men hva skjer på den ADHD testen voldern?
Vis hele sitatet...
Alt fra å løse enkle logiske oppgaver til å sitte 30 minutter foran en pc å trykke space når du ser bokstaven X.

Du går ihvertfall igjennom 2-3 tester i kategoriene logikk, konsentrasjon og intelligens.

Har tatt denne selv og fant ut at jeg har ADHD og kom inn på VGS med særskilt.

Ikke utnytt særskilt, man lurer bare seg selv.
Sist endret av Pagliacci; 4. desember 2007 kl. 17:12.
Jeg hadde stryk i mange fag til julen.
Så hadde jeg 4.7 neste semester.
Kom inn på det jeg søkte på, allmen.

Det er karakterene dine til jul man søker med, men karakterene fra siste semester man kommer inn med sa de.

Skjønte aldri hvordan det fungerte.
Problemet er at jeg ikke har ADHD eller noe sånt, så blir kanskje vansklig å overbevise Psykologer
Man kan stryke på ungdomskolen, men det betyr ikke annet enn at du er sistevalg til de aller fleste videregående skoler. Vet ikke hvordan det er hvor du bor, men her i Bergen har noen skoler problemer med å få fyllt opp alle plassene. Du kan sjekke (vet ikke hvordan, snakk med rådgiver) om hvilke skoler som har problemer med å fylle kvotene.

Vet heller ikke hvordan syke- og hjemmesituasjonen din er. Om du er en ok fyr og kan vise til noen problemer, kan du snakke med rådgiver om å få søke videregående på særskillt grunnlag, rådgiver må skrive en anbefaling. Da kan du velge nesten hva du vil, så lenge det er innenfor de grensene som rådgiver finner passende. Om du sliter med tall og ord, er ikke økonomisk allmen (eller hva nå de kaller det etter reformen) noe for deg.

Det ordner seg _alltid_ for de som er greie, snakk med rådgiver og få sympati.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 17:14.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Karakterene dine til sommeren er de som blir lagt vekt på. Samt eksamens karakterer. Om jeg hadde vært deg ville jeg snakket med din lærer, og begynt å følge mye mye mer på skolen. Valgene du gjør går ut over hva som skjer videre, husk det.
Sitat av Stoned^
Problemet er at jeg ikke har ADHD eller noe sånt, så blir kanskje vansklig å overbevise Psykologer
Vis hele sitatet...
Det vet du ikke før du har tatt testene.
Takk for et fint og bra utfylt svar ProtoZ .. Føler meg selv som en Ok fyr, eneste jeg gjør er å drite i skolen.. Hjemmesituasjonen er også bra

Scr0tum : hehe, sant.. Men føler at jeg ikke har det i hvertfall .. Hadde bra snitt og fulgte godt med i 8'ende klasse.
det er jo karakterene til sommeren som teller, med mindre du skal på privatskole. vinterkarakterene blir sendt inn, men bare for " å få systemet opp å gå". så du har fortsatt tid til å komme deg til sommeren. er ikke så vanskelig å ungå stryk. bare følge _litt_ med i timene, og dikte på det du ikke kan svaret på på prøvene. jeg har diktet mye, og funker avogtil
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Så hvorfor driter du i skolen? Har du ikke noen fremtidsplaner?
Det er vel ikke annet å gjøre enn å ta deg selv i nakken å gjøre det bedre på skolen. Du kommer til å angre senere om du bare blanke i skolen.
Z0p : Jeg er skolelei, skikkelig skole lei. Derfor det har gått slik som det har gått.. Og ja, jeg angrer nå i ettertid når jeg har fått vite hva snittet mitt blir.
Sitat av z0p
Så hvorfor driter du i skolen? Har du ikke noen fremtidsplaner?
Det er vel ikke annet å gjøre enn å ta deg selv i nakken å gjøre det bedre på skolen. Du kommer til å angre senere om du bare blanke i skolen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som har det helt greit, da må det være lov til å spørre.

