Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3157
Hei, dere flotte mennesker.
Jeg skal starte på utredning av ADHD/ADD i voksen alder om ikke altfor lenge. Har en viss fortid med rusbruk, men aldri misbruk etter min egen betegnelse. Ble tipset av bekjente at jeg har en del ADHD/ADD symptomer, og dette ble støttet opp av fastlegen min.
Jeg har brukt ADHD medisin (Auduvanz, 30mg) i en lengere periode nå og merker at dette har hjulpet med dramatisk med studiearbeidet og jobb. Har ikke hatt noen spesielle plager eller negative erfaringer ved bruken. Har hatt litt søvnproblemer, men har funnet meg en rutine slik at dette ikke er et problem lengere. Jeg tror ikke dette er en kur for mine symptomer men hjelper meg godt med det jeg sliter med til vanlig.

Under utredningen kommer de nok til å spørre om rusbruket mitt (ikke at dette står i noen journal, enda ). Burde jeg fortelle om lisdeksamfetamin bruken min, og hvordan dette har hjulpet meg, eller kommer dette bare til å ødelegge for meg selv? Har noen av dere erfaring ved dette eller noen tips?
Om du forteller om det så må du regne med å gå på urinprøver får å få utredning/eventuelt medisin. Om det ikke står i journalen din så hadde jeg ikke nevnt noe rusbruk.

Skal selv på utredning ettervært for ADD og jeg har testa ritalin. Etter å brukt sovetabletter i 6mnd kunne jeg slutte med de etter dag 1 på ritalin. Ble mye roligere og kjente jeg ble sliten med ritalin :P
Sist endret av NokErNok; 13. april 2021 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Runkefot's Avatar
Trådstarter
9 2
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om du forteller om det så må du regne med å gå på urinprøver får å få utredning/eventuelt medisin. Om det ikke står i journalen din så hadde jeg ikke nevnt noe rusbruk.

Skal selv på utredning ettervært for ADD og jeg har testa ritalin. Etter å brukt sovetabletter i 6mnd kunne jeg slutte med de etter dag 1 på ritalin. Ble mye roligere og kjente jeg ble sliten med ritalin :P
Vis hele sitatet...
Okei, takk for svar! Da kommer jeg ikke til å nevne dette, da urinprøvenen kommer til å vise bruk hehe. Jeg vil helst ikke starte på ritalin eller concerta da dette er basically farmasøytisk meth, og kjenner at dette ikke er noe jeg vil ha i meg :P men ut ifra det jeg har lest så starter vel medisineringen med disse stoffene.

Søvnen din på stoffet har vel noe med å gjøre at det ikke har en lang virkningstid (3-4 timer) mens LDX har en vesentlig lengere virkningstid på 10-12 timer?
Sitat av Runkefot Vis innlegg
Okei, takk for svar! Da kommer jeg ikke til å nevne dette, da urinprøvenen kommer til å vise bruk hehe. Jeg vil helst ikke starte på ritalin eller concerta da dette er basically farmasøytisk meth, og kjenner at dette ikke er noe jeg vil ha i meg :P men ut ifra det jeg har lest så starter vel medisineringen med disse stoffene.

Søvnen din på stoffet har vel noe med å gjøre at det ikke har en lang virkningstid (3-4 timer) mens LDX har en vesentlig lengere virkningstid på 10-12 timer?
Vis hele sitatet...
Mulig det, men før jeg prøvde ut ritalin måtte jeg ha sovetabletter. Så i teorien burde jeg jo egentlig sove bedre uten ritalin iløpet av en dag.
Sitat av Runkefot Vis innlegg
Okei, takk for svar! Da kommer jeg ikke til å nevne dette, da urinprøvenen kommer til å vise bruk hehe. Jeg vil helst ikke starte på ritalin eller concerta da dette er basically farmasøytisk meth, og kjenner at dette ikke er noe jeg vil ha i meg :P men ut ifra det jeg har lest så starter vel medisineringen med disse stoffene.

