Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3389
Hei jeg tenker å koble min gaming PC til TV'en min som står på stua, med trådløst tastatur og en xbox kontroll. Slik jeg får gamet forskjellige spill og får tilgang til alt av filmer og forskjellige ting på PC'en fra et annet rom på ca 10 meter unna.

Å strekke både hdmi og usb kabel blir uaktuelt.
For dette har jeg lest meg fram til at steamlink, som før gikk ann å få kjøpt som en hardware, kan du nå altså bruke rasberry pi til å installere det på og bare koble den i TVen. Og i big picture mode så får du frem desktopen. Samme som remote view. For å slippe noe særlig delay på bildet strekker jeg en cat6 nettverkskabel som vil gjøre det mulig med spilling?

Jeg vet at det finnes en rekke andre løsninger. For eksempel så har min TV innebygd miracast, men ingen trådløs løsning vil i praksis fungere uten litt delay, når det er snakk om over 10 meter til et annet rom, og jeg ønsker å spille. Er det noe bedre løsning, så jeg slipper å koste på meg rasberry pi? Vil det funke å koble en laptop til TV med nettverkskabel til PC eller er jeg helt på jordet nå?
Vil gjøre dette endel billigere, blir fort et par lapper for alt sammen. Håper noen med litt erfaring kan svare meg
Sist endret av fjellape; 18. februar 2021 kl. 05:06.
Apple TV og NVIDIA shield støtter også steam link. Det fungerer helt greit. Kvaliteten er ikke helt 100%, men ikke problematisk ellers.

Hender at det blir litt kornete, men kontroll osv fungerer greit.

Trådløs HDMI er et alternativ jeg bruker istedenfor. Kjøpte dette på Teknikmagasinet for kanskje 5-6 år siden. Fungerer mye bedre.
Streaming vil alltid introdusere artifakter i bilder, samt inputlag. Spiller ingen rolle hvor stor båndbredde du har eller hvilke kabler du bruker. Før brukte jeg en nvidia shield tv til streaming av spill. Dette er noe alla steamlink, men nvidia sin proprietære løsning. Nå brukes shielden til andre ting, og spilling skjer over fiberoptisk HDMI. Hvis du likevel skal strekke kabel, gå for hdmi.
Det virker som om Valve ønsker å kvitte seg med Steam Link, ettersom de har gått på salg med rabatter opp til 95% i perioder. Jeg kjøpte en for en stund siden, og bruker den med jevne mellomrom. Den fungerer helt ok så lenge den er kablet, og ikke bruker WiFi. Man kan selv velge om man ønsker å optimalisere for ytelse eller bilde, eller en automatisk balanse mellom de to. Det er noe input delay, og det er merkbart i spill hvor det går fort unna. Platformer-spill kan bli litt mer utfordrende, da du må trykke noen millisekunder før du egentlig skal. Husk også å skru av bildeforbedring på selve TVen, helst kun for den HDMI-inputen som spill går inn i.

Steam Link kan i teorien spille hva som helst som PCen din kan, siden den bare strømmer skjerm og lyd til enheten. Men det er optimalisert for å brukes med Steam og til å spille med, ikke skrivebordsaktiviteter. Hvis du skal surfe på nett eller bare fjernstyre PCen, så ville jeg sett meg om etter en annen løsning. Det samme gjelder å se på film og lignende. Du vil få ekstremt mye bedre resultater med en billig Chromecast/Plex-combo, eller en RPi med riktig software. Som nevnt fungerer også AppleTV og NVIDIA shield som en Steam Link, men med flere features.
Sist endret av Dyret; 18. februar 2021 kl. 11:05.
Jeg har Nvidia Shield og er meget fornøyd, har kablet nettverk og ingen problemer med å strømme spill i 4K fra pc'n som står i et annet rom. Shield er også en bra på mange andre områder, den kan brukes til emulatorer som NES, SNES, N64 og RetroArch samt at det muligens er den beste Android TV som er å få kjøpt.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg har hatt en Steam Link de siste fem årene. Som flere skriver er produktet helt greit, men jeg vet ikke om jeg ville anbefalt noen å investere i dette i 2021.

1. Ikke alle spill er egnet. Dette kommer av input delay, og videokompremering. Videokompremeringen fungerer i utgangspunktet ganse bra, men enkelte spill med veldig mye detaljer, annimasjon og partikkelefferslik som f.eks Red Dead Redemption 2, Assassins Creed, Ori and the wild forrest liider av kompresjonsartefakter. Bildet blir rett og slett grøtete, selv med godt kablet nett. Det andre er input-delay fra kontroll til maskin. Dette merkes godt i presisjon og refleksbaserte sppill som Super Meat Boy og Sekiro. Noen sier at de greier å venne seg til det, og tilpasser spillestil for det.

2. Steam-box er for Steam. Etter hvert som spill kommer på andre platformer og/eller bruker sin egen launcher er det en del spill som ikke fungerer uten litt eller mye spesialoppsett. Min erfaring er at disse spillene ikke strømmer like bra som de som er kjøpt og kjøres fra steam.

Så på grunn av det bruker jeg det kun til noen få spill som egner seg. De siste to årene etter Samsung fikk Steam Link appen på TV-en har jeg lagt den dedikterte Steam Linken i skuffen. Denne fungerer greit med unntak av at bluetooth-tilkoblingen fra TV til kontroll er ubrukelig, og jeg er effektivt tvunget til å bruke kablet kontroll når jeg bruker det.