I tillegg så høster man det man sår. Man får mye mer igjen av å gjøre så bra man kan.
Sist endret av ProtoZ; 4. desember 2007 kl. 17:24.
Sitat av Stoned^
Takk for et fint og bra utfylt svar ProtoZ .. Føler meg selv som en Ok fyr, eneste jeg gjør er å drite i skolen.. Hjemmesituasjonen er også bra

Scr0tum : hehe, sant.. Men føler at jeg ikke har det i hvertfall .. Hadde bra snitt og fulgte godt med i 8'ende klasse.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde et bra snitt igjennom 8, 9 og 10. klasse da jeg ikke tok medisin. Ingen av vennene mine legger merke til at jeg har ADHD selvom jeg har tatt pillene mine eller ikke
hehehe .. mye mulig det, skal ikke påstå noe jeg ikke vet ;D
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vel, det må da gå ann å gå om igjen 10. klasse? Ta det på nytt, så får du bedre karakterer.
Sitat av Freako
Jeg hadde stryk i mange fag til julen.
Så hadde jeg 4.7 neste semester.
Kom inn på det jeg søkte på, allmen.

Det er karakterene dine til jul man søker med, men karakterene fra siste semester man kommer inn med sa de.

Skjønte aldri hvordan det fungerte.
Vis hele sitatet...
Greia var at de karakterene man får til jul ble sendt inn til inntakskontoret for å lage en ca oversikt over hvordan snittet ville se ut. Men om man får 2 hele karaktere bedre i snitt til sommeren så er det ene og alene de som teller.

man regner ikke med at snittet vil forrandre seg så mye, så karakterene til jul er bare veilende
Sitat av Tias
Vel, det må da gå ann å gå om igjen 10. klasse? Ta det på nytt, så får du bedre karakterer.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror de aller fleste kommuner har et tilbud som heter APO (Arbeid, Produksjon og Opplæring). Her kan man forbedre gamle grunnskolekarakterer.
Sitat av Stoned^
Z0p : Jeg er skolelei, skikkelig skole lei. Derfor det har gått slik som det har gått.. Og ja, jeg angrer nå i ettertid når jeg har fått vite hva snittet mitt blir.
Vis hele sitatet...
Hvis du er skolelei bør du vel helst gå på yrkesfaglig eller lignende.
Er det høyt karakterkrav for å komme inn der da?
Sist endret av Gjøk; 4. desember 2007 kl. 20:51.
Sitat av GordonFreeman
Hvis du er skolelei bør du vel helst gå på yrkesfaglig eller lignende.
Er det høyt karakterkrav for å komme inn der da?
Vis hele sitatet...
I Bergen er det lavt snitt for å komme inn på yrkesfag, nå snakker vi 2ere og 3ere.
Derfor er det nesten umulig å få en skikkelig håndtverker nå til dags.
En venn av meg, som bor på en instutisjon nå, går 10. klasse om igjen pga han hadde et ekstremt høyt fravær og veldig dårlig snitt.

Men det med ADHD; jeg mener å ha lest i en brosjyre ang denne sykdommen at diagnosen må være stilt før man er 7 år gammel, så jeg tror du ligger litt tynt ann der.

Du får bare ta deg selv i nakken og skjerpe deg på skolen. Vær aktiv i timene, les ihvertfall litt til prøver o.l og vis at du gjør en arbeidsinsats. Det hjelper.

Edit: Når jeg tenker meg om så kjenner jeg flere som har under 2 i snitt. Han ene fullførte ikke engang 10. klasse
Sist endret av 3RD; 4. desember 2007 kl. 21:05.
Sitat av 3RD
En venn av meg, som bor på en instutisjon nå, går 10. klasse om igjen pga han hadde et ekstremt høyt fravær og veldig dårlig snitt.

Men det med ADHD; jeg mener å ha lest i en brosjyre ang denne sykdommen at diagnosen må være stilt før man er 7 år gammel, så jeg tror du ligger litt tynt ann der.