Søvnen din på stoffet har vel noe med å gjøre at det ikke har en lang virkningstid (3-4 timer) mens LDX har en vesentlig lengere virkningstid på 10-12 timer?
Vis hele sitatet...
Ritalin og concerta er metylfenidat, et stoff som er ganske likt kokain, men lengre virketid, meth som i metamfetamin er noe helt annet og ikke brukt i noe medisinsk behandling i Norge. Aduvanz er dexamfetamin med lengre virketid. Generelt opplever flere bivirkninger med dexamf i forskningsstudier, men flere opplever noe bedre effekt på symptomer vs ritalin. Concerta gir noe bedre effekt hos de fleste enn ritalin pga jevnere blodkonsentrasjon.

Hva annen rus angår ville jeg styrt unna/brukt minimalt med andre rusmidler mens du går på medisin da du kan få interasjoner. Alkohol og cannabis kan gi økt risk for hjerte- og karsykdom, mens benzo gir dårligere effekt av medisin da den på mange måter virker omvendt av ritalin/aduvanz. Blir et spørsmål om du ønsker mest mulig hjelp med symptomer eller å ruse deg i tillegg. Håper for din del du foretrekker det første
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ritalin og concerta er metylfenidat, et stoff som er ganske likt kokain, men lengre virketid, meth som i metamfetamin er noe helt annet og ikke brukt i noe medisinsk behandling i Norge. Aduvanz er dexamfetamin med lengre virketid. Generelt opplever flere bivirkninger med dexamf i forskningsstudier, men flere opplever noe bedre effekt på symptomer vs ritalin. Concerta gir noe bedre effekt hos de fleste enn ritalin pga jevnere blodkonsentrasjon.

Hva annen rus angår ville jeg styrt unna/brukt minimalt med andre rusmidler mens du går på medisin da du kan få interasjoner. Alkohol og cannabis kan gi økt risk for hjerte- og karsykdom, mens benzo gir dårligere effekt av medisin da den på mange måter virker omvendt av ritalin/aduvanz. Blir et spørsmål om du ønsker mest mulig hjelp med symptomer eller å ruse deg i tillegg. Håper for din del du foretrekker det første
Vis hele sitatet...
Gir cannabis økt risiko for hjerte å karsykdom? Isåfall hvordan?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Gir cannabis økt risiko for hjerte å karsykdom? Isåfall hvordan?
Vis hele sitatet...
Ikke alene men samtidig med sentralstimulerende får man ytterligere pulsøkning pulsøkning og dertil blodtrykk enn uten.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25175495/
"THC and MPH showed additive effects on heart rate and rate pressure product (e.g., peak heart rate for 10mg THC+0mg, 10mg, and 40 mg MPH=89.1, 95.9, 102.0 beats/min, respectively)"

Alkohol er dog en værre kombo.
Kompanserer ikke cannabis med lavere blodtrykk pga høy puls? Høy puls har jeg bare ved lav toleranse på cannabis. Trodde kanskje cannabis med f. eks ritalin ville senke blodtrykket.
Jeg fortalte min dps psykolog at jeg har gjort det før men sluttet for ca 6mnd siden. Han skjønte det og nevnte ikke noe særlig mer om det. Og jeg begynte med aduvanz. Men kan du ikke spørre om de har taushetsplikt? Da er det lettere å fortelle visse ting.
De har taushetsplikt så lenge det ikke står om fare for liv å helse.
Sist endret av NokErNok; 14. april 2021 kl. 10:51.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kompanserer ikke cannabis med lavere blodtrykk pga høy puls? Høy puls har jeg bare ved lav toleranse på cannabis. Trodde kanskje cannabis med f. eks ritalin ville senke blodtrykket.
Vis hele sitatet...
Når de skriver "rate pressure" antar jeg det er blodtrykk uten at de nevner tall for det. Kombinasjoner av medisiner/rusmidler kan noen ganger gi paradoksale reaksjoner. Selv om cannabis kan senke blodtrykk kan det allikevel øke når det kombineres med stimulanter ser det ut som her. Risikoøkninga er større i kombinasjon med alkohol, men uansett verdt å tenke over, spesielt om man har naturlig høy puls/blodtrykk.