Du får bare ta deg selv i nakken og skjerpe deg på skolen. Vær aktiv i timene, les ihvertfall litt til prøver o.l og vis at du gjør en arbeidsinsats. Det hjelper.

Edit: Når jeg tenker meg om så kjenner jeg flere som har under 2 i snitt. Han ene fullførte ikke engang 10. klasse
Vis hele sitatet...
Det skal ikke være mulig å gå 10klasse om igjen?
Han må ha vært ekstremt uheldig, eller så var det andre problemer inne i bildet.
Det finnes som sagt et helt lovverk som gjør det nesten umulig å stryke grunnskolen, uten å få et tilbud likeverdig vgs eller yrkesrettetskolegang.
Sitat av 3RD

Men det med ADHD; jeg mener å ha lest i en brosjyre ang denne sykdommen at diagnosen må være stilt før man er 7 år gammel, så jeg tror du ligger litt tynt ann der.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk diagnosen i en alder av 11 eller 12... Så det må nok være feil.
Hvis du faker at du har ADHD, så kan du like gjerne dø en langsom død for min skyld.

Men prøv heller å få til en ordning med skolen, si at du ønsker å gå inn for å forbedre deg, men at du trenger hjelp og litt ekstra oppfølgning.
Kjenner 2 personer som har fått spørsmål om og gå tiende klasse om igjen. Han ene er en god venn av meg, og han har dysleksi og adhd så det har jeg fått bekreftet.
Om man tester seg for ADHD ved å sitte i 30 minutter foran en skjerm og ventet på bokstaven X, hadde jeg fått diagnosen "ADHD++".
Sitat av Myhre
Nei, du kan ikke stryke i noen fag på ungdomsskolen. Så lenge du prøver, og viser at du prøver, er du så å si garantert minst 2 i alle fag.
Vis hele sitatet...

Merkelig, jeg strøyk nå på 9/12 eller 13 fag hvertfall, og jeg prøvde.. hvertfall sånn halvveis

ontopic: om du har grei rådgiver og viser at du virkelig vil gå på vidregående fikser de sikkert en særskilt søknadd, det går vel uansett ann å søke om det selv? få de til å tro at du er suicidal, da krysser de av på "emosjonelle vansker" og du får særskilt søknadd som blir invilget tror jeg


Edit: ser du er fra gausdal, så for all del ikke søk på lillehammer eller mesna om du ikke liker skolen så godt.. Søk heller vargstad, det er mye lettere og slaskete lærere som ikke bryr seg om noe.. Utifra det jeg har hørt da, gikk på lillehammer selv, og jeg droppa ut etter 2 måneder ellerno. Eneste bra ved lillehammer er vel pp rådgiver/rådgiver der, de strekker seg langt for å få ordna et opplegg for deg om du dropper ut
Sist endret av tatertore; 5. desember 2007 kl. 01:56.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vi får ikke stryk på vår ungdomsskole. Kan jo få 1'ere, men det regnes ikke som stryk. Jeg har tatt mange tester på skole/bup/ppt ang. konsentrasjon osv. Så ja, du kan nok få det ja, men det skal nok mere til for å komme inn på særskilt grunnlag. Jeg kommer inn på særskilt grunnlag, men det er ikke bare pga av konsentrasjons vansker.

Jeg har 2 i snitt og søker på elektro, noe som er det vanskeligste å komme inn på her, men skal forbedre meg. Har TIP på 2. ønske og det kommer jeg nesten 100% sikkert inn på sa de.
Sist endret av NokErNok; 26. januar 2008 kl. 00:07.
Sitat av pilleknaskern
Vi får ikke stryk på vår ungdomsskole. Kan jo få 1'ere, men det regnes ikke som stryk. Jeg har tatt mange tester på skole/bup/ppt ang. konsentrasjon osv. Så ja, du kan nok få det ja, men det skal nok mere til for å komme inn på særskilt grunnlag. Jeg kommer inn på særskilt grunnlag, men det er ikke bare pga av konsentrasjons vansker.
Vis hele sitatet...
Du kan få ikke grunnlag til karakter da, det regnes vel som stryk?
Jeg har bare hørt lærerne snakke om at vi ikke får stryk på U. skole, men kan vell være noe i det du sier ja ;D
Tror det jeg og, men er ikke sikkert. Tror man bare får det vis man ikke møter opp i timer.
Ok. Jeg møter opp. Sitter der i 10-15 min, så stikker jeg ut i ca 5-10 min og sånn fortsetter det til timen er slutt. Tatt i betrakning hva jeg gjør på skolen er 2 i snitt veldig bra for meg.
Men har du eller noen andre tenkt å fake en diagnose eller noe sånt for å få lurt deg innpå særskilt inntak er du dum. Bare til info liksom
Sist endret av NokErNok; 26. januar 2008 kl. 00:13.
U.skole læraren min sa iallfall at det ikke var mulig å få styk på U.skolen.

Det er karakterene fra 2.termin som alene bestemmer om du kommer inn eller ikke. Det er jo standpunkt karakterene, og det er de som virkelig betyr noe.
Sist endret av Drit God; 26. januar 2008 kl. 00:49.
Altså, de fleste jeg kjenner som ikke fikk karakter i enkelte fag (stryk?) i tiende var som regel fordi lærern ikke hadde noe å vurdere etter. Det var fordi de rett og slett ikke gadd å møte opp i timene osv. Det betyr da virkelig ikke at de er dumme/uintelligenete, vil heller si late.

Både bestefaren og onkelene mine var "late" på ungdomsskolen og hadde drittkarakterer. De tok seg sammen da de kom inn på videregående og i dag er den ene onkelen min direktør i et aksjerfirma og har en omsetning på flere millioner i året, bestefaren min har eget familieselskap og eier mange bygg i Lillehammer, den andre onkelen jobber for han.

Så ikke kom her og si at løpet er kjørt hvis man stryker på ungdomsskolen, så lenge man tar seg sammen senere i livet.

Men som dexter8445 sier: er du dum, ikke spill dummere. Du lurer bare deg selv.
Har opplevd at folk som har søkt særskilt på en populær linje/skole (MK Gausdal) har funnet ut at det ikke er noe for dem fordi de rett og slett ikke passer inn. De oppdaget at de andre elevene hadde større grunnlag for å være der enn de selv.
Det forventes nok litt mer av elevene siden de fleste som kommer inn har så høyt snitt at lærerne vet de kan yte mer.
Var også sinnsykt irriterende at elever som skulka og aldri gadd å gjøre en dritt søkte særskilt og tok opp plassen til de som sto på venteliste og faktisk hadde helt greie karakterer.

Greit nok hvis man lider av noe, men om man vet at man kommer til å være like lat på videregående som på ungdomsskolen så spar meg. Ta heller et friår eller noe. Ikke gidd å fake at du er dum hvis du egentlig bare er lat.

Og hvis greia er at du er skolelei, søk for all del yrkesfaglig. Ikke søk allmenfag, ihvertfall ikke på Lillehammer.
Så ikke kom her og si at løpet er kjørt hvis man stryker på ungdomsskolen, så lenge man tar seg sammen senere i livet.

lolatmeg: Jeg er enig med deg der.. må bare tilføye en liten historie: en god kompis av meg strøyk i 2fag på siste termin i 10.klasse.. mange av de andre kalte han "dumming" "ressursvak" osv.. mest på tull, siden han ikke tok seg nær av det, var faktisk med på det selv. Folk tenkte at han burde få seg et liv, og at han ikke hadde en "sjangse" på vgs studiespesialiserende linje /også kalt allmenfag. I går fikk vi karakterene, heh. Han hadde skjerpa seg, og tatt et skikkelig tak i seg selv. Resultatet var ca 5,3 i snitt.
Velfortjent!
Sist endret av Evig_liv; 26. januar 2008 kl. 02:41.